Mikä viheltää?
Mikä viheltää?
Eli -03 Aero ja kiihdyttäessä konehuoneesta kuuluu vihellys, tai sellainen sirinä. Autossa oli pakosarja halki ja joku oli hitsannut sen ja vuoti hitsauksen kohdalta, olin varma että se vihellys kuului siitä koska minulla oli yksi jossa oli katkennut se perinteinen pinnapultti oikeasta reunasta ja samanlainen vihellys joka loppui pinnapultin korjauksella ja uudella tiivisteellä.
No tähän tuli uusi pakosarja ja tiiviste, kaikki pinnat putsattu tarkkaan ennen kasaamista. letkut tarkistettu ja turbo myös. Se alempi laippa ei ollut vuotanut ja tiiviste oli hyvä eli kasattu vanhalla tiivisteellä. Turbo näytti uudelta eikä ollut välystä mihinkään suuntaan. Mutta se vihellys kuuluu edelleen kiihdyttäessä, ja samalla Mreg korkeampi mitä Mair. Tosin se korjaantui jo paljon kun vaihtoi ne kuuluisat takaiskut joista kaasuläppää lähempi vuoti molempiin suuntiin, sitä eroa on vaikea sanoa kun heittelee kiihdyttäessä mutta ehkä +100 saattaa olla ero. Voima tuntuisi olevan tallella, mutta se vihellys aivan kuin turbo viheltäisi tai jossain olisi vielä vuoto mutta missä.
Immua ei ole vaihdettu eli se saattaa olla vaikka alkuperäinen, viallinen bybass antaisi vikakoodin eikö. Viallinen IMM voisi aiheuttaa pienen eron Mregiin ja Mairiin mutta sitä viheltämistä se ei selitä. Paikallaan ei vihellä eli vaatii ahtoja. Kaipaan siis kommentteja sellaisilta joilla ollut sama oire tai tietoa, ei siis arvailuja kiitos.
No tähän tuli uusi pakosarja ja tiiviste, kaikki pinnat putsattu tarkkaan ennen kasaamista. letkut tarkistettu ja turbo myös. Se alempi laippa ei ollut vuotanut ja tiiviste oli hyvä eli kasattu vanhalla tiivisteellä. Turbo näytti uudelta eikä ollut välystä mihinkään suuntaan. Mutta se vihellys kuuluu edelleen kiihdyttäessä, ja samalla Mreg korkeampi mitä Mair. Tosin se korjaantui jo paljon kun vaihtoi ne kuuluisat takaiskut joista kaasuläppää lähempi vuoti molempiin suuntiin, sitä eroa on vaikea sanoa kun heittelee kiihdyttäessä mutta ehkä +100 saattaa olla ero. Voima tuntuisi olevan tallella, mutta se vihellys aivan kuin turbo viheltäisi tai jossain olisi vielä vuoto mutta missä.
Immua ei ole vaihdettu eli se saattaa olla vaikka alkuperäinen, viallinen bybass antaisi vikakoodin eikö. Viallinen IMM voisi aiheuttaa pienen eron Mregiin ja Mairiin mutta sitä viheltämistä se ei selitä. Paikallaan ei vihellä eli vaatii ahtoja. Kaipaan siis kommentteja sellaisilta joilla ollut sama oire tai tietoa, ei siis arvailuja kiitos.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Mikä viheltää?
Itellä on viheltyänyt rikkinäinen bypass ja myöskin se bypassin ohjaus venttiili. Testaa mitä tapahtuu kun ohitat sen bypassin ohjaus venttiilin:
viewtopic.php?t=130681
viewtopic.php?t=130681
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Mikä viheltää?
Niin vanha linkki että ei sieltä selvinnyt mitä tehdä...
Paljonko tuo alkuperäinen bybass kestää paineita, kun netissä on noita bybass venttiilejä eri paineille ja myös säädettäviä. Eli jos 250hv Aeroon on laitettu biopower softa jolloin ahtoja on nostettu niin riittääkö tuo alkuperäinen?
Paljonko tuo alkuperäinen bybass kestää paineita, kun netissä on noita bybass venttiilejä eri paineille ja myös säädettäviä. Eli jos 250hv Aeroon on laitettu biopower softa jolloin ahtoja on nostettu niin riittääkö tuo alkuperäinen?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Mikä viheltää?
Ei kai tuota paljoo selvempää ohjetta voi olla?Niin vanha linkki että ei sieltä selvinnyt mitä tehdä...
-Poista oranssi letku
-Poista punainen letku ja tulppaa imusarjan puolelta letkulähtö
-Poista keltainen letku
-Laita uusi letku (kuvassa vihreä), suoraan bybassilta imusarjaan, samaan nippaan josta poistit äsken keltaisen letkun
-Tulppaa halutessasi bybass venttiilin letkulähdöt, estäen näin pölyn pääsyn venttiiliin.
EDIT: Tein paintilla vielä helpommaksi
ENNEN:
JÄLKEEN:
Kyllähän noita vakiotehoillakin saattaa hajota useinkin ja toisaalta +300hv tehoilla joillain kestänyt vuosia eli taitaa olla tuurista kiinni.Paljonko tuo alkuperäinen bybass kestää paineita, kun netissä on noita bybass venttiilejä eri paineille ja myös säädettäviä. Eli jos 250hv Aeroon on laitettu biopower softa jolloin ahtoja on nostettu niin riittääkö tuo alkuperäinen?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Mikä viheltää?
joo selvä oli ohje mutta mulla se linkki ei auennut ollenkaan. Eli orkkiksen voisi ostaa suoraan, saattaa olla vaikka alkuperäinen. Mites se bybass ohitetaan?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Mikä viheltää?
Ei sitä bypassia ohiteta vaan sen ohjausvenan voi ohittaa jos haluaa. Liekkö ohjeita löytys jostain...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Mikä viheltää?
Voin putsatakin mutta se ei ole sellainen vihellys, vaan vihellys joka kuuluu myös ulospäin ja sisään kovana vihelyksenä aivan kuin joku viheltäisi pilliin. Ja vasta sitten kun kone rupeaa ahtamaan kunnolla, ei tule sihdistä. Minulla on ollut muutamassa saabissa se vihellys tai ujellus joka on jossain korjaantunut öljynsuodatimen vaihdolla, eli on ruvennut ulisemaan kun ajaa viinalla.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Mikä viheltää?
Kun ei löydy niin ei löydy, kaikki letkut tutkittu ja pakosarjasta ei vuoda se on varma. Viheltää vaan niin pirusti kun rupeaa ahtamaan, ja samalla Mreg on korkeammalla kuin Mair.??:(
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Mikä viheltää?
Vaihda immu!
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: Mikä viheltää?
Immu ei vihellä itsestään.
Mutta kun mreg ja mair eivät kohtaa niin se saa aikaan ahtopaineiden noston.
Ja siitä seuraa turbon vihellys kun ecu nostaa ahtopaineita kompensoiden ilmamassojen eroa.
Suomeksi: moottori saa liian vähän polttoainetta suhteessa ilmamassamäärän pyyntöön.
Äkkiä tulee mäntäpistiäinen....
Mutta kun mreg ja mair eivät kohtaa niin se saa aikaan ahtopaineiden noston.
Ja siitä seuraa turbon vihellys kun ecu nostaa ahtopaineita kompensoiden ilmamassojen eroa.
Suomeksi: moottori saa liian vähän polttoainetta suhteessa ilmamassamäärän pyyntöön.
Äkkiä tulee mäntäpistiäinen....
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: Mikä viheltää?
Merkillisiä asioita mitä ei ymmärrä. Kävin tänään ilmastointihuollossa ja vihellys loppui, eli liikkeeseen ajellessa vihelsi ja kun lähdin huollon jälkeen pihasta niin vihellys loppui? Sitä en tiedä liittyykö se mitenkään siihen ilmastointihuoltoon, mihinkään muuhun kuin ilmastoinnin nippoihin ei koskettu. Minusta tämä sulkee yhden vian aiheuttajan pois, nimittäin ilmavuodon ilmavuoto ei korjaannu itsestään. No ei kuitenkaan vihellä enää, on ajeltu kolmisen tuntia ja kiihdytelty välillä ja hiljaista pitelee.
Sitä oikeaa etsiessä...