^Voitpa olla oikeassakin, en minäkään osaa tähän lakipykälää heittää josta asia yksiselitteisesti ilmenisi.
Minun maalaisjärkeen ei vaan mahdu se että jos törmään jonossa ajaessa edelläajavan perään (oli jarrutuksen syy mikä tahansa) niin olisin itse täysin syytön. Mistä minä voisin nähdä edellä ajavan eteen, että juokseeko sinne kissa vai hirvi vai ihminen? En mistään, joten sen takia minun vastuulla on pitää sen verran väliä että ehdin pysähtyä törmäämättä edellä ajavan perään vaikka hän äkkijarrutuksen tekisikin. Ja eikös sitä tieliikennelaissa sanota että ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä matkalla? Koska en edelläajavan eteen pysty näkemään, täytyy minun kyetä pysähtymään sillä matkalla, mikä autojemme välissä on. Tämä siis vaikka edellä ajava pysähtyisi seinään (ajaa nokkakolarin tms).
rimpula kirjoitti:
Mikäli toinen on puskurissa kiinni ja jarrutat äkisti ns. vapaalla tiellä kissan takia, niin kyllä siinä mun mielestä täyttyy liikenteen vaarantamisen kriteerit.
Kyllä tuossa tapauksessa selkeästi täyttyy liikenteen vaarantamisen kriteerit, vähintäänkin sen osalta, joka siellä puskurissa roikkui. Tieliikennelaki velvoittaa pitämään riittävää etäisyyttä edessä ajavaan. Jarruttajan osalta tilanne ei taida olla ihan niin yksiselitteinen, vaan riippuu tapauksesta (ja siitä, kuinka tuomari sen tulkitsee).