Seuraa offtopicia.
Kävin hakemassa leffaliput Länsiautosta. Edellytyksenä oli uuden Opelin koeajo. En suinkaan ollut niin leffannälkäinen että olisin sen vuoksi käyttänyt aikaani Opelin koeajoon, vaan käynnille oli kaksi syytä. Vale-Berlingo a.k.a. Opel Combo Life sekä sunnuntai-iltana Länsiauton sivuille ilmestynyt loppukuun rahoituskampanja:
https://www.lansiauto.fi/ajankohtaista/ ... -kasirahaa
Näitä Länkkärin takuuhyvityksellä olevia diilejä olen ihmetellyt ja kehunut ennenkin, niissä tuntuu aina olevan kk-erät ihan eri luokkaa kuin kilpailijoiden vastaavissa diileissä. Grandland X Enjoy (More) automaattivaihteilla 299 €/kk 2,5 vuoden diilillä ilman riskiä auton arvonalenemasta ja itselle jopa vähän ylimitoitetulla kilsarajalla (35 tkm). Ei paha, kun suhteuttaa siihen että loppuunajetulla rahaa on kulunut tasaisesti se 5000 euroa/v, mikä tosin sisältää paljon muutakin kuin mitä tuo rahoitus sisältää. Kuluista kuitenkin myöhemmin.
Käydessäni Länsiauton sivuilla sunnuntaina eteen ponnahti lisäksi ikkuna johon sai syöttää sähköpostiosoitteensa, jotta saa koeajon päätteeksi leffaliput. Siihen vain tiedot niin avot maanantaiaamuna Länsiautosta Lukas oli jo yhteyksissä että mille päivälle varataan koeajo, ja mille mallille ja versiolle.
Arpa ei ikävä kyllä osunut Iirikseen, mutta en minä sinne treffeille ollutkaan menossa. Kun maanantai-iltapäivän ohjelma meni muista syistä uusiksi, huomasin olevani tilanteessa että ehtisin vaikka iltapäivällä pyörähtämään Raisiossa Ooppeleita ihmettelemässä. Ja sehän Lukakselle sopi, joten ei kun ajolle.
Tykkään tuosta väristä. Ei se huomaamattomin harmaa, vaan vähän sähäkkyyttä. Pyysin tuon värin tarjoukseenkin sitten.
Eka tuntuma oli, että eihän tämä lähde mihinkään, mutta se oli kai kylmän koneen ansiota. Kyllä se 130 hepalla liikkui normaaliajossa ihan riittävästi, vaikka siitä softatun TiDS:n kunnollinen vääntöpotku puuttuikin. EAT8-vaihteisto oli todella miellyttävä, melko kovan askin oloinen eli ei venytellyt kuminauhaa ja hyvin vähän luistoa. Ainoa kauneusvirhe tuli siitä, että kadunkulmistä lähtiessä piti välillä vähän liiankin hanakasti isoa vaihdetta päällä ja matkaa jatkettiin melko matalilla kierroksilla jyristäen.
Hiljainen Ooppeli oli, mutta mitä nyt voi odottaa, kun korva on tottunut kuplavolkkariin ja 11-vuotiaaseen traktorilta kuulostavaan dieselsaabiin. Konepellin kun avasi, niin tyhjäkäynnillä tuo kolmepyttyinen tärisi kyllä ihan kiitettävästi, mutta ääni oli sellainen hiljainen Singerin säksätys ja tärinä ei välittynyt koriin. Konetila peitetty siten ovelasti, että eihän tuosta suojakansia irrottamatta näe onko siinä montako sylinteriä. Piti vielä netistä tarkistaa, kolme niitä on.
Sisällä autossa ihan ok tilat. Etupenkin kun sääti omalle varrelle (176 cm) sopivaksi niin takana oli tilaa oikeinkin hyvin. Ei se nyt toisaalta ihmeitä vaadi kun olen tällainen lyhyt tappi, mutta syystä tai toisesta Saabissa tulee pidettyä penkkiä taimmassa asennossa, jolloin takapenkin jalkatilaan mahtuu just ja just sunnuntain sanomalehti. Ei sinänsä, meillä siellä matkustaa vielä henkilöitä, joiden jalat ei yllä jalkatilaan, mutta takapenkin turvaistuimet vaativat käytössä ollessaan veronsa Saabin etutiloista.
Koska meidän perheessä ollaan lyhyitä tai muuten vain pieniä, ei nuo matkustamon tilat nyt lopu kesken oikein mistään autosta. Sen sijaan se kriittisin tila löytyy sieltä takapenkin takaa:
Tuo on VDA:n mukaan hattuhyllyyn reilu 500 litraa, eli hieman enemmän kuin 9-3 farkussa suojaverhoon.
Leveys lattiatasossa:
Syvyys lattiatasossa:
Syvyys hattuhyllyn tasossa:
Korkeus hattuhyllyyn:
Vertailuna farkkukolkkiin, Saabissa on kapeimmasta kohdasta kontin leveys samaa luokkaa kuin Grandlandin tasasivuisen kontin leveys, pyöräkoteloiden takaa Saabissa sitten 30 cm enemmän. Kontin syvyys Saabissa on reilu metri, eli Opeli antaa yli 15 senttia tasoitusta tässä. Korkeus verhoon on Saabissa taas vain noin 45 senttiä, joten sen vuoksi verhon alle menee Opelissa enemmän kamaa. Ei tullut mitattua Opelin kontin korkeutta kattoon, mutta ei se yhteiskorkeus merkittävästi enempää ole kuin Saabissa, koska Opelin hattuhylly on todella ylhäällä, Saabin taas melko alhaalla. Eli koirakalteri kiinni ja kattoon asti pakattuna Saabin kontti vie voiton, koska se on leveämpi ja pidempi. Sori Grandland X, ei jatkoon.
Hallissa oli myös uusi Combo Life, joka autona oli itselleni merkittävästi Grandlandia kiinnostavampi. Harmi vain, että mitään jymyrahoituskampanjaa ei ole Comboon tarjolla, vaikkakin tämän kuun loppuun rahoituksen saisi ilman korkoa (12 oiroa kuussa pitää silti maksaa rahoituksen ilosta).
Combosta on kuvia riittämiin
JP_Vetten ketjussa, joten keskitytään kommentteihin. Combohan on ulkomitoiltaan samaa luokkaa kuin Grandland, mutta pesee kalliimman veljensä sisätiloissa. Kontin mittasin tästäkin, tasalevyinen tila on 120 cm leveä, lattiatasolla 100 cm pitkä ja verhoon korkeutta on 60 cm, kattoon arviolta tuplaten. Lisäksi Grandlandin kontissa on ikävä nostokynnys, jota Combossa ei ole. Sopii selkävaivaiselle ja paljon helpompi usuttaa koira boksiinsa, kun sitä ei tarvitse olla nostelemassa kynnyksen yli.
Etupenkin kun sääti itselle mukavaksi, niin takana oli vähintään yhtä väljät oltavat kuin Grandlandissa.
Kyllä siinä ohjaamossa kuitenkin oli Grandlandiin verrattuna eri hintaluokan auton tunnelma. Osa tämän päivän premiumtunnelmasta tulee siitä, että kaikki paikat on täytetty ja kuski istuu kuin poterossa. Combossa on siinä penkkien välissä ihan rehellinen rotko, jossa megavipu käsijarrun käyttämiseen (Grandlandissa luonnollisesti tyylikäs nappi hoitaa tämän). Grandlandissa muovikojelautaan oli upotettu "ommeltu sauma" antamaan fiilistä siitä, että kojelauta olisi nahkaa. Muistan kun istuin joskus teollisuusneuvoksen Cayennessa ihmetellen konjakinväristä nahkakojelautaa. Vielä on Opelilla opeteltavaa, että saavat tuon kojelaudan ihan samaan fiilikseen. Siinä ei valeompeleet vielä pitkälle vie.
JP_Vette kommentoi Comboa:
JP_Vette kirjoitti:En mä tiä. Vähä jäi halpa fiilis. Vanhassa Berlingossa oli sellanen ahaa, tässä ei. Semmonen synkkä ja tylsä, ehkä se Metroauton halli oli vain pimeä? Ei ollenkaan sitä sellasta ilosta kuvaa, kuten vanhasta jäi mieleen.
Vähän samaa mieltä, tosin halpuus on suhteellista, kyllä se koelauta kosketusnäyttöineen vanhan Saabin kuskille ihan modernilta näytti. Ei se nyt synkältä vaikuttanut Länkkärin hallissa, mutta ei siitä sisustasta jäänyt kyllä mitenkään hauska kuva. Sitikkaa odotellessa, ehkä ovat siellä pirteämpiä punaviinipäissään kuin saksalaiset selvin päin sisustaa suunnitellessaan.
En käynyt koeajamassa Valeberlingoa, kun ei ollut automaattia ajettavana. Siitäkin haluttaisi omien vähäisten kilsojen vuoksi bensa-automaatti, joka on vasta tulossa valikoimaan. Siinä on sama voimalinja kuin tuossa ajetussa Grandlandissa, eli ihan pätevä kulkija varmaan fiksummassakin Opelin korissa.
Siinä kun Grandlandista laskettiin tarjousta, selvisi, että lisävarusteet jyvitetään kk-maksuun kaavalla varusteen hinta jaettuna 30 kk:lla. Eli rahoitusaikana maksetaan varuste kokonaan pois, eikä siitä hyvitetä mitään siinä taatussa loppuhyvityksessä. 299 €/kk sisältää Enjoy More -paketin (sadetunnistin, viikkautuvat peilit, autokylmä, tutkat ja muutama turhake) ja talvirenkaat, eli ihan sellainen hyvä peruspaketti autoksi. Päälle kun ruksi perusvalkoisen tilalle metallivärin (765 €), tavaratilapaketin (200 €, suksiluukku olis nääs kiva) ja irtovetokoukun (1290,01 €, WTF

), nousi kk-erä 380 euroon eli noin 27 %.
Mietitäänpäs hetki. Olet ostamassa autoa. Auto maksaa 30 t€. Haluat siihen kiiltovärit, suksiluukun ja vetokoukun, niin se maksaakin +27 % eli 8000 euroa enemmän. Ei kiitos.
No, rahoituslaskelma on rahoituslaskelma, ja sinänsä ymmärrän sen, että varusteet pitää kuolettaa rahoitusaikana, koska ei niistä käytetyssä autossa kukaan juurikaan mitään lisää maksa. Mutta silti, tää diili on todella hyvä jos ei ruksi mitään lisävarusteita, enää vain hyvä jos ruksii edes jotain. Totuus nimittäin on, että vastaavia automalleja kuin nyt diilissä tarjolla olevat Astra 299 €, Grandland 299 € ja Insignia 399 € saa muista autokaupoista alkaen jotain 400-550 €/kk. Ja pitää niihinkin ruksia varusteita. Delta myy itse asiassa vastaavalla Delta Drive -diilillä lähes vastaavaa Farkkuastraa (ainoa ero on automaattivaihteet) samoilla kilsamäärillä 24kk diilillä 467 €/kk ja 36 kk diilillä 385 €/kk. Täysin Länkkäriä vastaava Insignia vastaavasti 570 € ja 447 €. 30 kk rahoitusta ei Delta tarjoa, joten ihan vastaavaa diiliä ei löydy. Mutta hintaero on selkeä.
Kyselin vielä miten tuo rahoitusdiili toimii jos haluaa luopua autosta aikaisemmin tai myydä sen jonnekin muulle kuin Länsiautolle 30 kk kuluttua. Kaikki kauppa on kuulemma mahdollista, kunhan maksaa rahoituksen pois. Pakko ei siis ole ottaa 2,5 vuoden päästä Länsiauton hyvitystä (Grandlandista 21375 €), joka tosin on kyllä melko korkea näin ilman mitään kristallipalloa katsottuna, vaan auton voi hävittää muuallekin jos siitä saa paremmat rahat. Tai sitten pitää sen ja rahoittaa uusiksi halutessaan. En tätä erityisesti kysynyt, mutta mielestäni ehdot ovat selvät, että hyvityksen saaminen ei siis edellytä seuraavaa autokauppaa Länsiauton kanssa. Auton voi käytännössä vain palauttaa liikkeeseen rahoituksen päättyessä ja velka kuittaantuu sillä.
Autoon saa hallinta-aikana asentaa/asennuttaa itse lisävarusteita, kuten lohkolämmittimen tai vetokoukun, mutta asennus pitää tehdä "oikein", eikä auton osia saa vahingoittaa. Esim. jos asentaa vetokoukun niin se pitää tehdä leikkaamatta takapuskuria. Muuten tulee puskurista lasku rahoitusajan päättyessä. Auton kuntoon liittyen ei ole mitään vaatimuksia muuta kuin että se on ehjä, eli jarrupalat ja renkaat saa olla vaikka loppu kun sen palauttaa.
Huoltoväli Grandlandissa on sellainen, että 2,5 vuoteen/35 tkm:iin osuu kaksi huoltoa, joista jälkimmäinen vähän isompi noin 400 euron huolto. Ensimmäinen jossain max 300 euron paikkeilla, eli huoltokuluihin voi budjetoida 700 euroa pitoajalle. Huollot on tehtävä Länsiautossa, tai takuuhyvitysdiili raukeaa. Käytännössä kun autossa on (tämän kuun kampanjana viiden vuoden) takuu, 2,5 vuodessa ja 35 tkm:ssa ei saa pyyhkimien lisäksi oikein mitään muuta kuluvaa osaa menemään, niin polttoaineet, verot, vakuutus, huollot ja rahoituskulut on melko tarkkaan se loppusumma, mitä autoon täytyy tuona aikana laittaa. Nykysäännöillä taitaa yksi katsastus osua matkalle (edit: eipä osukaan, uuden auton eka syyni onkin vasta nelivuotiaana), niitä pyyhkimiä menee ehkä yhdet tai ei yksiäkään, ja autoa voi halutessaan silloin tällöin pesettää. Jos tarttuu ilman lisävarusteita 299 €/kk diiliin, niin meikäläisen ajomäärillä ja Grandlandin veroilla ja kulutuksella kustannuksia tulisi varmaan alle 6000 €/v joka pyöristyy jo aika lähelle sitä viittä tonnia,mitä loppuunajetulla Saabilla on mennyt nyt neljän vuoden aikana. Ja kuitenkin ihan uusi ja ok-varusteltu kookas auto. Vaikka onkin Ooppeli
Grandlandin tarjouksen loppusumma käteiskaupalle oli 30 560 euroa, mitä ei voi pitää pahana, kun ilman enjoy more -pakettia, talvirenkaita ja mitään lisävarusteita auton listahinta on kolmisen sataa vähemmän. Combolle laskettu vastaavasti varusteltu tarjous päätyi yllättävän lähelle summaan 29900 euroa, ja tässä tarjouksessa alennus on huomattavasti vähemmän kuin Grandlandissa. Combo tosin oli Innovation-varusteltu, mutta ei siinä lasikaton ja avattavan takaluukun lasin lisäksi merkittäviä eroja tarjottuun Grandlandiin ollut. Itse asiassa epähuomiossa jäi vaatimatta automaatti-ilmastointi tuohon, kun oletin että se olisi Innovationissa vakiona. Ei ole, maksaa viitisen sataa, naurettavaa vuonna 2018. Irtokoukku maksaa Comboon vain 650 euroa + autoveroa, mutta hilpeyttä herätti sen sijaan talvirengaspaketin hinta: 2090 oiroa, sis. 16" aluvanteet ja HKPL8-renkaat, eli ei edes sitä uusinta Nokialaista. Lisäksi tarjouksen lisävarusteluetteloon tuli pyytämättä 99 euron vahaus
Merkistä pitää vielä mainita, että Opel ei kyllä herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Tasaisen harmaata keskieurooppalaista massaa, vähän kuin japanilaisista joku Mazda. Tähän tottuminen Saabin jälkeen voisi olla hieman työlästä, kun on tottunut että autossa on vähän persoonaa. Toisaalta jos Comboa mielii, niin tämä olisi ihan linjassa. Eli jos hakee no-nonsense -autoa, niin eikös sen ole syytä olla niin tavallinen keskimääräajopeli kuin vain mahdollista?
Autoista meille voisi näistä kahdesta tulla jonain päivänä Combo, jos siihen saisi lisää iloa ohjaamoon ja vähän ulkokuoreenkin (kuten mainittua, Sitikkaa odotellaan...), hyvän takuuhyvitysrahoitusdiilin (ei tarjolla tällä hetkellä), ja bensa-automaatin (ei tarjolla vielä). Ei tässä auta kuin jäädä odottelemaan, ja mikäs tässä odotellessa, kun ei ole oikein halua tässä vaiheessa tuota loppuunajettua vielä hävittää mihinkään.
Ja juuri sen takia tämä oli Offtopicia, että autonvaihtointo ei tästä mitenkään erityisesti noussut. En edes pyytänyt hyvitystarjousta Saabista, tiedän että se olisi todennäköisesti ollut jossain parin tonnin luokassa.