900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Muutoksen tuulet puhaltaa, ja silleen. Vihreä satku lähtee huamenna kohti uutta säilytyspaikkaa katon alla. Siellä saanee levätä rauhassa, toki liikkuen välillä tarpeen mukaan pois tieltä, kunnes omistaja pääsee pois taloyhtiöasumisen ikeestä ja muuttaa samalle tontille autotallin kanssa. Reissun valmistelu aloitettiin pari tuntia sitten.

Kuva

Kuvanottohetkellä ei-saabisti oli hakemassa sisältä oikeaa avainta, tarjottuaan ensin satkun avaamiseen femman modernia kaukosäädintä. :D

Hommahan eteni seuraavasti: konepellit auki, kaapelit kiinni, hetken odottelua ja tonnarin lievää kierrättämistä, avain satkun virtalukkoon, viisi sekuntia koneenpyöritystä, pieni tauko, kuusi sekuntia lisää ja kone rykäisi käyntiin. Kaapelit varovasti irti, akku ei ole kuollut, ryyppy pois (lämpömittari oli asteikolla jo ennen käynnistämistä kiitos vallitsevan säätilan :D ), kaasua ja ulos ruudusta jossa oli seissyt varmaan lähemmäs kymmenen kuukautta. ( :oops: )

Kuva

Jos tämän auton kanssa voi kahteen asiaan luottaa niin ne ovat takuuvarma käyntiinlähtö ja järjetön fiilis jo pelkästä käyntiäänestä. :D Ei-saabisti meinasi jo väkisin mennä hakemaan ämpäriä kun kuulemma tuon näköisellä autolla ei voi ajaa, mutta mää sanoin että turha sitä on huuhdella ennen kuin perillä.

Kuva

Perhepotrettia. Onneksi sininen satku tuli jo myytyä ja kolkki on toisessa osoitteessa, tässä rupeaa jo ittekin epäilemään omaa ja läheisten mielenterveyttä. :mrgreen:

Kuva

Kuva

Auton racing-henkisyyteen hyvin sopivat laput tuli haettua konttorilta jo iltapäivällä. Oletin että tulee hirveä kuulustelu mihin mää olen tuollaista liikennekäytöstä poistettua ja katsastamatonta romua viemässä mutta mitä vielä, paperille vain "Järvenpää - Laihia säilytykseen 6.8.2014" ja se meni läpi! Eikä edes maksanut hirveitä vakuutuksineen kaikkineen. 8O

Huomenna siis lähtee puoliltapäivin karavaani luoteeseen Tampereen kautta. Vihreä helvetin likainen satku ja sininen vain semilikainen tonnari. Bongailkaa, parhaat palkitaan kymmenellä pisteellä ja papukaijamerkillä. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:kaapelit kiinni, hetken odottelua ja tonnarin lievää kierrättämistä
Mä olen jotenkin halunnut ymmärtää, että sytkäkasettivehkeillä ei saisi kaapeleita käyttää kuin korkeintaan hinaamiseen... Mut tää on sit taas mun MuTua, joka ehkä perustuu johonkin.

Turvallisin tapa (jos luovuttajan akku on kunnossa) on antaa virtaa niin, että luovuttaja on virrat pois päältä, eli käyttää sitä vain lisäakkuna... Lähtee niinkin ihan hyvin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Sitte on varmaan hyvä ettei kokeiltu femmalla, sehän olisi varmaan hajonnut. :mrgreen: Huomenna jos tarvii viä antaa virtaa sammutetaan tonnari ensin, ei vara venettä kaada.

Noin sivumainintana ihan ihme akku tuossa satkussa, en muista minkä merkkinen oli, suurinpiirtein halvin tarjolla ollut ainakin joskus toissatoissatalvena. Ollut varmaan oston jälkeen enemmän aikaa tyhjänä kuin täynnä, parhaimmillaan kuukausia käyttämättä, ja aina se vain alkaa ottaa virtaa vastaan ja pitääkin sitä ainakin joitakin päiviä, täyteen ladattuna ehkä pidempäänkin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja vmt »

Rattivaihde kirjoitti:Jos tämän auton kanssa voi kahteen asiaan luottaa niin ne ovat takuuvarma käyntiinlähtö ja järjetön fiilis jo pelkästä käyntiäänestä.
Mitenkä ku mulla on kaasarisatkusta nimenomaan se kokemus että jos johonkin voi luottaa, niin siihen, että se ei lähde käyntiin. :lol:

Käyntiäänestä ei oo sen kummempia muistikuvia kyllä siltä osin. Ässässä oli sen sijaan se omanlaisensa hörpötys, jota on kyllä tullut ikävöityä.
Huomenna siis lähtee puoliltapäivin karavaani luoteeseen Tampereen kautta. Vihreä helvetin likainen satku ja sininen vain semilikainen tonnari. Bongailkaa, parhaat palkitaan kymmenellä pisteellä ja papukaijamerkillä. :wink:
Saatanpa bongatakin, huomenna pitäis liikuskella kolmostietä pitkin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

vmt kirjoitti:Käyntiäänestä ei oo sen kummempia muistikuvia kyllä siltä osin. Ässässä oli sen sijaan se omanlaisensa hörpötys, jota on kyllä tullut ikävöityä.
Pitääpä kattoa jos ottaisi huamenna vaikka jotain videota, ihan kohtuullinen kamera nykyisessä puhelimessa niin voisi vaikka tulla jotain jollakin tapaa katseltavaa/kuunneltavaa. Ja ny tarjosit mulle tilaisuuden verestää tätä lainausta "mikä saab seuraavaksi"-gallupketjusta:
vmt 8.10.2013 kirjoitti:Seuraava vaihtoehto on todennäköisesti OG-kolkki tai ehkä jopa farkkufemma. Vaparia en joka tapauksessa taida enää huolia. :mrgreen:
Toisaalta, enpä määkään osannut vielä keväällä ennustaa omistavani muutaman kuukauden päästä stagetetun porrasperätonnarin :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Mä en oo muistaakseni vielä kertaakaan osunut noissa ennustuksissa kohdalleen. :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:Toisaalta, enpä osannut vielä keväällä ennustaa omistavani muutaman kuukauden päästä stagetetun porrasperätonnarin :mrgreen:
Ja vielä hiirentaljapenkeillä. :lol:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Noniin, kevyesti viikon jäljessä tulee raporttia, viivästymisen alkuperäisenä syynä tonnarin porsiminen matkan varrelle ja myöhemmin on vain laiskottanut niin ettei ole jaksanut kaivaa kuvia puhelimesta. :D Toivottavasti muistan vielä pääpiirteittäin tapahtumat oikeassa järjestyksessä.

Elikkä viikko sitten keksiviikkona lähdettiin aamupäivästä liikkeelle satku-tonnari-muodostelmassa suuntana Tampere ja sitten Laihia. Akku oli tyhjentynyt yön aikana (ei mikään ihme sinänsä, puoli vuotta tyhjänä ja sitten parikymmentä minuuttia lähinnä tyhjäkäynnillä = ei riitä yön seisontaan ja kylmästarttiin), joten sinne lyötiin hieman lisää virtaa tällä kertaa tonnari sammutettuna. Sitten huoltoasemalta ilmaa renkaisiin ja 20 litraa bensaa entisten sekaan. Tässä vaiheessa kello oli vähän vajaa kaksitoista.

Kuva

Tässä saapumassa Jokelaan hirmuista ylinopeutta, olkoonkin että k-jetin nopeusmittari valehtelee jonkin verran (ja todellinen mittarilukema on noin 201 tkm, ja kelloa en viitsinyt asettaa aikaan kun radio päivitti ajan itsekseen). Näillä paikkeilla myös huomasin että ei stna, tässähän olisi ollut cd-soitin, mutta kyllä radioaalloiltakin aina jotain kuunneltavaa löytyi.

Kuva

Tässä jo moottoritiellä, ensin piti jonkin matkaa hissutella satasta kun oli niin järkyttävä jumputus yhdeksän kuukautta seisseistä ja muutenkin vanhoista renkaista, mutta sitten rupesin laskemaan päässä kauanko reissuun menee tuollaisella nopeudella ja painoin kaasun pohjaan. :wink:

Kuva

Levähdyspaikalla 40 asteisella asvaltilla, meinasi tulla tärähtäneitä kuvia kun ei viitsinyt seistä riittävän pitkään paikallaan paljain jaloin. :D Tästä lähtiessä tonnari aloitti päivän ensimmäiset rykimisensä mutta toipui vielä nopeasti. Sitten ajettiin Tampereelle, jossa juuri Hervannan liittymän kohdalla tonnari tuli ensimmäistä kertaa satkusta ohi ja ajoi ittekseen ohi liittymästä (vai olikohan se kuskin syytä..?). Seurasi kiertoreitti Hervannan kautta Ikean parkkipaikalle. Tässä vaiheessa päätettiin kaukaa viisaasti vaihtaa kuskia, ja välissä sammutetulla tonnarilla lähteminen meinasikin olla jo ihan hieman hankalaa, mutta suunnilleen viidellä startilla pääsin kumminkin vauhtiin. Mainittakoon, että satku oli toiminut koko matkan täysin moitteetta.

Sitten Hervantaan, sänky pihalle tonnarista, jälleen nykivä startti ja lähtö kohti Laihiaa. Tässä vaiheessa asiat alkoivat tonnarin osalta mennä hieman pahemmin pieleen, nimittäin Kekkosentiellä alkoi outo puutuminen kaasua painaessa, mikä ei ollut aiemmin kuulunut käytökseen. Pikkuhiljaa alkoi risteyksistä lähteminen olemaan jo todella hankalaa, ja lopulta rullasin ylöjärveläisen Nesteen pihaan ja jätin leikin kesken.

Kuva

Kuva otettu syvän vitutuksen vallassa, ei niinkään autoa kohtaan vaan omaa tyhmää päätä, kun oli mahdollisuus lähteä femmalla mutta otin kampuran asentoanturin osalta puolikuntoiseksi tunnetun tonnarin mukavuudenhalun nimissä. :D Siispä soittoa Coltille ja hinurikuskille, ja sitten edelleen täydellisesti toimivalla satkulla jatkoon (rupesi pikkuhiljaa ihmetyttämään että mitäköhän autoa tässä oikein pitäisi saattaa säilytykseen :mrgreen: ). Loppumatka olikin huomattavasti tapahtumaköyhempi, lähinnä ikkunoiden säätöä maksimituuletuksen saavuttamiseksi ja radion säätämistä taajuuksien vaihtuessa Tampereelta Seinäjoelle ja Vaasaan, auto kun toimi täydellisesti. Bensaa otin lähinnä varmuuden vuoksi Juustoportin todella halvalta ABC:ltä vielä kymmenen litraa lisää. Tässä vaiheessa ei valitettavasti enää tullut otettua matkakuvia vaikka maisemat muuttuivatkin pirun komeiksi.

Laihialle saavuttiin puoli kuuden maissa, ja talonväki kiitteli tonnaria jonka ansiosta meidät saatiin yövieraiksi, kuulemma alkuperäinen suunnitelma parin tunnin päästä paluumatkalle lähtemisestä oli lähinnä törkeä. :mrgreen: Huuhtelin ensin ihan vesijohtopaineella satkua mutta eihän puista tullut tönkkö sillä lähtenyt mihinkään. Sitten vietiin pajalle kuussatasen fiiatin kokoisen painepesurin luokse ja johan rupesi lika irtoamaan. Ei ole varmaan pariin vuoteen ollut auto yhtä siistinä kuin sen käsittelyn jälkeen. :D Bensamittari jäi samaan asentoon kuin se oli Järvenpäästä lähtiessä, joten 400 kilometrin matkaan (+ Tampereen kiertoreitit ja pysähtelyt) meni noin 30 litraa bensiiniä. Ei kovin paha kaukana oikeista säädöistä olevalle Pierburgille.

Kuva

Siä se ny lepäilee, 850R-farmarin ja kustomoidun Kuplan kaverina. Talvella tulee ainakin vähän liikutelluksi kun samaan talliin tulee vielä venekin, mutta aika hienot olot sillä ny on. Takakontissa ja takapenkillä on renkaat sekä kaikki auton varaosat ja tarvikkeet samassa paketissa. Ikkunat jätin vähän raolleen ettei mene sisusta ainakaan enempää homeeseen, kuten edellämainitusta Volvosta oli mennyt kun se oli sisustapesun jälkeen jätetty epähuomiossa umpeen.

Kuva

Takaisin tultiin seuraavana päivänä tällaisella kyydillä. Olisihan tonnari ollut vähän loistokkaampi, mutta kyllähän matka ny tuollaisella x40d:lläkin suht ripeästi meni... :lol: Lopputilanteena satku on ny hyvässä säilössä ja tonnari kampiakselin asentoanturin ja bensapumpun vaihdon jälkeen taas täydessä terässä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Mahtava juttu että sait auton kunnon talteen! :saab:
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

:lol: :lol: Tää on niin tätä näiden kanssa!
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Neljä vuotta myöhemmin...
Kuva
Tänään käynnistetty ensi kerran pariin vuoteen. :oops: Viisivuotias bensiini ei oikein meinannut maistua, kierroksia kyllä keräsi iloisesti, mutta tyhjäkäynnistä ei tietoakaan. Uusi akku, öljyt ja suodatin tuli jo hankittua, ensi kerralla pitää varata vielä mukaan kanisterillinen ysikasia, uudet tulpat ja ATF:ää kaasuttimeen.

Kuusi senttiä autoa pidemmästä tallista oheisrakennuksineen tuli myös jätettyä kirjallinen tarjous samalla reissulla. Saa nähdä miten käy :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
Ostettu talli ison kissan takana. Olikin tarkistusmittauksessa hurjat yhdeksän senttiä satkua pidempi :mrgreen:

Muutto 20 km pohjoiseen tapahtunee ensi viikonloppuna trailerin avulla. Trailerin päälle pyritään oman moottorin voimin. :saab:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Siirrä kissa pois tieltä että pääsee Saabin uusi koti oikeuksiinsa. :D
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen Ransun kanssa samaa mieltä! Kyllä puhdas punamulta on kaunista Saabin suojana! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pari viikkoa suunniteltua pidempään meni, mutta nyt ollaan jo edelliskuvan vasempaan laitaan piiloutuvassa katoksessa :D

Kuva
Kuva

Ja siirtymät trailerille ja takaisin alas tapahtuivat oman moottorin ja voimansiirron voimin. :P Pimeässä ei viitsinyt uutta akkua ruveta ruuvaamaan paikalleen, joten muutamaan kertaan piti turvautua boosteriin (lue: kaasunkäyttäjällä tuli rytmihäiriöitä trailerin rampeille tähdätessä...) tyhjäkäynnin odotellessa edelleen löytymistään, ATF:ääkään kun ei vielä lisätty uusista tulpista puhumattakaan.

Huomenna pyritään tallimajoitukseen, sen jälkeen lienee taas jonkin aikaa hiljaista ajankäytön keskittyessä triviaalimpiin asioihin (muutto - remontointi - työelämä, jne.). Tuntuu kuitenkin melkoisen hyvältä, kun ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen tämä auto ei seiso kenenkään muun pihassa tai katoksessa eikä myöskään ole kenenkään muun tiellä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin