Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Suunnitteletko tuovasi auton ulkomailta tai oletko jo niin tehnyt? Kysy neuvoa, jaa vinkkejä ja kokemuksia auton maahantuonnista tällä palstalla.
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Mites projektiauton tuonti Ruotsista? Verohakemus saman tien vetämään, vai voiko se odottaa siihen asti että auton saa leimakuntoon? Tätä oon funtsinu.
https://www.blocket.se/uppsala/Saab_V4_ ... ?ca=10&w=1
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Autoa ei ole pakko verottaa maahantuodessa, jos ei käytä liikenteessä. Verojen maksu on edellytys rekisteröinnille, eli voi odottaa leimakuntoon saamista.

Vanhoilla autoilla vero jää nykyjärjestelmällä niin pieneksi, ettei sillä paljon varmaan väliä, mutta aikaisemmin kannatti kai verottaa heti kun mahdollista, jotta maksettavaksi tuli raadon verot eikä priimakuntoon laitetun verot.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pitääkö olla huolissaan, jos ruotsalaisessa rekisteröinnissä ei näy versiota ja varianttia?
Tässä otos transport styrelsenin rekisterinumerohausta

https://photos.app.goo.gl/xo1eaKQitxucvPAV6

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

peinu kirjoitti:Pitääkö olla huolissaan, jos ruotsalaisessa rekisteröinnissä ei näy versiota ja varianttia?
Tässä otos transport styrelsenin rekisterinumerohausta

https://photos.app.goo.gl/xo1eaKQitxucvPAV6
Ei tarvitse olla huollissaan mutta se vähän maksaa kun pitää tilata Coc-paperi ja mahdollisesti tarra oven pieleen.

Näkyy olevan auto no. 72 ko. vuosimallia ja ns. esisarjan autoja ja siitä syystä tiedot puuttuu.
Valmistunut 5 / 08
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
mäkkäri
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 08:33

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Mä toin eilen auton Ruottista ja tänään näpyttelin veroilmotuksen netissä. Rekisteriotteita ei tullu mukaan vaan lupasivat liikkeestä ne lähetellä perässä ku ittelleen ne saavat. Niimpä liittenä ilmotukseen menikin vaan coc-todistus ja kauppakirja. Kai ne verotätit sit kyselevät lisää kun tarvivat?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ostit siis auton ilman rekisteri papereita :?:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
mäkkäri
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 08:33

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Niin kai sitte. Eiköhän ne sieltä tuu kun iso liike kumminki kyseessä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

mäkkäri kirjoitti: Kai ne verotätit sit kyselevät lisää kun tarvivat?
Veroilmoitus "odottaa" käsitelyssä rek.otetta Ruotsista sekä Suomen katsastustodistusta ennen päätöksen antoa.

Kahdessa arkipäivässä tuli päätös viime viikolla kun paperit oli kaikki skannattuna ilmoituksen liitteenä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

viggen kirjoitti:Ostit siis auton ilman rekisteri papereita :?:
Eikös Ruotsissa ylipäätään suurin osa rekisteröinneistä tehdä ihan sähköisesti, näin olen ainakin liikkeiden puheista ymmärtänyt, kun ei tunnu kenelläkään noita paperisia versioita olevan.

Itse olen monta tuonut niin, että paperit on lähetetty jälkikäteen postilla, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia sen suhteen. Toki tarkistan auton omistaja- ja muut tiedot ja esim. onko auto lainalla ostettu jne. ennen ostoa.
Tomppa & Saabit myyty :(
mäkkäri
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 08:33

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Juu. Kyllä määkin mm carfaxin raportin otin ja niitten trafilta katoin tiedot. Ei vaan ehtiny rekisteriotteet tuleen ton viiden päivän sisällä ni täyty veroilmotus lähettää ilman niitä.
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Kukaan ajanu SUomen siirtokilvillä laivaan, toimiiko? Eli jos Swe-myyjä haluaa pitää swe kilvet itsellään....

Toki jos näin niin auton kauppa pitäisi olla varma että voi yleensäkään siirtokilpiä Suomesta mukanaan tuoda

Jos tällainen tilanne niin olikos nykyään marssijärjesteys että ensin tarvitaan käyttöönottoilmoitus Suomeen,
jotta voi saada siirtoluvan - vai voiko 7pv siirtoluvan saada ennen käyttöönottoilmoitusta?
-*-Elämä on-*-
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja valtteri »

nittifemma kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 09:46
Kukaan ajanu SUomen siirtokilvillä laivaan, toimiiko? Eli jos Swe-myyjä haluaa pitää swe kilvet itsellään....

Toki jos näin niin auton kauppa pitäisi olla varma että voi yleensäkään siirtokilpiä Suomesta mukanaan tuoda

Jos tällainen tilanne niin olikos nykyään marssijärjesteys että ensin tarvitaan käyttöönottoilmoitus Suomeen,
jotta voi saada siirtoluvan - vai voiko 7pv siirtoluvan saada ennen käyttöönottoilmoitusta?

Voi ajaa, kannattaa ottaa esim. 2-3 pv siirtolupa esim. reitille " tukholma > kotiosoite" niin ei tule ongelmia jos kauppaa ei toteudu. Jos kaikki menee hyvin niin sitten normi 3 kk. siirtolupa Suomesta ja käyttöönottoilmoitus.

Ei tarvitse tehdä käyttöönottoilmoitusta ennen siirtolupaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Jatketaas vielä eli jos auto onkin tuotu Ruotsiin Sveitsistä ja ei ole rekisteröity Ruotsiin...

Jos tällaisen auton tuo Suomeen niin menee tod.näk tulliselvityksen puolelle, joka ei houkuttele

https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/lisat ... ulkomailta
(välilehti: "Kun hankit ajoneuvon EU:n ulkopuolelta").

Mutta, jos autoon laitetaan esim. Ruotsin export-vientikilvet, niin muuttaako tämä tilannetta että
tuontimaa olisikin Ruotsi?
(Mielestäni ei, koska tuo export-klpi ei taida vaatia rekisteröintiä....? enkä nyt muista saako Ruotsista
edes noita export-kilpiä autoon, joka ei ole ollut siellä rekisterissä)???
-*-Elämä on-*-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja peinu »

Voi kai auto olla tullattu Ruotsiin, vaikka ei ole rekisteröity?

Ja jos auto on hyvä yksilö, niin pienet tullausmaksut ja ALVit ei varmaan ole mikään ongelma?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Auto Ruotsista - rautalangasta vääntäen

Viesti Kirjoittaja peinu »

valtteri kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 10:06
nittifemma kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 09:46
Kukaan ajanu SUomen siirtokilvillä laivaan, toimiiko? Eli jos Swe-myyjä haluaa pitää swe kilvet itsellään....

Toki jos näin niin auton kauppa pitäisi olla varma että voi yleensäkään siirtokilpiä Suomesta mukanaan tuoda

Jos tällainen tilanne niin olikos nykyään marssijärjesteys että ensin tarvitaan käyttöönottoilmoitus Suomeen,
jotta voi saada siirtoluvan - vai voiko 7pv siirtoluvan saada ennen käyttöönottoilmoitusta?

Voi ajaa, kannattaa ottaa esim. 2-3 pv siirtolupa esim. reitille " tukholma > kotiosoite" niin ei tule ongelmia jos kauppaa ei toteudu. Jos kaikki menee hyvin niin sitten normi 3 kk. siirtolupa Suomesta ja käyttöönottoilmoitus.

Ei tarvitse tehdä käyttöönottoilmoitusta ennen siirtolupaa.
Näin juuri tein itsekin viikko sitten.
Sitten ennen satamaan tuloa käyttöönottoilmoitus verkossa, niin ajolupa jatkuu siirtokilvillä verotukseen asti, kunhan liikennevakuutus on voimassa.

Auton runkonumero (VIN) oli etukäteen tiedossa ja kaupat käytännössä lyöty lukkoon kunhan koeajossa ei löytyisi kummoisempia yllätyksiä.

Auton myyjää jännitti niin kovasti myynti ulkomaille ja rahan siirto tilisiirtona (kaupantekopäivänä sunnuntai, rahat näkyivät tilillä maanantaina). Luottamuksen rakentaminen myyjään oli tärkeää. Ajokortin kuva kaverille ja googlesta nimellä löytyvää faktaa sekä skannattu kopio siirtoluvasta rauhoittivat kaveria sen verran että uskalsi ruveta myyntihommaan finnjävelille. Tuo siirtoluvan kopio oli siinä mielessä tärkeä, kun transportstyrelsenin sivut neuvovat, että pitää hankkia export-kilvet, joita korvaamaan nämä siritokilvet ovat omiaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin