Uutta ostamassa
Uutta ostamassa
Og kolkin ja og femman jälkeen tekis mieli ostaa 08-> 9-3sc. Bensa/biopower vehkeissä tuo kulutus vähän hirvittää. Dieseli siis kiinnostais ja mitä oon miettinyt niin 150hv 1.9tid voisi olla hyvä kun siitäkin saa softalla yli 200hv/400nm. Vaihteisto vaan mietinnässä. Manuaalinahan on saatavilla 6v laatikkoa mutta ymmärtääkseni tässä on tyyppivikana laakeroinnin ennenaikainen loppuunkuluminen. Kuinka paha ongelma tämä on? Automaatti taas nostaa kulutusta ja on toiminnaltaan vanhanaikainen? Onko pelot turhia, kummalla vaihteistolla dieseli sc ylipäätään kannattaisi ottaa? Vai pitäisikö vaan ostaa bensa/bp ja maksaa polttoaineesta mutta säästää jakohihnan/2massa vpn/vaihteiston laakerointi kulujen suhteen?
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: Uutta ostamassa
Molempia omistaneena itse ostaisin automaatin. Mitä askien kulumiseen tulee niin en ole ainakaan kuullut moista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Uutta ostamassa
Tuo 6v manuaali on ilmeisesti Opel/Alfa Romeo/Saab M32, josta löytyy googlaamalla hyvin infoa. Kestääköhän tuo automaatti moottorin softaamisen mukisematta?
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: Uutta ostamassa
Ei tuo 6v automaattikaan nyt niin vanhanaikainen ole, vastaavalla loodalla varustettuja autoja rullaa vielä tänäkin päivänä tehtaalta. Isoin miinus tulee paikaltaan lähtöjen hitaudesta ja siitä ettei kunnolla osaa hyödyntää alavääntöä, mutta ei tuolla jalkoihin jää, ainakaan softatun TTiD:n kanssa Ja jos viitsii, niin voi välityksiä käsinkin arpoa, kolmosvaihteelta eteenpäin muuntimen lukko pysyy manuaaliasennossa kiinni.
Omissa kriteereissä tuo automaatin mukavuus ja helppous päihitti 6v manuaalin hämmentämisen eikä valinta kaduta. Öljyjä kun vaihtelee säännöllisesti niin keston ei pitäisi olla ongelma.
Dieseleistä kannattaa ainakin EGR tulpata, ehkä myös DPF tyhjentää viimeistään ongelmien ilmetessä. Lisäksi eberin mahdollisine murheineen voi laskea joko eduksi tai riesaksi, mitä nyt kukin arvostaa. Itse tykkään lämpimästä autosta
Edit: Automaateissa ei taida olla kaksoismassavauhtipyörää?
Omissa kriteereissä tuo automaatin mukavuus ja helppous päihitti 6v manuaalin hämmentämisen eikä valinta kaduta. Öljyjä kun vaihtelee säännöllisesti niin keston ei pitäisi olla ongelma.
Dieseleistä kannattaa ainakin EGR tulpata, ehkä myös DPF tyhjentää viimeistään ongelmien ilmetessä. Lisäksi eberin mahdollisine murheineen voi laskea joko eduksi tai riesaksi, mitä nyt kukin arvostaa. Itse tykkään lämpimästä autosta
Edit: Automaateissa ei taida olla kaksoismassavauhtipyörää?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Uutta ostamassa
Manuaalissa on F40 aski, joka kyllä kestää(ei siis laakerivammainen M32). Synkronointi ei ihan parhaimmasta päästä, mutta sopivilla öljyillä saa vähän parannettua asiaa. Automaatti kestää kyllä softauksen tuomat ilot. Yhden turbon koneesta ei saada pelkällä softalla yli 200, kahden turbon koneesta kylläkin.erska kirjoitti:Tuo 6v manuaali on ilmeisesti Opel/Alfa Romeo/Saab M32, josta löytyy googlaamalla hyvin infoa. Kestääköhän tuo automaatti moottorin softaamisen mukisematta?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Uutta ostamassa
Yhdyn edellisiin kommentoijiin. Lisäisin vielä, dieselin etuna on se, että hihnajakopää on suunniteltu huollettavaksi, ei korjattavaksi, kuten bensakoneiden ketjujakopää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uutta ostamassa
Kiitokset vastauksista. Hyvä tietää, että näissä dieseleissäkin on tuo F40 -loota niin ei sitä tarvitse jännätä. Elikkä nyt sitten vaan Farkku TTID Vectorin metsästykseen!
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: Uutta ostamassa
No, se on vähän kyseenalaista onko tuo nyt etu .AZP kirjoitti:Yhdyn edellisiin kommentoijiin. Lisäisin vielä, dieselin etuna on se, että hihnajakopää on suunniteltu huollettavaksi, ei korjattavaksi, kuten bensakoneiden ketjujakopää.
Jos ajatellaan että tuo Saabin bensakoneen jakopää remontoidaan siinä 250 tkm kohdalla, niin mitkä on remontin kustannukset silloin verrattuna dieselkoneen jakohihnahuoltojen kustannuksiin noille kilometreille?
Jotkut voi vastata, kun itse en tiedä, koska minulla ei ole dieseliä eikä bensakoneeseen ole vielä tehty jakopäärempaa (ajettu 294 tkm).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Uutta ostamassa
Isoin vika tuossa automaatissa on, että sitä ei tahdo näistä viimeisistä vuosimalleista löytyä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Uutta ostamassa
Oma esitykseni on ehdottomasti TTID automaatti. Tuohon jakopään remonttikustannuksiin liittyen, niin 250K matkalla dieseliin kannatta tehdä kaksi jakopääremonttia, joka maksaa marmorihuollossa orkkisosilla takuineen noin 500e/remontti. Ketjujakopäätä tuskin tonnilla tehdään ainakaan marmorilla. Dieselin jakopääremontti kannattaa tehdä noin 100K välein. Vesipumppu voi jumittua ja sitten pääsee tekemään vähän isomman koneremontin... Manuaalissa kannattaa ainakin varautua kaksoismassakytkinremonttiin, joka maksaa helposti saman (eli tonnin) kuin uusi AF40-automaatiloota orion tarjouskampanjassa
Eski
Eski
Re: Uutta ostamassa
Hyvin sanottu. Montakohan MY2012 bensa-automaattia mahtoi ehtiä tehtaalta lähteä, jos yhtäkään?tsaarela kirjoitti:Isoin vika tuossa automaatissa on, että sitä ei tahdo näistä viimeisistä vuosimalleista löytyä.
Eikös se bensakoneen kunnolla tehty jakopääremppa maksa teetettynä ainakin luokkaa 1500-2000 euroa? Sillä hinnalla vaihtaa jakopään dieseliin 3-4 kertaa, eli jos huoltaa hihnapään suosituksen mukaisesti 100 tkm välein, niin dieselillä ajaa tuonne 400-500 tkm paikkeille ennen kuin voi sanoa olevansa tuosta asiasta tapiolla verrattuna kerran 400-500 tkm sisällä korjausta vaativaan ketjujakopäähän.petrisa kirjoitti: No, se on vähän kyseenalaista onko tuo nyt etu .
Jos ajatellaan että tuo Saabin bensakoneen jakopää remontoidaan siinä 250 tkm kohdalla, niin mitkä on remontin kustannukset silloin verrattuna dieselkoneen jakohihnahuoltojen kustannuksiin noille kilometreille?
Jotkut voi vastata, kun itse en tiedä, koska minulla ei ole dieseliä eikä bensakoneeseen ole vielä tehty jakopäärempaa (ajettu 294 tkm).
Uuden auton jos ostaa, aikoo pitää autoa pitkää (luokkaa 200 tkm) ja uskoo ketjujakopään kestävän sinne saakka (mikä ei esim. kaikissa VAG- tai BMW-autoissa ole ihan varmaa), niin onhan se kiva kun ei tarvitse jakopäästä murehtia omistusaikana laisinkaan. Mutta kun Saabien kohdalla puhutaan jo pääasiassa yli 7-vuotiaista ja 150 tkm ajetuista autoista, niin se hihnajakopää selkeine huoltoväleineen alkaa olla selkeä etu verrattuna siihen arpomiseen että porsiiko se kallis ketjujakopää vai eikö se porsi. Omat auto-ostokset kun on kohdistuneet pääasiassa yli 200 tkm ajettuihin autoihin, niin ketjujakopää on omissa silmissäni enemmän riski kuin etu, ellei ole selvästi tiedossa että kyseinen ketjujakopää on käytännössä ikuinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uutta ostamassa
Olisipa kiva tietää, millä kilsoilla noita bensakoneiden ketjuja hiluineen on vaihdeltu keskimäärin. Ehkä n. 250-300tkm?!
Mulla oli MY05 Aero 370tkm ajettuna ja jakoketju oli alkuperäinen. Autolla oli ajettu pitkää siivua ja vaihdeltu öljyjä säännöllisesti. Myöskään tuossa 190tkm ajetussa MY07 Viirussa ei ole ketju vielä oireillut mitenkään, eikä ollut viime tarkastuksessa edes merkittävästi vielä venähtänyt.
Tuo Dieselin hihnaremppa on kyllä inhimillisen hintainen, joten sitä en kyllä osaa mieltää isoksi miinusmerkikiksi.
Mulla oli MY05 Aero 370tkm ajettuna ja jakoketju oli alkuperäinen. Autolla oli ajettu pitkää siivua ja vaihdeltu öljyjä säännöllisesti. Myöskään tuossa 190tkm ajetussa MY07 Viirussa ei ole ketju vielä oireillut mitenkään, eikä ollut viime tarkastuksessa edes merkittävästi vielä venähtänyt.
Tuo Dieselin hihnaremppa on kyllä inhimillisen hintainen, joten sitä en kyllä osaa mieltää isoksi miinusmerkikiksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Uutta ostamassa
Se jakopää ei varmaan tässä nyt oikeasti tule olemaan se ratkaiseva tekijä. En ainakaan niin usko, koska kovin outo tapa on silloin tehdä auton valinta bensa vs. diesel. Eiköhän se ole jo ihan ne vuositason polttoaine- ja verokulut, jotka ratkaisee kumpaan kallistuu. On tietenkin näitä "periaatteen miehiä", jotka vannovat toisen nimeen. He eivät sitten pähkäilekään tuota bensa/diesel valintaa, kun se on päivänselvä.
Joten...minusta on aivan turhaa tässä vääntää tuosta hihna/ketju asiasta, kun se tuskin on se "avaintekijä". Se olisi ihan eri juttu jos jompi kumpi olisi selvästi pommi. Näin ei kuitenkaan ole. Hihnat vaihdetaan ajallaan ja se siitä sekä tuon ketjun oireet kuulee jo hyvissä ajoin ennen mitään vakavampaa. Tottakai molemissa tapauksissa selkeä laiminlyönti johtaa katastrofiin useimmiten.
Joten...minusta on aivan turhaa tässä vääntää tuosta hihna/ketju asiasta, kun se tuskin on se "avaintekijä". Se olisi ihan eri juttu jos jompi kumpi olisi selvästi pommi. Näin ei kuitenkaan ole. Hihnat vaihdetaan ajallaan ja se siitä sekä tuon ketjun oireet kuulee jo hyvissä ajoin ennen mitään vakavampaa. Tottakai molemissa tapauksissa selkeä laiminlyönti johtaa katastrofiin useimmiten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Uutta ostamassa
Valintaanhan vaikuttaa lopulta todella moni tekijä. Esimerkiksi itselläni luonnollisin valinta olisi ollut bensa-auto, mutta kun kriteereinä oli hankkiessa MY2008->, farmari ja automaatti, niin bensakoneisia oli todella vähän tarjolla. Tämä taas johtuu siitä että 2008 tapahtunut autoveromuutos suosi niin vahvasti dieseleitä, että isompia autoja bensakoneella on 2008 eteenpäin paikoitellen jopa vaikea löytää. Ne bensakoneiset mitä oli tarjolla oli sitten tuplahintaisia esim omaan hankintaani verrattuna, jolloin sen noin 400 euron ajoneuvoveroeron voi maksaa aika pitkään sillä hintaerotuksella.
Lisäksi kun vielä ottaa huomioon autoyksilöiden erot, oman aikataulun hankinnan kanssa, miten kaukana jaksaa käydä autojen renkaita potkimassa ym. asiat niin muuttujia on jo kymmeniä.
Toinpahan esiin sen, että kun ollaan siellä jossain 200+ tkm ajetuissa autoissa, niin "jakopää ketjulla" ei ole välttämättä enää mikään positiivinen asia. Riippuu hihnaverrokin vaihtovälistä, vaihdon kustannuksesta ja siitä onko kilpailevaan autoyksilöön juuri tehty hihnan ja hilppeiden vaihto tai onko juuri eteen tuleva vaihto huomioitu hinnassa. Se ketjupään remontti johonkin 4000-5000 euron hintaluokan autoon alkaa olla sellainen panostus että voi alkaa budjettimiestä kyrsiä jos tulee odottamatta eteen, kun on ostettu "huoleton ketjukone".
Lisäksi kun vielä ottaa huomioon autoyksilöiden erot, oman aikataulun hankinnan kanssa, miten kaukana jaksaa käydä autojen renkaita potkimassa ym. asiat niin muuttujia on jo kymmeniä.
Toinpahan esiin sen, että kun ollaan siellä jossain 200+ tkm ajetuissa autoissa, niin "jakopää ketjulla" ei ole välttämättä enää mikään positiivinen asia. Riippuu hihnaverrokin vaihtovälistä, vaihdon kustannuksesta ja siitä onko kilpailevaan autoyksilöön juuri tehty hihnan ja hilppeiden vaihto tai onko juuri eteen tuleva vaihto huomioitu hinnassa. Se ketjupään remontti johonkin 4000-5000 euron hintaluokan autoon alkaa olla sellainen panostus että voi alkaa budjettimiestä kyrsiä jos tulee odottamatta eteen, kun on ostettu "huoleton ketjukone".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uutta ostamassa
Lähinnä mietityttää, mikä siitä ketjusta tekee niin kalliin vaihtaa? Onko ajateltu, ettei sitä tarvisi vaihtaa ja tehty sitä myöten töiseväksi? Periaatteessa itse vaihto ei ole paljoa sen kummempi, mitä nyt vaihdetaan myös rattaat ketjun lisäksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621