Ostin Aeron ja epäpommitin sen (entinen pommi-aero)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin virneen naamalle, kaupan päälle Aero pienellä vikalistalla.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täytyy huomenna hakea Biltemasta uudet liittimet ja lähteä ihmettelemään niiden vaihtoa... Painepuolelta se meni tosiaan paskaksi.

Jahka tuon saisi ajokuntoon niin plääninä on hakea uusi Walbron 255, vaihtaa se alkuperäiseen ämpäriin ja vaihtaa tuon Bilteman tilalle. Ilmeisesti viinaa tuo Bilteman valaisin ei kauaa kuitenkaan kestä.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Ostin virneen naamalle, kaupan päälle Aero pienellä vikalistalla.

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Omassa kolkin tapauksessa muistelen, että alkuperäiset liittimet oli halkaisijaltaan aavistuksen liian isot Bilteman ämpäriin, ainakin verraten Bilteman liittimiin. Niitä piti hipasta pikkasen hiomanauhalla, liukastaa ja silti olivat järjettömän tiukat.

Uusi ämpäri kestikin sitten kaksi starttia ja n. 2km. Korjaamolla diagnosoivat bensapumpun hajonneen.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin virneen naamalle, kaupan päälle Aero pienellä vikalistalla.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Eli saattasin nippanappa päästä kotiin sillä tuolta tienposkesta :lol:

No enhän mä saanu tota vanhaa liitintä edes ulos tuosta putkesta, panin sit paskaks siltä osin. Uutta yritän saada sisään mutta eihän se tietenkään mene. Alkaa olla toi putki kyllä kohta niin rusikoitu että melkein pitäs vaan vaihtaa sekin. Ellen polta tätä autoa sitä ennen koska alkaa olla verenpainetta aika paljon.

...ja pääsin himapihaan just ja just. Sain pysymään sen liittimen klemmarilla aivan sen putken huulilla sen verran että pääsin tienposkesta pois. Putki on kyllä jo niin paskana että se on pakko vaihtaa.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin virneen naamalle, kaupan päälle Aero pienellä vikalistalla.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Sitten otetaan vastaan vinkkejä miten vaihdan bensaputken väliltä suodatin <-> bensapumppu? Ja löytyykö marmorilta valmiina sellainen jossa on liittimet valmiiksi kiinni?

EDIT: Marmorilta löytyy, 119eur, toimitusaika +6kk. Jätin tilaamatta, hommaan purkuautosta.
EDIT2: Purkuletku löytyi ja tuli vaihdettuakin bensansuodattimen kanssa. Tankkia piti pudottaa pakoputken kanssa jonkinverran että sai letkun vaihdettua, limanen homma. Pumppu lopetti rääkymisen operaation jälkeen.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Auto on skulannu toistaiseksi buenosti ja sillä heitettiin äskettäin reilu 1000km kesälomareissu. Tosin, yksi asia vaivaa ja pelkään ettei siinä ole edes mitään epäselvää.

Pidemmän ajon jälkeen kun motti on kuuma kuin helvetti niin tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasuttelulla koneesta kuuluu kolinaa, kabiiniin asti ei kuulu, kuskin oven joutuu avaamaan. Kone kylmänä tai lyhyemmillä siirtymillä ei kuulu mitään ylimääräistä. Googlailin aiheesta ja kiertokangen laakerit mainittiin. :twisted:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kiertokangen laakerin välys olis jo aikaa sitten muuttunut kunnon nakutukseksi. Todennäköisemmin mäntä kolisee putkessa ja useimmiten nelospytty. Mikäli siis öljynpainevalo toimii eikä vilahtele tyhjäkäynnillä kuumana.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Öljynpainevalo toimii, anturikin on uusi kun vaihdoin äskettäin vanhan vuotaessa öljyjä pihalle. Valo ei välkähtele ja sammuu startatessakin välittömästi. Männänrengas jumittaa?

ja lisähuomiona ettei savuta eikä kadota öljyä niin että tikussa näkyisi.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Tuohon bensaputken asentamiseen riittää lämmöksi kiehuvavesi.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ja bilteman painepuolen liittimessä ei kuulemma ole takaiskuventtiiliä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Auto on pelannut buenosti, eikä motti enää ääntele ylimääräisiä ainakaan niin että kuulisi. Alan epäilemään omia korviani... :lol:

Eilen teloin sitten oikean sivuhelman kiveen mökkitiellä, stemu oli heinikossa niin hyvin piilossa. Ketuttaa tietysti kun muuten kori näyttää pintapuolisesti hyvältä. Olen aivan kädetön kaikessa korinfiksauksessa enkä pienen googlaamisen jälkeen ehjää helmaa mistään myynnistä löytänyt. Olkoon sitten.


Seuraavana listalla on öljysihdin tsekkaus vaikkakin viime syksynä tehty mutta sittemmin on ajeltu viinalla jo viis tonnia. Hihnapyörän torxit myös todo-listalla. Tokihan olisi vielä jarruputkihommaa ja pusliakin koko alustan laidalta. :saab:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

dj_pirtu kirjoitti:Auto on pelannut buenosti, eikä motti enää ääntele ylimääräisiä ainakaan niin että kuulisi. Alan epäilemään omia korviani... :lol:

Eilen teloin sitten oikean sivuhelman kiveen mökkitiellä, stemu oli heinikossa niin hyvin piilossa. Ketuttaa tietysti kun muuten kori näyttää pintapuolisesti hyvältä. Olen aivan kädetön kaikessa korinfiksauksessa enkä pienen googlaamisen jälkeen ehjää helmaa mistään myynnistä löytänyt. Olkoon sitten.


Seuraavana listalla on öljysihdin tsekkaus vaikkakin viime syksynä tehty mutta sittemmin on ajeltu viinalla jo viis tonnia. Hihnapyörän torxit myös todo-listalla. Tokihan olisi vielä jarruputkihommaa ja pusliakin koko alustan laidalta. :saab:
..ja hihnapyörä kun on irti, niin samalla sitten kampuran stefa ja öljypumpun o-rengas vaihtoon!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Tänään tsekattiin hihnapyörän torxit ja yksi rulla vaihtui hihnan kera vaikka edellisetkin taisivat olla kunnossa. Torxit olivat tiukalla vaan lukitteen kera uudestaan paikalleen.

Pitkään on ihmettelyn aiheena ollut pieni sivusuuntainen vatkaaminen +120km/h nopeuksissa, pyörät tasapainotin vaan ei vaikutusta. Vatkaa riippumatta siitä onko veto päällä vai ei. Epäilen vetaria… Toinen ihmettelyn aihe on kuskinpuolen etupyörästä kuuluva ulina kun ajaa sopivaa vauhtia ja kääntää vasuriin, esim. liikenneympyrä on sellainen paikka missä huutaa. Möykkä tuntuu myös ratissa pienenä värinänä. Liittyykö vetariin ja tärinään, vai onko kyseessä vain paskana oleva pyöränlaakeri joka aiheuttaa molemmat oireet... Vaihdan kuitenkin vielä talvipyörät alle ensin jolla poissuljen renkaiden vaikutuksen.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Peräpään puslat aiheuttaa sivusuunnan vatkausta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Takapään puslat varmaan vaikuttaa suuntavakauteen mutta tuskin aiheuttavat ratin vispaamista. Olen paljon viisaampi jahka joskus vaihdan talvinakit alle että muuttuuko mihinkään.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ostin ihan saatanallisen pommi-Aeron

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Polttoainepumpun paluupuolen kulmaliittimessä ei tarvitse olla takaiskua mutta painepuolen kulmaliittimessä se kuuluu olla :)
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja 9-5 Aero MY02
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti. VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin