Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
saabias
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 21:37

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäentt

Viesti Kirjoittaja saabias »

Rommitommi kirjoitti: Liikehän on tossa jopa joustava, itselleni vastaavassa tilanteessa on sanottu, etteivät luovuta ennen kuin prosessi on hoidettu. Kaksi viikkoa kuulostaa vähän pitkältä, yleensä alle viikossa homma selvinnyt, mutta ehkä liike ei halua antaa liian kireää aikataulua, jos ei onnistukaan.

Voit ja pitääkin aloittaa Suomessa prosessi kun tuot auton Suomen maaperälle, ei muuta kuin käyttöönottoilmoitus kehiin ja sitten teet veroilmoituksen niillä tiedoilla mitä on, niin sieltä tulee kyllä pyyntö toimittaa puuttuvat asikirjat tietyssä määräajassa (yleensä 14vrk, mahdollisuus pyytää lisäaikaa), eli voit toimittaa del1&2 sitten kun olet ne saanut.

Ei muuta kuin hakureissulle.
Kiitoksia tiedoista, eli hyvillä mielin reissuun.
Riittääkö Suomeen tullessa sähköinen käyttöönottoilmoitus vai pitääkö käydä Tullissakin asioimassa?
Ja oliko niin, että voin ajella Suomessa ruotsalaisilla kilvillä vai tarviiko lisäksi Suomessa hankkia siirtomerkit? Vai tarviiko siirtomerkit vasta siinä vaiheessa, kun lähetän ruotsalaiset kilvet myyjälle ja odotan myyjän lähettämiä papereita?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sähköinen ilmoitus riittää, ilmoittavat jos haluavat nähdä auton. Ruotsin kilvillä voit ajaa sen 3kk. Älä palauta kilpiä ennen kuin sulla on ne del 1 ja 2 kädessä sanoisin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Peedroliso
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 28, 2018 09:43

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Peedroliso »

Viikon päästä pitäis lähtee pikkasen kauempaa hakemaan autoa, Halmstadista asti. Mikäli ymmärsin autoliikkeen myyjän huonosta englannista niin sanoi et voin pitää autossa ruotsin kilvet kiinni mutta kun se ei auta kun heidän kaikki autonsa on poistettu liikenteestä. Miten on jos otan suomesta vakuutuksen auton runkonumeron tiedoilla niin eihän sillä oo väliä enää et onko se poistettu liikenteestä vai ei. Siis tarkoittiko automyyjä sitä että vakuutuksia ei enää ole ettei sillä saa ajella metriäkään vai mitä se tarkoitti. Eikös kaikilla autoliikkeillä Suomessa ja Ruotsissa autot oo poistettu vakuutusten osalta liikenteestä. Tää myyjä oli tehnyt autokaupat suomeen neljä vuotta sitten viimeksi ja ei mielellään uskaltanut jättää kilpiä kiinni. Yritin selvittää myyjälle että homma on muuttunut vuosien varrella mutta eihän mullakaan tästä mitään tietoa ollu, kaverilta vain olin kuullut että hän haki ruotsista auton keväällä ja kilvet sai pitää eikä niitä tarvinnut palauttaa.

Ja oonko ymmärtänyt oikein että kun ajan auton suomeen mulla on 5 päivää aikaa tehdä tullin nettisivuilla käyttöönottoilmoitus jollon saan ajella autolla sen kolme kuukautta, ja sitten voi tehdä kolmen kuukauden aikana veroilmoituksen, missä vaiheessa pitää tehdä katsastus. Koitin lukea aikaisempia tämän topikin juttuja mutta sekasin menee kun osa on 10 v vanhoja juttuja :-)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos myyjä ei halua antaa kilpiä niin ota tarrakilvet mukaan jo suomesta, runkonumerolla vakuutukset suomesta niin saat ajaa ruotsissa jo ilman ongelmia. Auton kun saat suomeen niin satamassa tai vaikka jo laivalla tullin sivuille ja teet väliaikaisen käyttöönottoilmoituksen. Kannattaa samantien rustaillaa se tullin veroilmoitus, mulla meni 3 vuotta sitten mwlwkin se täydet 3kk käsittelyssä johon mennessä tullin pitää antaa se päätös. Jos teet myöhemmin on riski että 3kk tulee täyteen ennenkun saat veropäätöksen. Veropäätöksen jälkeen verot maksuun ja konttorille tekemään rekisteröinti ja mahdollinen katsastus.
Suotsiin menee tieto auton suomeen rekisteröinnin jälkeen automaattisesti jonka jälkeen auton saavat pois rekisteristä mutta saattaa mennä tosissaan se 3kk aikaa. Jos pitävät itse ruotsinkilvet saavat samantien pois rekisteristä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Peedroliso
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 28, 2018 09:43

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Peedroliso »

Jees kiitokset selvityksistä. Nyt homma alkaa selkeytyyn. Suomen katsastuskonttorilta siirtokilvet mukaan ja homma on siinä. Luulin tätä paaaaljon monimutkaisemmaksi et pitää laukata erikseen vakuutusyhtiössä ottamassa siirtovakuutuksia jne. mut noi siirtokilvethän sisältää sen siirtovakuutuksen, ja sen saa tarvittaessa vaikka viikoksi. Näin pitkään siirtohommaan täytyy kuulemma olla perusteltu syy. Aattelin aluksi tulla hapetsun kautta kun asustelen Pohjois-Suomessa mut homma kääntyy autolautan puolelle välille tukholma-helsinki.

Eihän tule näistä siirtokilvistä onglemia sataman tullissa, tai laivalla, Ruotsin tai Suomen puolella?
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja aero »

Peedroliso kirjoitti:Aattelin aluksi tulla hapetsun kautta kun asustelen Pohjois-Suomessa mut homma kääntyy autolautan puolelle välille tukholma-helsinki.
Suosittelen Turkua, ellet nimeomaan halua viihtyä Helsingissä. Molemista Hesan satamista poistuessa saat viihtyä lähimmissä risteyksissä tovin jos toisenkin, Turusta pääsee lähtemään paljon jouhevammin kotiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sauzee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Elo 24, 2018 10:43

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Sauzee »

Terve, eli olen tässä katsellut ja tutustunut myös saab fooruminkin kautta, mahdollista saabin hankintaa Ruotsista. Saab 9-3 07-09 vuoden Vector Biopower sedan tai farmari olisi hakusessa, onko jotain mitä kannattas eritoten huomioida? Olen nyt pohtinut tässä muutaman kuukauden et uskaltaako hankkia saabia vai mitä tässä tekis, auto tulis mulle helsinkiin yhen kaverin tuttavan tuomisena, joka tekee autokauppaa työkseen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Peedroliso kirjoitti:Eihän tule näistä siirtokilvistä onglemia sataman tullissa, tai laivalla, Ruotsin tai Suomen puolella?
Eipä niistä siirtokilvistä ongelmia pitäisi tulla, pohjoismaissa mielestäni (ruotsi, norja ja tanska) saa niillä ajaa.
Sauzee kirjoitti:Terve, eli olen tässä katsellut ja tutustunut myös saab fooruminkin kautta, mahdollista saabin hankintaa Ruotsista. Saab 9-3 07-09 vuoden Vector Biopower sedan tai farmari olisi hakusessa, onko jotain mitä kannattas eritoten huomioida? Olen nyt pohtinut tässä muutaman kuukauden et uskaltaako hankkia saabia vai mitä tässä tekis, auto tulis mulle helsinkiin yhen kaverin tuttavan tuomisena, joka tekee autokauppaa työkseen.
Tuolta mallikohtaisesta osiosta löydät hyvin tietoja ko. autosta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sauzee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Elo 24, 2018 10:43

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Sauzee »

tturku kirjoitti:
Sauzee kirjoitti:Terve, eli olen tässä katsellut ja tutustunut myös saab fooruminkin kautta, mahdollista saabin hankintaa Ruotsista. Saab 9-3 07-09 vuoden Vector Biopower sedan tai farmari olisi hakusessa, onko jotain mitä kannattas eritoten huomioida? Olen nyt pohtinut tässä muutaman kuukauden et uskaltaako hankkia saabia vai mitä tässä tekis, auto tulis mulle helsinkiin yhen kaverin tuttavan tuomisena, joka tekee autokauppaa työkseen.
Tuolta mallikohtaisesta osiosta löydät hyvin tietoja ko. autosta.
Joo on kateltu, ei vaan ole kellään tutulla kokemuksia saabeista ja tosiaan Joensuussa ite asun, niin tiiä sit kannattaako tietämättömän alkaa pelaamaan saabien kanssa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvin ne Joensuussakin Saabit pelittää. Eikä näissä moderneissa Saabeissa mitään ihmeellistä tekniikkaa ole verrattuna muihin samanikäisiin autoihin, edes Biopowereissa. NG9-3 vieläpä luotettavimpia Saabeja miätää löytyy. Ostoksille vaan rohkeasti!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Putte2
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Loka 03, 2018 21:44

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Putte2 »

Apua kaivataan pikaisesti.

Olen lähdössä ylihuomenna hakemaan autoa Tukholmasta yksityiseltä myyjältä. Heitti viime metreillä kapulaa rattaisiin, eli pelästyi tuota trafikstyrelsenin ohjeistusta ja pelotetta. Eli nyt ei uskalla antaakaan autoa koska pelkää ettei saa sitä rekisteristä.

Olin ajatellut antaa kilvet siellä myyjälle. Otan siirtokilvet mukaan ja lyön ne kiinni autoon. Otan del1 ja del2 itselleni, myyjälle kopiot. Kauppakirja tehdään molemmille. Siirtokilpien mukana tulee liikennevakuutus.

Miten toimin, jotta myyjä uskaltaa myydä? Voiko siirtokilvistä saada todistuksen, jossa mainitaan niiden sisältävän vakuutus?

Ja pitääkö valita ilmoitusosasta se ulkomaille myynti? Eikö EUn alueella saa vapaasti tehdä kauppaa?
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lähetä nyt aluksi nämä linkit myyjälle:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... istrering/
https://transportstyrelsen.se/globalass ... rf1003.pdf

Itse jouduin viimeisellä haulla käyttämään Ruotsissa asuvaa bulvaania - tuo yo tietokaan ei auttanut. Hän myi auton sitten minulle tuon proseduurin mukaisesti, jolloin minulla oli alkuperäinen del 2. Täällähän rekisteröinti onnistuu RETU-kyselyn avulla ilman alkuperäistä del 2:sta (jonka myyjä luulee tarvitsevansa tavallisessa poistossa, kun ei noteeraa tuota yo lomaketta), vaikka osa katsastajista ei sitä "tiedä".
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Toi toisen linkin dokkari täyttäen ja kaverille ruotsin kilvet niin saa pois rekisteristä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja HEV »

... ja kupongissa ruksi kohtaan "ett tullintyg som visar att fordonet varaktigt förts ut ur landet och/eller förts in i ett annat land" ja sitten sen käyttöönottoilmoituksen lähetys myyjälle sähköpostilla tms.
Edit: kannattaa kirjautua Trafin ruotsinkielisille sivuille niin ilmoituskin on sitten på svenska.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja benicio »

Tuli itsekin käytyä Ruotsista hakemassa vaimolle kulkine. Myyjälle tuntui proseduurit olevan selvät, eli täytettiin tuo em lomake "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES" ja sain siitä kopion mukaani sekä kauppakirjan tietysti. Del1&2 ei kuulemma paperisina enää valmiina ole, vaan ne tulee postissa perässä. Ruotsikilvet sai siis jäädä paikalleen. Kovasti myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Del1&2 ei katsastuskonttori tuntunut tarvitsevan, mutta verottaja ne ilmeisesti haluaa. Ruotsikilvet voin nyt lähettää takaisin myyjälle, 3kk tarrakilvet on paikallaan. Tarrakilpiä hakiessa katsastuskonttori myi minulle myös rekisteröintikatsastuksen, jäin miettimään että tuliko se nyt tehtyä turhan aikaisin, ts olisiko onnistunut vasta sitten kun verotuspäätös tulee.

Raskas reissuhan tuo on. Napa täyteen buffetissa mennen tullen ja kaljaa niin paljon kuin juoda ehtii, ja sitten klo 6 virkeänä kohti jatkoyhteyksiä. :saab: Myös yhdet oharit mahtui matkaan kun kovasti varatuksi sovittu TTID oli myyty edellisenä päivänä. Annoin palautetta niin hyvin kuin kielitaito antoi periksi ja vähän päälle. :evil: Myyjä olisi hyvityksenä tarjonnut kovaa alennusta -14 Nevs-Saabiin, mutta oli silti reilusti yli budjetin tietysti. Halvempi TID oli sitten varavaihtoehtona ja vaikka kunto myyjän mukaan piti hyvä ollakin niin yllätti kyllä silti.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin