Aloitin työstämällä etuputkeen uuden laipan sen alkuperäisen tilalle, sitten hitsasin yhden laipan kiinni porrasmuhviin jonka hitsaan katalysaattorin etupäähän. Katkaisin katalysaattorin etupäästä vanhan putken pätkän pois ja hitsasin siihen tilalle porrasmuhvin johon olin hitsannut laipan. Nyt etuputki ja katalysaattori on helppo liittää toisiinsa. Sitten hitsasin pienen pätkän putkea ja uuden laipan katalysaattorin takapäähän. Nyt pääsen kokoamaan etuputken ja katalysaattorin tosiinsa. Seuraavaksi pitää sovittaa pakettia autoon...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Hyvin tuntuu taas menevän! Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin.
Nyt kun etuputki ja katalysaattori on asennusvalmiita oli aika nostaa auto ylös ja alkaa sovittamaan niitä paikoilleen. Etuputki sujahti paikalleen vaivattomasti lambda-antureineen. Laitoin uudet tiivisteet etuputken ja pakosarjan väliin jotta ylimääräisiä vuotoja ei tulisi. Sitten lähdin kiinnittämään katalysaattoria etuputkeen, tässäkin laitoin laipan väliin uuden tiivisteen.
Sitten hommat jatkuivat hitsaamalla viimeisen laipan väliputken etupäähän. Ennen väliputken asennusta autoon vertasin uutta ja vanhaa väliputkea, nyt näkee että uusi putki on selvästi suurempi kuin alkuperäinen. Lopuksi pulttasin väliputken laipan kiinni katalysaattoriin jotta pääsen suunnittelemaan jatkoa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Olin alunperin arvoinut väliputken jälkeisen mutkan 45 asteiseksi mutta se osoittautuikin 30 asteiseksi. Kävin vielä eilen ostamassa tuon 30 ast mutkan niin tänään pääsee sovittelee ännen ävaimenninta paikalleen ja sitten olisi vuorossa se kaikkein vaikein osuus, eli akselin ylitys. Se kun ei ole suorassa vaan taipuu just ennen ja jälkeen ylityksen tai jopa sen päällä ei mitään käryä miten saan tuon ylityksen muokattua sopivaksi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.