Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Saabistien Ruskaretki Kolariin ja Kilpisjärvelle lähestyy! Olisi kiva laittaa noita erilaisia kuvia näistä projekteistani, mutta nämä vanhan miehen taidot ovat edelleen hakusessa? Oma usko on kuitenkin talella ja tulette vielä kuvia saaman! :D

Nyt on ”Lappilaista” hieman taas silitelty! Auton ainut ruostekohtakin korjattu vasemman etulokarin kaarelta. Hain tänään auton maalaamosta ja siltä osin auto on kunnossa. Mutta huomenna on vielä vaihdettava oikea etupyörän laakeri. Sen lisäksi taidan laittaa vielä alle uudet kesärenkaat, niin eiköhän sitä sitten olla reissuun valmiina. Sillä lailla tulee olemaan varmasti mukava reissu, kun sain toisen poikani mukaani. Toimen poikani on torstaina tulossa Suomen junioripyöräilijöiden kanssa Koreasta Suomeen ja lienee viikon etappiajon jäljiltä ja aikaerojen takia ”ihan tattis”, ettei nyt isän Saab-retkelle pääse!

Edellisen Saabistien Ruskaretken Nuorgamiin ja Pykeijaan tein -84 99:llä ja nyt sitten tällä -89 ”Lappilaisella” 900:lla! Muuten tuolla Länsi-kairassa ajelin eka kertaa hiihtolomalla talvella 1971 ihka uudella Saab 96 V4:lla! :saab: Se oli oman Saabisti-ajan alkua!

Malttakaa odotella, kyllä kuvia kohta tulee! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hieno Ruskaretki on ajettu! Oli todellakin mukava tuokio Saabistien kanssa. Mukavia tarinoita, uusia ystäviä ja paljon vanhoja tuttuja tapasi toisensa. pohjoisen tiet olivat erinomaisessa kunnossa! Vanha ”Lappilainen” Saab kehräsi mukavasti uudempien Saabien joukossa.

Tänään on ollut aikaa valmistella talven tuloa ja suunnitella autojen rengastuksia. ”lappilaisen” alle laitoin ennen Lapin retkeä uuden BF Goodrich-sarjan. Vasta hankkimani Ronalit saavat jotkut edulliset talvirenkaat nastoilla. Talviajot voivat olla aika pienet ja siksi alle kelpaavat kyllä joku edullinen ratkaisu.

-84 2-ovi Iivari saa alleen korjatut ja jauhemaalatut aikakautensa alkuperämallin peltivanteet ja renkaat ovat nastoitetut Nokian 8:sit. Näihin peltivanteisiin minulla on varastossa ihka uudet teräksiset US turbo pölykapselit! Voin kyllä ihan aiheesta kehua, ne ovat upeat ja uskoisin, että ainakin uutena aika harvinaiset näinä aikoina! Iivarin kesävaatteet ovat aikakautensa US turbot Continentaaleilla.

Museo 96:sen rengastilanne on myös hyvällä mallilla. Sekä kesä- että talvirenkaat ovat ”jalkkis-vanteilla”. En ole autoa kyllä talvella ulkoiluttanut vuosiin!?. Voi olla, että renkaan vaihtoa ei tule tulevalle talvellekaan?!

-64 2-tahtari on ”yksin kappaleina” tallissa ja renkaista ei paljon tartte välittää. Alla on nyt kunnostetuilla ja jauhemaalatuilla alkuperävanteilla ajamattomat kesärenkaat. Jos joskus tuollainen ”teoreettinen” talviajotilanne tulisi, niin nuo MR 96:sen talvirenkaathan sopisivat käyttöön hyvin.

Tavoitteena on tämän kuun lopulla tuoda Keski-Suomesta kaikki 2-tahtarin istuimet Kainuuseen ja valmistella ne syksyn ja talven iltoina verhoilukuntoon täällä Kajaanissa.

Kuvaongelmaani odottelen edelleen apua ja uskon edelleen tavoitteeni toteutumiseen, että näitä pieniä hankkeitani voisi hieman elävöittää kuvilla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minulla näyttää tämä materiaali lisääntyvän, kun haaviin pätkähti täyskorjatut ja uusilla kesärenkailla varustetut Inca-vanteet! Ne sattuvat minun -84 900 Iivariin kuin nenä päähän! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tutkin äsken laatikoitani ja sieltähän löytyi täysi sarja muttereita Incoja varten! incoja ei voi kiinnittää kartiomuttereilla, siksi nuo laipalliset mutterit ovat välttämättömiä Inca-vanteiden kanssa. Myös 99:ssä ja vanhemmissa 900:ssa käytetyt Jalkkikset tarvitsevat Incojen tapaan näitä laippa-muttereita. Myös 96:ssa ja Snetissa oli Jalkkis-vanteita, myös ne tarvitsivat omat laipalliset mutterit. Valitettavasti noita muttereita ei ole nykyisin kovin paljon tarjolla! Siksi monet ovat ”pilanneet” vanteitaan käyttämällä sopimattomia kartio-muttereita??!!

Näissä Saabeissa käytössä olevissa, usein lisävarusteina hankituissa vanteista oli omia vanteisiin tarkoitettuja keskikuppeja. Nykyisin nekin ovat aikalailla hakusessa. Minulle on vuosikymmenien aikana kertynyt näitä keskikuppeja. Siis löysin myös näihin Incoihin sopivat keskikupit ja ihan käyttämättömiä kaupan pusseissa.

Taas tulen tähän nykyhetken ongelmaani, koska kyllähän kuvien kera nämä tarinat heräilisivät eloon!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä nämä ”hauskat harrastukset” etenevät, kun lopulta rauhoittuu askartelun kohteen viereen! Olin laittanut tämän 2-ovisen 900i auton talliin toukokuussa 2016. Tänään laitoin siihen uuden akun paikalleen ja uutta bensaa tankkiin. Tarkastelin öljyt koneesta, vaihdelaatikosta ja tehostimesta, kaikki oli kunnossa? Olin kerran aiemmin jo ollut tämän kimpussa ja silloin ei edes inahtanut!? Siis vanhat bensat ja heikko akku! :oops: Ja sitten tällä kertaa yhdellä startilla ”Iivari” hyrähti käyntiin. On nämä vanha Saab aika peli! Ei muuta kuin tuolla siimeksessä pieni kiekka ja se kertoi auton olevan ”ihan iskussa”.

Sitten vaan korjatut Incat ja uudet renkaat alle ja alla olleille auton aikakauden US Turboille uudet renkaat. Minulla oli valmiina jo uudelleen verhoillut takaniskatyynyt ja laitoin myös paikoilleen. Autossaan on uusi verhoiltu sisäkatto ja C-tolpat, siis siisti peli.

Autohan on ollut katsastamattomana vuosikausia ja siksi se pitäääkin viedä varmaan katsastussedän käsiin ennen lumia. Sen jälkeen voinkin siirtää sen Kajjjaaniin, missä siihen laitan uuden takakontin kannen ja sen päälle tehtaan paketista malliin kuuluvan takaspoilerin. Samalla nyt autossa oleva ”2-avain-systeemi”, milloin lie tuohon tullut, korjataan oikeaan kuntoon. Se vaatii kaikkien avainpesien vaihdon ja virtalukon vaihdon. Minulla on valmiina virtalukko ja saman auton lukkopesät, niillä saan ”Iivarin mieleisen kuntoon.

Sitten harkitsen vielä tän auton ruostesuojausta, jolloin kaikki minun vanhat Saabini olisivat pitkäksi aikaa aika huolettomassa kunnossa. Sen jälkeen tämä projekti taitaa päätyä MR-katsastukseen? Saas nähdä, jaksanko kaiken tämän toteuttaa.

Huomenna yritän jälleen saada lisäoppia tähän kuvaongelmaani! Sen verran olen jo edistynyt, että omien yritysten ja erehdysten kautta olen jo saanut kuvan linkin viestiini, mutta se herjaa, että kuvakoko on väärä? Siis jotain on vielä papalla opittavaa!!! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kun kylillä kuleksii, niin aina löytyy pieniä auton osia! Tänään tarttui kolmi-ovisten OG 900:sen tai 99:sin oven ikkunoihin sopivat tuulenohjaimet ja vanhemman vanteen reikäjaon (siis ennen 1987) mukaiset aluvanteet mukaan. En tiedä tarkasti mikä tuon vanteen tyyppi on, mutta vanteessa oli merkinnät KN DELTA 15J UK. Vanne oli aika leveä, mitalla mitattuna ulkoreunasta sisäreunaan 19,5 cm. Vanteet vaikuttivat olevan aika suorat, koska niissä oli niin vähän merkkejä lisäpainoista. Täytyy nyt ihmetellä, mitä niiden kanssa teen, ehkä julkisivua pitänee hiukan kiillotella?

Tuolla metsässä näytti seisovan vielä yksi Saab 90, varmaan joku -85-86, ja yksi kaks-kaasarinen 99. Lähtevät kuulemma paaliin syksyn aikana, jos ei kukaan hae niitä talteen!? Ei nuo mitään kaunottaria olleet, mutta ei myöskään ihan lisuja!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niin se näyttää olevan, etteiaina voi ”voittaa”! Äsken sitten selvisi, että tämä minun kuvienlaitto-ongelma kulminoituu tähän minun laitteeseen, siis iPadiin. Olen yrittänyt kuvien laittoa Flickerillä ja Ingurilla, mutta nyt sitten huomasin, että ne eivät olekaan IPad yhteensopivia!? :oops: Siis minun on taas jatkettava etsintääni tai hankittava läppäri!?? :D Mutta, kun olen sitkeää sorttia en aio antaa periksi ja joku ratkaisu kyllä löytyy.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä omat pikkuharrastukset tuntuvat näpertelyllä, kun täällä nykyisellä projektipalstalla nuorten miesten harrastuksia seuraa. Poikien taitavien käsien työn seuraaminen on hyvin kiehtovaa ja innostavaa! :D

Tämä harrastaminen Saab-autojen parissa on hyvin monipuolista! Tämä auto on luonut hyvän harrastuspohjan monimuotoiseen harrastamiseen.

Tällä hetkellä oma harrastaminen seisoo jotenkin paikallaan? Oma tekeminen kohdistuu enemmänkin omien autojen kunnostamiseen mahdollisimman alkuperäiseen asuunsa ja sitten siihen asuun, missä automalli oli aikakautenaan omassa käytössäni. :D

Talvi tekee tuloaan ja omat työskentelymahdollisuudet huononevat. Tämän takia olen siirtynyt taas hankkimaan tarvikkeita ja varaosia eri autoihini.

Haussa on jo kauan ollut oikea Ja hyväkuntoinen ratti ”Lappilaiseen” ja se on nyt ystäväni ”Viggenin” kautta löytynyt Ruotsista. Etsinnän jälkeen myös erilaisia kojelaudan kytkimiä on löytynyt purkaamo kierroksilta. Samoin löysin myös uudet tehtaan paketissa olevat Hella 450 lisäkaukovalot releineen -84 Saab 900 Iivariin. Sen verran on nyt tiedossa, että vuoden vaihteessa tuo Iivari pääsee maalaamoon ja sieltä ruostesuojaukseen. Sitten nämä minun harrastuvälineeni ovatkin korviensa osalta erinomaisessa suojassa. Iivariin teen vielä ennen joulua kunnon huollon ja vaihtelen hihnat, niin auto alkaa olla lähellä alkuperäisasuaan niin ulkoa kuin tekniikaltakin

Tahtarin penkkien purku jatkuu ja niiden jälkeen onkin ovien- ja takasivuverhoilujen vuoro.


On se minulle vaikka juttu nämä kuvien laittaminen tämän iPadin kanssa? Vaikeaa se tuntuu olevan ohjeidenkin saaminen? Olen kysellyt läpi koko kaveripiiriäni, mutta edelleen olen ”aseeto” asiassa? :roll: Kiva oli kuvilla hieman elävöittää näitä kertomuksia, mutta kai joskus vielä onnistuu? Neuvoa otetaan vastaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuvakokeiluni toi tänne hetkeksi kuvia, mutta jonkin tuossa jaossani oli pielessä? Yhden kuvan yritin laittaa ja sitten linkistä paukahti kymmeniä muitakin kuvia esille!??? Jos tämä tästä vielä urkenisi? Älkää hikeentykö näihin kokeiluihin! :x
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Tekase julkinen albumi, jonka hallinnointi sinulla. Sitte linkki jakoon.

Esim. Näin.
https://photos.app.goo.gl/7dCcMb9oJTqN8B9i7
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Googlen kuvajaon kanssa porukalla on vastaavaa ongelmaa harva se päivä, niin täällä kuin muillakin foorumeilla. Epämääräisiin toimijoihin luottaminen on aina arpapeliä :P

Esmes Imgur -niminen palvelu toimii ainakin toistaiseksi paljon paremmin. Se toki puhuu vaan englantia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Itse tullut käytettyä tinypic nimistä palvelua, mutta niin harvoin tulee käytettyä että aina saa muistella kuinkas se nyt menikään. On se kuvan laitto sitten kuitenki onnistunut.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kokeilu

Kuva

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kokeilu 2

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin