Polttoaineen hinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kulutus, mikä ihana tekosyy. :mrgreen:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siihen autokuumeen perusteluun ole koskaan kovin tarkkaa syyniä kestäviä syitä vaadittu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 3J »

9000 automaatilla kirjoitti:Kymmenen senttiä hinnassa sinne tänne on aivan yksi lysti. 25 tkm vuodessa aiheuttaa 250 euron lisäkulun, jos hinta pomppaa 10 senttiä litralta, kun pulkka vie viunaa sen 10 luokkaa satkulle. Yksi ravintolareissu ja tuo raha on palanut. Mutta eihän niistä voi luopua, vai?
Jos nyt kuitenkin oletetaan että käytössä on rajallinen rahamäärä, niin jokainen kun jättää sen yhden ravintolaillallisen syömättä, niin kohta on ravintolatyöntekijöitä työttömänä. Jos polttoaineeseen menee lisää, niin se on jostain muusta pois. 250 euroa lisää samaan määrään polttoainetta menee savuna ilmaan ilman mitään vastinetta, suuri osa verostakin on kiinteäeuroinen eikä riipu polttoaineen pumppuhinnasta, mutta 250 euroa vuodessa ravintolaan työllistää ja pitää talouden rattaat pyörimässä.

Mites jos vaikka kirkollisveroa korotetaan 250e vuodessa? Veikkaan melkoista eroamisaaltoa, vaikka eihän se ole kuin se yksi ravintolailta vähemmän.

(popcornihymiö tähän)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos ravintolan valitsisi puoliksikaan samalla tarkkuudella hinnan perusteella kuin tankkimaatin, mahtuisi tuohon 250 euroon vielä neljäs ja viideskin ravintolailta. Pikaisesti laskien viimeisimmät 3 ei ihan tuohon mahdu, mutta melkein.

Sitäpaitti se 250e pois tankkauksesta on osaltaan pois Anttosen ja loputkin Sipilän takataskusta. Kai nekin jotain minioneita palkkailee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvää kansantalouden pohdintaa. Yksilötasolla asia ei kuitenkaan ole niin jyrkkä, kuin koko Suomen tai muun isomman ryhmän tasolla, riippuen toki yksilön taloudellisesta tilanteesta. Jollekin 250 euroa on yksi ravintolaillallinen, jollekin viisi, jollekin se on summa, joka pitäisi saada kasaan, että saa lääkkeet ostettua tai taas seuraavan kuun vuokran maksettua.

Itse kun en elä ihan kädestä suuhun ja tapanani on käydä ravintolassa kun siltä tuntuu, 250 euron vuosittainen säästö polttoaineissa tai jossain muussa todennäköisesti päätyisi vain koristamaan pankkitiliä. Kansantalouden malleissa syntynyt kulu on aina jostain muusta pois tai vastaavasti syntynyt säästö siirtyy kulutukseksi (tai ivestoinniksi) jonnekin muualle, mutta yksilötasolla tätä ei välttämättä tapahdu. Toki se tilillä makaava 250 euroa on sitten pankin käytössä antolainaukseen, mutta taas jos pohditaan yksilötasolla, se 250 euroa ei taida aiheuttaa pankille suuria strategisia tai operatiivisiakaan muutoksia toiminnassa.

Tämä vertautuu polttoainekulujen kanssa korreloivaan ilmastonpilaamiseen. Kukaan ei huomaa jos autoni tupruttaa 250 euron edestä enemmän hiilidioksidia ilmakehään. Valtameret eivät hukuta rannikkokaupunkeja yhtään sen aikaisemmin. Mutta jos kaikki polkisivat ilmakehään saman lisäannoksen kasvihuonekaasuja, sillä voi jo olla merkitystä.

Eli havaintosektorin leveydestä riippuen vähän jokainen edellä kirjoittanut on lausunut ihan asiaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

3J kirjoitti:250 euroa lisää samaan määrään polttoainetta menee savuna ilmaan ilman mitään vastinetta, suuri osa verostakin on kiinteäeuroinen eikä riipu polttoaineen pumppuhinnasta, mutta 250 euroa vuodessa ravintolaan työllistää ja pitää talouden rattaat pyörimässä.
Kenen taskuun se 250 ekua menee? Jos se ei ole verottajan taskussa, niin onko se huoltamoyrittäjän taskussa? Vai jäikö se makaamaan sen automaatin sisuksiin :lol:? Jos se varttitonni auttaa säilyttämään ton paikallisen gasoaseman tossa kylillä, niin maksan sen mieluusti.

Toki kaikilla on kipuraja joka asiassa. Pointti mulla on se, että kun polttoaineen hinta on tarpeeksi korkea, niin se pakottaa ihmiset miettimään asioiden tarpeellisuutta suhteessa toisiinsa. Jokainen priorisoi omia valintojaan, että mihin sen rahansa pistää. Mä tingin muista asioista, että voin toteuttaa omia halujani, joihin liittyy autolla ajelua.

Mitäs kirkollisveron nostoon tulee, niin aivan sama mulle; en kuulu ko. puulaakiin :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja Juzze »

Moro saabistit! Eka postaus tänne ja heti polttoaineen hintoihin avautumassa :D
Eli maanantaina pitäisi saada eka oma saabi talouteen edellisen diesel mondeon mentyä lunastukseen viikko sitten. Aiempi auto oli opel signum 2.0t, eli z20net, eli b207l ja siitä jäi kipinä palata vielä saman konsernin pärisyttimiin eikä opelilla ollu oikeen mitään fiksua tarjolla.
Mondeo oli diesel tosiaan ja hintaero alkaa olemaan olematon bensan kanssa eikä kilometrejäkään juuri 20tkm enempää nykyisin tule vuoteen, joten helposti etanolille muutettava bensa auto täytyi saada tilalle. Ja kuinka ollakkaan löytyy valmis biopower 9-5 kuin tilauksesta kohilleen ja sitä kädet syyhyssä odotetaan että sen liike saisi kuskattua tänne pohjolaan.
Etanoli kiinnosti juurikin noiden polttoainehintojen takia ja saab moottorinsa sekä sen takia että lapsuudessa isällä oli muistaakseni 99gl ja 900s saab jossain vaiheessa. Etanoliahan menee varmasti siihen malliin pätkäajossa että mittarin katsominen hirvittää mutta kai se tankatessa sitten hieman huokasuttaakin :)
Nyt kun täällä rovaniemelläkin on kaksi asemaa tarjoamassa e85 niin on jopa varaa valita missä tankkaa.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Juzzelle onnittelut hyvästä valinnasta :saab:
Vielä tähän 250€ oletettuun lisäkustannukseen. Ei ongelmaa jos se olisikin vain siinä, mutta kun se pirulainen vaikuttaa koko kansantalouteen, eli ikään kuin vedettäis käsijarrua yks napsu tiukempaan. Syrjäseuduilla (niin kuin Suomi) asuminen, yrittäminen ja tuotanto kallistuu. Täällä kun kaikki on kaukana kaikesta. Eli kilpailukykymme tässä huolettaa.

Ja samoilla linjoilla te tuossa jo aiemmin myös olitte. Vaikutukset siis ovat laajemmat kuin äkkiseltään tuntuisi.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuo "XXX € on mitätön raha" tai "XXX € on vain yksi asia nimeltä YYYY" on niin täyttä potaskaa, että vain persaukisimmat sitä varmaan jaksavat hokea. Jos 250 € ei tunnu missään, niin voin antaa yv:llä tilinumeroni ja laittakaa sinne tulemaan :evil:

Se on ihan samaa potaskaa kuin satojen tuhansien, tai jopa miljoonien, hankkeissa, että "ei se urakka tohon kaadu". Mitä tossa itse viime kesänä laskeskelin, niin nimenomaan ne urakat kaatuvat niihin satasen ja tonnin pikkukuluihin. Ne potaskaa jauhavat kun eivät ymmärrä, että niitä kuluja kun tulee tuolla ajatusmallilla kymmeniä, niin sen jälkeen se tuntuu ja taatusti. Ja se tuntuma on prosenteissa koko potista.

Sama homma kuin tuo 250 € vuodessa tavallisella duunarilla; päivätyöstä saat 1500 €/kk netto -> 18 750 €/a netto -> 250 €/a on yli 1 % koko vuoden käytettävissä olevista rahoista. Maksat polttoainees ensin 250 € korotuksen, sitte ajoneuvoveros 50 €, päälle viä joku hallituksen verovähennyskiristys tai muuta vaikka 100 €, niin koko potti on jo yli 2 % vuotuisesta potista.

Samalle duunarille kun lasketaan tosta 18 750 €/a tuloista pakollisia menoja, niin:
-Loppuunajettu paska Saab 5 000 €
-Vuokra jossain ihmisten ilmoilla 6 000 €
-Ruokaa 2 400 €
-Parempaa seppälää päälle 1 000 €
-Puhelinta, nettiä 600 €
-Iltasanomien säästöoppaan mukaan säästöön 10 % netosta eli 1 876 €

Nois on jo 16 876 €, eikä edes harrastuksia tai sitä ravintolaa takseineen ja tulevine elatusmaksuineen. Prosentteina koko vuoden potista 90 %. Eli siitä lopusta 10 %:sta menee yli 20 % noihin kuluihin, "jotka eivät tunnu missään". Vieläkö se 250 € tuntuu mitättömältä?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja AZP »

^kyllä 5000 oirolla vuodessa ajelee jo loppuunajetulla ei-paskalla Saabilla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja willbst »

Näillä hinnoilla Dodgella ajaminen ensi kesänä tulee olemaan muutaman €:n kalliimpaa kuin aikaisemmin...
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No niin, keskustelua syntyy, hyvä niin :lol:. Jos polttoaineisiin menee 250 ekua vuodessa "ylimääräistä", niin se aiheuttaa vaan marinaa. Sitten kun siihen menee touhutonni tai kaksi ylimääräistä nykyiseen verrattuna, niin sitten alkaa popula oikeasti miettimään, että miten omaa toimintaa voisi järkevöittää.

Onko kukaan tutkinut mallia, että yksityisautoilu tehtäisi vielä kalliimmaksi, mutta julkinen liikenne paremmaksi? Toki syrjäalueilla pitäisi olla edullisempaa, jos siellä joku haluaa asua. Näyttää aivan järjen köyhältä touhulta katsella pääkaupunkiseudun aamuliikennettä, kun popula valuu nukkumalähiöistä Isolle Kirkolle, yksi per auto. Siinä ne möllöttää "vähäpäästöisissä" kieseissään hermo pinnassa, kun on muka kiire :mrgreen:. Liitäntäpysäköinti ja kimppakaistat käyttöön, yksin ajaville kunnon maksut. Monesti keskustelu käy polttoaineen hinnan ympärillä niin, että ajatellaan mitä se minulle maksaa. Minä ajattelen sitä niin, että kulutusta tulee ohjata ja palloa säästää myös jälkipolville. "Turha" autoilu ei lopu, kun litku pumpulla on niin halpaa. Kauniit puheet ja ohjaus ei oikein toimi. Valistustyön kautta tapahtuva muutos on usein perin hidasta. Rahalla ohjaaminen on paljon tehokkaampaa. Esim. tupakka. Itse polttaessani röbäaski maksoi n. 20 mk. Mitä se nyt maksaa? About 7 euroa? Kai sitä alkaa sillä hinnalla jo miettimään, että onko tässä järkeä vai ei. Sama autoilussa, litrahinnaksi 4 euroa, niin mietin jo minäkin, että menisinkö nyt vai yhdistelenkö matkoja nykyistä enemmän.

Kuka muuten ostaa vuosittain tonnilla vaatteita? Mulla ei siihen rahat riitä kun kaikki menee etanoliin, mutta en mä niin paljoa konttaakaan, että olis tarvista :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyllä se vaatelaskukin alkaa hahmottua, kun laskee mukaan kaikki lenkkareista pipoon, niitä sukkia ja kalsareita unohtamatta. Toki jos kulkee vitosen tarralenkkareilla ja pakkaselta suojautuu näppylähanskoilla, niin säästäähän siinä. Mutta se meni väärin, kun kuvailin tonnia paremmaksi seppäläksi. Se on kyllä ihan sitä perusseppälää.

Rahalla ohjaus on kyllä tehokasta. En sitä kiistä. Se on vain joku vihervasemmiston vääristynyt ajatuskuva, että koko maailma toimii julkisilla. Itse kun lähden tuon vajaa kaksvuotiaan muksun kanssa Nokialta Vantaalle sukuloimaan, niin en keksi yhtäkään syytä, miksi käyttäisin julkisia. Enkä kyllä täällä Nokiallakaan lähiliikenteessä näe julkisilla mitään arvoa, jos omalle ajankäytölleen laskee mitään arvoa. Ne vantaalaiset sukulaiset eivät tajua ajatusmalliani, mutta eivät ne silti osaa vastaankaan väitellä perusteluilleni. Eli joo, julkiset on kiva ajatus, mutta melko ideaalissa maailmassa saa elää, että se palvelisi päivittäistä arkielämää koko kansalla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

JP_Vette kirjoitti:...niin en keksi yhtäkään syytä, miksi käyttäisin julkisia. Enkä kyllä täällä Nokiallakaan lähiliikenteessä näe julkisilla mitään arvoa, jos omalle ajankäytölleen laskee mitään arvoa.
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Itse lasken monesti asiat kuitenkin rahassa, vaikka sen ohjaava vaikutus ei ihan joka paikkaan yletykään. Eli ohjaava vaikutus on vielä liian pieni. Kuitenkin jos laskee, että meiltä menee julkisilla Isolle Kirkolle vaikka kaksi aikuista ja pari lasta, niin ei tartte kovin kauaa laskea, kun voi todeta, että säästösyistä tässä autossa istutaan :lol:.

Lisäksi täällä böndellä asuessa aikataulut tulee melko suureen rooliin. Bussi ei kulje silloin kun minä kulkisin. Yhtä kaikki, jos polttoaine maksaa sen 4 euroa litra, niin alkaa olla mielenkiintoa sovittaa niitä aikatauluja. Saattaa siinä vaiheessa taittopyörä / sähköpyörä sivustotkin olemaan mielenkiintoisia :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Polttoaineen hinta

Viesti Kirjoittaja aero »

9000 automaatilla kirjoitti:Lisäksi täällä böndellä asuessa aikataulut tulee melko suureen rooliin. Bussi ei kulje silloin kun minä kulkisin. Yhtä kaikki, jos polttoaine maksaa sen 4 euroa litra, niin alkaa olla mielenkiintoa sovittaa niitä aikatauluja. Saattaa siinä vaiheessa taittopyörä / sähköpyörä sivustotkin olemaan mielenkiintoisia :mrgreen:.
Ei muuten ala, sen sijaan työssäkäynti alkaa vähenemään. Nimittäin sen lisäksi, että bussitkin tarvii sitä polttoainetta ne bussifirmat on liikeyrityksiä jotka tekee bisnestä. Jos valtionohjauksella pakotetaan ihmiset bussifirman asiakkaiksi, bussifirma nostaa hintoja tehdäkseen isompaa voittoa, koska se voi huoletta tehdä niin - asiakkaitahan riittää. Kokonaisuutena liikkuminen kallistuu niin, että pienipalkkaisissa töissä ei ole enää varaa käydä eikä ihmisillä muutenkaan liikkua. Yhteiskunnan kulut nousee pilviin, kilpailukyky romahtaa ja maan talous lahoaa, ei oikein ole kenenkään etu sekään, päästöt toki vähenee.

Sinällään liikkumisen vähentäminen on mielestäni yksi ihan kelpoja ilmastotavoitteita. Sekään ei tosin ole helppoa, etenkään kun fyysistä töissäkäyntiä tuetaan verovaroin - henkilökohtaisesti kannattaisin mm. sellaista ideaa, että työnantajan vahvistamasta etätyöpäiväpäivästä saa puolet siitä työmatkavähennyksestä, mitä saisi konttorilla käymisestä. Tällä voisi saada tien päältä pois aamuliikenteestä sekä nippu henkilöautoja että ne bussit/junanvaunut, joilla nykysin yleisen ajattalutavan mukaan ne henkilöautot pitäisi korvata. Muuten siis win-win, mutta koska länsimaisen yhteiskunnan perustukipilari "ikuinen kasvu" voi kärsiä, on ajatus liikkumisen vähentämisestä tavoitteena todennäköisesti poissuljettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin