9-3 Aeroon turbon vaihto
9-3 Aeroon turbon vaihto
Kysynpä uudessa ketjussa, kun en etsimälläkään varmuutta saanut. Eli oman -04 Aeron ahdin on sanomassa itsensä irti ja pitäisi pikapuoliin vaihtaa. Hankinko TD04HL-15T-mallisen vai mikä pitäisi ostaa? Ei ole tarkoitus kuin vaihtaa samanmoinen tilalle mikä nyt on kiinni.
Kuinka työläs/vaikea homma tuon vaihtaminen tulee olemaan?
Turbotukku tarjosi kunnostettua ahdinta kolmen vuoden takuulla hintaan 649, mutta ulkomailta saisi varmaan edullisemmin?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Kuinka työläs/vaikea homma tuon vaihtaminen tulee olemaan?
Turbotukku tarjosi kunnostettua ahdinta kolmen vuoden takuulla hintaan 649, mutta ulkomailta saisi varmaan edullisemmin?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Ahtimen tyyppi on TD04L-14T, kiinnitys kolmella pinnapultilla. TD04HL-15T on vanhemman 9-3 tai 9-5 mallin ahdin ja tätä et vakiopakosarjaan saa sopimaan.
Uuden ahtimen saat vaihettua näppärästi jättämällä pakopesän paikoilleen ja vaihdat vain keskiosan ja komperessorin yhtenä pakettina. Oletuksena, että vanha pakopesä on ehjä.
Matti
Uuden ahtimen saat vaihettua näppärästi jättämällä pakopesän paikoilleen ja vaihdat vain keskiosan ja komperessorin yhtenä pakettina. Oletuksena, että vanha pakopesä on ehjä.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Kiitos vastauksesta.
Vielä ennen kuin laitan Visan töihin, niin miten paljon arvoa pitäisi antaa alkuperäiselle varaosalle versus "alternative", kuten esimerkiksi tämä Neobrothersin tuote: Turbo Charger, Saab 9-3 03-12 2.0 Aero TD04L-14T
Vielä ennen kuin laitan Visan töihin, niin miten paljon arvoa pitäisi antaa alkuperäiselle varaosalle versus "alternative", kuten esimerkiksi tämä Neobrothersin tuote: Turbo Charger, Saab 9-3 03-12 2.0 Aero TD04L-14T
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Antaisin arvoa vähintäänkin tuon hintaeron. Alternative taitaa olla kiinalainen kopio..
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Kirjoitetaanpa vielä jälkikäteen koko tarina auki, jos joku muu kokee samoja oireita omalla Saabillaan.
Eli koko keissi lähti siitä, kun yksi perjantai olin mökille lähdössä. Ensimmäistä kertaa motarille kiihdyttäessä, nilkka suorana tietenkin, auto "tössähti" kesken kiihdytyksen hetkeksi ja sen jälkeen normikäyntiä taas saman tien. Toisen kerran tössähti, kun lähdin ohittamaan. Tössähdyksellä tarkoitan, että moottori ikään kuin sammui hetkeksi/meni vikatilaan suojellakseen itseään. Tässä vaiheessa huomasin turboviisarin nousevan reippaasti mittarin ylärajalle, eli pidemmälle kuin koskaan aiemmin. No, turbossa vikaa selkeästi ja loppureissun ajelinkin rennolla kaasulla ahtoviisaria seuraten.
Ensimmäinen soitto korjaamolle viikonlopun jälkeen ja tuomio oli suoraan "vaihda turbo, Saabeissa se yleensä kestää tuon parisataa tuhatta", kun omalla nyt mittarissa n. 228tkm. Sen myötä aloin tsekkailemaan uusia turboja netistä ja kirjoitin tähänkin avausviestin. Koko ajan ajattelin kuitenkin, että miksei vika voisi olla ohjauspuolellakin, että jostain syystä turbo ahtaa liikaa. Seuraavalle korjaamolle viedessä tsekkasivat heti letkut rikkojen varalta ja hukkaportin ohjausventtiilin, vai mikä onkaan nimeltään. Sieltä saivat aika reilusti töhnää ulos ja suosittelivat vaihtamaan, josko sillä korjaantuisi.
Ei muuta kuin Maptunilta viidelläkympillä uusi venttiili turbon hukkaportin päälle ja avót, nyt muutaman päivän pelittänyt normaalisti, enkä ole saanut moottoria vikatilaan/tössähtämään.
Turbon voisi toki ennaltaehkäisevästi vaihtaa, ehkä ensi keväänä sitten.
Eli koko keissi lähti siitä, kun yksi perjantai olin mökille lähdössä. Ensimmäistä kertaa motarille kiihdyttäessä, nilkka suorana tietenkin, auto "tössähti" kesken kiihdytyksen hetkeksi ja sen jälkeen normikäyntiä taas saman tien. Toisen kerran tössähti, kun lähdin ohittamaan. Tössähdyksellä tarkoitan, että moottori ikään kuin sammui hetkeksi/meni vikatilaan suojellakseen itseään. Tässä vaiheessa huomasin turboviisarin nousevan reippaasti mittarin ylärajalle, eli pidemmälle kuin koskaan aiemmin. No, turbossa vikaa selkeästi ja loppureissun ajelinkin rennolla kaasulla ahtoviisaria seuraten.
Ensimmäinen soitto korjaamolle viikonlopun jälkeen ja tuomio oli suoraan "vaihda turbo, Saabeissa se yleensä kestää tuon parisataa tuhatta", kun omalla nyt mittarissa n. 228tkm. Sen myötä aloin tsekkailemaan uusia turboja netistä ja kirjoitin tähänkin avausviestin. Koko ajan ajattelin kuitenkin, että miksei vika voisi olla ohjauspuolellakin, että jostain syystä turbo ahtaa liikaa. Seuraavalle korjaamolle viedessä tsekkasivat heti letkut rikkojen varalta ja hukkaportin ohjausventtiilin, vai mikä onkaan nimeltään. Sieltä saivat aika reilusti töhnää ulos ja suosittelivat vaihtamaan, josko sillä korjaantuisi.
Ei muuta kuin Maptunilta viidelläkympillä uusi venttiili turbon hukkaportin päälle ja avót, nyt muutaman päivän pelittänyt normaalisti, enkä ole saanut moottoria vikatilaan/tössähtämään.
Turbon voisi toki ennaltaehkäisevästi vaihtaa, ehkä ensi keväänä sitten.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 17:38
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Iso peukku tarinan jakamisesta
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Saappispesifinen korjaamo? Mistä lie heillä tuo mielikuva rakentunut? Meinaan eri ahtimilla ja mallisarjoilla on aika rankkojakin kestoeroja - T7:n legendaarinen GT17 tippuu helposti sinne 150-200tkm tontille, vanhemilla Garreteilla ja Mitsuilla ajettiin helposti 300+tkm. NG9-3:n hyrristä ei minulla ole kauheasti mielikuvaa, mutta fiilis on, ettei niitä yleensä nyt ihan kauhiasti pelätä tarttis.San Saba kirjoitti:Ensimmäinen soitto korjaamolle viikonlopun jälkeen ja tuomio oli suoraan "vaihda turbo, Saabeissa se yleensä kestää tuon parisataa tuhatta"
Nyt kun diagnoosi todettiin vääräksi, en hätiköisi sen ahtimen varmuuden vuoksi vaihtamisen kanssa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Ei ollut Saabin korjaamo, kun ainut sellainen lähimailla sattuu olemaan koko heinäkuun kiinni. Tuon toisen korjaamon puhelusta välittyi kyllä vahvasti se fakta, että välittävät myös uusia ja kunnostettuja turboja...aero kirjoitti:Saappispesifinen korjaamo? Mistä lie heillä tuo mielikuva rakentunut? Meinaan eri ahtimilla ja mallisarjoilla on aika rankkojakin kestoeroja - T7:n legendaarinen GT17 tippuu helposti sinne 150-200tkm tontille, vanhemilla Garreteilla ja Mitsuilla ajettiin helposti 300+tkm. NG9-3:n hyrristä ei minulla ole kauheasti mielikuvaa, mutta fiilis on, ettei niitä yleensä nyt ihan kauhiasti pelätä tarttis.San Saba kirjoitti:Ensimmäinen soitto korjaamolle viikonlopun jälkeen ja tuomio oli suoraan "vaihda turbo, Saabeissa se yleensä kestää tuon parisataa tuhatta"
Nyt kun diagnoosi todettiin vääräksi, en hätiköisi sen ahtimen varmuuden vuoksi vaihtamisen kanssa.
Jälkimmäisen pajan kaveri sanoi koeajon jälkeen, että jotain ilmeisesti ylimääräistä vinkunaa sieltä kuitenkin kuuluu ja että voisi vaihtaa ennen kuin laukeaa. Itse en nyt venttiilin vaihdon jälkeen kyllä sellaista kuule, mutta ennen sitä liian kovien ahtojen vuoksi kylläkin.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Lainataan tätä, kun otsikon mukainen homma varmaan edessä. Löytyykö jostain vielä alkuperäisiä Mitsubishin valmistamia ahtimia järkevään hintaan? Neobrothers niitä ei kuulemma ainakaan enää saa, alternative on heidän omien sanojensa mukaan "oem guality". Vai olisiko kenties joku turbohuolto paras vaihtoehto, tällä hetkellä olisi toinenkin käytettävissä, joten se, että auto seisoo muutaman päivän, ei pitäisi olla ongelma. Oireilee seuraavasti: Kaasusta kun päästää niin ahdin ujeltaa sekä kun valoista lähtee ja antaa kunnolla jenkaa niin pölläyttää savupilven, sekä öljyä myös kuluu, vaikka kone on kuiva. Mittarissa on pian jo 300tkm ja ahtoja on mittarin loppuun saakka. Painelaakeri rallattaa sen verran, että täytyy varmaan kytkinkin laitattaa.
9-3SS Aero
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Itse kun selvittelin, niin tällainen sivusto vaikutti potentiaaliselta, ja olivat myös erittäin asiallisia kun heille soitin: https://www.rendcarparts.com/
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Hollannin putiikilla on ihan hyvin tavaraa ja näyttää olevan asiansa osaava liike. Vanhempaan autoon olen tuolta saanut kohtuuhintaan tavaraa, mutta löytyy toki uudempiinkin kaikenlaista. Jos jotakin etsii, on R&D yleensä hinnantarkistuslistalla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 Aeroon turbon vaihto
Mitä tuohon ketjun aloittajan mainitsemaan ujellukseen rikkinäisellä mankkuvenalla tulee, niin se johtui siitä että T8 rajoittaa liiallista ahtopainetta kaasuläpällä ja ujellus kuuluu sieltä kaasuläpän kuristuksesta. Ei liity millään tavalla siihen että itse ahtimessa olisi jotain vikaa, päinvastoin kun kerran kykenee ahtopainetta hyvin tuottamaan. NG9-3 bensakoneiden ahtimet hajoavat äärimmäisen harvoin verrattuna T7 GT17:aan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com