TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, kiitos vastauksestasi. Olen kyllä sen verran paljon tullut Saabejani korjanneeksi aina vuodesta 1991 saakka, etten kyllä tasan varmasti ole valmis maksamaan jakohihnan asennustyöstä yli 300e, sen verran triviaalilta hommalta se kyllä vaikuttaa, ja tilaakin näyttää olevan ruhtinaallisesti moottorin sivulla versus 5-sylinterinen Alfa 156 jossa oli tilaa sellaiset 5mm, ja todella helppo siihenkin oli loppupeileissä hihna ropippeineen vaihtaa :) Mikä mahtaa olla tuon Fiatin alkuperäinen vesipumppu, ainakin Alfoissa olivat laittaneet pumpuiksi useampaakin eri merkkiä?

Eli suosiolla tilaukseen uusi imusarja joka on uudempaa mallia? Mistäs sen erottaakaan vanhemmasta, koodilla toki mutta mikä sen koodin tulee olla etei vahingossakaan tulisi vanhempaa sarjaa? Tosin saatan ottaa irti vanhan imusarjan, ja puhdistan sen, ja tutkin onko siinä jotain sellaista kulumista että se on täysin välttämätöntä vaihtaa. Tuo kaksoisahdin ei näytä olevan edes mitenkään kallis, jotain 400 puntaa ainoastaan, siis paljon rahaa se on köyhälle, mutta halpa se on noin monimutkaiseksi laitteeksi, siis jos ja kun on uusi ja alkuperäinen varaosa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse tilasin jakopääsarjan vesipumppuineen neobrotherilta kun se oli siellä n.vuosi sitten jossain halvennuksessa. Tänään vaihdoin paikoilleen ja oli kaikkineen n.3 tunnin työ. Samalla totesin että dpf herja poistui kun testerillä nollasi hiukkassuodattimen. Sekä uuden imusarjan mukana tuleva paineanturi taitaa olla rikki..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Omassa -08 TTiD oli 171tkm kohdalla imusarjan läppä hypännyt kannen ja imuventtiilin väliin heilumaan..

Nohh nyt on sitten halennut kansi, imusarja sekä turbot vaihdettu kuukausi takaperin..

Voi olla kun tuon pito tuntuu olleen mitä sattuu ennen minua ja pienet kilsat aiheuttanut imusarjan karstottumisen ja läpän irtoamisen.

Joten voin suositella sen imusarjan vaihtoa hyvissä ajoin mikäli on vähän ajettu TTiD alla :D
9-3 SS B207L Aero VM09
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja cc »

Mikä mahtaa olla tuon Fiatin alkuperäinen vesipumppu,
-09 DTH:ssa tehtaalla asennetussa vesipumpussa oli Pierburgin logo. DTH:ssa sama pumppu kuin DTR:ssä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, kiitokset viesteistänne, täytyy googlailla sitä imusarjaa. Jakopää tulee olemaan Gates (koska se on parasta laatua), vesipumppujuttua täytyy kysellä Alfa-kavereiltani, ja täältä myöskin uudestaan. Entä sitten alusta, autossani on 6kk sitten uusitut etujousilaakerit ja etujouset, jotkin Lemfjöforsit tms, mutta ne ovat vakiojouset, eli ovat liian korkeat suhteesa takapäähän. Takana on jotkin uudet jouset joissa on vielä laputkin paikallaan, tuskin ovat vanhat nekään. Sekä etu- että takapäässä on iskarit ihan loppu, mitkä olisivat hyvät, jotkin Konin vakiokaasuiskaritko?
Asentaisin autoon mitä mieluiten 30mm:n madallussarjan, mutta Helsinki on nyt niin pommitettu noilla tietyömailla ja hidastetöyssyillä ettei vaan jaksa ajella niiden yli yhtään vakiokuntoista kovemmalla alustalla. Jos saavat joskus edes Itäväylän kuntoon niin sitten voisi harkita madallusjousia ja kunnollisia iskareita. Nyt olisi haussa siis vaan ns. sporttisarja, pappamalli tms.
Ja tilaan osat Virosta, tai jostain muualta, Motonetistä en osta yhtään mitään, mikäli ei ole aivan pakko.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Lisättäköön vielä sen verran että autoon oli vaihdettu tasan 100tkm originaali osilla jakopää ja pumppu. Pumppu oli vielä kuin uusi, sekä hihna oli vielä ihan hyvän näköinen ja rullissakaan ei ollut moittimista. Tuolla olisi ajanut vielä varmaan 50tkm..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Itsellä 212 tkm ajettu 2009 TTiD uutena tulokkaana, eikä tietoa mitä autolle tehty. Onko tietoa, voiko ulkoapäin selvittää imusarjan tyyppiä. Eli eroaako uudempi malli vanhasta?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en ainakaan ole keksinyt mitään eroa näissä imareissa, josta sen voisi erottaa paikallaan. Käsittääkseni osanumero on kuitenkin vaihtunut välillä, mutta saattaa olla aika vaikea nähdä sitä numeroa, kun se on kiinni koneessa. Yksi kätevä tarkastuskohde kuitenkin on irroittaa se imarille tuleva letku ja kurkata reijästä sisään miten paljon mustaa mönjää siellä on. Mikään puhdistusaineen suihkuttelu ei enää auta, jos imari on täynnä mönjää. 200K on valitettavan yleinen deadline läppien irtoamiselle, varsinkin jos EGR-mönjäntuottaja ollut toiminnassa koko ajan. Käsittääkseni M2009 oli vielä vanhemmalla versiolla alun perin ja uusi imari taisi tulla vuonna 2010.

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo pitääpä kuikata putkeen mikä tilanne. 30 tkm päästä jakohihnanvaihto, jos sen yhteydessä vaihtaisi imusarjan tarvittaessa.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Harmi, eipä tullut kuvia otettua juurikaan tuosta imusarjan vaihdosta, sen verran oli touhua siinä että pääsi ohjeaikaan :lol:

Mutta tuosta irroitusoperaatiosta voin muistin varasta kertoa ohjeita.
Nesteet pois syyläristä, kaikki ei toki lähde mutta en löytänyt nopealla vilkaisulla lohkosta tyhjennystulppaa.

Jakopään muovikoppa irti, korkeapainepumpun hihnapyörässä on kaksi n.6mm reikää, joiden takaa löytyy kannesta M6 kierteet, konetta pyöritin nokka-akselin hihnapyörästä sen verran että sattui nuo reiät kohdalleen.
Noihin reikiin sitten sopivanpituiset pultit, mielellään sen mittaiset, että kanta osuu hihnapyörään muttei painata sitä kuitenkaan, tämän jälkeen voi päräyttää hihnapyörän mutterin auki, kiinni laittaessa 50nm kiristys.

Tän jälkeen voi ruveta irroittelemaan johtosarjaa imusarjan päältä, itsellä ainakin riitti että otti hehkujen ja imusarjaan menevät liittimet irti, sekä se johtosarjan muovikaukalon kaikki pultit irti.

Sitten on kaasuläppä ja egr:n putki irroitettava, öljyloukko myös imusarjan takapuolelta, siitä lähtevä putki menee startin ja lohkon välistä öljypohjaan ja on M6 pultilla kiinni (kannattaa irroittaa)

Imusarjaan menee myös se yksi jäähdytysletku, sen kun on irroittanut niin voi korkeapainepumpusta päästellä M8 mutterit auki (3kpl) samalla pumpulta railille menevä metallinen polttoaineputki irti, kannattaa suojata pumpun ja railin nipat.
Suuttimien paluuletkua ei kannata irroittaa, vaan se metallinen pieni säiliö siitä imusarjan päältä irti, näin korkeapainepumppu ja se pieni säiliö mahtuu kääntymään letkujen varassa jakopään puolelle pois edestä.
Tämän jälkeen taisin irroittaa imusarjan pultit ja huomasin, ettei se mahdu tulemaan pois koska ottaa n.2mm kiinni egr:n lohkoon, tämä aiheutti hieman päänvaivaa, koska koko lohko piti löysätä kannen kyljestä irti, mutta toki riitti kun vaan avasi pultit ja kampes sitä lohkoa hieman irti kannesta.

Kasaushan on sitten helppo homma kunhan muistaa missä järjestyksessä kaikki laittaa takasin paikalleen :)

Koeajolla huomasin, että tuo ahtopainetieto käyttäytyi miten sattuu ja antoi vikakoodiakin, irroitin uudesta imusarjasta ahtopaineanturin ja eri osanumerohan siinä oli kuin vanhassa.
Vaihdoin siis vanhasta tuon anturin ja rupesi toimimaan normaalisti, en tiedä miksi oli vääränlainen kun orggis imusarja ja neolta tilattu?

Toivottavasti tästä on jotain apua muille ja varmasti unohtui mainita työvaiheita, mutta tekemällä oppii eikä tuo mikään paha rasti ollut tehdä, 4.5tuntia meni itellä aikaa ihmetellessä :roll:
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
t1msul1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 19, 2018 14:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja t1msul1 »

Heipä hei, on sen verran pitkä keskustelu että ei tuu kaikkea luettua niin kysästäänpä näin. Onkos tuttua tai tullut vastaan jollekin 9-3 ttid koneessa semmosta kun turbo ja auto pelittää täysin kauniisti kunnes kierrokset ylittävät 3tuhatta kierrosta, niin alkaa turbon paine oikein kunnolla heittelemään kunnes vaihtuu vaihde isompaan ja kierrokset tippuvat, niin turbo pelittää taas hienosti ja kiihtyy hyvin.

ongelmia ei ole muuten mitenkään kiihtymisen, kulutuksen tai auton kanssa ja vikakoodeja ei löydy.

eli ainut ongelma on juuri se että turbo kadottaa paineita 3tuhannen kirroksen jälkeen ja saa ne takas täysin taas kun kierrokset tippuvat. apuja että mistä lähden hakee vikaa?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Liittynee siihen että vetovastuu vaihtuu noilla main pienemmältä turbolta isolle. Ihan ekana tarkistaisin turboja ohjaavat magneettiventtiilit ja niiden alipaineletkut. Venttiilit löytyy siitä lukkopellin keskivaiheilta.

Myös ahtoletkujen kunto kannattaa tarkistaa. Onko ahtopainelukemia katsottu ajon aikana?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
t1msul1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 19, 2018 14:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja t1msul1 »

ei ole tarkastattu, ostin auton tossa pari kuukautta takaperin ja aloin vasta nyt tarkemmin tota pikku vikaa miettimään.

ahtoletkut kävi vähän mielessä että oisko vaihtokunnossa.
ja täytynee noi venttiilit ainakin kattoa samassa, mutta aletaan selvittää asiaa :D
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Imusarjassa olevan paineanturin kunto kannattaa myös tarkastaa. Voi olla rikki tai muurautunut umpeen karstasta..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jopela »

NGpower kirjoitti:Tämän jälkeen taisin irroittaa imusarjan pultit ja huomasin, ettei se mahdu tulemaan pois koska ottaa n.2mm kiinni egr:n lohkoon, tämä aiheutti hieman päänvaivaa, koska koko lohko piti löysätä kannen kyljestä irti, mutta toki riitti kun vaan avasi pultit ja kampes sitä lohkoa hieman irti kannesta.
Täytyy sen verran henkseleitä paukutella että itse sain imusarjan irti kun vähän kampesi sitä ylöspäin EGR:ää vasten ja samalla kaveri tuuppasi sopivalla työkalulla ja voimalla sitä ulospäin. Tätä tosin edelsi hallittu voimankäyttö jolla irrotin pyörreläppien vivuston siitä reunimmaisesta läpästä. Niitä kun alun perinkin lähdettiin irrottamaan.

Eli tuon pari milliä saa irroittaessa suostuteltua mutta jos on pyörreläppien vivusto mukana on peli raakaa. Takaisin ajattelin kyllä asentaa ihan NGpowerin esittämällä mallilla ettei tule sanomista :D
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Vastaa Viestiin