TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkä merkkisiä jarrulevyjä ja -paloja kannattaa hankkia, tai onko tietoa minkä valmistajan levyjä ja paloja ei missään nimessä kannattaisi hankkia? Edessä laikat on 302mm ja takana 292mm. Halvin etujarrulevy olisi ABE ja se maksaisi 30,70e ja takalevy ABE 17,75e. Onkohan noi halpislevyt saletisti kierossa muutaman vuoden sisällä? :)
Jarrupaloista ei ole tietoa mittojen osalta, Motonetin mukaan 302mm.n etulevyille kävisi 156/70mm:n palat, pitääköhän paikkansa? Motonetti tekee eron ainoastaan jousellisten ja jousettomien välillä, kun taas Sparetolla ei lue mainintaa jousista. Taidan ehkä tilata TRW:n jarrupalat, niitä olen käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä muissa autoissani. https://spareto.fi/t/vehicles/saab/saab ... ?brand=trw

Entäs onko kokemusta KYB:in iskareista, eivät olisi kalliita, eteen 52,09e/kpl ja taakse 22,94e/kpl, luulisi että ovat ainakin paremmat kuin 230tkm ajetut orkkisiskarit? :)

Edit: onko kokemuksia noista ABE-levyistä, menevätkö tuollaiset tuuletetut levyt ylipäätäänkään kovin helposti kieroon pk-seudun rauhallisessa normaalissa ajossa (keskinopeus on ollut jotain 42km/h)?
Viimeksi muokannut ng900aero, To Syys 27, 2018 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla pyörineet reilun 2 vuotta takana Zimmermannin levyt ja ympäriinsä Brembon palat. Ei valittamista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itsellä kokemusta ainoastaan orkkisjarruosista. Halpoja ainakin on nuo tarvikeosat, mutta enpä ole itse pitänyt noita orkkisetulevyjäkään erityisen kalliina. Äskettäin uusittiin etujarrulevyt ja palat ja noin 130K taisivat edelliset osat kestää omassa käytössä. Speden mukaan 285mm ja 302mm jarruissa on samat palat -> https://shop.speedparts.se/en/prod/9-3- ... 03551.html

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Itsellä kokemusta ainoastaan orkkisjarruosista. Halpoja ainakin on nuo tarvikeosat, mutta enpä ole itse pitänyt noita orkkisetulevyjäkään erityisen kalliina. Äskettäin uusittiin etujarrulevyt ja palat ja noin 130K taisivat edelliset osat kestää omassa käytössä. Speden mukaan 285mm ja 302mm jarruissa on samat palat -> https://shop.speedparts.se/en/prod/9-3- ... 03551.html

Eski
Tattis neuvoista, ei noi spedepartsin osatkaan kalliita ole, mutta luulisi noiden tarvikeosien kestävän riittävän kauan myöskin. Ehkä etujarrupalat saattavat tulla oikeaa kokoa mutta takajarupalojen suhteen sopivuus on hiukan epävarmalla pohjalla. Sparetolle palautuskin kun on hankalampaa kuin vaikkapa Nimarkille joka sijaitsee noin 1km:n päässä himasta. Nimarilla hinnat ovat vaan niin järkyttäviä ettei ole juurieroa sillä ostaako varaosat sieltä vaiko Motonetistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Brembon peruslevyt (Made in China) laitoin, ei valittamista ainakaan vielä puolen vuoden jälkeen. Valitsin pinnoitetun version jossa reunat ja keskiö mustaa, Autodociltaa löytyi. Pinnoittamattomia olisi ollut suunnilleen samaan hintaan Motonetissakin.

Paloina edessä EBD Redstuff, ei sotke niin pahasti vanteita ja puree hieman alkuperäisiä ärhäkämmin. Aerossa levyt 314 ja 292mm, koko setin hinnaksi tuli noin 320e josta 120e etupalojen osuus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:Brembon peruslevyt (Made in China) laitoin, ei valittamista ainakaan vielä puolen vuoden jälkeen. Valitsin pinnoitetun version jossa reunat ja keskiö mustaa, Autodociltaa löytyi. Pinnoittamattomia olisi ollut suunnilleen samaan hintaan Motonetissakin.

Paloina edessä EBD Redstuff, ei sotke niin pahasti vanteita ja puree hieman alkuperäisiä ärhäkämmin. Aerossa levyt 314 ja 292mm, koko setin hinnaksi tuli noin 320e josta 120e etupalojen osuus.
Ok, Brembo on tunnettu ja laadukkaaksi todettu jarruosien valmistaja. EBD:n Greenstuffeja ostin johonkin Saabiini, eivätkä ne olleet halpispaloja parempia.
Aika kalliin setin vaan maltoit hankkia, itselläni tuli nyt tilauksen loppusummaksi 431,15e, siis rahteineen. T
ilaus sisältää uudet etu- ja takajarrulevyt (ne halvat), TRW:n jarrupalat eteen ja taakse, Gatesin jakopääsarjan + vesipumpun, ja KYB:in iskunvaimentimet eteen ja taakse.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saakos muuten jouset painettua kasaan sellaisilla tavalisilla halpispuristimilla, vai pitääkö olla sellainen yksiosainen puristin jota WIS suosittelee? Tolpat olisi toki tarkoitus purkaa ja kasata irrallisina.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla omaa tarinaa iskarinvaihtoangstista: viewtopic.php?f=29&t=157206&start=335

Kuvassa näkyy halpispuristimet, jolla saa irtonaisen tolpan jouset kasaan ihan hyvin. Tolpan purku ei silti itseltä onnistunut, kun ei ollut pulttipyssyä. Pelkkiä newtonmetrejä se mutteri ei totellut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Kiitos linkistä, pitääpä muistaa löyhdyttää noi keskimutterit tolppien vielä ollessa autossa kiinni, ja renkaat maassa. Tosin luulisin että lähtevät ihan hyvin auki sillä tolpat olivat vuodenvaihteessa purettuina kun vaihdatin siihen uudet etujouset (iskarit olisi pitänyt vaihdattaa myöskin). Bilteman halpis-sähköpulttipyssy löytyy myös.
Olivat kyllä tosi lujasti kiinni noi sinun autosi mutterit 8O Nyt en tosiaan vaihda kuin pelkät iskarit joten pitää koettaa saada rojut ehjinä irti. Siis mikäli jouset eivät ole poikki, mutta luulisi niiden jousien tuon 10kk edes kestäneen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

NGpower kirjoitti:Harmi, eipä tullut kuvia otettua juurikaan tuosta imusarjan vaihdosta, sen verran oli touhua siinä että pääsi ohjeaikaan :lol:

Mutta tuosta irroitusoperaatiosta voin muistin varasta kertoa ohjeita.
Nesteet pois syyläristä, kaikki ei toki lähde mutta en löytänyt nopealla vilkaisulla lohkosta tyhjennystulppaa.

Jakopään muovikoppa irti, korkeapainepumpun hihnapyörässä on kaksi n.6mm reikää, joiden takaa löytyy kannesta M6 kierteet, konetta pyöritin nokka-akselin hihnapyörästä sen verran että sattui nuo reiät kohdalleen.
Noihin reikiin sitten sopivanpituiset pultit, mielellään sen mittaiset, että kanta osuu hihnapyörään muttei painata sitä kuitenkaan, tämän jälkeen voi päräyttää hihnapyörän mutterin auki, kiinni laittaessa 50nm kiristys.

Tän jälkeen voi ruveta irroittelemaan johtosarjaa imusarjan päältä, itsellä ainakin riitti että otti hehkujen ja imusarjaan menevät liittimet irti, sekä se johtosarjan muovikaukalon kaikki pultit irti.

Sitten on kaasuläppä ja egr:n putki irroitettava, öljyloukko myös imusarjan takapuolelta, siitä lähtevä putki menee startin ja lohkon välistä öljypohjaan ja on M6 pultilla kiinni (kannattaa irroittaa)

Imusarjaan menee myös se yksi jäähdytysletku, sen kun on irroittanut niin voi korkeapainepumpusta päästellä M8 mutterit auki (3kpl) samalla pumpulta railille menevä metallinen polttoaineputki irti, kannattaa suojata pumpun ja railin nipat.
Suuttimien paluuletkua ei kannata irroittaa, vaan se metallinen pieni säiliö siitä imusarjan päältä irti, näin korkeapainepumppu ja se pieni säiliö mahtuu kääntymään letkujen varassa jakopään puolelle pois edestä.
Tämän jälkeen taisin irroittaa imusarjan pultit ja huomasin, ettei se mahdu tulemaan pois koska ottaa n.2mm kiinni egr:n lohkoon, tämä aiheutti hieman päänvaivaa, koska koko lohko piti löysätä kannen kyljestä irti, mutta toki riitti kun vaan avasi pultit ja kampes sitä lohkoa hieman irti kannesta.

Kasaushan on sitten helppo homma kunhan muistaa missä järjestyksessä kaikki laittaa takasin paikalleen :)

Koeajolla huomasin, että tuo ahtopainetieto käyttäytyi miten sattuu ja antoi vikakoodiakin, irroitin uudesta imusarjasta ahtopaineanturin ja eri osanumerohan siinä oli kuin vanhassa.
Vaihdoin siis vanhasta tuon anturin ja rupesi toimimaan normaalisti, en tiedä miksi oli vääränlainen kun orggis imusarja ja neolta tilattu?

Toivottavasti tästä on jotain apua muille ja varmasti unohtui mainita työvaiheita, mutta tekemällä oppii eikä tuo mikään paha rasti ollut tehdä, 4.5tuntia meni itellä aikaa ihmetellessä :roll:
kaiketi tällä forumilla saa edelleen tehdä tarpeellisia lainauksia? No kuitenkin, kiitokset mainioista ohjeista! Itse nappasin kaasuläpän irti ja rassasin imusarjaa samalla tavalla kuin ex-Alfaani (156 2,4JTD 10V) eli laitoin 16mm:n maadoituskaapelin jonka kuparipäät taittelin "rassiksi" ja sillä kuurasin imusarjaa varovasti, pyöritellen ja jynssäten ristiin rastiin. Ei sieltä tullut ulos yhtään mitään kovaa nokikikaretta kuten Alfassa tuli, ehkä dieselöljy on sen verran parempilaatuista nykyään että se palaa huomattavasti puhtaammin?
Sellaista öljyliejua, siis pehmeää kamaa sieltä tuli ulos rassin mukana. Mietin että viitsinköhän kuitenkaan vaivautua purkamaan imusarjaa, ei se kova työ olisi (kiitos näiden ohjeiden), mutta jos on kuitenkin turhaa työvaihe?
'Jos tuo imusarja ei ole pahasti ummessa niin eikö siihen arvaisi käyttää jotain tuohon tarkoitettua spray-puhdistusainetta? Ilmeisesti pitäisi läppäkotelon imupuoli tukkia 2/3 verran ja sitten sumutella ainetta koneen käydesä jotain 2000rpm? Onko ihan turhaa tuollainen "valohoito"?
Kuinkahan noi puhdistusaineet imeytyvät moottoriöljyn sekaan, olisikohan syytä vaihtaa moottoriöljyt samalla myöskin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Ok, Brembo on tunnettu ja laadukkaaksi todettu jarruosien valmistaja. EBD:n Greenstuffeja ostin johonkin Saabiini, eivätkä ne olleet halpispaloja parempia.
Aika kalliin setin vaan maltoit hankkia, itselläni tuli nyt tilauksen loppusummaksi 431,15e, siis rahteineen. T
Greenstuffit oli edellisessä 9-3:ssa eikä purreet yhtä hyvin kuin nykyiset redstuffit, toki noiden koostumuskin on vuosien mittaan muuttunut. Pääsyy palojen valintaan oli se, ettei nuo kellerrä samalla tavalla vannetta kuin "tavalliset" palat. Samoin levyjen osalta tuo pinnoitus houkutti, ulkonäkösyistä siis enempi valinnat ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla osahankintapäätöksean vaikutti edullinen hinta, ehkä liiaksikin, katsotaan nyt kauanko halpislevyt kestävät, jahka ne joskus saapuvat.

Putsailin imusarjaa LiquiMoly Diesel -spraylla koneen käydessä ohjeen mukaisesti 2500rpm. Laitoin kuristuksen imusarjaan imun tehostamiseksi. Pullossa oli pitkä letku jolla sai laitettua imusarjaan kunnolla joka paikkaan ainetta, piti olla varovainen ettei letkun päässä oleva suutin lähtenyt irti, tosin muoviahan se on ja aika pieni joten ehkä kone olisi sen kestänyt.
Hermoja raastava operaatio tuo kyllä oli, onneksi kone ei ryntäillyt suihkutuksien aikana vaan päinvastoin kierrokset niiasivat alaspäin. Kone yski aina muutaman kerra sumuttaessa, ja sumutuksen aikana ja sen jälkeen huomasi kärystä ja sinisestä savusta että katti ja DPF polttelivat öljylieju -karstajämät pois. Lopetin sumuttelun kun ei käryä eikä hajua enää tullut. Jos olisi endoskooppi niin pääsisi näkemään puhdistuiko paikat oikeasti, silmämääräisesti ainakin siltä vaikutti, eikä rassiinkaan tullut enää liejua.
Toista kertaa en tuota operaatiota kyllä tee, ehkä ensi kesänä voisi vaihtaa uuden imusarjan.
Nyt voisi olla syytä vaihtaa moottoriöljyt ja -suodatin, vaikkakaan puhdistusainetta ei luultavasti päässyt juuri lainkaan moottoriöljyjen sekana koska kone kävi, mutta ehkä varmuuden vuoksi kuitenkin taidan ne vaihtaa.
EGR:ää en puhdistanut, se varmaankin antaa vikakoodin kun on niin tukossa ettei enää liiku, puhdistaa sen vasta sitten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko muuten toi DPF:n jatkuva polttelu (ja sen polton keskenjääminen) ihan normaali ilmiö lyhyessä pätkäajossa? DPF pakkopoltettiin muutama viikko sitten Tech2:ella, ja pari päivää sen jälkeen Saab meni taas vikatilaan keskeytyneen polton vuoksi? Käyttöoppaan mukaan pitäisi ajaa 20km sen jälkeen kun poltto on keskeytynyt, mutta mihin hittoon ja minkä vuoksi täällä Helsingissä niin pitkiä yhtäjaksoisia matkoja ajaisi? :) Nyt on tosin imusarja jollain lailla puhdistettuna, niin saas nähdä auttoiko se mitään. DPF on vaihdettu vuosi sitten uuteen orkkikseen Saab-huollossa, eli jotain häikkää on ehkä ollut aiemminkin? Öljyä ei katoa joten turbo(t) saattavat olla ok, tosin mistäs niistä tietää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Poltto suunnilleen kerran tankillisella on normaalia. Itsestään kesken jäävä poltto ei. Mainitsit että EGR on jumissa, EGRhän on iso DPFn likaaja, joten voisiko DPF-ongelmien juurisyy löytyä sieltä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AZP kirjoitti:Poltto suunnilleen kerran tankillisella on normaalia. Itsestään kesken jäävä poltto ei. Mainitsit että EGR on jumissa, EGRhän on iso DPFn likaaja, joten voisiko DPF-ongelmien juurisyy löytyä sieltä?
Eikun EGR ei kaiketi ole jumissa, tarkoitin että en nyt imusarjan puhdistuksen yhteydessä puhdistanut EGR:ää koska se ei ole (vielä) jumissa.
Kyllä tuo meidän TTiD halua poltella DPF:ää pari kertaa viikossa, joka on mielestäni outoa. Siis useita kertoja tankillisella.
Siis EGR ei anna ainakaan vikakoodia, mutta millainen homma sen EGR:n puhdistus olisi, mulla on sitä LiquidMolyn puhdistusainetta vielä ehkäpä neljännespurkillinen vielä jäljellä?
Eikö se poltto jää väkisinkin kesken jos auton sammuttaa? Vaimo tuolla Saabilla pääasiassa ajelee, ja usein olen haistanut karsean karstanhajun kun on pihaamme Saabin ajanut, eli varmaankin on DPF:ää koettanut Saabiparka poltella? Viimeksi tuli ensimmäistä kertaa ilmoitus: "Particle Filter Full, Check manual (tjmsp.). Tuo herja poistui kun vaimo ajoi autolla Helsingistä Seinäjoelle ja takaisin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin