9-3 rahina käynnistäessä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja mttm »

Tästä topicista on paljon eri juttuja eri mallisarjojen osioissa. Milloin ääni kuuluu ketjusta ja milloin mistäkin. Lisäksi milloin kylmänä ja milloin enemmän lämpimänä. Omat "oireet" ei oikein käy oikein noihin mihinkään. Osaako raati kertoa missä kohtaa olisi ongelma.

Oireet nimittäin:
- Saab 9-3 SS -08 1.8t
Kylmänä kun käynnistää, niin moottori rahisee todellä lyhyen pätkän, ihan 1-2sek, sen jälkeen käy nätisti. Jos aamulla käynnistät niin ääni kuuluu selvästi ja jos auto on seissyt pari tuntia ja käynnistät, niin äänen myös kuulee. Muuten lämpimänä kun käynnistät niin en erota eikä muutenkaan lämpimänä kuulu ylimääräistä säksätystä. Ääni on siis dieselmäinen ihan aluksi.

Öljyt on edellinen omistaja vaihtanut huoltokirjan mukaan 6tkm sitten. Taidan käydä vaihtamassa silti uudet kohta.

Onko tuo siis jakopää, vai jokin asentotunnistin, että käy eri seoksella ihan alkuun? Tai venttilien nostajat ja mitä kaikkea olenkaan kuullut?
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Paha sanoa. Itsestä tuntuu, että joka starttauksella kuuluu eri ääri. Milloin rahinaa tai hankausta tai epätasaista käyntiä ja kaikenlaista surinaa ja pörinää. En tosin varsinaisesti stressaa 330tkm lukemilla kun ajossa toimii ihan kivasti. Vaihda öljyt, tarkista hihna ja ketju.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä tuo ääni lähes varmasti tulee jakoketjusta, kun aluksi kiristäjä ei toimi kunnolla kylmällä koneella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Oireet viittaavat jakopäähän.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Jakopään huolto edessä.
9³SS Turbo X '08

-Janne
anavaan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 07:47

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja anavaan »

Sama homma täällä -04 1.8t 280tkm mittarissa, viimeiset 40-50tkm pitänyt tota ääntä, ajattelin korjata jos alkaa kunnolla rällättämään kokoajan, muuten toiminut hyvin.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja mttm »

Ookoo, niin vähän ajattelinkin. Erikoista jotenkin että autolla ajettu reilusti alle 200tkm.
Noh, tarkoittaako siis jakopään huolto, että kaikki rojut uusiksi eli yli tonnin remppa vai?
Itä-Suomessa onko tietoa hyvistä ja edullisista korjaajista?
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja zenga »

Minkälaiset voi olla seuraukset jos antaisi olla vaan? Mietin vaan että kun kyseessä 1-2 sekuntia kestävä ääni käynnistäessä, jonka jälkeen käy normaalisti niin onko korjauskustannusten väärti vs mahdolliset seuraukset joskus. Tietävämmät kertokoon?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olisikohan tuo hetkellinen kylmäkäynnistyksen jälkeinen ääni vain "vaaraton" ketjunkiristimen öljynpaineen nousun hitaudesta johtuva. Löysällähän se ketju aluksi on, ennenkuin tuo kiristäjä alkaa kunnolla toimia. Voiko sitten ketju ehtiä kuitenkin hypätä :roll:
Onkohan öljynlaadulla mitään osuutta asiaan?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja anv »

Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Käyttäisin kuitenkin venttiilikopan auki ja tarkistaisin ettei etumaisen laahaimen pultti ole irtoamassa. Voihan sen toki tarkistaa siitä tulpatusta reiästä avaimella koettamalla mistä pultti asennetaan.
Sama rällätys jos öljynsuodatin jostain syystä valskaa tyhjäksi.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

anv kirjoitti:Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Kyllä voi kun tarpeeksi kauan antaa pitää ääntä. Joku paikka kuluu sopivasti niin siinäpä se on. Voi sitten sen jakopäärempparahan käyttää moottorin vaihtoon.

Mittarilukemalla ei ole mitään merkitystä tässä moottorissa jakopäähuoltoon menemiselle. Joillaki on huoltoa vaatinut alle 100tkm ja joillakin yli 300tkm eikä vieläkään jakopää oireile. Mulla rallatti kylmänä 174tkm kohdalla ja oire oli, että ketjunkiristin oli säätynyt ketjunvenymisestä äärimmilleen ja ketju osui jo sinne minne ei pitäisi. 1300e otti jakopäähuollosta T.Holmberg Vantaalla. Muita oireita voi olla, että laahain on katkennut.

Jos ääni kuuluu jakopäästä niin on syytä alkaa varailemaan aikaa huoltoon jakopään osalta tai sitten tekee itse.
9³SS Turbo X '08

-Janne
anavaan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 07:47

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja anavaan »

Olisiko tässä kaikki tarpeellinen https://www.autodoc.fi/elring/985901 https://www.autodoc.fi/swag/7919778

Vai kannattaisiko suoraan tilata toi neobrothersin setti ja maksaa pari euroa enemmän? https://www.neobrothers.co.uk/timing--b ... 5592-p.asp
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja anv »

jjasco kirjoitti:
anv kirjoitti:Mun mielestäni ei voi hypätä, sillä näissä on "räikkä" siinä kiristäjässä. Voi pikkasen löystyä seisoessa, mutta ei mahdottoman löysälle (kuten erään tunnetun valmistajan koneissa). Tietysti oletuksella että kaikki on ehjää.
Kyllä voi kun tarpeeksi kauan antaa pitää ääntä. Joku paikka kuluu sopivasti niin siinäpä se on. Voi sitten sen jakopäärempparahan käyttää moottorin vaihtoon.

Mittarilukemalla ei ole mitään merkitystä tässä moottorissa jakopäähuoltoon menemiselle. Joillaki on huoltoa vaatinut alle 100tkm ja joillakin yli 300tkm eikä vieläkään jakopää oireile. Mulla rallatti kylmänä 174tkm kohdalla ja oire oli, että ketjunkiristin oli säätynyt ketjunvenymisestä äärimmilleen ja ketju osui jo sinne minne ei pitäisi. 1300e otti jakopäähuollosta T.Holmberg Vantaalla. Muita oireita voi olla, että laahain on katkennut.

Jos ääni kuuluu jakopäästä niin on syytä alkaa varailemaan aikaa huoltoon jakopään osalta tai sitten tekee itse.
Totta tämäkin. Mieluummin tekee sen rempan ennen hajoamista kuin vähän sen jälkeen :oops: . Kustannukset kun ovat vähän erit. Silti, en olisi kauhean huolissani parin sekunnin rallatuksesta käynnistyksen yhteydessä, jos ei rallata pidempään. Oliko sulla muuten katkennut tasapainoketjun laahain, vai jakoketjun? Em. mainittuja on vissiinkin katkeillut enemmän...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

anv kirjoitti:Oliko sulla muuten katkennut tasapainoketjun laahain, vai jakoketjun? Em. mainittuja on vissiinkin katkeillut enemmän...
Itseasiassa mä en muista oliko mulla katkennut kumpikaan laahaimista, tuo oli kuitenkin vuonna 2015. Ketjunkiristin oli kuitenkin tapissa ja ketju löysällä.

Ei siitä rallatuksesta tietty älyttömän huolissaan tarvi olla B207:n kohdalla, mutta kannattaa ainaki ajatustasolla jo lähteä suunnittelemaan huoltoa lähitulevaisuuteen riippuen tulevista ajokilometreistä. Itse taisin ajella kuukauden päivät ensihavainnosta ennen ku varasin autolle huollon. B284:n kohdalla on asia sitten eri.
Viimeksi muokannut jjasco, To Syys 06, 2018 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin