Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Eli sellainen pieni kolahduksen ääni esim. vaihtaessa pakilta eteempäin tai rattia paikallaan kääntäessä. Mielessä pyörii etukelkan puslien vaihto. Mikä mielestäni toden-näköisin aiheuttaja. Ala tukivarret, iskarit ja kallistuksen vakaajat käyty läpi. :saab:

Nyt kun sporttisarja sekä konehuoneen poikkituki laitettu niin alkaa väsymään entistäkin nopeammin nuo puslat.

Kysymyksenä on että kannattaako toi powerflexin sarja etukelkalle 180€ luokkaa maksaa. Antaako paremman tuntuman vai sama se kummat? Onko pitkä ikäiset ja onnistuuko asennus ihan kelkkaa raottamalla? :idea:

Vai kannattaako laittaa suoraan kumiset ja olla huoletta taas pidemmän aikaa? Taisi olla niin paljon halvemmatkin että ei paljoa tarvii tuohon 180e lisätä että saa kumiset ja työnki siihen päälle.
Viimeksi muokannut Saappipappi, Pe Tammi 11, 2019 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itse jouduin nuo uretaaniset laittamaan olosuhteiden pakosta keskelle, eli nurkissa orkkikset ja keskellä urtsit.
Tuon jälkeen alkoi alkoi resonoida alhaisilta kierroksilta vedätettäessä, esim 5vaihteella 80km/h kun tarjoaa kunnolla lisää ilmamäärää.

Tiedä sitten tuliko väärään momenttiin, mutta lievästihän tuo harmittaa. Eli itse kyllä suosisin orkkis puslia apurungossa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itse myös pähkäilin muutamia vuosia sitten orkkis- ja uretaanipuslien välillä. Minun silloiseen femma-Aeroon vaihdatin lopulta kaikki apurungon puslat uretaanisiin. En nyt tarkalleen muista, mutta jotenkin sellainen käsitys mulla on että nuo uretaaniset oli helpommat asentaa ja se oli yksi syy minkä takia niihin päädyin. Ylimääräiset kolinat kyllä hävisivät puslaremontin jälkeen. :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Viirussa takimmaiset puslat uretaania. Ei valittamista melusta tai kovuudesta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Vieläkun aloittaja vaihtaisi otsikkoon oikean sanan niin löytyisi hamassa tulevaisuudessakin oikealla hakusanalla. Johan täällä orkutkin pyörii :evil:
9-5 Aero - 00
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Julle kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 16:21
Vieläkun aloittaja vaihtaisi otsikkoon oikean sanan niin löytyisi hamassa tulevaisuudessakin oikealla hakusanalla. Johan täällä orkutkin pyörii :evil:
Happy now? O:-)
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Etukelkkaan urkkupuslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Cona kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 15:42
Viirussa takimmaiset puslat uretaania. Ei valittamista melusta tai kovuudesta.
Joo kyllä tällä näkymällä urkku puslat tulee alle. Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! :)
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kehotan vielä harkitsemaan, jos matkustusmukavuus on etusijalla. Kyllä se yleinen resonointi ja pärinä lisääntyi häiritsevästi kelkan urtseilla. Ei kannata pahemmin irtotavaraa kyydittää säilytyslokeroissa, hermot meinaa mennä liikennevaloissa :mrgreen:

ViiruAerossa on kelkan, tukivarsien, vakaajan ja momenttituen puslat Powerflexin street series urtseja. Takana isot puslat ja vakaajan puslat samaa tavataa.
Onhan tuo alusta Konin FSD-iskarien ja poikkituen avustuksella ajotuntumaltaan todella mainio. Lukkolaatikolla ois etuvetoisten huippua.
Mutta jos joudun joskus kelkan vielä pudottamaan, niin harkitsen kyllä orkkispuslia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Minä laitoin Lemförderin "orggiksia". Uretaanista ei kokemusta, mutta asennus on varmasti haastavampi alkuperäistyylisissä. Koko apurunko oli irti ja silti meinasi olla vaikea puristaa paikalleen uusia. Lopputulos oli kyllä toivottu.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Termos kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 22:08
Kehotan vielä harkitsemaan, jos matkustusmukavuus on etusijalla. Kyllä se yleinen resonointi ja pärinä lisääntyi häiritsevästi kelkan urtseilla. Ei kannata pahemmin irtotavaraa kyydittää säilytyslokeroissa, hermot meinaa mennä liikennevaloissa :mrgreen:

ViiruAerossa on kelkan, tukivarsien, vakaajan ja momenttituen puslat Powerflexin street series urtseja. Takana isot puslat ja vakaajan puslat samaa tavataa.
Onhan tuo alusta Konin FSD-iskarien ja poikkituen avustuksella ajotuntumaltaan todella mainio. Lukkolaatikolla ois etuvetoisten huippua.
Mutta jos joudun joskus kelkan vielä pudottamaan, niin harkitsen kyllä orkkispuslia.
Tuon koni/eibach setin ja poikkituen jälkeen mukavuus on jo kaukana mennyttä. Tarkoitus on kuitenkin ajaa tämä Saaba loppuun ja mielessä on järkevin tapa hoitaa tämä. Toi resinointi vähän mietityttää mutta toisaalta ei kiinnostais tehdä tätä hommaa toista kertaa. Teen paljon kaupunki ajoa ja noi madallus-sarjat kuluttaa reilusti nopeammin puslia yms. muita vaimentimia.
Resturoin mun alkuperäiset tukivarret ja se oli muuten niin maan vit*umainen homma että toista kertaa en tekisi ainakaan p-hallin lattialla ja bilteman ulosvetäjällä. Purkaminen oli helppoa mutta uuden etummaisen puslan takaisin laitto oli sellaista askartelua että meinasi lentää muutaman kerran sulattamoon tai jonnekkin muualle ne varret. Vein sitten polkupyörällä ne hallille ja siellä prässäsin omatekoisella kierrevarrella sisään.
Että en halua joutua samaan tilanteeseen tämän homman kanssa joten urkut on nyt kaikista järkevin vaihtoehto paitsi hinnan osuudelta kumiset lömförderit 70€ saksasta ja urkut 190e aika suolanen hinta mielestäni. :|
Olen itsekkin hyvänlaatuisten kumisien puolella sillä arkiajoon ne on kaikista parhaimmat. Urkut voisi olla hyvät normi alustan kanssa mutta madallus-sarjan kanssa tulee turhan paljon jäykkyyttä arkiajoon. Sillä tällä nykyisellä setillä sitä on jo yllin kyllin. En oo kuitenkaan ihan heti tätä hommaa tekemässä niin voi olla että tuleekin kumiset sisään tässä on vielä aikaa punnita asiaa
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termos kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 22:08
Kehotan vielä harkitsemaan, jos matkustusmukavuus on etusijalla. Kyllä se yleinen resonointi ja pärinä lisääntyi häiritsevästi kelkan urtseilla. Ei kannata pahemmin irtotavaraa kyydittää säilytyslokeroissa, hermot meinaa mennä liikennevaloissa :mrgreen:
Eivät ole lisääntyneet värinät tai tärinät vaikka kaikki apurungon puslat, vaihteiston momenttituki ja taka-akselistossa ovat puslat powerflexin uretaania.

Ainoa seikka mikä on selvästi huonontanut matkustus- ja käyttömukavuutta on tasapainoakseleiden käytöstäpoisto 2,3 litraisessa moottorissa. Mutta tässä ketjussa ei ollutkaan siitä asiasta kyse..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tolves
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2013 21:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja tolves »

Ebaystä löytyy halvemmatkin ihan toimivat puslat:https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw ... s&_sacat=0
OG 900S
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

tolves kirjoitti:
La Tammi 12, 2019 17:49
Ebaystä löytyy halvemmatkin ihan toimivat puslat:https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw ... s&_sacat=0
Posteineen 180puntaa = 201€ race.fi 196€ posteineen sama se on suomesta tilata. Sama tuote näytti myös olevan.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Siitä kun selaa vähän pidemmälle eikä ota ensimmäistä tuotetta, niin löytyy 55 puntaan puslat.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Etukelkkaan polyuretaani puslat vai ei?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

TTH kirjoitti:
La Tammi 12, 2019 19:46
Siitä kun selaa vähän pidemmälle eikä ota ensimmäistä tuotetta, niin löytyy 55 puntaan puslat.
Joo mutta niitä oli 1kpl jäljellä ja itse en niitä laittaisi... Jos sama tuote josta toinen on 3x halvempi niin jossain kyllä mätää. Tarkoitus on kuitenkin tehdä kerralla kuntoon. :saab:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Vastaa Viestiin