Brake failure, ABS failure....
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
Tänään tuli P0501 (geneerisellä testerillä)
ABS, TCS ilmotukset, nopeusmittari toimii kyllä.
Olikos se nyt niin että jos nopeusmittari toimii niin ongelma olisi etupään anturikehissä/johtosarjassa eikä takapäässä?
Ja techillä näkis kummasta kehästä/mistä kyse?
Ja olisiko jollain JKL alueella techiä ja osaamista sen käyttöön?
ABS, TCS ilmotukset, nopeusmittari toimii kyllä.
Olikos se nyt niin että jos nopeusmittari toimii niin ongelma olisi etupään anturikehissä/johtosarjassa eikä takapäässä?
Ja techillä näkis kummasta kehästä/mistä kyse?
Ja olisiko jollain JKL alueella techiä ja osaamista sen käyttöön?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Nopeusmittari toimii vaikka menis mistä anturi, mutta jos matkamittaukseen ei tule kuin puolet km:stä niin jompikumpi taka anturi/johto rikki...
Hyvä veikkaus että oikealta taka-akselin ylityksestä johto poikki
Hyvä veikkaus että oikealta taka-akselin ylityksestä johto poikki
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
Re: Brake failure, ABS failure....
Tuo P0501 on tallentunut ja luettu (yleistesterillä) moottoriohjainlaitteesta trionic 8. Viittaa toisaan ABS/ESP/TCS järjestelmäänja johonkin pyörännopeusanturin ongelmaan. Sen tarkemmin tuo ei kerro.
Kannattaa kuitenkin ennen isompia tutkimustöitä ja puhumattakaan osien vaihdosta lukea vika varsinaisesta ongelmapaikasta eli ABS -yksiköstä, jotta saa tarkemman tiedon viasta. Siihen tarvitaan siten jo toisenlaista testeriä. Tech2 varmasti hyvä, mutta tuo homma onnistuu OpCom palikka + tietokone-softallakin. OpCommia löytyy jonkin verran saabisteilta, mutta enemmän sitten opelisteilta. Sitä kannattaa metsästää, ellei tech2 ole saatavilla kohtuudella.
Kannattaa kuitenkin ennen isompia tutkimustöitä ja puhumattakaan osien vaihdosta lukea vika varsinaisesta ongelmapaikasta eli ABS -yksiköstä, jotta saa tarkemman tiedon viasta. Siihen tarvitaan siten jo toisenlaista testeriä. Tech2 varmasti hyvä, mutta tuo homma onnistuu OpCom palikka + tietokone-softallakin. OpCommia löytyy jonkin verran saabisteilta, mutta enemmän sitten opelisteilta. Sitä kannattaa metsästää, ellei tech2 ole saatavilla kohtuudella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
Matkamittariin ei tule mitään..jupa03 kirjoitti:Nopeusmittari toimii vaikka menis mistä anturi, mutta jos matkamittaukseen ei tule kuin puolet km:stä niin jompikumpi taka anturi/johto rikki...
Hyvä veikkaus että oikealta taka-akselin ylityksestä johto poikki
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Liitin irti tai johto poikki oikean takarenkaan etupuolelta, mutta kannattaa luettaa koodit niin ei ihan arvailulla mee
Autocomilla pääsi kans lukeen koodit ja näytti oikean renkaan jne...
Autocomilla pääsi kans lukeen koodit ja näytti oikean renkaan jne...
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
Re: Brake failure, ABS failure....
Launchin ja Boschin testerit myös toimii.jupa03 kirjoitti:
Autocomilla pääsi kans lukeen koodit ja näytti oikean renkaan jne...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Kuinkas eSid?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
Tech 2 näytti vasemman eturenkaan nopeustiedoksi 0 ja sieltä se vikakoodikin tuli..
Ei kellään olisi anturia myydä, napa on vaihdettu n. 40 tkm sitten niin ei viittis uutta laittaa tilalle..
Ei kellään olisi anturia myydä, napa on vaihdettu n. 40 tkm sitten niin ei viittis uutta laittaa tilalle..
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Anturia ei voi erikseen vaihtaa. Se on integroitu napaan.
Mikä on tarkka vikakoodi?
Voihan sieltä olla piuhakin poikki, jolloin itse napa on kunnossa. Tarkalla vikakoodilla (lopputarkenteineen) yksilöityy vian tyyppi.
Mikä on tarkka vikakoodi?
Voihan sieltä olla piuhakin poikki, jolloin itse napa on kunnossa. Tarkalla vikakoodilla (lopputarkenteineen) yksilöityy vian tyyppi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
Olen kyllä vaihtanut sen ennen, kun joskus ostin tarvikenavan jossa ei ollut VDO:n kehä. Sitten muistaakseni Suorsalta hain irtonaisen kehän ja vaihdoin sen sinne.petrisa kirjoitti:Anturia ei voi erikseen vaihtaa. Se on integroitu napaan.
Mikä on tarkka vikakoodi?
Voihan sieltä olla piuhakin poikki, jolloin itse napa on kunnossa. Tarkalla vikakoodilla (lopputarkenteineen) yksilöityy vian tyyppi.
Noita kehiä vaan nihkeästi löytää mistään, varsinkaan VDO:n
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Paskoilla tarvikenavoilla ei tee mitään .
Jos siellä sellainen on, niin ei ole ihme mikäli on nyt jo rikki.
Taitaa olla vain pari FAG ja SKF, joista on johonkin.
Kyllä se muistaakseni kehä siitä navasta irti lähtee, mutta erikseen sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi eikä sitä mistään siten varsinaisesti saa. Jostakin käytetystä voisi, mikäli sekään toimiva on, niin yrittää. Taitaa olla ajan ja energian tuhlausta. Mutta.. kukin tyylillään. Lisäksi mikäli siellä nyt joku halpa tarvike napa on niin kohta on sitten laakerit paskana joten hukaan meni sekin homma.
Niin...et vielä kertonut, mikä oli tarkka vikakoodi?
Selvitäpä se nyt ensin suurempia operaatioita.
Jos siellä sellainen on, niin ei ole ihme mikäli on nyt jo rikki.
Taitaa olla vain pari FAG ja SKF, joista on johonkin.
Kyllä se muistaakseni kehä siitä navasta irti lähtee, mutta erikseen sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi eikä sitä mistään siten varsinaisesti saa. Jostakin käytetystä voisi, mikäli sekään toimiva on, niin yrittää. Taitaa olla ajan ja energian tuhlausta. Mutta.. kukin tyylillään. Lisäksi mikäli siellä nyt joku halpa tarvike napa on niin kohta on sitten laakerit paskana joten hukaan meni sekin homma.
Niin...et vielä kertonut, mikä oli tarkka vikakoodi?
Selvitäpä se nyt ensin suurempia operaatioita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
SKF siellä on, ei se tarvikenapa kestänyt kuin 20 tkm
En oo nyt taas techin äärellä niin en numeroa muista mutta "Speed sensor left front open circuit" saattoi olla maadoituksestakin tuossa. Mittaan johdon vielä liittimeltä eteenpäin.
En oo nyt taas techin äärellä niin en numeroa muista mutta "Speed sensor left front open circuit" saattoi olla maadoituksestakin tuossa. Mittaan johdon vielä liittimeltä eteenpäin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Joo, open circuit tarkoittaa johtokatkosta. Tietenkin itse aktiivisen MRE anturin totaalinen rikkoutuminen eli on ääretön. Anturihan on virtaviestianturi, jolloin sieltä tulee virtaviesti vaikkei pyörä pyörisikään.
Onhan tuo open circuit myös toisaalta oikosulkuviallekin sama, joten anturin rikkoutuminen tähän tapaan antaa samaa vikaa. Johtosarja tuskin oikosulkuun menee.
Minä kävisin läpi kyllä nyt tuon johtosarjan aloittaen navasta kohti abs boksia.
Onhan tuo open circuit myös toisaalta oikosulkuviallekin sama, joten anturin rikkoutuminen tähän tapaan antaa samaa vikaa. Johtosarja tuskin oikosulkuun menee.
Minä kävisin läpi kyllä nyt tuon johtosarjan aloittaen navasta kohti abs boksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Brake failure, ABS failure....
Juu täytyy mittailla se jahka kerkiää.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Brake failure, ABS failure....
Tiedoksi....
Abs boksi syöttää anturille 11V jännitteen. Maajohdossa on boksin sisällä nk. alasvetovastus. Tämän vastuksen yli abs boksi mittaa jännitettä, joka on n. 0,8V/1,8V. Anturin lähettämä virtaviesti taas on n. 5mA/13mA. Alasvetovastuksen koko on siten n. 150 ohm.
Johtosarjan kunnon voi tuohon iskaritolppaan asti testata siten, että ottaa anturin johtoliitoksen irti ja mittaa boksilta tulevasta liittimestä, että tuleeko tuo kyseinen 11V syöttöjännite. Mikäli tulee on johto siihen asti kunnossa.
Anturille päin menevää lyhyttä johdonpätkää ja itse anturin kuntoa on hankala mitata. Anturille pitäisi järjestää tuo ko. jännite ja sitten vielä alasveto (maadoitusvastus) ja sitten mitata anturin ottamaa virtaa. Joko virtamittauksella tai tuon vastuksen yli olevaa jännitettä.
Anturia ei voi mitata yleimittarilla suoraan .
Anturin sisällä on elektroniikkaa mm. jänniteregulointi, virtaviestigeneraattori sekä magnetoresistiivinen wheatstonen silta.
Abs boksi syöttää anturille 11V jännitteen. Maajohdossa on boksin sisällä nk. alasvetovastus. Tämän vastuksen yli abs boksi mittaa jännitettä, joka on n. 0,8V/1,8V. Anturin lähettämä virtaviesti taas on n. 5mA/13mA. Alasvetovastuksen koko on siten n. 150 ohm.
Johtosarjan kunnon voi tuohon iskaritolppaan asti testata siten, että ottaa anturin johtoliitoksen irti ja mittaa boksilta tulevasta liittimestä, että tuleeko tuo kyseinen 11V syöttöjännite. Mikäli tulee on johto siihen asti kunnossa.
Anturille päin menevää lyhyttä johdonpätkää ja itse anturin kuntoa on hankala mitata. Anturille pitäisi järjestää tuo ko. jännite ja sitten vielä alasveto (maadoitusvastus) ja sitten mitata anturin ottamaa virtaa. Joko virtamittauksella tai tuon vastuksen yli olevaa jännitettä.
Anturia ei voi mitata yleimittarilla suoraan .
Anturin sisällä on elektroniikkaa mm. jänniteregulointi, virtaviestigeneraattori sekä magnetoresistiivinen wheatstonen silta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)