OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Kävipäs niin että 9-3 2.0 T7 tuli hylky katsastuksessa korkean lambdan takia 1.12. Myös O2 arvo korkea, muut arvot hyvät. Tankissa oli etanolia pelkästään. Ainakin pakoputken liitokset tutkin kun nostimelle pääsen, mitä muita on syytä tutkia? Lambda-anturi melko uusi alkuperäinen. Autohan ei tietysti ihan vakio ole mutta samalla putkella viime vuona katsastettu onnistuneesti.
600cc bosch ev14
3"dp+2.5" cat back 100cell katilla
15T
Näille jcarlsonin softa
600cc bosch ev14
3"dp+2.5" cat back 100cell katilla
15T
Näille jcarlsonin softa
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Vuoto pakoputkessa. Rikkinäinen lambda ei moisia ongelmia aiheuta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Anteeks mitä?duuduu kirjoitti:Vuoto pakoputkessa. Rikkinäinen lambda ei moisia ongelmia aiheuta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Niin sitä, että jos autossa on rikkinäinen lambda-anturi, niin silloin myös muut arvot ovat pielessä. Ja reilusti.
Päästötestissä mitattu lambda-arvo ja 02-arvo on oikeastaan sama mittaus kahteen kertaan. Ylimääräistä happea pakoputkeen pääsee jossakin olevasta vuodosta.
Moottorin polttamasta ilma-polttoainesuhteesta se ei kerro yhtään mitään, koska siellä moottorin ja pakoputkenpään välissä on katalysaattori
Päästötestissä mitattu lambda-arvo ja 02-arvo on oikeastaan sama mittaus kahteen kertaan. Ylimääräistä happea pakoputkeen pääsee jossakin olevasta vuodosta.
Moottorin polttamasta ilma-polttoainesuhteesta se ei kerro yhtään mitään, koska siellä moottorin ja pakoputkenpään välissä on katalysaattori
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Sellaset uskot siellä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Putken liitokset kaikki avattu ja tiivistetty sillä tahnalla ja lämmitetty kaasulla kovaks mutta eipä auttanu mitään. Edelleen lambda 1.11.
Mitähän sitten? Loppuu keinot ja aika kesken kohta
Mitähän sitten? Loppuu keinot ja aika kesken kohta
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Laihalla se käy ja lambda-anturia tuosta joutuu syyttämään yleensä, koska juurikin sen perusteella ecu säätää ruiskutettavaa polttoaineen määrää kevyellä kuormalla.
Mitä näkyy opensidissä Lamb - arvossa? Onko etanoliadaptaatio järkevä? Entä amul? Kulkeeko auto "normaalisti"? Onko vikakoodeja muistissa?
Mitä näkyy opensidissä Lamb - arvossa? Onko etanoliadaptaatio järkevä? Entä amul? Kulkeeko auto "normaalisti"? Onko vikakoodeja muistissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Oli se sitten lambda tai ei, se on kuitenkin kuluva osa, eikä edes järjettömän hintainen. Itse lähtisin siitä liikkeelle.
T. Antti
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
https://drive.google.com/file/d/1-iL109 ... tOcej/view Tuossa nyt pieni pätkä 6-tiellä ajettuna tuosta lambdasta, aika hyvin pysyy siellä 0 molemmin puolin muutamaa hyppäystä lukuunottamattaMertmi kirjoitti:Laihalla se käy ja lambda-anturia tuosta joutuu syyttämään yleensä, koska juurikin sen perusteella ecu säätää ruiskutettavaa polttoaineen määrää kevyellä kuormalla.
Mitä näkyy opensidissä Lamb - arvossa? Onko etanoliadaptaatio järkevä? Entä amul? Kulkeeko auto "normaalisti"? Onko vikakoodeja muistissa?
Nyt tankattu 98 parikymmentä litraa, adaptoi sen 830 -> ~340. Amul pyörii siellä +-400 puolin ja toisin. Ajolleen ihan normaali, toisinaan on sytytelly koodia P0133, mikä viittaa tuohon lambdaan. Mutta voiko sen nyt olla rikki noinkin uutena?
Lambda tuossa on toissa keväänä pcs:ltä ostettu alkuperänen noin 15tkm ollu kiini. Hyllystä löytyis toinen tarvikemallinen missä nyt ei mitään tiedettävää vikaa ole. Pitäsköhän kokeilla sillä? Tuossa autossa oikeen ole mitään käytettyä osaa muuta kun kori kun on turbo, ilmamassamittari, kasetti, bensapumppu, kaa yms uutta
Pystytkö mertimi vilasemaan tuota joku päivä? Jos nyt tässä joku päivä käyn taas päästöt ensin mittauttamassa
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Jos seos pyörisi laihalla ja tankista on E85, noin äkkiseltään ajateltuna adaptaatio voisi näyttää liian pientä alkoholipitoisuutta. Tämä nyt on puhdasta päättelyä.
On se mahdollista, että anturi hupsii. Kokeilu toisella anturilla olisi paikallaan. Joskus ollaan törmätty sellaiseen ilmiöön, kun laiska lambda. Anturi kyllä toimii, mutta reagoi hitaasti.
Jos pakoputki imee ilmaa jostain sekaan, vanha kikka on pikkusen tukkia putkea päästä mittauksen aikana. Silloin vuotokohta puhaltaa ulos, eikä vedä raakaa ilmaa sisään. Menee ehkä sinne epätoivoiset kesäautot - osastoon.
On se mahdollista, että anturi hupsii. Kokeilu toisella anturilla olisi paikallaan. Joskus ollaan törmätty sellaiseen ilmiöön, kun laiska lambda. Anturi kyllä toimii, mutta reagoi hitaasti.
Jos pakoputki imee ilmaa jostain sekaan, vanha kikka on pikkusen tukkia putkea päästä mittauksen aikana. Silloin vuotokohta puhaltaa ulos, eikä vedä raakaa ilmaa sisään. Menee ehkä sinne epätoivoiset kesäautot - osastoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Onko ilmamassamittarin vaihdosta tietoa? Entä vuotaako pakosarjan tiiviste? Useasti näistä pakosarjan pinnapultteja katkeilee ja vuotaa sieltä pakoputkistoon ilmaa ennen lambda-anturia. Pakosarjan tiivisteen vuoto aiheuttaa biopower softalle kyllä kaikenlaista harmia.
Onko alipaineletkut ja ahtoputkisto tutkittu ettei vuotoja ole?
Onko lambdan johto kunnossa ja liitin kunnolla kiinni?
Onko alipaineletkut ja ahtoputkisto tutkittu ettei vuotoja ole?
Onko lambdan johto kunnossa ja liitin kunnolla kiinni?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Noniin, tankattu päälle bensaa noin 50/50 suhteella. Ja vaihdoin tuon eri lambdan paikalleen. Nyt jäi kierroksilla lambda 1.002
En tiiä kumpi noista autto mutta nyt on vuodeks taas katsastus voimassa
En tiiä kumpi noista autto mutta nyt on vuodeks taas katsastus voimassa
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: OG 9-3 Korkea lambda-arvo päästömittauksessa
Anturi.Simeoni kirjoitti:Noniin, tankattu päälle bensaa noin 50/50 suhteella. Ja vaihdoin tuon eri lambdan paikalleen. Nyt jäi kierroksilla lambda 1.002
En tiiä kumpi noista autto mutta nyt on vuodeks taas katsastus voimassa
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ