Tunkkauskohta hallitunkilla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Huomenta!

Ostin Tokmannin tarjoushallitunkin ja illalla sitten yritin googletella sen käyttöä. Tiedonhaun lopputuloksena oli lähinnä kauhutarinoita vääntyneistä helmoista ja tunkinkorvakkeista :D. Selittäisikö joku suht' selkällä suomella, että mille kohdalle tuon voi Tonnarissa tukea? Niiden orkkistunkin levyjen päälle vai viereen vai mihin? Onko siellä peräti joku niin mainio kohta, että nousisi koko etupää/peräpää kerralla?

(Ei mielellään kovin teknisiä vastauksia tyyliin "jousilautasten ja kallistuksenvakaajan väliin", koska sitten joudun vain aloittamaan uuden ketjun aiheella "Mistä löydän jousilautasen ja kallistuksenvakaajan?".)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja jus »

http://saab9000.com/procedures/general/jacking.php

Keskeltä edestä etupalkista nostamalla saa keulan kerralla ylös, jos ostit tarpeeksi korkealle nostavan tarjoustunkin. Erityisesti edessä pyöränripustuksessa on aika reilusti ulosjoustovaraa. Liian pienellä tunkilla koko nostokorkeus käytettynä etupalkin nostopisteestä voi renkaat vieläkin olla tulevasti lattiassa.

Takana keskellä vetokoukun/hinauslenkin kohdalta nousee koko perä kerralla.

Jos ostit tuon 20 euron 135 - 330 mm pikkutunkin, niin ei taida olla mahdollisuutta käyttää noita keulan ja perän nostopisteitä. Edestä sisemmistä apurungon nostopisteistä yrittäisin nostaa säästääkseni ne auton orkkistunkille tarkoitetut korvakkeet ja helman ehjänä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiitos ohjeesta!

Juu, ei riittänyt tunkin ulottuvuus ainakaan perän pisteestä nostamiseen. Sitten nostin edestä sivulta apurungosta ja tuloksena oli yhden vaihdetun renkaan lisäksi pois lohjennut palanen pohjan massausta.

Vaihdoin sitten loput renkaat auton omalla tunkilla ilman mitään ongelmia. Helpompaa kuin tuo oikean kohdan kanssa tuskailu. Ilmiselvästi hyvä ostos tämä hallitunkki 8).

Katotaan uskallanko Vectraan tuon kanssa koskea...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lankomies osti kunnon bahcon tunkin, low 1.5tn versio joten mahtuu madalletunkin alle ja nostoa 610mm . Menee kyllä nätisti syvällekin mun madalletun tontun alle etupäässäkin palkin alle jonne ei aikaisemmin normikokoinen tunkki menny.

Testattu oikeissa hommissa S40 kässärivaijerien vaihossa ja keskeltä perä ylös, pukit varmistukseksi ja kyllä sitä tilaa touhuta oli. Aika järkyttävän ylös tuo vakioalustaisen auton nostaa.

Laite siis https://m.motonet.fi/fi/tuote/807562/Ba ... -15-tn-Low

Hänellä noita halpatunkkeja on vuoteen jo 2 pettänyt ja onneksi pukki/pukit varmisti ettei päälle tippunut. Satsata kannattaa laatuun jos ennemmin nostohommia touhuilee.

PS. Tuo rahoitettu kylläkin 3: n porukalla, eli kuka tarviaa niin hakee itselle tai duunaa hommat lankomiehen pihalla. Hänellä varastossa säilytyksessä koko suvun renkaat niin esim keväällä ja talvella on yhteiset rengastalkoot heillä. Vaihtuu 5-7 suvun autoon kumit samana päivänä. Yksi tunkkaa, toinen hoitaa pyörät irti/kiinni ja kolmas ilmanpaineet ja rengaspinot..
Muutenkin ollaan porukalla hommattu mm peräkärry, iso kompura, erikoistyökaluja, pukit ja ajosillat jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja aero »

Noi halpatunkit (tai osa niistä) on hyviä ns. aputunkkeja, mutta kyllä autoa nostellessa kunnon tunkilla melko pian huomaa, miten paljon se auttaa.

Ja juu, komppaan jusia - edestä nousee hyvin siitä apurungon takakiinnityspisteestä. Toki nostellessa kannattaa harkita jotain pehmustetta siihen tunkin ja auton väliin (laudanpala on usein yllättävän hyvä, mutta mm. kumitassu on yleensä vielä paljon parempi), niin ei niitä massoja lohkeile. Ja toisaalta, jos massaa lohkeaa, niin kannattaa vilkaista sitä massauksen kuntoa, ettei ole jo kovettunut ja lohkeillut ja tarjoile hyvää muhimatilaa kosteudelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja mestari »

voisin jos kehtaisin linkittää erään saabistin sormen kuvan tikkauksen jälkeen kun halpistunkki hieman hiekalla kellahti ja sormi oli tunkin korva välissä
ei ollut makeaa katsottavaa edes livenä----
aina pukit alle taikka vanne ja kakkosnelosta väliin varmuuden maksimoimiseksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miten helvetis saa sormen tungettua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkkauskohta hallitunkilla

Viesti Kirjoittaja aero »

mestari kirjoitti:aina pukit alle
Niin siis, jos se jollekulle on epäselvää, niin tunkin varassa olevan auton alle ei mennä. Renkaan rohkee vaihtaa, kunhan se tunkki on tukevasti, mutta siinäkään ei työnnetä näppejä renkaan alle tai ylle eikä mielellään vanteen puolien välistä taittumaan jarrusatulaa vasten eikä etenkään sinne tunkin ja helman väliin. Ne pukit ei ihmeitä maksa ja jos hiekalla tarvii tehdä, niin puupöllit tai kakkosnelosista poikittain läjäten kasatut pukit toimii hyvin (nekin pitää toki saada vakaasti), kun tukipinta-ala riittää ettei pukki painu maan sisään.

Joten vielä kertauksen vuoksi: tunkin varassa olevan auton alle ei mennä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin