9-3 rahina käynnistäessä
9-3 rahina käynnistäessä
Tästä topicista on paljon eri juttuja eri mallisarjojen osioissa. Milloin ääni kuuluu ketjusta ja milloin mistäkin. Lisäksi milloin kylmänä ja milloin enemmän lämpimänä. Omat "oireet" ei oikein käy oikein noihin mihinkään. Osaako raati kertoa missä kohtaa olisi ongelma.
Oireet nimittäin:
- Saab 9-3 SS -08 1.8t
Kylmänä kun käynnistää, niin moottori rahisee todellä lyhyen pätkän, ihan 1-2sek, sen jälkeen käy nätisti. Jos aamulla käynnistät niin ääni kuuluu selvästi ja jos auto on seissyt pari tuntia ja käynnistät, niin äänen myös kuulee. Muuten lämpimänä kun käynnistät niin en erota eikä muutenkaan lämpimänä kuulu ylimääräistä säksätystä. Ääni on siis dieselmäinen ihan aluksi.
Öljyt on edellinen omistaja vaihtanut huoltokirjan mukaan 6tkm sitten. Taidan käydä vaihtamassa silti uudet kohta.
Onko tuo siis jakopää, vai jokin asentotunnistin, että käy eri seoksella ihan alkuun? Tai venttilien nostajat ja mitä kaikkea olenkaan kuullut?
Oireet nimittäin:
- Saab 9-3 SS -08 1.8t
Kylmänä kun käynnistää, niin moottori rahisee todellä lyhyen pätkän, ihan 1-2sek, sen jälkeen käy nätisti. Jos aamulla käynnistät niin ääni kuuluu selvästi ja jos auto on seissyt pari tuntia ja käynnistät, niin äänen myös kuulee. Muuten lämpimänä kun käynnistät niin en erota eikä muutenkaan lämpimänä kuulu ylimääräistä säksätystä. Ääni on siis dieselmäinen ihan aluksi.
Öljyt on edellinen omistaja vaihtanut huoltokirjan mukaan 6tkm sitten. Taidan käydä vaihtamassa silti uudet kohta.
Onko tuo siis jakopää, vai jokin asentotunnistin, että käy eri seoksella ihan alkuun? Tai venttilien nostajat ja mitä kaikkea olenkaan kuullut?
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Paha sanoa. Itsestä tuntuu, että joka starttauksella kuuluu eri ääri. Milloin rahinaa tai hankausta tai epätasaista käyntiä ja kaikenlaista surinaa ja pörinää. En tosin varsinaisesti stressaa 330tkm lukemilla kun ajossa toimii ihan kivasti. Vaihda öljyt, tarkista hihna ja ketju.
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Kyllä tuo ääni lähes varmasti tulee jakoketjusta, kun aluksi kiristäjä ei toimi kunnolla kylmällä koneella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Oireet viittaavat jakopäähän.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Sama homma täällä -04 1.8t 280tkm mittarissa, viimeiset 40-50tkm pitänyt tota ääntä, ajattelin korjata jos alkaa kunnolla rällättämään kokoajan, muuten toiminut hyvin.
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Ookoo, niin vähän ajattelinkin. Erikoista jotenkin että autolla ajettu reilusti alle 200tkm.
Noh, tarkoittaako siis jakopään huolto, että kaikki rojut uusiksi eli yli tonnin remppa vai?
Itä-Suomessa onko tietoa hyvistä ja edullisista korjaajista?
Noh, tarkoittaako siis jakopään huolto, että kaikki rojut uusiksi eli yli tonnin remppa vai?
Itä-Suomessa onko tietoa hyvistä ja edullisista korjaajista?
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Minkälaiset voi olla seuraukset jos antaisi olla vaan? Mietin vaan että kun kyseessä 1-2 sekuntia kestävä ääni käynnistäessä, jonka jälkeen käy normaalisti niin onko korjauskustannusten väärti vs mahdolliset seuraukset joskus. Tietävämmät kertokoon?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Olisikohan tuo hetkellinen kylmäkäynnistyksen jälkeinen ääni vain "vaaraton" ketjunkiristimen öljynpaineen nousun hitaudesta johtuva. Löysällähän se ketju aluksi on, ennenkuin tuo kiristäjä alkaa kunnolla toimia. Voiko sitten ketju ehtiä kuitenkin hypätä
Onkohan öljynlaadulla mitään osuutta asiaan?
Onkohan öljynlaadulla mitään osuutta asiaan?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Käyttäisin kuitenkin venttiilikopan auki ja tarkistaisin ettei etumaisen laahaimen pultti ole irtoamassa. Voihan sen toki tarkistaa siitä tulpatusta reiästä avaimella koettamalla mistä pultti asennetaan.
Sama rällätys jos öljynsuodatin jostain syystä valskaa tyhjäksi.
Sama rällätys jos öljynsuodatin jostain syystä valskaa tyhjäksi.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Kyllä voi kun tarpeeksi kauan antaa pitää ääntä. Joku paikka kuluu sopivasti niin siinäpä se on. Voi sitten sen jakopäärempparahan käyttää moottorin vaihtoon.anv kirjoitti:Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Mittarilukemalla ei ole mitään merkitystä tässä moottorissa jakopäähuoltoon menemiselle. Joillaki on huoltoa vaatinut alle 100tkm ja joillakin yli 300tkm eikä vieläkään jakopää oireile. Mulla rallatti kylmänä 174tkm kohdalla ja oire oli, että ketjunkiristin oli säätynyt ketjunvenymisestä äärimmilleen ja ketju osui jo sinne minne ei pitäisi. 1300e otti jakopäähuollosta T.Holmberg Vantaalla. Muita oireita voi olla, että laahain on katkennut.
Jos ääni kuuluu jakopäästä niin on syytä alkaa varailemaan aikaa huoltoon jakopään osalta tai sitten tekee itse.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Olisiko tässä kaikki tarpeellinen https://www.autodoc.fi/elring/985901 https://www.autodoc.fi/swag/7919778
Vai kannattaisiko suoraan tilata toi neobrothersin setti ja maksaa pari euroa enemmän? https://www.neobrothers.co.uk/timing--b ... 5592-p.asp
Vai kannattaisiko suoraan tilata toi neobrothersin setti ja maksaa pari euroa enemmän? https://www.neobrothers.co.uk/timing--b ... 5592-p.asp
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Totta tämäkin. Mieluummin tekee sen rempan ennen hajoamista kuin vähän sen jälkeen . Kustannukset kun ovat vähän erit. Silti, en olisi kauhean huolissani parin sekunnin rallatuksesta käynnistyksen yhteydessä, jos ei rallata pidempään. Oliko sulla muuten katkennut tasapainoketjun laahain, vai jakoketjun? Em. mainittuja on vissiinkin katkeillut enemmän...jjasco kirjoitti:Kyllä voi kun tarpeeksi kauan antaa pitää ääntä. Joku paikka kuluu sopivasti niin siinäpä se on. Voi sitten sen jakopäärempparahan käyttää moottorin vaihtoon.anv kirjoitti:Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Mittarilukemalla ei ole mitään merkitystä tässä moottorissa jakopäähuoltoon menemiselle. Joillaki on huoltoa vaatinut alle 100tkm ja joillakin yli 300tkm eikä vieläkään jakopää oireile. Mulla rallatti kylmänä 174tkm kohdalla ja oire oli, että ketjunkiristin oli säätynyt ketjunvenymisestä äärimmilleen ja ketju osui jo sinne minne ei pitäisi. 1300e otti jakopäähuollosta T.Holmberg Vantaalla. Muita oireita voi olla, että laahain on katkennut.
Jos ääni kuuluu jakopäästä niin on syytä alkaa varailemaan aikaa huoltoon jakopään osalta tai sitten tekee itse.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 rahina käynnistäessä
Itseasiassa mä en muista oliko mulla katkennut kumpikaan laahaimista, tuo oli kuitenkin vuonna 2015. Ketjunkiristin oli kuitenkin tapissa ja ketju löysällä.anv kirjoitti:Oliko sulla muuten katkennut tasapainoketjun laahain, vai jakoketjun? Em. mainittuja on vissiinkin katkeillut enemmän...
Ei siitä rallatuksesta tietty älyttömän huolissaan tarvi olla B207:n kohdalla, mutta kannattaa ainaki ajatustasolla jo lähteä suunnittelemaan huoltoa lähitulevaisuuteen riippuen tulevista ajokilometreistä. Itse taisin ajella kuukauden päivät ensihavainnosta ennen ku varasin autolle huollon. B284:n kohdalla on asia sitten eri.
Viimeksi muokannut jjasco, To Syys 06, 2018 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne