Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Jatkoin takapenkin selkänojan työstämistä. Koska og900 penkin selkänojan taustalevy ei istunut tiiviisti 9-5:sen penkin runkoon päätin leikata 9-5:sen penkin sivumuoveista pienet palat ja vasaroin alla olevaa peltiä hieman lyttyyn jotta og900 selkänojan taustalevy istuisi tiiviimmin 9-5:sen selkänojaan. Sitten oli aika sovittaa selkänojaa ensimmäisen kerran autoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sain selkänojan saranat paikalleen suht helposti ja penkki sopii leveydeltään autoon mainiosti. Sivuihin jää pienet raot mutta ne saadaan tilkittyä kyllä. Ainoastaan yläreuna ei istu lukkoja vasten "rennosti" vaan selkänoja "törmää" sivuista lokasuojiin hieman. Tämän vuoksi joutuu hieman selkänojaa vielä työstämään.

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Risto »

Katsastusmiehellä voi olla sanottavaa keskipaikan turvavyöjärjestelyistä. :wink:
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Risto kirjoitti:Katsastusmiehellä voi olla sanottavaa keskipaikan turvavyöjärjestelyistä. :wink:
Nii, meinaatko että selkänojan yläreunan kiinnitys ei ole riittävä?

Onhan tuolla tallessa alkuperäinen lannevyö myös.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mulla ainakin osui silmään, että keskipaikan vyö on samalla puolella, kuin lukitussolki. Eli tosta jos vedät vyön kiinni, niin se menee ainoastaan vasemman olkapään yli :)
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Saab-man kirjoitti:Mulla ainakin osui silmään, että keskipaikan vyö on samalla puolella, kuin lukitussolki. Eli tosta jos vedät vyön kiinni, niin se menee ainoastaan vasemman olkapään yli :)
Jaa :lol: :lol: :lol: eihän sitä lukkoa mitenkään asennettu mihinkään.
Varmasti tulee sanomista jos koko vyön on irti :lol: :lol: :lol: :lol:
Vasta selkänoja on koesovituksessa, muuta kiinnityksiä ei ole vielä mietitty :D
Mutta jos päädyn käyttämään tota keskivyötä ylipäätänstä ollenkaan pitää kaikki kiinnitykset miettiä sen kannlta. Voi olla että dumppaan koko keskivyön ja käytän alkuperäistä lannevyötä keskellä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja ristos »

No poijat, odotetellaanhan ihan rauhassa!

Minä olen huomannut, että tältä tekijältä tulee aina hienoa lopputulosta projektista projektiin! :D Näin uskon tapahtuvan nytkin, kun työn tulos tulee aikanaan esille! :mrgreen:

Näissä istuinasioissa on aina haasteita, kuten olette varmasti huomanneet monen muunkin projektimiehen kohdalla täällä projektien maailmassa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Niin kannattaa miettiä huolella miten tuon vöiden kiinnityksen toteuttaa. Turvallisuus ennen kaikkea. En ole varma onko tuo satkun vakio selkänojan yläpään kiinnitys tarpeeksi luotettava, että räpsähtääkö auki miten helposti kolaritilanteessa, kun melkoinen voima kohdistuu niihin lukitussalpoihin, mitä ei ole alkujaan sellaiseen tarkoitettu? Lannevyön jos laittaa kuten alkujaankin ollut, niin on varmasti luotettava ja turvallinen, mutta olisihan tuo aika siisti ja nykypäiväinen ratkaisu kun vyö tulisi tuolta ylhäältä selkänojasta :)

Mielenkiinnolla seurataan miten tulet tuon turvavyön kiinnityksen toteuttamaan ja kuten "ristos" sanoi niin odotellaan rauhassa lopputulosta ja siitä varmasti tulee hyvä!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja aero »

pullasorsa kirjoitti:Lannevyön jos laittaa kuten alkujaankin ollut, niin on varmasti luotettava ja turvallinen,
Luotettava? Kyllä. Turvallinen? No, tuota... Joo, on se yhtä turvallinen kuin sillon kun auto tuli tehtaalta ulos, mutta onhan se silti pelkkä lannevyö.

Keskipaikka yleensä täytetään viimeisenä, joten sitä mahdollisesti kippaavaa selkänojaa todennäköisesti pitelee vastaan reunapaikoilla istuvat jantterit turvavöineen, joten keskipaikkalainen kumartaa vähemmän kuin lannevyöllä, mutta reunapaikkalaiset ei välttämättä arvosta.

Tosin mieleen herää myös kysymys, että repeääkö tuossa tilanteessa satkun vaneri vapaaksi lukoistaan vai se femman selkänojapala irti siitä vanerista? Jälkimmäisessä sitä ei taida pidellä kuin toisen reunapenkin istuja selkineen ja turvavöineen.

Meikäläisen ääni selkänojan kiinnityksen vahvistamiselle niin, ettei sen karkaamista tartte pelätä - kummastakaan kohdasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:
pullasorsa kirjoitti:Lannevyön jos laittaa kuten alkujaankin ollut, niin on varmasti luotettava ja turvallinen,
Luotettava? Kyllä. Turvallinen? No, tuota... Joo, on se yhtä turvallinen kuin sillon kun auto tuli tehtaalta ulos, mutta onhan se silti pelkkä lannevyö.

Keskipaikka yleensä täytetään viimeisenä, joten sitä mahdollisesti kippaavaa selkänojaa todennäköisesti pitelee vastaan reunapaikoilla istuvat jantterit turvavöineen, joten keskipaikkalainen kumartaa vähemmän kuin lannevyöllä, mutta reunapaikkalaiset ei välttämättä arvosta.

Tosin mieleen herää myös kysymys, että repeääkö tuossa tilanteessa satkun vaneri vapaaksi lukoistaan vai se femman selkänojapala irti siitä vanerista? Jälkimmäisessä sitä ei taida pidellä kuin toisen reunapenkin istuja selkineen ja turvavöineen.

Meikäläisen ääni selkänojan kiinnityksen vahvistamiselle niin, ettei sen karkaamista tartte pelätä - kummastakaan kohdasta.
Tuota keskivyötä minun täytyy tarkkaan miettiä, kuinka paljon jaksan vaivaa siihen uhrata....
AdHd tyyliin projekti elää ja välillä päätin keskittyä paokoputken korjaamiseen ja antaa takapenkin ajatusten muhia...
Pakoputki alkoi katsastuksen jälkeen syyskuun lopussa vuotamaan katastrofaalisesti. Tämän vuoksi myös ajokausi päättyi paljon aikaisemmin kuin olin ajatellut. Heti alkuun paikallistin vuodon etuputkeen joka on pakosarjan ja katalysaattorin välissä. Tämän putken löysin suoraan Motonetin valikoimasta. Aloitin irroittamalla putekn pakosarjasta, sitten huomasin että putki olikin kiinnitetty katalysaattoriin hitsaamalla laippa kiinnityksen sijaan.Jouduin katkaisemaan pakoputken katalysaattrin jälkeisen laipan jälkeen, koska kaikki kiinnitykset olivat ruostuneet jumiin. Kun sain putken ja katalysaattorin irti autosta näin kuinka paha vaurio putkessa oli. Lambda-anturin kiinnityspiste oli kokonaan ruostunut irti ja lambra-anturi oli luiskahtanut kokonaan pakoputkeen sisälle.

Kuva

Kuva

Kuva

Koska koko putkisto osoittautui olevan pahasti ruostunut ja vaihdon tarpeessa purin loputkin puteksta pois autosta.

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei välttämättä se lambaadakaan ole enää ihan loistonsa voimissa. Komeesti on kyllä porautunut :D
Saab.96 kirjoitti:Tuota keskivyötä minun täytyy tarkkaan miettiä, kuinka paljon jaksan vaivaa siihen uhrata....
Minä saattaisin vakavasti harkita sen keskipaikan poisjättöä ja auton nelipaikkaistamista, mutta toki omistaja tekee miten omistaja tahtoo :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:Ei välttämättä se lambaadakaan ole enää ihan loistonsa voimissa. Komeesti on kyllä porautunut :D
Saab.96 kirjoitti:Tuota keskivyötä minun täytyy tarkkaan miettiä, kuinka paljon jaksan vaivaa siihen uhrata....
Minä saattaisin vakavasti harkita sen keskipaikan poisjättöä ja auton nelipaikkaistamista, mutta toki omistaja tekee miten omistaja tahtoo :)
Joo, toi nelipaikkaisuus ei oo huono ajatus :D

Lambda on saattanu saada kipeetä, oli noin 15 cm päässsä putken sisällä tosta reijästä :D mut pitää ensin kokeilla tolla, ehjää ei kandee vaihtaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Eilen kävin ostelemassa vähän putkea, mutkia, laippoja ja äänenvaimentimen. Noista olis tarkoitus saaha jonkun sorttinen röörib tehtyä. Ekana pitää vaihtaa toinen katalysaattorin laippa ja hitsata kokonaan uusi laippa toiseen päähän, myös uuteen etuputkeen täytyy vaihtaa laippa samalaiseen kun katalysaattorissa on sitten vasta kun nämä on hoidettu pääsee cat-back putkee tekemään...

Saa nähdä mitä tästä tulee :lol: :lol: :lol: :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuleeko tuplaputket? 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Cona kirjoitti:Tuleeko tuplaputket? 8)
Ei sentää :lol: simppeli 2,5" rööri vaan.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nelipaikkainen siten, että laitat myös taakse etupenkit. Väliin askartelet jonkun kivan keskikonsolin...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin