NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kannattaa sitten ainakin vanhempien femmojen puslajumpan yhteydessä tarkistaa myös tukivarret, ettei käy kuten mulle.
-98 femman kuskinpuolen takarengas päätti kääntyä alle, kun tankkauspaikalla vahingossa nytkäytin autoa pakilla ja kässäri päällä. Alempi poikittaistukivarsi irtipoikki navan puolelta. Tuli hotelliyö Kokkolassa, onneksi ei lahonnut missään erämaataipaleella satasen vauhdissa
Kuten kuvasta näkyy, niin ruoste ei ollut syynä vaurioon. Toinen puoli tukivarren kiinnityksestä on pintaruosteen perusteella ratkennut jo viikkoja, ellei kuukausia sitten. Mihinkään rotvalliin tms. esteeseen autoa ei ole roivattu
Ihme kyllä, ettei tuota alkanutta vauriota ajossa huomannut. Wanhuksessa on vakio lulla-alusta, mutta on siihen päivitetty Monroe Reflexit joka kulmaan , eikä katsastusinssi löytänyt huomautettavaa kesäkuussa.
Mulla on aika vahva epäilys, että alatukivarren ulompi pallonivel on kertakaikkiaan ruostunut jumiin, ja siten aiheutti tukivarren ratkeamisen. Niveliä ei ole vaihdettu ainakaan meidän omistusaikana, vuodesta 2005 =>, kilsoja 155tkm => 286tkm.
Enivei, tähän isot kiitokset todella joustavasta asiakaspalvelusta Autohuolto MEG:ille Kokkolaan.
-98 femman kuskinpuolen takarengas päätti kääntyä alle, kun tankkauspaikalla vahingossa nytkäytin autoa pakilla ja kässäri päällä. Alempi poikittaistukivarsi irtipoikki navan puolelta. Tuli hotelliyö Kokkolassa, onneksi ei lahonnut missään erämaataipaleella satasen vauhdissa
Kuten kuvasta näkyy, niin ruoste ei ollut syynä vaurioon. Toinen puoli tukivarren kiinnityksestä on pintaruosteen perusteella ratkennut jo viikkoja, ellei kuukausia sitten. Mihinkään rotvalliin tms. esteeseen autoa ei ole roivattu
Ihme kyllä, ettei tuota alkanutta vauriota ajossa huomannut. Wanhuksessa on vakio lulla-alusta, mutta on siihen päivitetty Monroe Reflexit joka kulmaan , eikä katsastusinssi löytänyt huomautettavaa kesäkuussa.
Mulla on aika vahva epäilys, että alatukivarren ulompi pallonivel on kertakaikkiaan ruostunut jumiin, ja siten aiheutti tukivarren ratkeamisen. Niveliä ei ole vaihdettu ainakaan meidän omistusaikana, vuodesta 2005 =>, kilsoja 155tkm => 286tkm.
Enivei, tähän isot kiitokset todella joustavasta asiakaspalvelusta Autohuolto MEG:ille Kokkolaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Menee pahasti ohi aiheen, mutta kerron silti (ylläpito siirtänee, jos osuvampi viestiketju löytyy):
Se takapään puslien vaihtoon tarkoitettu holkkisarja toimii loistavasti myös keulan apurungon puslien irroittamisessa, samoin kuin korvaavien uretaanipuslien asennuksessa. Sitä en tiedä, että mahtuuko työkalu väliin, jos puslia vaihdetaan apurunkoa irroittamatta. Minulla oli koko hässäkkä irti autosta.
Siis tuo, ja luultavasti myös Ebay yms. variantit: http://www.motonet.fi/fi/tuote/804079/P ... tyokalu-GM
Se takapään puslien vaihtoon tarkoitettu holkkisarja toimii loistavasti myös keulan apurungon puslien irroittamisessa, samoin kuin korvaavien uretaanipuslien asennuksessa. Sitä en tiedä, että mahtuuko työkalu väliin, jos puslia vaihdetaan apurunkoa irroittamatta. Minulla oli koko hässäkkä irti autosta.
Siis tuo, ja luultavasti myös Ebay yms. variantit: http://www.motonet.fi/fi/tuote/804079/P ... tyokalu-GM
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Näillä ohjeilla vähän tumpelompikin kaveri saa homman hoidettua!
Tai ainakin melkein. Jäi nimittäin käsijarruvaijerin tuen pultista pelkästään kanta avaimeen kun aloin sitä aukaisemaan Itse operaatiota tuo ei haitannut ja varmaanhan tuo nyt ainakin jonkin aikaa pysyypaikallaan ilmankin mutta mitenhän tuohon saisi nyt uuden pultin tilalle. Pari iltaa netistä kokeilin etsiä apua mutta tuntuu, että yleensä ongelmaa aiheuttavat isompien pulttien katkeaminen, jolloin esim. vastakierritapit ajavat asiansa.
Toinen juttu, joka aiheuttaa hieman päänvaivaa on iskarin alapään kiinnitys. Oli aika tiukassa aukaista mutta lähti kuitenkin omin voimin irit. Nyt vaan se ei meinaa millään mennä takaisin paikalleen. Onko tuossa joku juju mitä en ole älynnyt? Toiselta puolella ei onglemia ollut. Pultti kyllä kiristyy mutta sitä pitää vääntää sellaisella voimalla että työ on todella hidasta.
Tai ainakin melkein. Jäi nimittäin käsijarruvaijerin tuen pultista pelkästään kanta avaimeen kun aloin sitä aukaisemaan Itse operaatiota tuo ei haitannut ja varmaanhan tuo nyt ainakin jonkin aikaa pysyypaikallaan ilmankin mutta mitenhän tuohon saisi nyt uuden pultin tilalle. Pari iltaa netistä kokeilin etsiä apua mutta tuntuu, että yleensä ongelmaa aiheuttavat isompien pulttien katkeaminen, jolloin esim. vastakierritapit ajavat asiansa.
Toinen juttu, joka aiheuttaa hieman päänvaivaa on iskarin alapään kiinnitys. Oli aika tiukassa aukaista mutta lähti kuitenkin omin voimin irit. Nyt vaan se ei meinaa millään mennä takaisin paikalleen. Onko tuossa joku juju mitä en ole älynnyt? Toiselta puolella ei onglemia ollut. Pultti kyllä kiristyy mutta sitä pitää vääntää sellaisella voimalla että työ on todella hidasta.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
saabrauli kirjoitti: Toinen juttu, joka aiheuttaa hieman päänvaivaa on iskarin alapään kiinnitys. Oli aika tiukassa aukaista mutta lähti kuitenkin omin voimin irit. Nyt vaan se ei meinaa millään mennä takaisin paikalleen. Onko tuossa joku juju mitä en ole älynnyt? Toiselta puolella ei onglemia ollut. Pultti kyllä kiristyy mutta sitä pitää vääntää sellaisella voimalla että työ on todella hidasta.
Sen verran olen oppinut, että jos minkä tahansa pultin kiristys vaati kohtuutonta voimaa, kannattaa pitää maltti mukana ja arvioida vielä uudelleen, että menee varmasti oikeille kierteille. Tuossa tapauksessa homma voisi avittaa esim. tunkilla, eli nosta vähän tarpeen mukaan joko iskarin alapäätä tai tukivartta tunkilla, jotta pultti pääsee varmasti pyörimään vapaasti. Siinä iskarin pulttireiän ympärillä taisi olla myös pieni huullos, joka painuu navan kiinnikkeeseen. Kun iskari on oikealla kohdalla, pitäisi sen kiristyä ihan normaalilla räikällä.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tämän opetuksen sain minäkin. Oli pultti mennyt väärille kierteille ja voimieni tunnossa olin onnisttunut vääntämään pultin kierteet sen verran huonolle tolalle, että pitää ruveta pulttikaupoille Pitää toivoa, että tukivarren puolelta ovat kierteet sen verran kunnossa, että pultin saa paikoilleen...Sen verran olen oppinut, että jos minkä tahansa pultin kiristys vaati kohtuutonta voimaa, kannattaa pitää maltti mukana ja arvioida vielä uudelleen, että menee varmasti oikeille kierteille. Tuossa tapauksessa homma voisi avittaa esim. tunkilla, eli nosta vähän tarpeen mukaan joko iskarin alapäätä tai tukivartta tunkilla, jotta pultti pääsee varmasti pyörimään vapaasti. Siinä iskarin pulttireiän ympärillä taisi olla myös pieni huullos, joka painuu navan kiinnikkeeseen. Kun iskari on oikealla kohdalla, pitäisi sen kiristyä ihan normaalilla räikällä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 290
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Taka etummaiset pitkittäis tuet nyt vaihdettu powerflex. Kyllä on hyvä ja vakaa ajettava ,eikä kiemurtele ohituksissa !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Harkinnassa on että josko viimeinkin Saabi lähtisi Tallinnaan puslajumppaan. Takapään puslat siis myös koska ei tietoa milloin/onko tehty ja 280tkm mittarissa. Etupäähän on jo palikat aika lailla omatoimisesti vaihdettu.
Motonetin hinnastosta kun ruksitin malliksi kaikki takatuennan helat niin ostoskorin hinnaksi tuli n. 261€:
2 kpl Takakelkan etuhela
2 kpl Takakelkan takahela
4 kpl Takatukivarren ulompihela
2 kpl Takatukiv etuhela
4 kpl TakaYLÄpoikittaistangon hela
Kun korjaamolla teettää niin onko mieltä pyytää tarjous kaikkien näiden vaihdosta, vai vaan osa näistä? Onko noissa jotain mitä ei ainakaan kannata lähteä vaihtamaan? Ja entäpä ne pallonivelet taakse, kannattaako niiden vaihtoa suunnitella samalla? Puslien lisäksi on tietysti tarkoitus teettää suuntaus.
Tällä viikolla on autoa vähän kevyemmin tarkoitus itsekin puuhastella, eli pystyyhän siinä noita koettaa diagnosoidakin samalla, jos vaan saan selkoa foorumin ohjeista. Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä.
Edit: Pahoittelut vielä, on varmasti kysymyksessä paljon päällekkäisyyttä tämän ketjun aiempien viestien kanssa. Oon yrittänyt tavata keskustelua mutta vähän on omat johtopäätelmät hukassa kaikkien puslavaihtoehtojen keskellä kun ei kokemusta ole noista.. Tietysti voisi kysyä samalla mitä tuosta em. listasta puuttuu..
Edit2: Nonii joo, kysyinpä vielä korjaamolta itseltään. Kuutta puslaa olisivat lähtökohtaisesti vaihtamassa taakse (holkki, taka-akselin etu 2kpl +
holkki, taka-akselin takim. 4kpl). Kauheesti ei valjennut itelle mistä nimenomaisista puslista on kyse, mutta tärkeintä kai että mekaanikko tietää.
Motonetin hinnastosta kun ruksitin malliksi kaikki takatuennan helat niin ostoskorin hinnaksi tuli n. 261€:
2 kpl Takakelkan etuhela
2 kpl Takakelkan takahela
4 kpl Takatukivarren ulompihela
2 kpl Takatukiv etuhela
4 kpl TakaYLÄpoikittaistangon hela
Kun korjaamolla teettää niin onko mieltä pyytää tarjous kaikkien näiden vaihdosta, vai vaan osa näistä? Onko noissa jotain mitä ei ainakaan kannata lähteä vaihtamaan? Ja entäpä ne pallonivelet taakse, kannattaako niiden vaihtoa suunnitella samalla? Puslien lisäksi on tietysti tarkoitus teettää suuntaus.
Tällä viikolla on autoa vähän kevyemmin tarkoitus itsekin puuhastella, eli pystyyhän siinä noita koettaa diagnosoidakin samalla, jos vaan saan selkoa foorumin ohjeista. Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä.
Edit: Pahoittelut vielä, on varmasti kysymyksessä paljon päällekkäisyyttä tämän ketjun aiempien viestien kanssa. Oon yrittänyt tavata keskustelua mutta vähän on omat johtopäätelmät hukassa kaikkien puslavaihtoehtojen keskellä kun ei kokemusta ole noista.. Tietysti voisi kysyä samalla mitä tuosta em. listasta puuttuu..
Edit2: Nonii joo, kysyinpä vielä korjaamolta itseltään. Kuutta puslaa olisivat lähtökohtaisesti vaihtamassa taakse (holkki, taka-akselin etu 2kpl +
holkki, taka-akselin takim. 4kpl). Kauheesti ei valjennut itelle mistä nimenomaisista puslista on kyse, mutta tärkeintä kai että mekaanikko tietää.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Löytääkö katsastus mies heikot puslat ? Jos siis juuri katsastettu ja mennyt läpi niin ei taida silti olla tae että kaikki on kunnossa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ei välttämättä löydä. Minulla takarenkaat olivat kuluneet sisäpuolelta (muistaakseni) kankaille ja hidastetöyssyissä narisi. Silti katsuri olisi antanut leiman - eri renkaat olin tosin jo ehtinyt vaihtaa. Löysät puslat löytyivät vasta kun aloin kyselemään mikä moisia oireita aiheuttaa ja ryhtyivät tutkimaan autoa kaksissa miehin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Itse teetätin juuri nuo 6 puslaa+takaiskarit. Ensin tarjous ja sitten huoltoon. Hinta ja aikataulu pomppasi kun "...meiltä meni puslatyökalu rikki ja jouduimme etsimään uutta..." Eli aika tunarointia. Tonni meni, arvio ylittyi lähes 30%. Onnea!balanced kirjoitti:Harkinnassa on että josko viimeinkin Saabi lähtisi Tallinnaan puslajumppaan. Takapään puslat siis myös koska ei tietoa milloin/onko tehty ja 280tkm mittarissa. Etupäähän on jo palikat aika lailla omatoimisesti vaihdettu.
Motonetin hinnastosta kun ruksitin malliksi kaikki takatuennan helat niin ostoskorin hinnaksi tuli n. 261€:
2 kpl Takakelkan etuhela
2 kpl Takakelkan takahela
4 kpl Takatukivarren ulompihela
2 kpl Takatukiv etuhela
4 kpl TakaYLÄpoikittaistangon hela
Kun korjaamolla teettää niin onko mieltä pyytää tarjous kaikkien näiden vaihdosta, vai vaan osa näistä? Onko noissa jotain mitä ei ainakaan kannata lähteä vaihtamaan? Ja entäpä ne pallonivelet taakse, kannattaako niiden vaihtoa suunnitella samalla? Puslien lisäksi on tietysti tarkoitus teettää suuntaus.
Tällä viikolla on autoa vähän kevyemmin tarkoitus itsekin puuhastella, eli pystyyhän siinä noita koettaa diagnosoidakin samalla, jos vaan saan selkoa foorumin ohjeista. Kiitoksia jo etukäteen vinkeistä.
Edit: Pahoittelut vielä, on varmasti kysymyksessä paljon päällekkäisyyttä tämän ketjun aiempien viestien kanssa. Oon yrittänyt tavata keskustelua mutta vähän on omat johtopäätelmät hukassa kaikkien puslavaihtoehtojen keskellä kun ei kokemusta ole noista.. Tietysti voisi kysyä samalla mitä tuosta em. listasta puuttuu..
Edit2: Nonii joo, kysyinpä vielä korjaamolta itseltään. Kuutta puslaa olisivat lähtökohtaisesti vaihtamassa taakse (holkki, taka-akselin etu 2kpl +
holkki, taka-akselin takim. 4kpl). Kauheesti ei valjennut itelle mistä nimenomaisista puslista on kyse, mutta tärkeintä kai että mekaanikko tietää.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Nyt kun femmavanhus on herätelty talviunilta, niin päivitellänpä tarinaa.Termos kirjoitti:
Ihme kyllä, ettei tuota alkanutta vauriota ajossa huomannut. Wanhuksessa on vakio lulla-alusta, mutta on siihen päivitetty Monroe Reflexit joka kulmaan , eikä katsastusinssi löytänyt huomautettavaa kesäkuussa.
Mulla on aika vahva epäilys, että alatukivarren ulompi pallonivel on kertakaikkiaan ruostunut jumiin, ja siten aiheutti tukivarren ratkeamisen. Niveliä ei ole vaihdettu ainakaan meidän omistusaikana, vuodesta 2005 =>, kilsoja 155tkm => 286tkm.
Lyhyesti: Täysin jumiin ruostuneet takapään poikittaisten alatukivarsien pallonivelet. Kuskinpuolelta meni tukivarsi poikki, vänkärinpuolen tukivarsi oli yllättäen ihan ehjä.
Jaarittelua:
Nivelet on olleet jumissa jo vuosikausia, ajamalla eivät kyllä ruvenneet joustamaan. Kumminkin menneenä suvena 3000 kilsaa tuli mittariin.
Ja ne olivat sitten tosiaankin jumissa, puolen metrin terästangolla ruuvipenkkiin kiinnitettyä niveltä vääntelin, ei inahtanutkaan
Nivelien kumitiivisteet olivat ehjät ja oikein paikoillaan, venytellessä paljastuivat kyllä ihan kovettuneiksi.
Se vielä, että persaus tottuu aika nopsaan auton omituiseenkin ajokäytökseen. Hetihän ehjillä nivelillä hokasi, että takapään omituiset pompottelut loppuivat tykkänään.
Tuossa vielä kuva toisesta jumiinruostuneesta nivelestä:
Mitä tästä opin:
Kannattaa tarkistaa nuo perän pallonivelet, jos tuntuu siltä, että tässä autossahan ne kestää vuodesta toiseen
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Puslajumppa se tuli itsellekin, leimalla poikittaistukivarsien ylemmät puslat väljät mutta kannattaa kai vaihtaa kaikki samalla. Motonetistä se työkalu niiden 4kpl puslien vaihtoon, kallistuksen vakaajan kumit samalla niin eiköhän tule hyvä.
Takapoikittaistukivarren ylemmät sekä alemmat puslat vaihdettu, ja sinne jäi värinät. Eli auto teki sellaista että ajossa +80km/h kori värisi ja häipyi ja värisi. Ylemmissä puslissa oli katsastusinssin mukaan liikaa väljää ja vaihdettiin sekä ylemmät että alemmat ja ei värise enää. Aavistus vielä tuntuu mutta se tulee varmaan renkaista, nyt kylkee Aero kuten pitää.
Takapoikittaistukivarren ylemmät sekä alemmat puslat vaihdettu, ja sinne jäi värinät. Eli auto teki sellaista että ajossa +80km/h kori värisi ja häipyi ja värisi. Ylemmissä puslissa oli katsastusinssin mukaan liikaa väljää ja vaihdettiin sekä ylemmät että alemmat ja ei värise enää. Aavistus vielä tuntuu mutta se tulee varmaan renkaista, nyt kylkee Aero kuten pitää.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Paljonko olette maksanut takapään puslien vaihdosta? Poikittaistukivarsien uloimmat ja pitkittäistukivarren puslat. Puslat ostin itse. Harkitsen tässä ostanko myös puslienirroitustyökalun..
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Onkos porukka tilaillut noita puslia tuolta autodoceista ym. nettikaupoista?
Lemförder tässä pyörinyt mielessä, millä puslasatsilla mahtaisi ajomukavuus pysyä parhaimmalla tasollaan? Uretaanisethan tuskin mukavuutta juurikaan edistää?
Tukivarret kannattaisi varmaan samointein uusia puslien kanssa, ei tarvitsisi niiden kuntoa miettiä?
Lemförder tässä pyörinyt mielessä, millä puslasatsilla mahtaisi ajomukavuus pysyä parhaimmalla tasollaan? Uretaanisethan tuskin mukavuutta juurikaan edistää?
Tukivarret kannattaisi varmaan samointein uusia puslien kanssa, ei tarvitsisi niiden kuntoa miettiä?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470