3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja KASA »

2002 vm 9-5 temppuilee:
Moottori hyytyy totaalisesti kiihdytyksessä, varinkin jos on kaasu pohjassa. Kierrokset jäävät siihen 2000rpm ja alkaa nykimään voimakkaasti. Ei syty vikavaloja tai jätä mitään vikakoodeja. Imusarjan olen irroittanut ja puhdistanut kokonaan mutta siitä ei ollut mitään apua. Onko kellään ollut vastaavaa vikaa?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mitäs tälle kuuluu? Onko vika selevinny? Itellä vastaavanlaisia oireita, eli ei anna kiihdytellä kaasu pohjassa, vaan varsin voimakkaasti nykii. Kaasua kun löysää, niin sitten taas mennään pienen hetkellisen nypytyksen säestyksellä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Tekeekö tuota moottorin puutumista joka ajokerroilla, vaan vai satunnaisesti?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

B530HT kirjoitti:Tekeekö tuota moottorin puutumista joka ajokerroilla, vaan vai satunnaisesti?
Kyllä siinnä on tuo ominaisuus aina päällä, eli ei pysty kiihyttelemmään yhttään reilummalla kaasulla. Kevyellä kaasujalalla kun ajelee, niin pärjää. P-ainesuodattimen vaihdoin jokune aika sitten, mutta sama tilanne jatkuu...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
katael
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Marras 11, 2018 10:27

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja katael »

Mulla teki tuota samaa. Ilmansuodatin oli tukossa. Sen kun vaihtoi, niin loppui.
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Tuo ilmansuodatin kyllä kannattaapi vaihdella aika tiuhaan.
Sitten sellainen edullinen remontti;
Moottorin muovikoppa pois ja testailemaan sähköjen liikkuvuutta katkoksien varalta. Tämän kertoo myös wis.
Liitin kerrallaan.. toki saattaahan joutua muutaman tiivisteen yms.hankkimaan. vaivaa vaatii, mutta saattaa palkita.
Min. 13v vanhassa, tärisevässä diesel- kikottimessa saattaa alkaa ilmetä mitä ihmeellisempiä viboja, vaikk'ei syl.putket olisivatkaan valuneet öljypohjaan asti . . . (:
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

katael kirjoitti:Mulla teki tuota samaa. Ilmansuodatin oli tukossa. Sen kun vaihtoi, niin loppui.
Ilimansuodatin vaihdettu, sama jatkuu...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

B530HT kirjoitti: Sitten sellainen edullinen remontti;
Moottorin muovikoppa pois ja testailemaan sähköjen liikkuvuutta katkoksien varalta. Tämän kertoo myös wis.
Liitin kerrallaan.. toki saattaahan joutua muutaman tiivisteen yms.hankkimaan. vaivaa vaatii, mutta saattaa palkita.
Min. 13v vanhassa, tärisevässä diesel- kikottimessa saattaa alkaa ilmetä mitä ihmeellisempiä viboja, vaikk'ei syl.putket olisivatkaan valuneet öljypohjaan asti . . . (:
Tätä oon itekki ajatellu... että oiskohan katkoksia jossaki...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Siellä venttiilikoppien päällä aika lämpösessä nuo johdot liittimineen, mitkä menee rail pumpulle yms yms. Omassakin joskus ollut erikoisia juttuja, mutta tähän mennessä nuo pikku oireet lähteneet juurikin liittimien putsauksilla ja johtosarjoja siirtelemällä. Lieköhän sattumaa. Jäähd.nesteen anturin piuha ainakin on oireillut, kun on tiukalla mutkalla imuputken alla.
Webshopissa yläpään tiivistesarja taisi olla alta 30 tjsp. Siinä on puuhapussia, jos jotain tarvitsee aukoa.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

On kai nuihin saatavana uusia johtosarjoja...? Marmorikamaa luultavimmin ja hinta sen mukanen. Jäis ainaki arpominen pois niiltä osin. Etenkin, kun WIS antaa ohjeistusta tuohon suuntaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Maksaa varmaan kultarahoja. Olisiko edukkaampi teettää jollain asiansa osaavalla sähkärillä nippu..? Meneehän siellä tosin varmaan km tolkulla kaapelia..
Ei ole marmorilta ko.johtonipun hintaa koskaan tullut kyseltyä. Infoa ihmeessä, mikäli kyselet.
Onko sulla rail pumpun liittimen päällä se kuumuuden estävä eriste-"sukka"? Ei kait sitäkään siihen ole huvikseen tehtaalla laitettu..
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Lisätäkseni vielä, että se "sukka" ei ole itse rail pumpussa, vaan jakotukin päässä olevan liittimen päällä, muistaakseni..
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Jaa`a, pitääpäs tsekata tuo sukka...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 TiD hyytyy 2000rpm

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Mikäli autosi moottoria ei ole koskaan tehtaan jäljiltä peukaloitu, tuskin "sukka" sieltä on mihinkään "sulanut".. :)
Samalla kannattaa tarkistaa kun muovikuupan irroittelee motin päältä, että onko alipainepumpun- magneettiventtiilin- kalvorasian letkut kunnossa. Ei maksa paljon/ m , vaikka vaihtaa samalla uusiin. Välissä oli kait jonkinlainen takaisku- venttiili turbiinille.
Ei muutakuin harrastamaan !
Vastaa Viestiin