Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Ajoin tyhjällä motarilla vähän kovempaa ja yhtäkkiä syttyi EPS OFF-, ABS- ja vikavalo. Samalla koneen lämpömittari tipahti nollaan ajon aikana. OBD-lukijalla vikakoodit P1300 ja P0116, kummatkin "pending"-tilassa. Käynnistin auton uudelleen ja lämpömittari alkoi toimimaan, muuten sama.
Tuon reissun jälkeen samat valot on syttyneet satunnaisesti ja olleet päällä yleensä ajon loppuun asti. Jos auto on vian jälkeen 15min+ pois päältä, ja käynnistetään uudellen, valot sammuu muutama sekunti käynnistyksen jälkeen ja syttyy jossain vaiheessa uudelleen. Nykyään ei näy enää mitään vikakoodeja OBD-lukijalla.
Muut havainnot vikatilanteen aikana:
- Kakkosvaihteella kiihdytettäiessä paineet jää puoleen normaalista ja jostain syystä Xacc ei nouse yli 700 kaasu pohjassa (pitäisi kai mennä yli 990 niinkuin isommilla vaihteillakin)
- Isommilla vaihteilla paineet nousee kaasu pohjassa vain 90% normaalista ja kun kierrokset nousee yli 3500rpm, paineet alkaa tippumaan 50% asti
- "Miss" luku ei nouse opensidissä eli sytytys kai ok
- ABS ja luistonesto ei toimi
Mistäköhän pitäis alottaa tän tutkiminen Vikakoodeja ei tosiaan OBD-lukijalla enää näy ja jos vikavalot ei pala, kaikki pelaa normaalisti. Autossa on biopower stage1 softa.
Tuon reissun jälkeen samat valot on syttyneet satunnaisesti ja olleet päällä yleensä ajon loppuun asti. Jos auto on vian jälkeen 15min+ pois päältä, ja käynnistetään uudellen, valot sammuu muutama sekunti käynnistyksen jälkeen ja syttyy jossain vaiheessa uudelleen. Nykyään ei näy enää mitään vikakoodeja OBD-lukijalla.
Muut havainnot vikatilanteen aikana:
- Kakkosvaihteella kiihdytettäiessä paineet jää puoleen normaalista ja jostain syystä Xacc ei nouse yli 700 kaasu pohjassa (pitäisi kai mennä yli 990 niinkuin isommilla vaihteillakin)
- Isommilla vaihteilla paineet nousee kaasu pohjassa vain 90% normaalista ja kun kierrokset nousee yli 3500rpm, paineet alkaa tippumaan 50% asti
- "Miss" luku ei nouse opensidissä eli sytytys kai ok
- ABS ja luistonesto ei toimi
Mistäköhän pitäis alottaa tän tutkiminen Vikakoodeja ei tosiaan OBD-lukijalla enää näy ja jos vikavalot ei pala, kaikki pelaa normaalisti. Autossa on biopower stage1 softa.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Tilannepäivitystä.. Vaihdoin uuden akun autoon ja vika tulee maantieajossa edelleen silloin tällöin. Nyt meni myös kerran uudestaan lämpömittari nollaan ajon aikana.
Mietin että ehkä noi turbon paineet onkin normaalit? Ehkä ei kuulukaan olla täysiä paineita isoilla kierroksilla, jos autossa on vakiosuuttimet?
Mietin että ehkä noi turbon paineet onkin normaalit? Ehkä ei kuulukaan olla täysiä paineita isoilla kierroksilla, jos autossa on vakiosuuttimet?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Toimiiko nopeusmittari normaalisti?
Ensimmäisenä tutkisin edestä ABS-hammaskehät molemminpuolin.. Ovat tahtoneet katkeilla ja siten aiheuttavat ABS/ESP/TCS vikavloja.
Lämpöviisain ongelma voi olla kokonaan erillinen, anturi ehkä vikaantunut.
Ensimmäisenä tutkisin edestä ABS-hammaskehät molemminpuolin.. Ovat tahtoneet katkeilla ja siten aiheuttavat ABS/ESP/TCS vikavloja.
Lämpöviisain ongelma voi olla kokonaan erillinen, anturi ehkä vikaantunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Lukisin koodit sellaisella testerillä, jolla pääsee käsiksi ABS-järjestelmään.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Kyllä, juuri tuo osa. Vetonivelessä on kiinni ja vaihdettavissa pelkkä rengas. Itse osasta hyvä kuva on maptunpartsin sivuilla:Jussi91 kirjoitti:Nopeusmittari on toiminut ok.
Tarkoitatko ABS-hammaskehällä tuota kuvassa merkattua osaa 33?
https://www.maptunparts.fi/jarrujarjest ... 98-10.html
Kun nopeusmittari toimii normaalisti, niin vika tuskin löytyy taka-akselilta. Toki tech2 kertoo vikakoodin tarkennuksineen, mutta tämä abs-hammaskehä on sen verran yleinen vika, että tuon tarkastamisessa ei niin kauaa mene etteikö sitä voi suorittaa ilman testeriäkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Totta, mutta hammaskehän tarkastamisessa pitää olla todella tarkkana. Meidän Aerossahan tuo oli poikki kuskin puolelta, oireena oli tosin vain jarrupolkimen tärinä, ei siis vikavaloa.Pakari kirjoitti:Toki tech2 kertoo vikakoodin tarkennuksineen, mutta tämä abs-hammaskehä on sen verran yleinen vika, että tuon tarkastamisessa ei niin kauaa mene etteikö sitä voi suorittaa ilman testeriäkin.
Katkos oli niin piilossa, että teräsharjalla putsatusta kehästä sitä ei paljaalla silmällä nähnyt. Teräsharjan tekemät naarmut hämäsivät myös.
Suurennoslasin kanssa loppupelissä joutui kehää tutkimaan, samalla vääntelin hammasvälejä sopivalla ruuvimeisselillä. Sitten napsahti ja katkos aukesi enemmän.
Hammaskehä löytyy esmes Biltemasta:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033390
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Eikö näissä hammaskehätapauksissa valo syty vasta kun on ajanut muutaman metrin? Eihän se auto voi paikallaan sitä tietää toimiiko järjestelmä vai ei.
Meidän toinen sytyttää abs valoa myös ja nopeusmittari pimeänä. Heti startissa syttyy eli lienee ohjainboksi syyllinen.
Meidän toinen sytyttää abs valoa myös ja nopeusmittari pimeänä. Heti startissa syttyy eli lienee ohjainboksi syyllinen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
ABS hammaskehän vika voi ilmetä myös vasta liikkeelle lähdön jälkeen tai kun tietty nopeus ylitetään. Isäukon femmassa ABS herjat tuli tauluun vasta kun ylitettiin 80-90kmh nopeus. Tapauskohtaisia asioita hyvinkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Nyt on vaihdettu hajonnut abs-hammaskehä eteen ja vika poistunut.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Mulla kans varmaan pitää noi kehät vaihtaa - mutta jo aiemmin TECH kertoi että taka-oikean ABS anturin vika olisi päällä... Netistä löysin että Saabilta on joskus tullut bulletiini ulos, että pitäisi putsata / tsekata liittimet J108 ja J109 - nämä ovat 380/400 milliletriä pa-pumpun/evap-anturin haarautumiskohdasta vasemman takaoven suuntaan...
Osaako kukaan kertoa onko nuo liittimet siis penkin alla - lattiamaton alla vai auton pohjan alapuolella?
Osaako kukaan kertoa onko nuo liittimet siis penkin alla - lattiamaton alla vai auton pohjan alapuolella?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Ei ole liittimet vaan kutistesukalla päällystetyt puristusliitokset. Lattiamattoa jalkatilasta kuskin penkin takaa kunnolla ylös niin löytyy kaapelinippu joka tulee läpiviennistä tankin suunnasta matkustamon puolelle. Näitä on korjailtu useampi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Löytyi helposti noi krimpit tuolta takajalkotilasta Vesan koordinaateilla, pirun kovaa kutistemuovia muuten. Päällepäin ei niissä näyttänyt olevan mitään vikaa, enkä tehnyt mitään ruumiinavausta, koska ne piti silpoa että sai pois - varoen tietty, ettei lankaa jää liian vähän. kolvailin ja sukitin ne - mutta edelleen satunnaisesti ABS/TCS vikavalo ja plim - plim ääni ilmaantuu...
Onko kellään mennyt se johdon kaari rikki sieltä takajarrun luota? Taustana siis: takanapa on vaihdettu ja navan liitin putsattu elektroniikan putsausaineella (öljyinen sellainen) moneen kertaan. Femmahan on -08 jossa kait tuo ABS/TCS boksin ei pitäisi olla rikki - nopeusmittari kyllä toimii - ainoastaan tuo idioottivalo leimahtaa aika ajoin (melko useasti) mittaristoon - ja siitä ei varmaan katsastusmies tykkää... Ehdotuksia mitä johtoa sinne vetää sijalle - tuo ei taida olla normi kaksinapaista kaiutinjohtoa... ?
Onko kellään mennyt se johdon kaari rikki sieltä takajarrun luota? Taustana siis: takanapa on vaihdettu ja navan liitin putsattu elektroniikan putsausaineella (öljyinen sellainen) moneen kertaan. Femmahan on -08 jossa kait tuo ABS/TCS boksin ei pitäisi olla rikki - nopeusmittari kyllä toimii - ainoastaan tuo idioottivalo leimahtaa aika ajoin (melko useasti) mittaristoon - ja siitä ei varmaan katsastusmies tykkää... Ehdotuksia mitä johtoa sinne vetää sijalle - tuo ei taida olla normi kaksinapaista kaiutinjohtoa... ?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Välillä ABS-valo syttyy ja turbon paineet epänormaalit
Ei ollut ilmeisesti johtovika - Mitä tehtiin ja vika ollut poissa jo 500 kilsaa : viewtopic.php?p=1259406#p1259406SuoTimo kirjoitti: ↑Pe Elo 07, 2020 22:52Löytyi helposti noi krimpit tuolta takajalkotilasta Vesan koordinaateilla, pirun kovaa kutistemuovia muuten. Päällepäin ei niissä näyttänyt olevan mitään vikaa, enkä tehnyt mitään ruumiinavausta, koska ne piti silpoa että sai pois - varoen tietty, ettei lankaa jää liian vähän. kolvailin ja sukitin ne - mutta edelleen satunnaisesti ABS/TCS vikavalo ja plim - plim ääni ilmaantuu...
Onko kellään mennyt se johdon kaari rikki sieltä takajarrun luota? Taustana siis: takanapa on vaihdettu ja navan liitin putsattu elektroniikan putsausaineella (öljyinen sellainen) moneen kertaan. Femmahan on -08 jossa kait tuo ABS/TCS boksin ei pitäisi olla rikki - nopeusmittari kyllä toimii - ainoastaan tuo idioottivalo leimahtaa aika ajoin (melko useasti) mittaristoon - ja siitä ei varmaan katsastusmies tykkää... Ehdotuksia mitä johtoa sinne vetää sijalle - tuo ei taida olla normi kaksinapaista kaiutinjohtoa... ?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86