Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo sori, ajatus lenteli jo väljemmissä Relluissa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Muista, että "yllyttäjää rankaistaan, kuten tekijää"...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos yhtää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Toistaseks kyllä toimineet, vaikka oon mä pari kertaa sen painepessy nyt kun ollu plussakelejä pakkasten välis.

Lämppärin puhaltimen joutusin viime viikolla käydä vaihdattaas.. :evil:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 16:07
Voikohan tota ilmiötä estää jotenkin muuten kuin vaihtamalla sellaiseen 2000-luvun autoon, jonka jarrutkin ovat samalta aikakaudelta?
Jäätyykö siinä jollain ihmeellä käyttöjarru, vai onko kyse yleisemmästä seisontajarrun jäätymisestä? Jos jälkimmäisestä, niin jätä pesun jälkeen seisontajaaru auki, niin saatat päästä helpommalla. Tai hinkkaa pesun jälkeisellä ajolla ne jarrut niin kuumaksi, että kosteus haihtuu pois - tuskin tarttee levyä edes kovin kirkkaaseen punahehkuun saattaa.

2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 16:07
Edit. En muistanutkaan aiemmin valittaa. Tossa Capturissa on todella onneton peruutusvalo, sekin oli perkele Saabissa paremmin. Itse asiassa NG93:n peruutusvalot olivat mielestäni poikkeuksellisen hyvät. Capturissa on vain yksi valo toisessa takakulmassa. Täytynee perehtyä, saisiko sinne lisää watteja jollain keinolla.
9-3SC:n pakkivalot olivat mullakin jotain ennennäkemätöntä, vain penarit on mulla päässeet lähellekään. Jos siellä on vanhanmallinen hehkulankapolttimo, niin siihen saanee pirusti kirkkaampaa lediä tilalle siltä samalta kiinanpojalta, kuin muunkin tuuningin. Jos siellä taas on jo nykyaikainen LED-viritelmä onnettomalla laadulla, voi tunettaminen olla vähän ikävämpää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itse asiassa en tiedä kummat jarrut jäätyy. Täytyypä seuraavan pesun jälkeen kokeilla jättää käkkäri pois, niin sillähän se selviää.

Tossa vähän googlailin, niin ongelma oli ihan yleisesti tiedossa eri foorumeilla. Niissä ei kyllä pikaluvulla tullut esiin, että kummat jarrut siellä jäätyy...

Edit. Brittifoorumillakin on Capturin peruutusvalo herättänyt keskustelua laajasti. Tähän kiteytynee koko hoito: "Oh yes and it is next to useless" :(
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 21:45
Jos yhtaää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Viimevuotiset Opelithan onkin jo ranskiksia :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jännä nähdä, mikä on tämän ketjun loppupäätelmä Capturin kelvollisuudesta laadun ja taloudellisen mielekkyyden suhteen.

Onneksi tuossa mun III-korisessa Meganessa ei ole rumpujarruja takana. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 22:20
tetammi kirjoitti:
Su Tammi 13, 2019 21:45
Jos yhtaää lohduttaa niin viime vuoden corsassa on myös rumpujarrut takana :D
Viimevuotiset Opelithan onkin jo ranskiksia :mrgreen:
Ai niin.. osu ja uppos :oops:
Lieneekö aika kullannut muistot mut harvemmin vanhois rumpupeleis tuota jäätymistä oli jossei käppärivaijerit jäätynyt mut se on sama myös levyjarruis.

Tasapainoon noiden säätäminen olikin kuluneilla rummuilla sitten toinen juttu...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Cona kirjoitti:
Ma Tammi 14, 2019 09:46
Jännä nähdä, mikä on tämän ketjun loppupäätelmä Capturin kelvollisuudesta laadun ja taloudellisen mielekkyyden suhteen.

Onneksi tuossa mun III-korisessa Meganessa ei ole rumpujarruja takana. :D
Oon jo salaa funtsinut sellaistakin, että jos toi osoittautuisi hyväksi yksilöksi, sen voisi lunastaa 31kk kuluttua itselleen, lunastushinta reilu 10ke, ja rekisteröidä kevytautoksi lasten käyttöön. Ensimmäinen täyttää 15 v. 2022, kaksi natiaista v. 2023 ja sitten 2025 ja 2026. Sit tietty tarvitaan muutama clio 99e/kk diilillä pihaan lisäksi. Itse voisin ajella NG93 avolla auringonlaskuun :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on pakko kysyä, että onko teillä siis viisi kappaletta jälkikasvua ja perheen ajot sujuu Kapturilla?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tää on tällainen uusperhekuvio, jossa lapset ovat vuoroviikoin toisilla vanhemmillaan. Ja lisäksi vaimolla on oma talonsa, joten koko köörillä ei olla koossa kuin satunnaisesti, johtuen jo eri paikkakunnista ja lasten kouluista. Toi kevytautokuvio tulee kyllä helpottamaan tätä logistista pähkinää melkoisesti. Rouvalla on tosin 7-paikkainen Chevrolet Captiva. Siitäkin voisi jotain kirjoittaa joskus, on nimittäin hintalaatusuhde aika pitelemätön noissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pääsääntöisesti itse olen vannonut rumpujarrujen nimeen takajarrujen osalta ja kironnut levyjarrut alimpaan hemmettiin. Vanhemmiten jatkuvaa satula yms. jumppaa, rumpujarruista riittää kun pyyhkäsee pölyt muutaman vuoden välein. Nyt sattuu olemaan pihassa taas kaksi autoa rumpujarruilla, Focuksessa vaan joka kulmassa levyt. Hiacessa kun avaa rummut 4-5v välein niin riittää, ensiasennus jarrukengät kestävät yleensä n. 400 tkm. Yleisimpänä vikana on se, ettei niitä rumpuja avata kun jarrut vaan toimivat ja jumittavat sitten kiinni niin ettei aukea rikkomatta, uudet rummut maksavatkin sitten maltaita.

No se niistä, työkaveri kyseli tänään olisko mulla tonnin-parin autoa tiedossa, ohjeistin soittamaan Autoverkkokauppaan ja tekemään 99e/kk diilin Rellusta tai Hynystä ennemmin, kuin ottamaan taas niskoilleen jotain halpista. Hieman innostui, kun pidin pienen luennon :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja aero »

^Mihin autoon sulla on viimeksi ehtinyt osua kaksi jarrujumppaa matkalle jarrujen tyypistä riippumatta? :D

Kai sitä hyviäkin rumpujarruja on, ehkä sellaisia missä käyttöjarrukin on rummulla? Nuo viritelmät, joissa rumpujarru on sekoitettu seisontajarrufunktiona levytoimiseen käyttöjarruun, on kaikista pahimpia. Yhtään sellaista toteutusta ei ole mulle osunut, jota olisi voinut hyväksi sanoa - eniten kiroilua aiheuttanut moinen jarru tähän mennessä löytyi... *tamdamdamdam* Toyotasta! Vähiten huono tuollainen tähän mennessä on nykyisen ökybemarin (10v ikäinen ykkönen, siis) jarru.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla ei kyllä ollut OG-kolkin takalevykäyttö+rumpuseisontajarrun kanssa kumempia ongelmia yli viiden vuoden omistusaikana.

Kuplan nelipyörärumpujarrut on hyvät. Aina on pysähtynyt riittävän hyvin. Sama kuin moottoriteho on kuplassa hyvä. Aina on perille ehditty :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienhallintaa Capturilla: 36kk koeajo alkoi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

aero kirjoitti:
Ma Tammi 14, 2019 20:58
^Mihin autoon sulla on viimeksi ehtinyt osua kaksi jarrujumppaa matkalle jarrujen tyypistä riippumatta? :D
No emmää kahdesta jumpasta autokohtaisesti puhunut, mutta takajarrujen kanssa sai puuhastella yllinkyllin emännän -01 Mondeossa joka itse asiassa meni vaihtoon juurikin noiden jarruongelmien takia kun kuudeskaan kerta ei saanut asioita kuntoon vaan levyt olivat kierot taas 5000 km ajon jälkeen, jonkun verran niinikään emännän -05 Accordissa ja takasatulat vaihdoin -07 Accordiin. Samaten jarruhommia oli -97 Camryn ja -05 Corollan kanssa, nimenomaan kyseessä siis levyjarrut ja iän ja kilometrien mukanaan tuomat kulumat. Kulutusosia, joo, mutta Suomen ilmasto ja levyjarrut ovat surkea yhdistelmä. Hiacessa on kyllä ollut ongelmattomat jarrut, kop kop.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin