Saab OG900 käyttöauton laittelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja aero »

pullasorsa kirjoitti:Alkaapahan tämäkin käyttöauton laittelu karata taas käsistä.
Eihän sulla koskaan :lol:. Mutta ei se mitään, kiva näitä on lukea kun intoa riittää eikä peukkukaan ole ihan keskellä kämmentä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Noo harrastus tuppaa viemään mennessään :mrgreen:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

pullasorsa kirjoitti:Ei sattunut olemaan kaupassa tuolla auton värikoodilla olevaa väriä ja sekotettuna spraypulloon olisi ollut 30e 8O Päätin sitten ottaa arpapelillä jonkin kaukaisesti sitä muistuttavan sävyn :lol:
Motipin 41410 on yllättävän lähellä Talladega Rediä
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

pvdriver kirjoitti: Motipin 41410 on yllättävän lähellä Talladega Rediä
Tuo on hyvä kyllä tietää. Harmi, että ei tässä tapauksessa auta kun kyseessä Imola Red :roll:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ai sekö oli erivärinen sulla...
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

pvdriver kirjoitti:Ai sekö oli erivärinen sulla...
Niin näky olevan, mutta ei anneta sen haitata :)

Syksy tekee tuloaan joten taitaa nyt jäädä tuo korisarjan teko ensi vuoteen. Vaan eipä tuo tarkoita, että kaikki tekeminen loppuisi. Tuli tuossa jatkettua nyt nuita sähköpeilejä. Internetin ihmeellisestä maailmasta tuli löydettyä tuommoset lämmityselementit nuihin peilinlaseihin ja pitihän ne sitten tilata. Samalla tuli tilattua tuollaiset ledivilkut, jotka tulisi asentaa tuonne peililasin taakse. Näitä varten jouduin irrottamaan peililasin tuosta muovisesta takalevystään. Sitten liimapinnan poisto peililasista ja lämmityselementtien asennus peililasiin.

Kuva

Vielä täytyy muokata tuota muoviosaa tuosta, että saa tuon ledihässäkän kiinni tuohon muoviin ja mahtumaan peililasin alle. Pienenä testinä tuli kokeiltua tuota, että miltä se näyttää, kun se on toiminnassa. Tiedä sitten mitä katastusukko ja poliisi on nuista mieltä?

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Suattuapi kannattaa nypätä piuhat irti leimalla käydessä. Kannattaa myös ihan kattella ajossa, että miltä ne itelle näyttää - mua ainakin häiritti pimeellä jo Audin tehdaspeilivilkut, kun se sisäpuolelle näkyvä vilkun osuus heijastu peilin lasista suoraan kohti omaa silmäkulmaa. Toki ihmiset on erilaisia, mutta joka tapauksessa ei ole huono idea jättää liittimiä/kytkintä helposti saataville.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

pullasorsa kirjoitti:
pvdriver kirjoitti: Motipin 41410 on yllättävän lähellä Talladega Rediä
Tuo on hyvä kyllä tietää. Harmi, että ei tässä tapauksessa auta kun kyseessä Imola Red :roll:
Motipin 41195 on Imola Red
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

aero kirjoitti:Suattuapi kannattaa nypätä piuhat irti leimalla käydessä. Kannattaa myös ihan kattella ajossa, että miltä ne itelle näyttää - mua ainakin häiritti pimeellä jo Audin tehdaspeilivilkut, kun se sisäpuolelle näkyvä vilkun osuus heijastu peilin lasista suoraan kohti omaa silmäkulmaa. Toki ihmiset on erilaisia, mutta joka tapauksessa ei ole huono idea jättää liittimiä/kytkintä helposti saataville.
Tuo on tosiaan hyvä vinkki. Ja jos nuo sitten häirihtee, niin ottaa vaan pois käytöstä. Päällisin puolin kumminkin ihan alkuperäsen näkönen, kun se ledinuoli on siellä lasintakana piilossa. Vaan katsellaan lisää jahka ne joskus on paikoillaan ja toiminnassa.
lentäväsaabisti kirjoitti:Motipin 41195 on Imola Red
Kiitos tiedosta! Otetaan värikoodi talteen jatkoa ajatellen :wink:

Vaan saimpahan tuota tänään aikaiseksi korjata tuon pitemmän aikaa häirinneen peruutusvalon toimimattomuus ongelman. Ollut jo jonkin aikaa sellainen vika, että pakkivalot toimivat vaan silloin kun vänkää vaihdekeppiä oikealle päin peruuttaessa. No vika oli arvatenkin peruutusvalokytkimessä ja nyt vihdoin sain aikaiseksi sen vaihtaa. Olihan tuossa jo silmin nähtävä vikakin :lol: Nyt on uusi käytetty paikallaan ja hyvin pelaa!

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tänään sain vihdoinkin vaihdettua nuo takaluukun kaasujouset uusiin. Edelliset kun eivät jaksaneet enää kunnolla pitää tuota luukkua ylhäällä. Eilen katselin Motonetin ja Bilteman sivuja ja olisihan sieltä löytynyt alkuperäisiäkin kaasujousia, mutta valitettavasti ei löytynyt hyllystä, joten olisi mennyt tilaukseen. Kotona kuitenkin mittasin nuo kaasujouset, että paljonko on pisimmillään ja lyhimmillään nuo mitat ja jousien voimakin oli tiedossa. Alkuperäiset jouset mitkä olivat paikallaan olivat 600N. Jos on tehtaan jäljiltä ollut spoileri, niin olisi olleet 650N. No ei ollut tässä alunpitäin spoileria joten oli nuo tehottomammat. Tarvikkeena löytyi sopivilla mitoilla ja tehoiltaan lähimpänä olevat 700N kaasujouset, joten päätin ne sitten tähän ostaa. Hyvin sopivat ja toimivat ja olivat vielä alkuperäisiä lähes puolet halvemmatkin :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minä muuten luulin olevani moderni kun asensin kerran 80 luvun isoihin pikupin peileihin moottoripyörän kahvanlämmitinelementit... Kun kerran tuli paljon peruuteltua talvisin..

Eka kerran kun laitin päälle n -10 pakkasessa niin kummatkin peilit pil*u päreiksi noin 5 sekunnissa :lol:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo saattanu olla hieman liian tehokkaat nuo kahvanlämmittimet? :lol: Nuo mitkä minä tilasin tais olla jotain 8W tehosia, jos en nyt väärin muista? Voin tarkistaa asian, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Jahas talvi tekee pikkuhiljaa tulojaan, joten piti rueta kattelemaan tuota talvirengas hommaa kuntoon. Sellainen epäonni sattui kohdalle, että viime talvena alla olleista nastarenkaista olisi joutunut kaksi rengasta uusimaan, kun yhdessä kumissa nastat likimain kaikki hävinneet. Eli vaihtoehdot olivat joko rengaskaupoille tai toinen vaihtoehto oli, että laitan tämän auton mukana tulleet tykkivanteet alle, joissa on vielä ajettavan näköset nastarenkaat. Näissä vaan oli "pientä" lakkavikaa.. hiomalla ja maalaamallahan siitä onneksi selvisi. Laitetaan lähtötilanteesta pari kuvaa.

Kuva
Kuva

Lakkavika oli kaikissa neljässä vanteessa lähinnä tuossa ulkokehällä ja keskusta oli sen verran hyvä, että riitti käytännössä vain mataksihiominen. Tuon vanteen "huulen" eli ulkokehän maalasin vannehopealla, kun en jaksanut rueta sitä kiillottamaan. Vaan mielestäni tuo on ihan näyttävä näinkin toteutettuna.

Kuva

Vanteiden keskiosan osalta päädyin siihen tulokseen, että maalaan ne kullanvärisiksi. Ompahan hieman erilaiset, kuin mitä yleensä näkee näitä vanteita.

Kuva

Lopuksi lakat pintaan ja noitumaan paria valumaa kolmessa vanteessa :evil: No ei auttanut kuin rueta parin päivän päästä vesihiomaan ne valumat pois. Aika hyvät niistä onneksi sai vesihionnalla. Lopuksi maalasin rengastussilla nuo tekstit nuista kumeista valkeiksi hieman ulkonäköä tuomaan. Jospa nuilla nyt tulevan talven ajaisi?

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja ristos »

Komeat niistä tuli, kelpaa noilla syksyn ja talven ajella! Mutta raaskiiko tuon tehdä kuin hyvillä keleillä? :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia! Pakko se on kehdata huonommallakin kelillä ajella nuilla, kun käyttöautona kumminkin toimii joka päiväisessä arkiajossa :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin