"Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Taitaa olla länkkärin tuntihinta jotain 500e luokkaa. 1.9Ttid tuo tiiviste maksaa noin 30e ja öp irroitus tuskin ammamieheltä koko päivää vaatii... Ehkä laittavat uudet noin 50e öljyt koneeseen samalla, jotka tietenkin voi merkkihuollossa maksaa useamman satasen :twisted:

Ehkäpä ajattelivat purkaa koneen atomeiksi kun laskivat 1.5 viikkoa työajaksi...


Eski
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuo hinta kuulostaa siltä, että vaihtavat tiivisteen takaluukun kautta. Toisaalta, kun he tietävät, että maksajana on kilpaileva autoliike, he pistävät hintaan kunnon kertoimet. Ei olisi ensimmäinen kerta.
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Täma Länsiauton toiminta on hieman ihmelistä mutta miteen muuten on mahdolista kaikki "marmorin" kustannukset korvata kuin asiakkaiden lompakosta. Saman mootorin uusi lohko Oriosta 2600 eur ja 1200 eur koko mootoriremppan hinta tiivisteiden , remmien ja uuden EGR kotelon kans. asentajan luona missä heti sanottiin öljynpohjan aukamisen jälkeen , että laakerivaurio oli jo tapahtunut. Ja tämä öljynpainen anturin vaihto on BS ja oli ainostaan EUR-ahneus ja asiakaan kusetamista Länsiauton puolelta. Kyllä nämä "vakutuusmaksut ja lisätakuu" menevät kohta ihan uuden hintaluokkaan jos semmöisiä kymppitonnin laskuja rupevat maksamaan.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kunnon kertoimet tosiaan on, mutta onko vaan laskuttamisen takia vai ihan siitä syystä, etteivät oikeasti tiedä yhtään mitä ovat lähtemässä tekemään. Itse kun ton länkkärin huollon kanssa olen asioinut aika paljon, niin jotenkin pelkään jälkimmäistä..

Itse suosittelisin viemään sellaiseen paikkaan, jossa tietävät mitä pitää tehdä, kuten vaikka Hyvinkään merkkihuollossa, ja saa samalla tuettua pienempää yritystä, josta ainakin itse olen aina saanut loistavaa palvelua.
Tomppa & Saabit myyty :(
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samaa mieltä. Vähämaalla käyttänyt jo kohta 10v autoja huollossa. Käsittämätöntä suorastaan jos tommin hinta hyvinkäällä ollut noin 500€, ja länäri veloittaa yli tuplat. Itse kysisin länärissä että mitäs meinaatte tehdä? Ihan tuulesta temmattu hinta ja aika-arvio...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Osaamisesta ja kokemuksestahan se kiinni on. Aikanaan joku espoolainen autohuolto vaihtoi mun OG-kolkkiin bensapumpun alakautta seitsemässä tunnissa. Itse olin puoli vuotta aikaisemmin tehnyt saman operaation jumipultteja ihmetellen ilman nosturia autotallin lattialla maaten pari tuntia nopeammin. Ja toisen kerran kun itse kaivoin bensapumpun esiin ja paketoin taas kamat kasaan siihen meni enää pari tuntia. Toiset osaa ja oppii kerrasta, toisille ilmeisesti on aina eka kerta ja kun laskutetaan tuntien mukaan niin mitä sitä kirehtimään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vähämaalla sanovat hinnaksi yleensä sen mukaan mitä WIS antaa. Tuskin wis kertoo 1,5vko ajaksi tolle tiivisteelle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kirjoittelin tähän jo aiemmin viestiä tabletilla, mutta se katosi jostain syystä. Joten kirjoitetaan uudestaan tietokoneella.

Sanoivat Länsiautossa, että joutuvat ottamaan oljypohjan pois, pudottamaan moottorin alas ja purkamaan jakopään, jotta saavat vaihdettua tuon O-renkaan.

Laitoin Kamuxen myyjälle viestiä, että mitä tehdään: korjataanko auto tuolla vai onko heillä osoittaa pääkaupunkiseudulla joku toinen autokorjaamo, joka voi tehdä tuon homman. En ole vielä saanut vastausta, koska on joulupyhät päällä, mutta eiköhän se vastaus tule arjen jälleen alettua.

Itse päädyin Länsiautoon siksi, että uskoin heidän pystyvän tekemään kaikki autoon tarvittavat operaatiot kerralla, jotta ei tarvitsisi viedä autoa useammalle pajalle useampaan kertaan. Helmassa oleva lommo on nyt fiksattu, penkinlämmittimet vaihdettu, mutta tuota O-rengasta ei sitten lähdetty vaihtamaan, koska öljynpaineet olivat kuulemma kunnossa kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Sen sijaan mentiin taas sillä "missä aita on matalin -tyylillä", eli lähdettiin vaihtamaan osia ja toivottiin, että vika korjaantuu sillä.

Muista :saab: -korjaamoista: Vähämaa on hyvä. Käytin heidän palveluksiaan kun asuin Hyvinkäällä, mutta nyt sinne on turhan pitkä matka. Myöhemmin käytin Pro-Car Serviceä, kun jouduin työni puolesta ajelemaan Jyväskylään aina silloin tällöin. Mutta nyt ei ole oikein muuta asiaa kumpaankaan em. kaupunkiin, joten ei viitsisi lähteä ajelemaan sinne pelkän auton korjauksen vuoksi.


Off-topicia: katselin vm. 2011 Saab 9-5:n Business -hinnastoa. Siinä sanotaan, että autoissa on vakiona ESP, mutta sen perässä on tähti/pallo tms. En kuitenkaan löytänyt tuolle jälkikäteen mitään selitystä, että eikö kaikissa malleissa olekan vakiona ESP:tä tms. Kukapa tietäisi asian?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän merkkihuollon asiantuntemukseen pitäisi voida luottaa yleensä. Heillä ainakin pitäisi olla valmistajan tuottamat ohjeet ja testerit ynnä muut käytettävissä. Sikäli ihmettelen tuota jakopään purkamista tuon öljypohjan alta löytyvän tiivisteen vaihtamisessa, mutta jos näin todellakin on, niin 1.9- ja 2.0TTID-koneissa on muutakin aika perusteellista rakenteellista eroa kuin tuo desi iskutilavuudessa :D

NG9-5 painetuista esitteistä en löytänyt mitään mainintaa ESPistä, mutta olen varma, että se oli vakiovaruste kaikissa varusteluissa...

Eski
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja tosu »

Minulla on tuo vuoden 2011 varusteet&hinnat esite PDF tiedostona ja siinä on Linearin vakiovarusteet kohdalla seuraava lista:

Suorituskyky
Elektroninen ajonvakautus (ESP®)
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)
Luistonestojärjestelmä (TCS)
Hätäjarrutusavustin (EBA)
Elektroninen jarrutusvoimien jako (EBD)
Kaarrejarrutusten hallinta (CBC)
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja keisari »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Off-topicia: katselin vm. 2011 Saab 9-5:n Business -hinnastoa. Siinä sanotaan, että autoissa on vakiona ESP, mutta sen perässä on tähti/pallo tms. En kuitenkaan löytänyt tuolle jälkikäteen mitään selitystä, että eikö kaikissa malleissa olekan vakiona ESP:tä tms. Kukapa tietäisi asian?
VANHANA Saab myyjänä sanon seuraavaa: Kaikissa Business malleissa ja "Normimalleissa" on ESP vakiona 8O . Ellen kovin väärin muista se tähti on sitä varten että Tietyissä malleissä ESP kuuluu ns. Lisäpakettiin jo vakiona esim. jos ostat penkki värinän kaistavaihdoksen yht. se edellyttää ESP ja joitain muita turva varusteita toimiakseen...
Nyt en vaan eläikseni muista mitä mutta ehkä joulun jälkeen aivot kirkastuu :wink:
Merkillinen juttu toi muisti tuli varmaan myytä liian vähän tuota NG 9-5 niin sen tiedot ei oo oikein hitsautunut kiinni..... :lol:
Olipa hyvä että Tosu ehtiä lisätä faktoja pöytään....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja HEV »

Turbo Sensonic kirjoitti: Off-topicia: katselin vm. 2011 Saab 9-5:n Business -hinnastoa. Siinä sanotaan, että autoissa on vakiona ESP, mutta sen perässä on tähti/pallo tms. En kuitenkaan löytänyt tuolle jälkikäteen mitään selitystä, että eikö kaikissa malleissa olekan vakiona ESP:tä tms. Kukapa tietäisi asian?
Ei oo tähti vaan R ympyrän sisässä eli 'Rekisteröity tavaramerkki'. https://www.prh.fi/fi/tavaramerkit.html
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Niin, kysyin tämän kysymyksen siksi, että painaessani tuota kojelaudassa olevaa painiketta ajotietokone ilmoittaa "TCS off" tai jotain muuta vastaavaa, joten siksi ihmettelin, onko autoissa vakiona ESP. En nimittäin ole vielä joutunut tuolla mihinkään ääritilanteeseen, jossa tuo ESP olisi korjannut auton kulkua.

Minulla oli aikanaan työkärrynä saman vuosimalliin (2011) Škoda Superb farkku, jossa ESP oikoi menoa tämän tästä. Mutta alusta olikin ilmeisesti rakennettu tuon ESP:n varaan, koska kuskin penkki oli melko edessä verrattuna muihin autoihin. Ei saanut oikein minkäänlaista tuntumaa siitä, koska perä lähti alta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja suorsa »

On siellä esp. Napista ensimmäinen painallus ottaa tcs:n pois ja pitkä painallus esp:n.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: "Öljynpaine matala - sammuta moottori" kylmäkäynnistyksen yhteydessä (TTiD)

Viesti Kirjoittaja mike »

Hurjalta kuulostaa kustannusarvio.

Katselin tuossa videota missä joku herra vaihtoi taivasalla kadun varressa sen tiivisteen. Aikaa kertoi kuluneen 7h runsaiden teetaukojen kera.

Mutta kaippa ne sitten tekee siellä Länsiautossa erikoisen huolellista työtä!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin