OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Soukka
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Minulla on tuommoinen otsikon auto mikä alkoi pari kuukautta sitten pitämään kovan paukahduksen vasemmalta edestä.

Vika alkoi niin että ensin kovaa jarruttaessa kuului tämä paukahdus, sitten se paheni niin että myös jos kovaa kiihdyttää paikaltaan esim rivakampi mäkilähtö. Nyt sitä kuuluu välillä töyssyissäkin. Vika on siitä outo että jos hidastan risteykseen ja jarrutan jolloin ääni kuuluu, uudelleen jarruttaessa ei kuulu. Kun lähden liikkeelle ja pamahtaa taas niin ääntä ei kuulu uudestaan ennenkuin jarruttaa ja ääni kuuluu jarruttaessa.

Tämän tuntee myös ratissa sekä vasemmassa jalassa. Käytin auton katsastuksessa ja katsurikaan ei löytänyt mistään mitään väljää.

Nämä osat on vaihdettu, iskari, joustinjalka, pyöränlaakeri, napa, alatukivarren taaempi pusla, koiranluut. Lisäksi olen vaihtanut vaihdelaatikkoon sen tukilaakerin/holkin vetarin sisäpäähän.

Toinen vika mikä tuossa on ja jäi leimasta kiinni johtuu käsijarrusta. Käsijarru ei toiminut ja korjailin sitä vähän mutta en saa toista puolta pitämään. Uutta osaa siellä on vaijerit, kengät, kenkien asennussarja, levyt. Herkistelin kaikki osat kun tein tuota ja säädin sen saab centralin ohjeilla. Vasen puoli pitää mutta oikealla ei pidä ollenkaan. Vaijeria kun katsoo siitä kohtaa missä se kiinnittyy keppiin näkee selvästi että vasemman puolen vaijeri liikkuu enemmän kuin oikean puolen. Taka-akselissa olevat vaijerin ohjaimet ei anna periksi.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Paukahtelu voisi kuulua apurungosta, tarkemmin sanottuna löysällä olevista apurungon pulteista. Sopivasti kiihdyttäessä tai jarruttaessa apurunko pääsee hieman elämään, josta ääni kuuluu. Itselleni on kerran käynyt näin ja oireet olivat hyvin samanlaiset mitä kuvailit.
Kuva
Tuossa kuva, josta näkyy selvästi pulttien paikat. Edessä 16mm kanta, keskellä 18mm ja takana myös 16mm kanta.


Käsijarruun liittyen: herkistelitkö kummaltakin puolelta ns. joutsenkaulat? Se on juurikin se osa, johon vaijeri kiinnittyy rummun takapuolella. Muutamassa autossa ovat olleet kirjaimellisesti jumiinruostuneet ja estävät vaijerin liikkumisen ja samalla koko jarrun toimimisen kunnolla.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Soukka
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Apurunko oli irti kun vaihdoin runko- ja kiertokangen laakerit. Vedin sen kyllä metrin varrella kiinni mutta täytyy kiristää uudestaan. Vika tuli 2-3 viikkoa sen jälkeen kun vaihdoin nuo laakerit.

Herkistelin kaikki osat jarrusta eli sen palojen levittimen ja sen säätimen, laitoin kuparirasvaa niihin. Se kyllä liikkuu takaata kun kokeilee mutta jos vähän jumittaisi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olisiko kyseessä sama ongelma kuin tässä ketjussa? Eli reaktiotangon (pitkittäisen etutukivarren) takimmainen pultti ei ole tarpeeksi tiukalla?
viewtopic.php?f=13&t=183561
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä ne varmaan on ne apurungon pultit. Saa kirrata ihan tosissaan.

Käsijarrua et saa hyväksi, jos vaijereista on muovikuori rikki, ne jumittaa. Osta suosiolla uudet vaijerit. Itse hain mekonomenilta uudet sopuhintaan. Ja uusin viimeksi myös ne palikat, mihin vaijeri tulee rummussa kiinni. Olivat aika ruosteessa. Maksaa joitain euroja esim. Skruvatilla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tai purkaa ja rasvaa huolella ne linkut joihin vaijeri tulee kiinni. Lisäksi palautusjousi kannattaa uusia tai vähintäänkin putsata teräsharjalla. Kierteiden väliin kertyy kuraa niin ettei jousi enää jaksa palata lyhyeksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Soukka
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Tuo pauke lähti pois kun kiristin apurunkoa, yhtä pulttia sain kiristettyä lisää. Ajelin viikon ajan ja nyt ääni tuli takaisin, oli kyllä juuri se pultti mitä kiristin lisää niin hapettunut huonoksi joten epäilen että se taitaa venyä kun ääni tulee takaisin. Tilasin uudet apurungon pultit siihen.

Käsijarrussa siis on uudet vaijerit, asennussarja missä mukana kaikki jouset, uudet levyt sekä uudet kengät. Linkkua jarrukilven takaa saa käännettyä ihan kahdella sormella mutta jostain syystä toinen vaijeri vetää enemmän, täytyy koko homma purkaa ja katsoa jos olisi tullut joku asennusvirhe.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos on uudet kengät niin säätää saa useasti, kun kengän pinta karhentuu käytössä. Mulla ongelma oli rummun reunaan kulunut olake, joten rumpua ei saanut takaisin, jos kengät oli säädetty optimiasentoon. Hioin ne olakkeet pois rälläkällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Soukka
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Uusin nuo osat joskus kesäkuussa jo ja siitä asti ollut tämä vika kun ollut kaikkea muuta tekemistä.

Purin tänään levyt irti ja kaikki oli sisällä ok sekä linkut liikkui hyvin. Säädin kokonaan alusta kaiken ja toinen puoli toimii hyvin kuten ennen mutta toinen on ihan hyödytön. Alla tapa miten tein sen jos joku vaikka osaisi sanoa teenkö jotain väärin.

Ensin kiristin vaijerista löysät pois. Sen jälkeen vedin 3 naksua kahvaa ja säädin niin että pyörä kiinni sitä jaksoi kahdella kädellä pyörittää. Sitten laitoin kahvan alas kokonaan ja kiristin loput löysät pois vaijerista. Toinen puoli menee ihan lukkoon ja toista jaksaa yhdellä kädellä pyörittää. Sitten jos säädän kenkiä ulommas huonolta puolelta se laahaa ja kengät kuluu jonka jälkeen se ei taaskaan toimi.

Vaijereista kun säätää löysiä pois niin toinen vaijeri kiristyy ennen toista ja jos säädön jättää siihen niin toinen puoli ei vedä juuri ollenkaan kun siinä on n. 6-10mm löysää, jos taas kiristää vaijereita lisää niin että toisessa vaijerissa on jo pieni veto ja toisesta on juuri ja juuri löysät pois niin se puoli jolla on vetoa jo toimii huonommin koska linkun liike on pienempi. Toisella puolella taas on pitkä liike ja jarru toimii oikein. Tässä siis semmoinen se vaijeri että molemmat puolet tulee yhteen kappaleeseen kiinni ja ei saa erikseen säädettyä vaijereita. Tämä siis oma teoria miksi se ei toimi.

Ennenkuin uusin nuo kaikki osat oli jarru ihan samanlainen minkä takia ne uusinkin sekä vaijerien kuoret oli rikki. Se puoli joka toimii oli leimalla 1.7kN ja toinen oli 0.3kN. Vaijeri oli samanlainen kuin vanha kun vertasin niitä maassa vierekkäin.

Hyviä ideoita miten korjata otetaan vastaan kun alkaa toi uusintaleiman aika loppumaan kahden päivän päästä.
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja palauril »

Meikäläisella oli saman tyylinen ongelma aikoinaan, kun vaihdoin kolkkiin vaijerin ja muut käsijarrun hilppeet. Ostin ensin tarvikemallin vaijerin ja sillä lopputulos oli juuri sama kuin sinulla. Vaijeri oli täysin saman näköinen kuin alkuperäinen, mutta ei vaan millään kiristänyt toisen puolen käsijarrua. Lopulta päädyin tilaaman alkuperäisen :saab: -vaijerin ja tuolla käsijarru tuli kuntoon ilman mitään ongelmia.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mekonomenilta ostetuista Boschin vaijereista on kanssa hyviä kokemuksia.

Jokinhan siellä jumittaa (vaijeri?!), jos kengät on säädetty oikein, mutta jää laahaamaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko asennussarjassa myös palautusjousi, joka jarrukilven takana vetää levittäjävipua takaisin ja auttaa vaijeriakin palautumaan. Yleensä sarjoista puuttuu tuo jousi ja jos se lähtökohtaisesti puuttuu autostakin molemmilta puolilta, sitä ei osaa kaivata.

http://ys3.se/catalogue/node/1999/3066/#L35
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Soukka
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Ei ollut sitä palautusjousta sarjassa mutta otin ne erikseen motonetistä kun uusin kaikki muut osat.
Se vaijeri oli kuin olikin rikki, jumitti välillä toisen puolen hyvin vähän mutta onneksi sain uuden ilmaiseksi kun oli alle vuoden vanha. Jumitti niin vähän että kädellä vetäen ei tuntenut mutta se jousi ei jaksanut vetää takaisin vaikka uusin senkin.
Molemmille puolille tuli 1.2k nm jarrutehoa kun sai säädettyä ja se riitti katsurille kun meni pyörät lukkoon.
Vastaa Viestiin