Museotupliksen entistämistä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Pakoputken vaihto sujui mutakattomasti ja nyt alla ehjä hyväkuntoinen pakoputki. Tuo vanha oli aika happamassa kunnossa, onneksi olin löytänyt hyväkuntoisen putken sen tilalle, vanha putki oli jo niin huono että ei olisi ollut korjattavissa. Samalla tarkistin pyöränlaakerit ja kiristin hieman oikeaa takapyöränlaakeria. Nyt alkaa taas kaikki olla kunnossa, vain käsijarru tarvitsee säätää katsastukseen.

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kirpputoreja kierrellessä tarttui mukaan mukavaa rekvisiittaa Saabissa kuskattavaksi. Upea ISO vanha matkalaukku ja hauska vanha rottinkinen eväskori. Tuolle matkalaukulle olen miettinyt vähän erillaisempaa käyttöä mutta katsotaan mitä keksitään....

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Syksyllä onnistuin rikkomaan kierteet yhdestä vasemman eturenkaan pinnapultista. Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja ryhdyin vaihtamaan sitä kun kesärenkaat piti saada alle. Aikamoinen savotta se onkin. Jarrusatula ja levy pois ja sitten kässärin osat pois että pääsi lyömään vanhan pinnapultin irti. Uuden asennus menikin näppärästi pyöränmutterilla vetämällä.

Huomenna sitte jarrulevy ja satula takaisin, tänään piti keskeyttää ja lähtee lämmitää saunaa :lol:


P.S
Ei kellään sattuisi olemaan yhtä jalkkisvanteen laippamutteria????
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kevään tullen 99:in syartti päätti tehdä tenä. Avainta kääntäessä kuului pelkkä naksahdus. Hetken tutkittuani autoa tulin siihen lopputulokseen että startti on pakko irroittaa.

Kuva

Startti sijaitsee näppärästi pakosarjan alla, joten se on pakko irroittaa että startin saa keinoteltua pois sen alta. Suureksi yllätykseksi kaikki pultit lähti auki yllättävän helposti ja sain startin nopeasti pöydälle. Ruuvipenkissä kokeilin antaa virtaa suoraan startille ja sillonkaan se lähtenyt pyörimään. Irroitin solenoidin ja aloin etsimään uutta tilalle.

Kuva

Suureksi yllätykseksi Motonetistä löytyi uusi solenoidi starttiin. Sen asennus meni helposti starttiin. Sitten vain kaikki kasaan taas ja avaimesta kokeilemaan, lähti käyntiin! Aiemmin oli jo vaihtanut vasempaan etu napaan yhden vauroituneen pinnapultin uuteen joten nyt 99 on valmis kesän ajoihin!

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Pitkästä aikaa on taas aikaa ja mahdollisuus roplata 99:ä. Ohjelmassa on maalipinnan kiilloitusta ja vahausta sekä etuspoilerin valmistaminen lasikuidusta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

On muuten mielenkiitoinen myllyttää toi alkuperäinen maali.... Todella pehmeän tuntuinen maali.
Päädyin käyttämään vain soft polish ja finishing laikkoja....
Lopuksi pintaan Soft 99 Fusso. Saa nähdä millainen tulee....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täytyy sanoa, että noissa vikoissa kromimaskisissa Ysiysin ulkoinen olemus on jalostunut huippuunsa. Varsinkin EMS on todella menevän näköinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tsaarela kirjoitti:Täytyy sanoa, että noissa vikoissa kromimaskisissa Ysiysin ulkoinen olemus on jalostunut huippuunsa. Varsinkin EMS on todella menevän näköinen.
Totta :lol: ne vikojen 99:en muovimaskit ei puhuttele.


Tänään olen taas vahaillut tota etuspoilerin muottia, nyt se taitaa olla riittavän vahattu että uskaltaisin seuraavaksi alkaa pelaamaan gelcoatin ja kusilaidun kanssa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Onko sulla minkälaiset tilat tuohon lasikuidun työstöön? Itse yleensä aina tehnyt pihalla tuollaiset hommat, kun ei ole missään tallissa saati muualla tarpeeksi hyvää ilmanvaihtoa. Nyt alkaa nuo lasikuitukelit ulkona olemaan jo melko harvassa ainakin täällä keski Suomessa.

Teetkö mahdollisesti kopioita tuosta lipasta? On meinaan hyvä muotti ainakin sinulla. Olisipa itsellänikin ollut ne 900:n helmalevikkeiden muotit paremmat, niin olisi saanut ne tehtyä vielä tälle syksylle. No johonkin nuita lasikuitu hommia on pitänyt harjotella.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ihan autotallissa ajattelin kuidutella. Laitan tehostetun ilmanvaihdon päälle ja maskin päähän ni ei mee nuppi sekaisin :lol:
Työmaalämmittimellä sitte lisää lämpöä että lähtee reagoimaan kunnolla...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on yritys tehdä spoileri aloitettu. Gelcoat on kuivumassa ja myöhemmin pääsee laittaa hartsin ja lasikuidun perään. Laittelen kuvia kunhan saan valmista...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt muotti on vahattu kuusi kertaa ja se on valmis käyttöön. Ensimmäisenä levitin muottiin Gelcoat-maalia paksun kerroksen pensselillä. Annoin Gelcoatin kuivua noin 1,5 tuntia, luin jostakin että gelcoatin tulee ollamvielä hieman "tahmeaa" kun hartsi ja lasikuitu lisätään. Sitten levitin pensselillä hartsia gelcaotin päälle ja sen perään lasikuitimattoa. Tein ensimmäisen kerroksen yhdestä suuresta kappaleesta lasikuitumattoa, toisen kerroksen tein paloista ja kolmannen taas yhdestä suuresta matosta. Annoin hartsin kuivua noin neljä tuntia kunnes ryhdyin irroittamaan kappaletta muotista. Irroitus onnistuin todella hyvin ja olin helpottunut kun spoileri itsessäänkin näytti siltä miltä pitääkin. Materiaalien osalta meni puoli litraa gelcoattia, melkein koko neliö lasikuitumattoa ja noin litra hartsia. Nyt annan spoilern kuivua rauhassa ja sitten leikkaan "ylimääräiset" pois reunoilta jonka jälkeen spoileri onkin valmis maalattavaksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienohan siitä tuli! Teillä taitaa olla ”messevä” tuoksu tallissa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

ristos kirjoitti:Hienohan siitä tuli! Teillä taitaa olla ”messevä” tuoksu tallissa?
Käry oli kyllä melkoinen. Maski päässä ja tuuletus täysillä ja silti ei ennen iltaa uskaltanu mennä takaisin :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin