Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut edustusautosta. Mä hankin Renault Capturin ja noiden lukemien eteen vois laittaa mun kohdalla miinusmerkin, tosin iskutilavuus ei pienentynyt kuin 800cm2 :lol:

Ihan jees, 36kk diili ja tehdaskuu voimassa paria viikkoa vaille sopparin päättymiseen. Täältä taisin aikoinaan ton konseptin löytää ja nyt se muuttui kohdallani varsin konkreettiseksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kummeneeko se jatkuvasti vaihdella autoja, laittaa vähä rahaa/vahaa ja aloittaa sama rumba alusta 8O
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kukin tyylillään. Joku haluaa ajaa samalla autolla 20 vuotta, minä en. Joskus oli pakko kituuttaa samalla rohjolla vuositolkulla, onneksi ei enää tarvitse ja voi tehdä mitä lystää. Joku matkustaa, joku ostaa vaatteita, minä vaihtelen autoja. Tässä tapauksessa kyllä kummeni aika tavalla.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vaikka Lexus kuinka on "vain Toyota", niin kyllä mullaki vähä mietityttää josko seuraava auto oliski parkkipaikalle hukkuvan tuulipukuauton sijaan IS 300h :) Spritmonitorin mukaan kuluttaa sen mitä 1.0T Astra, mutta oletan sen autona olevan hiukan eri. Lompakko toki helpottaa autokuumetta, toisaalta jostain muusta voisi tinkiä :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Niinpä. Ne jotka kommentoivat, että esim. LS-malli on "vain Toyota", ovat tuskin sillä ajaneet. Tuolla ajaessa sana "vain" ei tule helposti mieleen. Lisää, on enempi huulilla. Tämähän painaa pari tonnia, joten mikään raketti ei ole. Pojan kun hain kaupungista, piti kokeilla hieman tiukempaan väliin liikenteeseen ujuttautumista. Veikeä, linkomainen fiilis, kun malmikasa singahti 0-70 km/h, niin kuin isolla ritsalla ammuttaisiin menemään, laatikossa ei pykälät tunnu, ei tunnu vauhtikaan, mutta lukemat nousee nopeusmittarissa. Reilut 100 km tuli tänään ajettua, koko matkalla taisin kiinnittää laatikon toimintaan huomiota n. kaksi kertaa, melkoisen eleetöntä vaihtamista ja tästä puuttuu se hybridi-GS:n huuto-efekti, mikä on oikein hyvä. Pakoäänet saisivat mun puolesta kuulua vähän paremmin, kaikkea tulee mieleen, jos poistaisi takimmaiset äänenvaimentimet ja vetäisi suoran rosteriputken tilalle :twisted: Pysyisi matka-ajossa melu kohtuulukemissa, mutta toisi vähän fiilistä pienempään pyörittelyyn.
No niin, rauhassa vaan.

To-do lista on tämän näköinen ekan päivän jälkeen:

1. Uusi kattoantenni
2. Pakoputkiston keskiosan pienen resonanssiäänen paikannus ja poisto, veikkaan jotain lämpöpeltiä tms, mun tuurilla siellä on sisuskalut irti vaimentimessa...
3. Riisutun mallin Mark Levinsonien päivitys, cd-vaihtaja on hävinnyt kokonaan, oikean etuoven kaiutin ei sano mitään, takahyllyn subbari on hiljaa ja muissakin kaiuttimissa on häikkää, käytännössä nyt voi kuunnella Radio Novaa takakaiuttimilla maltillisella volyymilla. Eli uusi BT-soitin, ainakin uudet ovikaiuttimet x 4 ja varmaan muutakin.
4. Putkenpäät taakse, liian hillitty, kun putket on piilotettu tällä tavalla->
Kuva
Pistetään vähän tuninkia tässä vaiheessa, jos suorat putket laittaa, niin sitten ulos asti.

Mut ei rynnitä, tehdään ajan kanssa, kuten Hiacenkin kohdalla tein.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea uudelle Autolle!
Vielä sen ehtii ennen joulua vaihtamaan, vaikka Yarikseen.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Skeptisyyttä ja epäuskoa ilmassa. Vai toiveikkuutta ? Ymmärrettävää kyllä.
Mutta hei, näin metsässä asuvana arvostan runsasta jalopuun käyttöä, eihän tästä voi luopua ikuna !
Kuva
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onnea laatu auto hankinnalle. Kun tuo automalli oli uusi, Saabilla purettiin se atomeihin ja opeteltiin miten tehdään laatu autoja. Koe ajajilla siihen aikaan oli hymy korvissa, kun ajoivat maantie kokeita.
Serkulla on toinen Lexuksen hybridi malli menossa ja on ollut tyytyväinen.
Itse ¨allerginen¨ :) idän ihmeille, joten sakemannin tekemä tulee työautoksi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea vaan leksalle hyvään kotiin pääsystä! Jotain erityistä näissä on pakko olla, kun hintataso verrattuna saksalaisiin kilpailijoihinsa säilyy huomattavasti korkeampana. Ei siis sinänsä että uutena ostanut henkilö kovin merkittäviä summia Lexuksella säästäisi, absoluuttinen arvonalenema on kuitenkin tämän luokan autoissa sitä luokkaa. Mutta juurikin vähän iäkkäämmän käytetyn ostaja saisi Lexuksen hinnalla parhaimmillaan kaksi vastaavaa sakua pihaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Onnea uudelle autolle! Minua on aina Lexukset kyllä kiinnostanut, ja uskon sen olevan ihan jotain muuta kuin emomerkin umpitylsät keksinnöt... mutta miksi oi miksi on pitänyt roikkua tuossa samassa "käyttöliittymässä" (naapurin Land Cruiser näyttää kuskinpaikalta katsottuna ihan samalta) kun varmaan asiakkailla olisi varaa maksaa jostain *kröhm* tyylikkäämmästäkin? Uusi LS on tässä kohtaa raikas tuulahdus, mutta se hintalappu... :roll:

Hieno peli, jään mielenkiinnolla odottamaan käyttökokemuksia. 8)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Mulla oli seurannassa tosiaan myös E ja S-Mersut sekä aika vahvasti myös S-Type Jaguar, muutaman vuoden uudemman olisi samalla rahalla saanut Mersun, kun minimivaatimus oli 320, mutta Eemeli on jo ollut joten ei innostanut, Jaguaariin ei vaan mieli taipunut, vaikka kovasti kasikoneella kiinnostikin.

^Mä veikkaan että tolla sisustusratkaisujen samankaltaisuudella on jotain tekemistä hyväksi havaittujen ratkaisujen ja luotettavuuden ynnä kustannussäästöjen kanssa noin Toyotaan konsernina liittyen, johon Lexus-brändikin kuuluu. Toisaalta, miten tämä eroaa esim. Bemarista ja Mersusta, samasta puusta on nekin veistetty eikä voi merkistä tai jopa mallista erehtyä, kun niihin istuu. Se on toki totta, että kuskinpaikalta katsottuna justiinsa vaikkapa mittariston puolesta Lexus on tylsä vs. saksalaiset. Uusissa on lähdetty kaikin puolin muotoilussa raisummille linjoille, minä kohta viisikymppisenä arvostan näitä hillitympiä linjoja. Vaikka tässä on himmeleitä reilusti enemmän perus-Toyoon verrattuna, fiilis on silti kovin tuttu kun kuskin penkille istahtaa... Toki tässä auttaa aika paljon taannoinen GS, jossa on paljon samaa hieman pienemmässä mittakaavassa.

Yöllä valvoin kahteen ja kahlasin auton mukana tulleet paperit läpi, hyvin on autoa huollettu vuosien varrella ja kuitit/laskut olivat mahtavasti tallessa merkintöineen, siitä iso kiitos edellisille Suomi-omistajille, perushuoltojen osalta sain tyhjentävästi selville mitä on tehty ja millaisella aikataululla jatketaan.

Erityisesti mieltäni lämmitti viime vuodelta kuitti 28.3.2017. Laskun loppusumma 2032 euroa. Tuohon summaan sisältyi:

- Moottoriöljy +suodatin
- Peräöljyjen vaihto
- Automaattilaatikon öljynvaihto
- Sytytystulpat (8 x iridium)
- Jarrunesteen vaihto
- Jäähdytysnesteen vaihto
- Oikean etupyörän laakeri
- Jakohihna + kiristin + 2 ohjainta + vesipumppu + apulaitehihna (jakopäärempan osuus n. 850e)
- Raitisilmasuodatin

Tämä kaikki tehty siis 25 tkm sitten. Jakopään vaihtoväli on 150 tkm. Tulppien 90 tkm. Niistä ei tarvitse kantaa huolta. Viimeisin huolto on tehty 1000 km sitten, jolloin vaihdettiin moottoriöljy + suodatin, moottorin ilmansuodatin (vaihtoväli 4v tai 45 tkm) ja raitisilmasuodatin. Akku on uusittu 3/18, takuu 2v, tuulilasi on uusittu 4/18.

Summa summarum, n.5-6000 km ja sitten vaihdatan laatikko-ja peräöljyt, kuten myös jäähdytysnesteen ja jarrunesteen. Moottoriöljyillä mennään ensi kesän korville. Raitislmasuodatin on tässä plug & play-vaihto hanskalokeron kautta, joten sen voi vaihtaa kerran vuoteen itse.

Kuittien perusteella raskas auto on raskas myös jarruille, osia saa uusia melko tiheään, tyyppivikana näissä voi varmaan pitää pyöränlaakereita, joiden kanssa on tässäkin jumpattu viime vuosina, niitä oli vaihdettu kilometreillä 192, 250, 270 ja nyt viime huollossa 294.5. Toivon mukaan ei osu kohdalle montaa, on käytännössä 500e/pyörä, koska laakerit ovat hurjan kalliita.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ruotsin puolella Lexus LS mallit mielestäni edullisia, saa paljon autoa rahalla.

https://www.blocket.se/hela_sverige/bil ... 2&sp=1&w=3
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ovat joo, näissä vanhoissa ero ei ole suuri, vuosimallia vanhempi, ajettu 50 tkm vähemmän, hinta n. 2000 euroa vähemmän kuin mitä omastani maksoin. Siihen sitten hakukustannukset ja verot, mitä niistä nyt sitten tuleekaan. Vuosimallia uudempi ja 100 tkm vähemmän ajettu n. 1000 euroa halvempi ja siihen taas verot ja kustannukset.

Mutta, mutta, jos lähden hakemaan seuraajaa, eli vaikkapa LS 600h, niin alkaa säästöä kertyä. Vuosimalli 2008, kilsat 161 vs 139, hinta 21000 vs 39900 8O. Huikein helmi oli vm.11 LS460, ajettu 140 tkm ja hintaa vajaat 23000, Suomessa voi hinnan kertoa kahdella. Siinä saa jo vähän tulla hakukustannuksia ja verojakin. Veroista ei mitään hajua, tommosen 600h:n päästöt on 219g, 460 ilman hybridiä 261g. Tässä omassa on muuten 289g, verottaja kiittää ja minä kumarran :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tämä onkin erittäin hieno ja kiinnostava auto, onnea vaan uudesta menopelistä!

Ainakin omissa mielikuvissa hiljainen ja mukava kulkija, vaikka en ole moisella metriäkään ajanut :D
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:^Niinpä. Ne jotka kommentoivat, että esim. LS-malli on "vain Toyota",
Ei mene Toyotasta, ei. Kojetaulussa ei näy Casion klassista digitaalikelloa :(
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin