Takatukitangon kiinnike

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Takatukitangon kiinnike

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Perkeles, luottopelin repsikan puolen takatukitanko irtosi korroosion saattelemana korista, vaikka kesällä kuinka tarkistelin ja naputtelin pyöränkotelot että ovat kunnossa.

Semmoinen tuli mieleeni, että nyt kun käyn uuden kiinnikkeen hakemassa ja hitsaan kiinni, miten varmistan, että pyöränkulma menee oikein (kai tuo siihenkin vaikuttaa) vai joudunko turvautumaan ammattilaisen apuun?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mikä sattuma.

Tos viime viikolla, kun laittelin tuota 900i -85 jäärata iskuun huomasin että kuskin puolen ylätukivarsi ruostunut irti kotelosta :oops:

Noo, 2,5tunnin hitsauksen jälkeen tukivarsi hitsattuna kiinni koteloon.
Pysyy hitsaamalla kiinni, jos on vähänkään pyöränkotelossa jäljellä tervettä peltiä. Oli helppo saada hitsattua oikeaan kohtaan, kun tukivarressa oli kiinni pala joka oli irronnut pyöränkotelosta.

Edit: Lauantaina ja tänään ollut ankarassa testauksessa ja kiinni on pysynyt :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllähän tuossakin hyvät jäljet on siitä missä kohtaa on ollut, pitänee hitsailla ja tarkkailla kuluuko rengas epätasaisesti.

On se 99 vaan kova peli jäisillä pikkuteillä näin talvisaikaan, nyt täytyy tyytyä tuohon ysisataseen kun en raaski ennen korjausta tuolla ajaa. :cry:

Tämänpäiväisten testien jälkeen on pakko todeta, että satkussa ei ole minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia 99:n verrattuna, eihän tuolla edes uskalla pikkuteille eksyä, kun tuntuu niin pirun kömpelöltä. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

lefa42 kirjoitti:Kyllähän tuossakin hyvät jäljet on siitä missä kohtaa on ollut, pitänee hitsailla ja tarkkailla kuluuko rengas epätasaisesti.

On se 99 vaan kova peli jäisillä pikkuteillä näin talvisaikaan, nyt täytyy tyytyä tuohon ysisataseen kun en raaski ennen korjausta tuolla ajaa. :cry:

Tämänpäiväisten testien jälkeen on pakko todeta, että satkussa ei ole minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia 99:n verrattuna, eihän tuolla edes uskalla pikkuteille eksyä, kun tuntuu niin pirun kömpelöltä. :)
Eli hitsaus homma pitäisi olla helppo homma jos siinä on jälki missä on ollut.

Hmm, Ei tuo Satku Jäällä ainakaan Kömpelöltä tuntunut :lol:
Mutta perässä tulevat vanhat Ratsunien romut olivat kömpelöitä :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ainakin tuo mun satku tuppaa puskemaan, eikä muutenkaan tunnu "hyvältä" päästää lujaa muualla kuin tasaisella, 99:llä sensijaan tuntuu jäiset ja mutkaiset pätkät mahtavilta päästää menemään, kääntyy eri tavalla ja tarjoaa perää sivulle sensijaan että puskisi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alustan kunto, jousien jäykkyys, iskarit, renkaat. Tässä ne tärkeimmät, mitkä vaikuttaa. Talvipäivillä tuli se nähtyä. Muutamilla kavereilla oli huonot talvirenkaat, niin ei niillä autoilla ollut mitään asiaa radalle ajamaan. Yksinkertaisesti ne joutui ajamaan niin hitaasti, ettei siinä mitään hupia ollut.

Kyllä satkukin lähtee peräluisuun, kun tarpeeksi lujaa ajaa. Liukkaalla tiellä huonoilla renkailla ei tarvitse lujaakaan vauhtia. Ajaa kurviin ja nostaa jalan kaasulta väärällä hetkellä, niin jopa ollaan peräsladissa. Ainakin talvipäivillä kruisaillessa kaasun käyttö tolla mun satkulla oli se avain sana, millä päätettiin puskeeko vai meneekö peräluisussa. Yllättävän hyvin peräluisukin oikeaa, kun tajuaa antaa kenkää. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, tuolla jäällä huomas kans että kyllä se Satkukin komiasti peräsladia menee. On muuten mahtava auto Satku viedä sladissa. Tosin nuo kaikista jyrkimmät mutkat on pirullinen mennä, kun PUSKEE :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kylläpä noi satkut kohtuullisesti mutkiin taittuu.Soralla on ihan kiva auto laskea t8:lla.Puutteitakin on,ahdot ovat hitaat nousemaan jollei tarjoa vasemman jalan jarrutusta että saa ahdot pysymään ylhäällä.Mutta se ohjaus-aika hirvee toi tehostus-ei ole oikein tuntoa.Juuri siksi en laita tuohon -79 turboprojektiin tehostusta.Mielummin ohjaus saa olla hieman hidas kuin tunnoton.Mitä olen ajanut noilla tehostamattomilla satkuilla niin niiden ohjaus pesee 10-0 tehostetun.Kaupunki ajo on sitten taasen eri luku.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, pala tuli haettua motonetistä, ja tuttava laittoi mokoman paikalleen tuossa yöllä, äsken hain luottopelin kotiin. Nyt on taas hyvä.

Kai tuossa mun satkussa sitten on jotain vikaa kun on niin kömpelö rallipeliksi, tai sitten en vaan osaa, pääasia että 99 on taas pelissä jotta voi päästellä :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

[quote="lefa42"

Kai tuossa mun satkussa sitten on jotain vikaa kun on niin kömpelö rallipeliksi, tai sitten en vaan osaa, pääasia että 99 on taas pelissä jotta voi päästellä :)[/quote]

Pyöränkulmilla on tietysti iso merkitys.Vanhoissa autoissa ne voi olla miten sattuu.
Vastaa Viestiin