Nyt maallit on kuivuneet jo sen verran kauan että uskalsin kiinnittää puskurin, helman ja tiivisteet takaisin paikalleen. Sitten otin auton tallista ulos pestäväksi. Pesun jälkeen näkee maalinsumut parhaiten kun ei ole muuta pölyä pinnassa. Uskon että nuo sumut saadaan hyvin pois kiillottamalla.
Maalipinnan kiilloitukseen käytän suht mietoa Dodo Lime Prime viimeistelyainetta, koska kori myllytettiin huolella vuosi sitten. Sen perään laitan pintaan Soft99 Fusson. Lähdin kokeilemaan Lime Prime:ä konepeltiin ja huomasin että mustan sävy syvenee hienosti sillä. On kuin pinnassa olisi ollut harmaa kalvo joka nyt lähtee pois. Perään vahasin koenpellin Fussolla, tulee kyllä ihan hyvä. Maalinsumut vaativat vähän vahvempia aineita, mutta ensin käyn muun korin läpi jotta maali saa rauhassa kovettua kunnolla ennen kiilloitusta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Jos kokeilunhalua/uskallusta riittää vesihio 800-2000 paperilla sumuraja mataksi yltäen hiukan vanhan maalipinnan puolelle. Näin saa pinnat "samalle" tasolle. Tämän jälkeen vasta jälkeen koneellinen myllytys. Jos ei ole värisävyissä eroa tulee kohdasta huomaamaton ->
varsinkin mustalla sävyllä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu kirjoitti:Jos kokeilunhalua/uskallusta riittää vesihio 800-2000 paperilla sumuraja mataksi yltäen hiukan vanhan maalipinnan puolelle. Näin saa pinnat "samalle" tasolle. Tämän jälkeen vasta jälkeen koneellinen myllytys. Jos ei ole värisävyissä eroa tulee kohdasta huomaamaton ->
varsinkin mustalla sävyllä.
Tota olikin tarkoitus kokeilla
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vähän aiheesta ohitse.. Onko tuo Fusson vaha hyvää? (ei syötynä). Pitäisi tilalla omaan perusmustaan vahaa ja olen pyöritellyt sitä seuraavaksi vahaksi. Alkaa Dodon purkki loppumaan..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Kyllä oon itte tykännyt Fussosta. Dodon vahaa en ole kokeillut joten verrata en osaa, sekään ei kuullema huonoa ole
Mutta etenkin kesto Fussossa ollut hyvä, mulla pysynyt pinnassa yli 6 kk. Eikä se kiiltokan huono ole.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Fusso on ok kesällä ja erityisesti kun vahauksen jälkeen pesee auton. Viime syksynä ja alkutalvesta itsellä ainakin imi itseensä kiinni sen mustan paskan/suolan mistä oli lehdissäkin juttua. Onneksi kaikki irtosi hiilivetypohjaisella liuotinpesuaineella.
jjasco kirjoitti:Fusso on ok kesällä ja erityisesti kun vahauksen jälkeen pesee auton. Viime syksynä ja alkutalvesta itsellä ainakin imi itseensä kiinni sen mustan paskan/suolan mistä oli lehdissäkin juttua. Onneksi kaikki irtosi hiilivetypohjaisella liuotinpesuaineella.
Mä luin kanssa tosta samasta ilmiöstä, sitä tosin ilmeni muillakin kun Fusson käyttäjillä. Viime talvena otettiin kuullema käyttöön jokin uusi aine liukkauden torjunnassa joka on tuon ilmiön taustalla. Itsellä ei ilmennyt tota onglmaa missän vaiheessa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Aloitin kiilloittamaan kuskin puolen kylkeä edestä alkaen, homman edetessä törmäsin takakaaressa muutamiin ruostekukkasiin. Yön yli mietin miten ne parhaiten saisin hoidettua ja tlin siihen lopputulokseen että ainoastaan hiekkapuhallus ja hionta on oikea ratkaisu. Kun kaikki ruoste oli varmasti poissa pohjamaalasin lokasuojan kaaren ruosteenestopohjamaalilla.
Pohjamaalin kuivuttua ruiskutin pintaan kaksi kerrosta Jet Black mustaa värimassaa ja kaksi kerrosta kirkasta lakkaa. Ero vanhaan ei ole merkittävä mutta paljon parempi nyt kun ruostetta ei enään ole. Maalien kuivuttua kiillooitan maalinsumut vielä pois.
Nyt oikean puolen takalokasuojan maalaus on kuivunut viikon. Uskallan lopultakin ryhtyä kiilloittamaan sitä. Ensimmäisenä hion maalien sauman p1200-p2000 vesihiomapapreilla tasaiseksi. sitten kiilloitin koneella ja tahnalla alueen hiolellisesti. Maalin sauma on 99% huomaamaton. Sitten jatkoin kiilloittamalla koko oikean puolen kyljen. Nyt auto alkaa jo näyttään paljon paremmalta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Nyt vasemman takalokasuojan paikkamaalaus on nyt kuivunut riittävän kauan jotta uskalsin hioa sauman vesihionnalla tasaiseksi ja kiilloittaa sauman. Samalla kiilloitin koko kyljen uudestaan jotta kaikki sinne laskeutuneet maalinsumut lähtevät pois. Nyt myös vasen kylki alkaa näyttämään hyvältä. Kohtahan pääsee jo vahaamaan auton.
Jatkoin kiilloittamista auton peräpäässä, takaluukku ja takapuskuri sai aivan uudenlaisen kiillon kun jaksoi hetken verran hieroa.
Nyt on enään katon kiilloittaminen jäljellä. Sitten pääsee vahaamaan korin ja sne jälkeen on vuorossa sisustan pesu ja siivous. Saan nähdä kuinka kauan tässä vielä menee
Käsi pystyy kaikki jotka tekee vastavaa jotta kehtaa laittaa auton edes myyntiin #hullusaabisti
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
12h saa kevyesti menemään myllytyksessä Vielä mattamustat kumimaalit takapuskurin "alaosaan".
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)