9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Morjens.
Melko tuore saabisti täällä kysyy neuvoja. Foorumin hakuakin kokeilin, mutta ei sattunut silmään samaa aihetta, josta olisi puhuttu hiljattain.
Eli, ongelmana on otsikon mukainen laitos vuosimallia -07 (Se vanhemmalla keulalla oleva). Autoa siirrettiin eilen ongelmitta omassa pihassa muutaman metrin matkan. Nyt tänä aamuna auto hörähti tulille niinkuin pitääkin, mutta sammui lähes samantien.
Nyt auton saa kyllä käyntiin kun sahaa pidemmän aikaa kaasupoljinta pumpaten, mutta käynnissä ollessaan alkaa järkyttävä tärinä. Vikakoodi P0300 tallentui tuon käynnistelyn jälkeen auton tietokoneeseen. Eli oma veikkaus on, että auto ei saa bensaa, mutta mitä muita "heikkoja" paikkoja näissä on ollut? Vai olisiko kenties yksinkertaisesti bensapumppu tullut tiensä päähän? Autolla on kuitenkin jo reilun 220tkm ajeltuna ja tuskin pumppua on ennemminkään vaihdettu.
Mutta voikos tuo pumppu oireilla noin, että kun tarpeeksi kauan autoa sahaa käyntiin, niin pumppu saa vielä sen verran bensaa koneeseen että sen saa käymään yskien? Jotenkin ajattelin että se hajoaisi heti kerrasta.
Bensansuodatin on vaihdettu pari kk sitten, eli tukkoisesta/jäätyneestä suodattimesta tuskin on kyse.
Pumppujen hintojakin luurasin ja siihen vähän vajaa 100€ jää boschin pumpun hinta, mutta vaihtotyö on ilmeisesti melko työläs?
Melko tuore saabisti täällä kysyy neuvoja. Foorumin hakuakin kokeilin, mutta ei sattunut silmään samaa aihetta, josta olisi puhuttu hiljattain.
Eli, ongelmana on otsikon mukainen laitos vuosimallia -07 (Se vanhemmalla keulalla oleva). Autoa siirrettiin eilen ongelmitta omassa pihassa muutaman metrin matkan. Nyt tänä aamuna auto hörähti tulille niinkuin pitääkin, mutta sammui lähes samantien.
Nyt auton saa kyllä käyntiin kun sahaa pidemmän aikaa kaasupoljinta pumpaten, mutta käynnissä ollessaan alkaa järkyttävä tärinä. Vikakoodi P0300 tallentui tuon käynnistelyn jälkeen auton tietokoneeseen. Eli oma veikkaus on, että auto ei saa bensaa, mutta mitä muita "heikkoja" paikkoja näissä on ollut? Vai olisiko kenties yksinkertaisesti bensapumppu tullut tiensä päähän? Autolla on kuitenkin jo reilun 220tkm ajeltuna ja tuskin pumppua on ennemminkään vaihdettu.
Mutta voikos tuo pumppu oireilla noin, että kun tarpeeksi kauan autoa sahaa käyntiin, niin pumppu saa vielä sen verran bensaa koneeseen että sen saa käymään yskien? Jotenkin ajattelin että se hajoaisi heti kerrasta.
Bensansuodatin on vaihdettu pari kk sitten, eli tukkoisesta/jäätyneestä suodattimesta tuskin on kyse.
Pumppujen hintojakin luurasin ja siihen vähän vajaa 100€ jää boschin pumpun hinta, mutta vaihtotyö on ilmeisesti melko työläs?
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
P0300 liittyy sytytyskatkoksiin, eli sytytyspuolat ja tulpat tutkinnan alle.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Tulpat pitää käydä irroittamassa ja katsomassa minkä näköiset ne ovat.
Se tuli vielä mieleen, että kun tuota konetta muutamaankin kertaan kokeilin starttailla, niin ei haissut bensa yhtään. Jos pumppu kuitenkin jaksaisi tuota ainetta koneeseen lykätä, niin eikö silloin pitäisi vähän haiskahtaa bensalle?
Se tuli vielä mieleen, että kun tuota konetta muutamaankin kertaan kokeilin starttailla, niin ei haissut bensa yhtään. Jos pumppu kuitenkin jaksaisi tuota ainetta koneeseen lykätä, niin eikö silloin pitäisi vähän haiskahtaa bensalle?
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Joo liittyy sytystysjatkoksiin, mutta ... USEISIIN SYLINTEREIHIN
Tässä koneessa on jokaiselle tulpalle oma puolansa, joten kuka oikeasti uskoo, että ne kaikki ovat menneet tai tulpatkaan. En minä ainakaan .
Sytytyskatkokset on myös määritelty P030x erikseen tietylle sylintereillekin.
Kun on aloittajan jo epäilemä polttoainesaantiongelma, aiheuttaa se ilman muuta sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin. Täten olen itse samoilla linjoilla.
Vika voi tosiaan olla pumpussa tai sitten polttoaineen paineensäätimessä. Pumpun tuottaman paine kannattaisi mitata moottoritilasta olevasta putkesta ennen paineensäädintä. Mikäli tuo paine on kunnossa niin sitten kai pitäsi varmaan vaihtaa tuo kalvotoiminen paineensäädin. Näitä säätimiä on aina silloin tällöin mennyt ja voi mennä ihan yllättäin, kuten nyt tässäkin tapauksessa.
ps. polttoainesuuttimiakin on mennyt, mutta silloinkin ongelma eli sytytyskatkos ilmenee ko. sylinterissä, ei kaikissa, koska tuskin nyt taas kaikki suuttimetkaan yhtäaikaa menee
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Tänks.
Kun en tiedä, niin onnistuukohan tuo paineen mittaaminen mitenkään kotikonstein? Minkäälaista mittaria ei tuohon tarkoitukseen vielä ole.
Biltema näyttäisi myyvän tuollaista 10 euron halpiaista: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
Kaippa tuollainen sen verran suuntaa antaa, että näkee ylipäätään tapahtuuko siellä mitään.
Kun en tiedä, niin onnistuukohan tuo paineen mittaaminen mitenkään kotikonstein? Minkäälaista mittaria ei tuohon tarkoitukseen vielä ole.
Biltema näyttäisi myyvän tuollaista 10 euron halpiaista: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
Kaippa tuollainen sen verran suuntaa antaa, että näkee ylipäätään tapahtuuko siellä mitään.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Hurahtaako se bensapumppu kun laittaa virran päälle? Käykö kuinka pitkään täristen ja rykien vsi hörähteleekö vain?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Jos mä oikeaa ääntä kuuntelen niin juu. Hetkisen aikaa kuuluu hurinaa auton takaosasta kun virrat laittaa päälle.
Minuutin verran tuo auto meikäläisellä tuossa kävi ja tärisi jatkuvasti. Itse sen kuitenkin lopuksi sammutin, että kyllä sieltä tankista jotain ainakin vielä tulee moottorillekin asti.
edit: Tuota nokan asentoanturiakin on jossain keskusteluissa veikkailtu, mutta itsellä ei ole mitään käsitystä voisiko se edes vaikuttaa noihin sytytyskatkoksiin.
Minuutin verran tuo auto meikäläisellä tuossa kävi ja tärisi jatkuvasti. Itse sen kuitenkin lopuksi sammutin, että kyllä sieltä tankista jotain ainakin vielä tulee moottorillekin asti.
edit: Tuota nokan asentoanturiakin on jossain keskusteluissa veikkailtu, mutta itsellä ei ole mitään käsitystä voisiko se edes vaikuttaa noihin sytytyskatkoksiin.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Näin on. P0301, P0302... 3 ja 4 sylinterikohtaisesti. Mulla oli kuitenkin näiden lisäksi aikoinaan samalla P0300 kun kaikki puolat veteli viimeisiään. Tosin paineensäädin sattoi myös olla syyllinen tähän. Yleensä on ainakin mun mielestä hyvä aloittaa tarkistamalla ne tulpat (halpoja kun on) miltä ne näyttää jos on mitä tahansa käyntiin liittyvää ongelmaa, ja vaikka vaihtaa ne suoraan, varsinkin jos tilanne sattuu olemaan sellainen ettei vaikka tiedä milloin ne on vaihdettu. Mulla oli vaihdettu 800km ennen ongelmia ja jokainen oli erivärinen.petrisa kirjoitti: ↑Ti Tammi 15, 2019 11:43Joo liittyy sytystysjatkoksiin, mutta ... USEISIIN SYLINTEREIHIN
Tässä koneessa on jokaiselle tulpalle oma puolansa, joten kuka oikeasti uskoo, että ne kaikki ovat menneet tai tulpatkaan. En minä ainakaan .
Sytytyskatkokset on myös määritelty P030x erikseen tietylle sylintereillekin.
Toivotaan että homma selviää.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Se tuo bensapumppu paljolti joko toimii tai ei toimi. Eli on kunnossa. Vaihda uudet tulpat vaikka ne vanhat näyttäs kuinka hyviltä. Näille koneille on jostain syystä myrkkyä tuollanen lyhyt ajopätkä.
Ja jos uskallusta riittää niin akun kengän vois käyttää irti parin minuutin ajan.
Ja jos uskallusta riittää niin akun kengän vois käyttää irti parin minuutin ajan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Nokka-akselin asentoanturia ei tässä koneessa ole, joten sen asian voi heti unohtaa.
Kampiakselin anturissa sitä vastoin on ollut ongelmia, mutta sen vian takia auto ei lähde käyntiin ollenkaan, ei edes yritä.
Onhan se toki mahdollista, että jotain häikkää on ollut käynnistyksessä ja tulpat ovat kastuneet pahasti. Nyt sitten sen takia ei oikein kunnolla sytytä missään sylinterissä. Edelleenkään en todennäköisyyksien valossa usko, että kaikki puolat olisivat nyt yhden vuorokauden aikana menneet noin huonoon kuntoon, kun ennen tätä ei ole ollut ongelmia.
Kampiakselin anturissa sitä vastoin on ollut ongelmia, mutta sen vian takia auto ei lähde käyntiin ollenkaan, ei edes yritä.
Onhan se toki mahdollista, että jotain häikkää on ollut käynnistyksessä ja tulpat ovat kastuneet pahasti. Nyt sitten sen takia ei oikein kunnolla sytytä missään sylinterissä. Edelleenkään en todennäköisyyksien valossa usko, että kaikki puolat olisivat nyt yhden vuorokauden aikana menneet noin huonoon kuntoon, kun ennen tätä ei ole ollut ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Mulla hajos kyllä aikanaan puolat vikakoodilla P0300. Ryki silloin tällöin ahtaessa, ja eräs aamu yks kaks lähti tosi täristäen käyntiin antaen pelkästään tuon koodin. Vaihdoin sitten puolat ja oireet katosivat.
Myös iso ahtovuoto koneen alla olevan ahtoputken osuttua kaniiniin antoi ensiksi tuota koodia P0300. Tän kyllä arvas jo suhinasta, ettei välttämättä ole sytytyshäiriö.
Sen bensapumpun voi myös hätähätää testata ruuvimeisselillä sitä bensalinjan venttiilin karaa painamalla. Pitäisi suhahtaa ihan kunnolla bensaa. Varoo vaan ettei helposti syttyvää bensaa roisku ihan ympäriinsä. Venttiili on käsittääkseni samanlainen kuin renkaissa oleva schrader, mutta runko huomattavasti paksumpi.
Myös iso ahtovuoto koneen alla olevan ahtoputken osuttua kaniiniin antoi ensiksi tuota koodia P0300. Tän kyllä arvas jo suhinasta, ettei välttämättä ole sytytyshäiriö.
Sen bensapumpun voi myös hätähätää testata ruuvimeisselillä sitä bensalinjan venttiilin karaa painamalla. Pitäisi suhahtaa ihan kunnolla bensaa. Varoo vaan ettei helposti syttyvää bensaa roisku ihan ympäriinsä. Venttiili on käsittääkseni samanlainen kuin renkaissa oleva schrader, mutta runko huomattavasti paksumpi.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Jaahas. Kauhialla kiiruulla raivasin talliin tilaa että saa edes lämpösessä tutkia asiaa. Yritin sitten lykätä autoa talliin mutta voimat ei riittäneet. Ajattelin sitte että josko tämä tuon tärinän saattelemana sen verran liikahtaa, että talliin pystyy ajamaan. No ei, tämähän lähti ihan normaalisti tulille ja käy nyt nätisti. Aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Noni, tutulta kuulostaa.... itsekorjaavaa mallia. Joskus korjautuu päivässä, joskus menee viikko.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Taisi olla liimaventtiili.
Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300
Kyllä siinä on ollut bensapuolella joku vika: liian vähän tai liikaa.
Näitä ylirikastamisia tarpeettomasti joskus esiintyy ja yleensä lähtee käyntiin mutta heti sitten alkaa rykimään.
Näitä ylirikastamisia tarpeettomasti joskus esiintyy ja yleensä lähtee käyntiin mutta heti sitten alkaa rykimään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)