Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

14.1. alkaen näytti Nesteen sivujen mukaan alkavan saamaan MY:tä Maikkulan asemalta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja SS »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 10:07
Mun mielestä vaihtui tuossa syksyllä talvilaatuun, jossa matalammat lämpötilat tarrassa. Muistelisin vain kiinnittäneeni joskus lokakuussa huomiota siihen että tarran mukaan oli vielä kesälaatua, mutta seuraavalla tankkauksella oli jo uudet asteet.
Jep, kesälaatu -10, talvi -34. Hauskasti samepiste ja suodatettavuus samat, ei samene aiemmin niinkuin tavallinen diesel.

Jus eilen tankkasin hintaan 1,47e/l; jostain syystä lähimällä Nesteen kylmäasemalla myös Pro Diesel maksoi tasan saman... Aika korkea hinta kun dieseliä saa muualta jopa alle 1,30 euron.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt on sitten MY dieseliä tankissa. Aika kivaa premiumia tuosta saa maksaa, kun litrahinta on 1,599.

Näyttäisi myös Oritkarin Truck+ asemalla olevan jo MY:tä. Tuo asema olisi lähempänä mutta onnistuuko tavallisen taatelintallaajan tankata noissa pisteissä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolla sanotaan et maksuun tarvitaan yrityskortti
https://www.neste.fi/artikkeli/korttity ... innoittelu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Niin vähän arvelinkin. No, jospa sitä tulisi jossain vaiheessa myös tuonne lähellä olevalle kylmälle asemalle.

Olin tänä aamuna Eberillä lämmittäessäni panevinani merkille, ettei tule sellaista kerosiinin katkua kuin normidieselillä lämmitettäessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tota trukkiasematankkausta itsekin joskus mietin, kun Turussa Mytä on tarjolla vain Neste Expressillä tälpual jokke ja vain Trukkiasemalla toispual jokke. Onneksi on tullut aina ja edelleenkin asuttua oikealla puolen jokea, niin se Express on käytännössä aina se lähin asema :mrgreen:

Toista se oli silloin kun läträsin viinalla, sitä taitaa hanatuotteena olla edelleenkin tarjolla vain toispual jokke. Tälpual jokke pitää etanolit hakea pulloissa valtionkaupasta, eikä se oikein lyö leiville :mrgreen:

Tuosta katkusta: mulla se tuntuu vaihtelevan Myllä ihan randomina, joskus käryää nenään, toisinaan ei. Yleensä käryn kohtaa vain pian syttymisen jälkeen, eli en tiedä johtuuko vain esim. sytytysvaiheessa laitteeseen päätyneestä liiasta aineesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 09:08
HEV kirjoitti:
To Tammi 10, 2019 23:41
...Mikä tässä on ongelma?...
Ongelma on se, että jotkut kuvittelevat sinun kuvittelevan pelastavasi maailman.
Tähän ongelmaan liittyen oli muuten pari päivää sitten auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkäseltä hyvä kirjoitus Lännen Median lehdissä. Kommentti oli lisäys isoon juttuun siitä miten jokainen meistä voi vähentää liikkuumisesta johtuvaa hiilijalanjälkeään:
Turun Sanomat 14.1.2019 kirjoitti: Oikein tekeminen vaatii ajatustyötä, ei ideologiaa

Liikennettä koskevassa ympäristökeskustelussa kannattaa aluksi kyseenalaistaa kaikki: se, mitä minulta tai sinulta vaaditaan ilmaston pelastamiseksi sekä se, mihin Suomella valtiona on päätös- ja vaikutusvaltaa.

Tieliikenteen siivu Suomen CO2-päästöistä on karkeasti 20 prosenttia. Henkilöautot tuottavat noista päästöistä puolet.

Oletteko huomanneet, että mitään muuta päästöjen kymmenesosaa olisi haluttu tai pyritty kurittamaan yhtä innokkaasti kuin yksityisautoilua?

Suomen kaikki henkilöautot tuottavat hiilidioksidia 6 miljoonaa tonnia vuodessa. SSAB:n Raahen terästehdas päästää yksin 3,8 ja Nesteen Porvoon jalostamo 3 miljoonaa tonnia vuodessa.

Suomen osuus kaikista maailman CO2-päästöistä on 0,15 prosenttia. Vaikka tekisimme yhteiskunnassa tai liikenteessä mitä tahansa, emme voi pelastaa tai tuhota maailmaa.

Isossa kuvassa realismi voi turhauttaa. Pienen ihmisen mittakaavassa, yksilötasolla, kukin meistä voi silti tehdä parhaansa ja kehittää monin tavoin tapaa elää.

Ajan biodieselillä, pyöräilen ja käytän linja-autoa ja junaa. Lajittelen muovitkin. Tingin turhan ostamisesta. Olen WWF:n lumileopardi-kummi. Kasvisten osuutta ruokalautasella on lisätty.

Se ei tee minusta mitään pyhimystä, enkä siihen pyrikään. Yritän vain omalta osaltani tehdä järkeviä ja kestävämpiä valintoja, koska se tuo hyvää mieltä ja energiaa. Se on myös taloudellista – miksi ostaa taas uusi kauluspaita, kun päälle mahtuu vain yksi kerrallaan, ja kaapissa niitä on jo kymmeniä odottamassa?

Ihmisellä on luontainen tarve toimia hyvin ja oikein. Siihen on liikkumisessa ja liikenteessäkin tarjolla monia kelpo keinoja. Kyse on lähinnä vaihtoehtojen hoksaamisesta ja pienestä ajattelutyöstä.

Siihen ei tarvita ideo­logiaa tai minkään väristä jäsenkirjaa.

Sukupolveni sai hyvän maailman. Oman elämäni aikana monet isot ongelmat ovat räjähtäneet silmille. Hieman pelottaa, erityisesti lastenlasteni vuoksi. Meitä ei tulla kiittelemään.
Pitkänen laittoi tuossa tekstiksi aika hyvin oman ajatukseni tästä ekohippeilystä. Mulla ei ole sen kanssa ongelmaa, ei ideologiaa, vaan kyse on rationaalisista päätöksistä jotka tuntuvat itselleni hyviltä sekä pitkällä että lyhyellä aikaperspektiivillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuossa Turun sanomien jutussa ollaan hyvin lähellä myös minun suhtautumista aiheeseen. Vaikka ajankin enimmäseen fossiilisella löpöllä, koska puhtaampi myy on niin helvatan kallista. Olen kuitenkin vaihtanut öljylämmityksen vesi-ilmaan ja se oli helppo ratkaisu, koska siinä säästyy rahaa lämmityskustannuksissa. Tietysti kattilaremontti maksoi, mutta investointi maksaa itsensä takaisin aika nopeasti. Myyllä ajamiseen en vain keksi vastaavaa ideaa, vaikka kuinka yrittäisin. Harrasteauto sentään kulkee puhtaasti ja vain viinalla, joten siinäkin ollaan ympäristön asialla :twisted:

Eski
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja HEV »

^^Vielä lisätäkseni aiempaan: en ole koskaan kokenut ekohippeileväni, vaan ainoastaan käyttäytynyt järkevästi (omasta mielestäni) niinkuin jo erään johtamiskurssin pohdintaosuudessa kirjoitin yli 20 vuotta sitten.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sten »

Se ekohippeily taitaa olla vain leikkimielinen vertauskuva tässä nykyajan maailmassa.
Onhan se hienoa jos viitsii ajatella vihreästi mutta itse teen sen kierrätyksen teemoilla, ihan vain kotitaloudesta alkaen sekä ajan kahdella vihreän värisellä autolla. Bensa palaa mutta ei haittaa, itse koitan olla muuten parempi ihminen.
Aivan sama mitä Suomi tekee, ei auta. Maailman turmeleminen on isojen valtioiden armoilla.
Sähköautot, ei auta. Niiden valmistus pelkässään tekee suuren terroriteon päästöissä ja autoteollisuus niiaa. Mielelläni kuulisin tuotetut päästöt malmista valmiiseen tuotteeseen. Sama homma pätee Tampereen ratikassa, ei ikinä kuoleta sitä mitä sen valmistus maksaa päästöissä kun mukaan lasketaan aiheesta johtuvat ruuhkat ym. Nämä on niitä hys hys aiheita joita ei saa tonkia. Viisainta taitaa olla vanhojen autojen ajaminen loppuun...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

https://yle.fi/uutiset/3-10633202

Neste on ylivoimaisesti maailman johtava uusiutuvien polttonesteiden valmistaja. Suomalainen menestystarina, joka on jäänyt mediassa aika vähälle huomiolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja SMa »

Näyttää Neste mainostavan ko. tuotetta aika laajasti netissä. Ongelmana vain että tuotetta yksityisautoilijoiden on vaikea löytää.
Esimerkiksi E18 moottoritien varrella linjalla Sipoo-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina ei ole yhtään tankkauspistettä :( :(

Luultavasti kuljetuskustannukset eivät tätä selitä, kun jalostamo sijaitsee ymmärtääkseni Porvoossa.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vielä, kun pumppuhinta saataisiin jonnekin retanolin tienoile...

Retanolilla on tietenkin puolellaan se etu, että prosessi on ikivanhaa perimätietoa, joten tuotekehityskustannukset lienevät olleet huomattavasti pienemmät.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kauppalehti eilen:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... f6a779c8e8

Suomesta löytyy polttoaine, joka voisi ratkaista koko maan diesel-päästöjen ongelman ja olisi jopa sähköautoja puhtaampaa

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia?

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen. Miksi tästä Nesteen keksimästä 100 prosenttisesta biodieselistä eli Mydieselistä ei ole tullut meidän kaikkien asia?

Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa ja siksi liikenteestä on tullut jo nyt Suomen ilmastopolitiikasta elämääkin suurempi kysymys. Liikenteen päästöt ovat Suomen noin 56 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöistä noin viidennes eli hieman päälle 11 miljoonaa tonnia. Tieliikenne tuottaa päästöistä valtaosan eli noin 9,5 miljoonaa tonnia. Tieliikenteen päästöt jakautuvat kahtia siten, että henkilöautoliikenne tuottaa päästöistä noin viisi ja raskas liikenne 4,5 miljoonaa tonnia.

Mitä tekemistä Nesteen Mydieselillä on asian kanssa? Paljonkin.

Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.

Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.

Mutta ei jäädä kiinni tähän väitteeseen, vaan lasketaan, mitä tapahtuisi, jos Suomen dieselautokanta lähtisi käyttämään Mydieseliä fossiilisen dieselin sijaan.

Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa tällä hetkellä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Suomen kaikkien diesel-autojen yhteinen kulutus on myös noin kolme miljardia litraa, joten Nesteen koko tuotannon ohjaaminen Suomeen ratkaisisi periaatteessa kerralla dieseleiden kasvihuonekaasupäästöt.

Mutta rajataan asia nyt henkilöautoihin, koska Mydieselin tuotantomäärään vaikuttaa raaka-aineiden saanti ratkaisevasti, vaikka Neste aikookin nostaa tuotantoa uuden Singaporeen tehtävän jalostamon avulla.

Suomessa on liikennekäytössä nyt 750 603 diesel-henkilöautoja. Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa. Dieselautot ostetaan lähes aina suurempaan ajotarpeeseen, jolloin voi arvioida, että niiden ajomäärät ovat noin 25 000 kilometrin luokkaa vuodessa.

Tällä ajomäärällä perinteisellä dieselillä syntyy Nesteen laskelmissa 4 400 kilogrammaa hiilidioksidia vuodessa, mutta Mydieselillä vain noin 440 kilogrammaa.

Kun nämä lukemat kertoo Suomen 750 000 diesel-henkilöautolla, niin niiden kokonaispäätöt olisivat perinteisellä dieselillä 3,3 miljardia kiloa eli 3,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mydieselillä päästömäärä putoaisi 330 miljoonaan kiloon eli 0,3 miljoonaan tonniin.

Eikö tämä olisi tavoittelemisen arvoinen asia? Autoala ja valtio tekivät viime syksynä niin sanotun green dealin, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Silloin(kin) keskustelussa oli huikea määrä lisää sähköautoja, erilaisia hybridejä ja kaasuautoja. Ja silloinkaan valtio ei luvannut suoraan lisää rahaa autokannan nopeaan uusimiseen, koska se vaatisi miljardien eurojen panostusta ensi vuosikymmenen aikana. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista"

Mihin green dealissa unohtui suomalaisen valtionyhtiön, joka toki on pörssissä, tekemät innovaatiot.

Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel. Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot. Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin, mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.

Valtion verotulojen menetys olisi suurimmillaan ehkä 200–250 miljoonan euron luokkaa, jos Suomen kaikki diesel-henkilöautot käyttäisivät Mydieseliä, joka on toki teoriaa. Vero-ongelmakin korjaantuisi ajan myötä, koska volyymien kasvaessa myös hinta aika usein halpenee.

Suomen autokannan päästöjen vähentämisessä tämä olisi joka tapauksessa nopein tapa vaikuttaa päästöihin. Se on tietenkin selvää, että pörssiyhtiö myy tuotettaan siellä mistä se saa parhaan hinnan. Mutta jotain vaateita voi yhtiön suurin omistajakin sille esittää, minne yhtiö tuotteitaan eniten suuntaa. Tämä toki sillä edellytyksellä, että green dealin kaltaiset vetoomukset eivät ole vain puhetta puheen päälle, vaan valtio oikeasti haluaa tehdä jotain konkreettista liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Poliittisesti tämä olisi selvästi myös helpompi ratkaisu, kuin jatkuvat uhkailut polttoaineiden verojen korotuksesta tai vaatimukset autoilun vähentämisestä. Linja-autoliikenteen vapautus osoittaa jo nyt harvinaisen konkreettisesti, miten ristiriitaista on Suomen liikennepolitiikka. Linja-autot katoavat maaseudulta ja jopa pienempien kaupunkien välisestä liikenteestä, koska tulosta pystyy tekemään helpommin suurissa taajamissa. Tämä pakottaa maaseudulla ja muualla kuin kasvukeskuksissa asuvat käyttämään entistä enemmän omia autoja – eli liikennemäärä ei tule tulevaisuudessakaan oleellisesti vähenemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin