Alustan selvitys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja APS »

benicio kirjoitti:Dodi,

Tein rekisteröintikatsastuksen yhteydessä määräaikaskatsastuksenkin kun ruotsikatsastuksesta oli jo vähän aikaa. Oikea etujousihan siellä oli poikki, ei kyllä näkynyt päällepäin tai tuntunut ajossa.
Kuskin ovessa on seuraava litania:
-AL-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-

MIkä perkele tuossa kertoo etujousen tyypin? Tai edes takajousen niin siitä voinee päätellä onko normi vai sport jouset? Arvaukseni on että normaalit, mutta en mä nyt välttämättä haluaisi hirveästi nostaa autoa nykyisestä, niin onko ihan mahdoton ajatus jos laittaa joka tapauksessa sport-jouset, tässä tapauksessa Lesjöfors 4077820 olisi mielessä. Eli vakioiskarit ja sport-jouset, onko ok vai nounou?

Ja auto siis MY2008 SC TiD Vector A.
Joskus selvittelin, niin 30 mm madallus menee vielä vakioilla. Tämä tieto siis kaivettu foorumeilta.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
kari
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja kari »

Löytyykö mistään tietoa, paljonko etäisyys navan keskeltä lokarin kaareen? Autona 9-3 -08 2.8t xwd aero. Edellinen omistaja laittanu säädettävän alustan joka jumittanu kiinni. Nyt edessä 350mm ja takana 325mm, paljonkohan tuota on laskettu jos on?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla ainakin jotain: viewtopic.php?f=15&t=163117&p=1094611

Mulla nyt edessä 345-350 ja takana 350, kun alla nykyisin Eibach Pro Kit, joka madaltaa edestä 30 ja takaa lähteestä riippuen 10-20 mm. Tosin etuvetofarmari kyseessä, en tiedä missä asennossa nelivedot ja sedanit on tehtaalta lähteneet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Eski »

benicio kirjoitti:Dodi,
Kuskin ovessa on seuraava litania:
-AL-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-
MIkä perkele tuossa kertoo etujousen tyypin?
Ja auto siis MY2008 SC TiD Vector A.
Meidänkin 9-3TTIDissä on samanlainen koodilitania, josta tuo etujousen koodi puuttuu.
Tuo takajousen koodi AL pitäisi olla normaali, eli vakioalustalla tuo on ainakin tehtaalta lähtenyt.
Vectoriin kuului vakiona normaalialusta, mutta onko alustapalikoita uusittu aikaisemmin?
Itse vaihdoin aikanaan sport-etutolpat ja takapään päivitin sportiksi vasta myöhemmin.
Ajamaan sillä pystyi tuollaisena sport/normaali sekoituksellakin, joten ainakin saabin sporttijousia voi käyttää vakio iskareidenkin kanssa...

Eski
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Eibachin Pro-kit on nimenomaan suuniteltu toimimaan myös vakio-iskareilla. 9-3 FWD Aeron tehdasasenteiset sport jouset laskevat autoa ainoastaan 10mm, eli hyvin minimaalisesti.
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Kyselin myyjältä kaupan olevasta XWD 9-3x:stä takaiskarien tilanteesta, ja myyjä sanoi että ei ole takana enää Nivomatit ja on toimitettu jonkun varaosamiehen tietojen mukaan tehtaalta "madalletulla sport-alustalla". Mitä tuo madallus tarkoittaa, onko alkuperäiset iskarit silti nivomat? Miltä tuon ovessa olevan kilven pitäisi näyttää nivomat-vaihtoehdolla? Auto on tuotu Ruotsista.

VIN YS3FD5NY6A1600097

alarivi

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

osanumero iskarille näyttäisi olevan 12848630.
Viimeksi muokannut myrtonen, Pe Heinä 12, 2019 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ainakin thesaabsiten varustetietojen mukaan on tilattu normaalilla alustalla, eli nivomatit pitäisi löytymän.
Jos on tavalliset iskarit survottu, niin olisi myös mielenkiintoista tietää, mitkä jouset siellä on. Normaalit xwd:n jouset ovat aivan liian löysät tavallisille iskareille, koska nivomatit kantaa osan kuormasta.

https://www.thesaabsite.com/catalog/saa ... n-features

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

KYBin halvat iskarit laitettu, jousista en tiedä..

Eikö tuo X5 kuitenkin meinaa että on madallettu sport, eli mitä se käytännössä tarkoittaa? Lyhyempää nivomaattia jotka on varmaan vielä kalliimmat?

https://www.esaabparts.com/saab/parts/12848630

Hauskaa että korotettu automalli on tehty myös madallettuna.

Hauskaa myös, että tuo sivu näyttää että X5/XC menee nelioviseen ja X6/XD viisioviseen, ja että 9-3X:n vakioiskari olisi X8/XG.

https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... on=5731598
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Tässä minun 9-3X:n koodit:

X7-FI-X5-X5-X4-XG-AC-BC-CC-DB-

Eli takajousi on FI ja iskari XG ja thesaabsiten mukaan "Standard Chassis, Height 15 Mm", kuten puheena olevassa autossakin. Tämän auton koodista:

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

näyttäisi puuttuvan jouset ja iskarit. Voisi olettaa, että tuohonkin autoon sopisi iskari XG (12848632), jos jousi on vakio. 12848632 iskari eSaabpartsilla näyttäisi olevan ainoa, jossa on mainita 9-3X. Tietenkin epäilyttää, onko alustassa jotain vakiosta poikkeavaa kun jousi- ja iskarikoodit puuttuvat. En kyllä ymmärrä, miksi 9-3X:ään olisi laitettu madallus. No - ulkonäkö ehkä. Käyttöautoon vakio on tosi hyvä ja radalle löytyy sopivampiakin aihioita.

X5-koodi liittyy tässä tapauksessa vakaajiin, vaikka eSaabparsilla sitä näkyy iskareissakin.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

myrtonen kirjoitti:
Ma Heinä 08, 2019 07:19
Kyselin myyjältä kaupan olevasta XWD 9-3x:stä takaiskarien tilanteesta, ja myyjä sanoi että ei ole takana Nivomatit vaan on toimitettu jonkun varaosamiehen tietojen mukaan tehtaalta "madalletulla sport-alustalla". Mitä tuo madallus tarkoittaa, onko alkuperäiset iskarit silti nivomat? Miltä tuon ovessa olevan kilven pitäisi näyttää nivomat-vaihtoehdolla? Auto on tuotu Ruotsista.

VIN YS3FD5NY6A1600097

alarivi

- -X5-X5- - -AC-BC-CC-DB-

osanumero iskarille näyttäisi olevan 12848630.
EPC:n mukaan 9-3X:n etujousen koodi pitäisi olla X7 tai X8 ja takajousen koodi FI tai FJ (täsmää pohojalaisen kooditukseen).

Etuiskari X4 ja takaiskaria ei EPC listaa erikseen korotetulle alustalle, mutta EPC:n listasta puuttuu kokonaan pohojalaisen autosta löytyvä koidi XG.

Takavakaajaksi EPC tarjoaa ilman koodia vain yhtä versiota nelivetoisiin. Etuvakaajaksi samoin XWD:hen tarjolla vain yksi versio, ja sen koodi on X5, mikä kysyjän autosta löytyykin koodirivistä vakaajan kohdalta.

EPCtä selaillessa ei kyllä tullut vastaan mitään 9-3X:n sporttialustaan viittaavaa, eikä se oikein loogiselta kuulostaisikaan. Uskoisin että myyjän puheet siitä että autossa olisi tehtaan jäljiltä madallettu sport-alusta ilman nivomateja on ihan höpöhöpöä. Semminkin kun Nivomatit ymmärtääkseni löytyy originaaleina kaikista nelivedoista alustan korkeuteen katsomatta.

Nuo myrtosen autosta löytyvät X5-koodit merkkaavat tosiaan vakaajia, eikä niiden koodi viittaa mitenkään sporttialustaan. Jousien ja iskarien koodit, joista alustan korkeutta voisi päätellä, sen sijaan puuttuvat kokonaan.

Jos sieltä nivomatit uupuu ja tilalla normi-iskarit, niin eiköhän joku ole vain halunnut säästää iskariostoksessa alkuperäisten pumppujen hajottua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Juuri näin eli vuotavat nivot siellä oli olleet, mutta mikä iskari-jousi -yhdistelmä kuuluu tuohon sport-alustaan jos sellainen olisi? Myyjä ei siis väittänyt ettei nivoja olisi ollut, mutta myönsi jostain kataloogista löytyneen viittauksen madallettuun alustaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei EPC:stä löydy 9-3X:ään tarjolle mitään sport-alustaa, eli siis ei sellaista pitäisi olla olemassakaan. Myyjä on käsittänyt varmaankin jotain väärin. Valmistenumerolla kun hakee auton tiedot niin siellä lukee:
Chassi Design/performance Standard Chassis, Height 15 Mm.
Eli ihan normaali 9-3X:n alusta, eikä äksään mitään muuta pitäisi olla ollut tarjollakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kirjoitinkin tuonne katsastusosioon tästä asiasta, mutta täällähän sitä pitäsi ihmetellä
Ja tosiaan, ihmetystä tämä koodi tuntuu aina herätävän aina uudestaan ja uudestaan.

Auton alustakoodi, joista en oikein ikinä ole ottanut näissä selvää, on: -AM-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-
Jotenkin nuo tyhjät välit tuossa koodissa 4 ja 65 merkintöjen välissä ja kun ne eivät ole vielä identtisiä vaan kun viiva ja välilyönnit vaihtavat paikkaa sekoittaa :(
Muutenkin tuntuu olevan jotenkin järjestys outo eikä pidä paikkaansa siihen mitä tietoa tästä löytyy.

Nuo viisi viimeistä ovat periaatteessa selviä. Takaiskarit ja jarrut.
Sitten kai tuo koodi 4 tarkoittaa etuvakaaja. Koodin 3 oletin tarkoittavan takavakaajaa, mutta sillä koodilla ei EPC tunne takavakaajaa ollenkaan vaan koodi 2 pitäisi olla Z19DTR koneella eli 19 mm. Aivan kuin tuo on mitattukin.
Sitten alkukoodi AM on kai takajousi :o

Joten ilmeisesti koodista puuttuu etujousi ja iskari :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fighter
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 12:20

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Fighter »

Hei täälläkin tarvittais apuja! Vaikea lähteä tilaamaan iskareita ja jousia kun Alustan Nrollakaan ei osata sanoa kummat siinä on alla ? 🤔 Onko niissä jtn ns tunnusmerkkejä? Soitin Deltta-Autoon ja sieltä sanottiin että olis jotkut merkinnät oranssi tai keltainen 🤔Äsken koitin Autodoc:in kautta myös mutta sielläkään ei alustannumeron kautta osata löytää oikeita osia 🤔Harmmillista.. Olisin Kiitollinen jos joku teistä osais jeesiä minua tässä asiassa. (Hyvä asiakas,
Kiitos kysymyksestäsi.
Auton valmistenumeron perusteella (YS3FB41W981115919) ko. jousi (auton jousitus) 993 385 SACHS ei käy autoosi.
Ole hyvä ja ilmoita meille jousien sekä iskunvaimentimien värimerkinnät, niin etsimme autollesi sopivia osia.
Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää.
Ystävällisin terveisin
autodoc.fi -tiimi) AutoDoc vastasi minulle nyt. Olisiko kenelläkään täällä mahdollista lähettää kuva alkuperäisistä sportti iskareista ja jousista?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Valmistenumerolla kun hakee, niin sun alustakoodi, jonka siis pitäisi löytyä siitä B-pilarin tarrasta kun kuskin oven avaa, on ilmeisesti: -11-4 - 3- -60-AA-BA-CA-DA

Eli merkinnästä näyttäisi puuttuvan etujousi ja etuiskari. Sen sijaan takajousi ja takaiskari on koodien mukaan vakioalustan osia:

11= takajousi, keltainen-punainen, vakioalusta, osanumero 12756717
60=takaiskari, punainen, vakioalusta, osanumero 12776252)

Jousista ja iskareista pitäisi löytyä siis osanumerot ja värikoodit jostain sieltä mujun alta kun niitä putsaa. Siitä selviää sitten paremmin mitä siellä edessä on. Todennäköisimmin vakioalustan kamat sielläkin, eli kun kyse on MY2008 automaattivaihteisesta 1.9 TiDS:stä, todennäköisimmin nämä:

Article : Jousi
PartNo : 93190599
Usage : 2007-2009, 4D, 5D, Z19DTH, Z19DT, B284, A, CODE=44
Supplementary Description : vihreä/valkoinen Sarja sisältää 2 jousta
Order Quantity : 1

Article : Joustintuki
PartNo : 93190126
Usage : 2008-2009, 4D, 5D, Z19DT, Z19DTH, Z19DTR, A, CODE=42
Supplementary Description : oranssi lila Vakioalusta
Order Quantity : 2

Toki kun alustakoodista puuttuu nuo etupään koodit, niin herää kysymys onko auto voinut kuitenkin lähteä tehtaalta jollain muilla osilla. Ja toki joku on voinut sinne asentaa jälkikäteen mitä vain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin