2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Tällä hetkellä tonnarissa 2.3 iivarin moottori turbotettuna CSEn alkuperäisahtimella, vakio imusarjalla ja vakio välijäähyllä (-96-97)

Käykö -97 2.0 turbon vaihteisto heittämällä 2.3:sen vaiheiston tilalle/ kestääkö suurempia tehoja..?

Erot Aeron ja normi 2.3 turbon vaihteistolla / meneekö aeron vaihteisto 2.3 turboon heittämällä?

Apua aloittelevalle...
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Avainsana on lyhytlohko. Eli 94-98 vuosimallit. Näiden vaihteistot ovat keskenään sopivia. Aeron laatikkossa on pidemmät välitykset. Myös vetarit ovat isommat. Toki täyspaine turbossa on samat vetarit, kuin Aerossa. Eli 2.0t -> vaiheisto on ihan käypänen 2,3i moottoriin, mikäli vaihteisto on lyhytlohkoisesta tonnarista peräisin.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Suabisti kirjoitti:Avainsana on lyhytlohko. Eli 94-98 vuosimallit. Näiden vaihteistot ovat keskenään sopivia. Aeron laatikkossa on pidemmät välitykset. Myös vetarit ovat isommat. Toki täyspaine turbossa on samat vetarit, kuin Aerossa. Eli 2.0t -> vaiheisto on ihan käypänen 2,3i moottoriin, mikäli vaihteisto on lyhytlohkoisesta tonnarista peräisin.

Auto ja vaihteisto on alunperin matalapaineturbo.. miten erotan lyhyt ja pitkälohkoiset moottorit? Kyseisestä 2.0:sta moottori ja vaihteisto vetareineen on tallessa, runko paalissa ja auto oli ruotsista haettu. Olisiko aeron laatikko kestävämpi kuin 2.0?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kampiakselin asentotunnistin 94-98 lyhytlohkossa lohkossa ahtoputken alapuolella bypassilta vasempaan. Pitkälohkossa 85-93 kampiakselin anturi on hihnapyörän takana. Minkä vuotinen on kori kertoo jotain, yleensä samaa konetta kuin koppakin on laitettu.

Jos laatikon +vetarit maljoineen otat jostain purku 2.3T 200hv täyspaineinesta tai Aerosta niin samalla voi halutessa loota edestä pois helposti päivittää pikkuisen 228mm kytkimenkin 240mm kokoon. Eli vauhtipyörä ja kytkin 228mm muissa paitsi ainakin 2.3T 200hv ja Aero joissa varmasti on 240mm..

[
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin 94-98 lyhytlohkossa lohkossa ahtoputken alapuolella bypassilta vasempaan. Pitkälohkossa 85-93 kampiakselin anturi on hihnapyörän takana. Minkä vuotinen on kori kertoo jotain, yleensä samaa konetta kuin koppakin on laitettu.

Jos laatikon +vetarit maljoineen otat jostain purku 2.3T 200hv täyspaineinesta tai Aerosta niin samalla voi halutessa loota edestä pois helposti päivittää pikkuisen 228mm kytkimenkin 240mm kokoon. Eli vauhtipyörä ja kytkin 228mm muissa paitsi ainakin 2.3T 200hv ja Aero joissa varmasti on 240mm..
2.0 muistaakseni -96 tai 97 mallia eli vaihteiston pitäisi käydä suoraan? Tarkkoja teho/vääntölukuja ei ole mutta karkeasti sanottuna 250hp.. mietin tätä aeron laatikkoa siltä kannalta että kestäisikö se paremmin isompia tehoja kun eilen levis tosiaan kytkin kun tarpeeks vedätteli ja tossa venkslatessa meni jotenki kytkinkoppa halki.. (miten?) ehdotuksia?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lyhytlohko 94-98 sulla ja 228mm vauhtipyörä sekä kytkin silloin jos alkuperäinen vaparin tai tuon matalapainekoneen mukana tullut.

Tuohon 94-98 isompi 2.3T 200hv/aero 240mm vauhtipyörä + vakiokytkin, 2.3T 200hv /Aero vetarit sekä laatikko niin pitäs kestää paketin vääntöä yli 500Nm.
Ihan hyvät välitykset normaaliajossa tuossa 2.3T lootaskin on , kiihtyy sekä kulkee hyvin.

Esim mulla 261hv/422Nm siinä 2450- 2500rpm on (tosin pitkälohkossa) 5-vaihteella 100km/h joten ei noilla 2.3T välityksellä huuda kone motarillakaan. Keskikulutus rauhallisella ajolla mulla matkassa 7l/100km ja kaupungissa noin 9/l100km. Saanu kyllä rankasti jo vuosia kenkää eikä vakio 240mm laatikko tai kytkin ole koskaan edes oirehtiinut mitenkään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Lyhytlohko 94-98 sulla ja 228mm vauhtipyörä sekä kytkin silloin jos alkuperäinen vaparin tai tuon matalapainekoneen mukana tullut.

Tuohon 94-98 isompi 2.3T 200hv/aero 240mm vauhtipyörä + vakiokytkin, 2.3T 200hv /Aero vetarit sekä laatikko niin pitäs kestää paketin vääntöä yli 500Nm.
Ihan hyvät välitykset normaaliajossa tuossa 2.3T lootaskin on , kiihtyy sekä kulkee hyvin.

Esim mulla 261hv/422Nm siinä 2450- 2500rpm on (tosin pitkälohkossa) 5-vaihteella 100km/h joten ei noilla 2.3T välityksellä huuda kone motarillakaan. Keskikulutus rauhallisella ajolla mulla matkassa 7l/100km ja kaupungissa noin 9/l100km. Saanu kyllä rankasti jo vuosia kenkää eikä vakio 240mm laatikko tai kytkin ole koskaan edes oirehtiinut mitenkään.
Jooh elikkäs matalapaine turbon vaihtesto, kytkin ja vauhtipyörä eli vissiin se 228mm. Olis tosiaan nurkissa pyörimässä se 2.0 loota kytkimellä ilman vauhtipyörää ja lootassa "nopeusmittari ei toimi" ongelma ja ei ole osaamista purkaa/kasata vaihteistoa korjatakseni tätä vikaa. Vaihtoehtona se abs tsydeemi mistä saa mittarin toimimaan tai sitten jostai etsiä se 2.3t 200hv / aero setti millä sais enemmän kestävyyttä. Mistä tälläsen helpoiten löytää?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ostoilmoitus ostetaan osia osioon mitä osia tarvitset eli laittaa joko nykyiseen käytettynä lyhytlohkoisen ehjä laatikko käy 228mm eli koneet vaparit ja 2.0-2.3 turbot alle 170hv, sitten aero ja 2.3T vaatii mukaan niiden vetarit ja tripoidit.
Taas järeämpää mielii niin maininta 240mm vauhtipyörä, ehjä hyväkuntoinen kytkin, laatikko + vetarit + tripoidit joita siis on 2.3T/Aero.
Kytkin ei mulla mielikuvaa mitä uudet levy ja asetelma maksaisi.

Tai katsoa myydään osia puolelta jossa puretaan koko auto ja luettava moottorina lyhytlohko 94-98 2.3T täyspaine (200hv ) tai Aero. Tuurilla voi löytyä kaikki osat samasta paikastakin.

Ainakin 2.3 turbot yleisestii kirjotettuna tarkoittaa pienellä t kirjaimella 2.3t on matalapaine ja isolla T kuten 2.3T on täysipaineinen
Viimeksi muokannut Kupari, Ma Loka 22, 2018 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kiitos avusta!

Tää varmaan sopiva tohon isompaan settiin?

https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... -aero.html
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On juuri oikea versio.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lyhyt/pitkälohko laatikot erottaa silmin helpoiten siitä että lyhytlohkosen on pohjassa tyhjennysproppu, pitkälohkossa ei vakiona tyhjennysproppua ole vaan vaihto imemäl mittatikun putken kautta. Ja lyhytlohkossa muistaakseni olisi irrotettava laatikontuki, pitkälohkossa se on kiinteä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Lyhyt/pitkälohko laatikot erottaa silmin helpoiten siitä että lyhytlohkosen on pohjassa tyhjennysproppu, pitkälohkossa ei vakiona tyhjennysproppua ole vaan vaihto imemäl mittatikun putken kautta. Ja lyhytlohkossa muistaakseni olisi irrotettava laatikontuki, pitkälohkossa se on kiinteä.
Heräs sellanen aate kun ei oikeen oo löytyny osia, meneekö 2.0t laatikon kanssa yhteen pelkkä 240mm kytkinsetti? Jos sen laittais alkuun kasaan tollasenaan, ja ettis niitä 2.3T/aero osia lisää ja vaihtais sitte uudestaan kun kaikki on löytyny?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laatikon sisälle 240mm menee kyllä, vauhtipyörään jos se 228mm levylle taas ei isompi mahdu..
Mittaa muuten varmuudeksi omasta vauhtipyörästä jos tekniikka sul 97-98 kun oli isompaa vauhtistakin kiinni mallisarjan viimeisissä sekaisin eli myös isoa joissain pikkukoneissakin.
Avain 240mm kytkimelle on siis vauhtipyörä, taas mm laatikot, maljat, tripoidit sekä vetarit voi olla vaikka entisetkin eikä vaikuta kytkimen kokoon.

Turbojen Aero/2.3T laatikot vahvempia, välitykset on paremmat ja siten kestokin sekä vetarinmaljat/ tripoidit kestää myös voimaa ja vääntöä enemmän.
228mm kytkin taas kestää siinä 350-380Nm ja 240mm +500Nm
Ja jos vauhtipyörän irrottaa niin samalla kannattaa kampuran takastefa siinä vauhtiksen takana uusia.

Tuoho mun toiseen volvo S40 2.0T juuri muutettu vakio 228> 240mm. Tuossa s40 helpompaa kun vetarit 2.0T/T4 samat mutta omaan massapyörään suurin levykoko joka mahtuu levyalueelle olisi ollut max 232mm niin isomman 240mm levyn mahdollistavan T4 otetun massapyörän hommasin tilalle.
Volvon lootassa viimeistely oli huono ( m56 vain 96-00 turbois matalapainekoneisissa) niin piti hioa dremelil isohkoja valurököjä pois että korkeampi asetelma ei ottanut päälle työnnettäessä kopan sisällä rököihin kiinni.
Massapyörän hammaskehät, pulttijako ja ulkomitta x40 turbo volvois samat mutta syvennetty taso kytkinlevyllä on ja saa useammalla eri koolla. Ja sama kytkin käy vaikka laatikot 2.0t ( Volvo m56) ja T4 96-00 ( Renault) on eri.
Volvos kestää 228mm max 350Nm ja 240mm 450-470Nm vääntöä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Alekshiit
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 09:18

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Alekshiit »

Kupari kirjoitti:Laatikon sisälle 240mm menee kyllä, vauhtipyörään jos se 228mm levylle taas ei isompi mahdu..
Mittaa muuten varmuudeksi omasta vauhtipyörästä jos tekniikka sul 97-98 kun oli isompaa vauhtistakin kiinni mallisarjan viimeisissä sekaisin eli myös isoa joissain pikkukoneissakin.
Avain 240mm kytkimelle on siis vauhtipyörä, taas mm laatikot, maljat, tripoidit sekä vetarit voi olla vaikka entisetkin eikä vaikuta kytkimen kokoon.

Turbojen Aero/2.3T laatikot vahvempia, välitykset on paremmat ja siten kestokin sekä vetarinmaljat/ tripoidit kestää myös voimaa ja vääntöä enemmän.
228mm kytkin taas kestää siinä 350-380Nm ja 240mm +500Nm
Ja jos vauhtipyörän irrottaa niin samalla kannattaa kampuran takastefa siinä vauhtiksen takana uusia.

Tuoho mun toiseen volvo S40 2.0T juuri muutettu vakio 228> 240mm. Tuossa s40 helpompaa kun vetarit 2.0T/T4 samat mutta omaan massapyörään suurin levykoko joka mahtuu levyalueelle olisi ollut max 232mm niin isomman 240mm levyn mahdollistavan T4 otetun massapyörän hommasin tilalle.
Volvon lootassa viimeistely oli huono ( m56 vain 96-00 turbois matalapainekoneisissa) niin piti hioa dremelil isohkoja valurököjä pois että korkeampi asetelma ei ottanut päälle työnnettäessä kopan sisällä rököihin kiinni.
Massapyörän hammaskehät, pulttijako ja ulkomitta x40 turbo volvois samat mutta syvennetty taso kytkinlevyllä on ja saa useammalla eri koolla. Ja sama kytkin käy vaikka laatikot 2.0t ( Volvo m56) ja T4 96-00 ( Renault) on eri.
Volvos kestää 228mm max 350Nm ja 240mm 450-470Nm vääntöä.

Täytyy tutkia kun saa aikaseksi avattua.. löysin 2.3t lootan foorumilta, mallista CD -95.. onko lootien välillä jotain eroja vai pitäskö mennä suoraan kiinni? Kyseinen loota on siis FM57 001, mutta omasta en oo varma, missä kohtaa vaihteistoa se lukee mikä malli se on?...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t vaihteisto 2.3 moottoriin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kunhan omat vetarit ja tripoidit käy tilalle tulevan maljohin ja tuo 2.3t (170hv) laatikon kyllä pitäisi olla sun vetareihin sopivilla maljoillakin. Joten pitäisi käydä suoraan.
Korimalleilla (CC, CS, CD) ei ole väliä kunhan auto on 94-98
Yleensä laatikon päällä on laatta. Mallinumero kertoo ainakin välityksen. Hakemalla etsi kautta voi löytyä juttuja jossa oli noista fm mitä versioita on, sattui joskus muinoin silmiin semmonenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin