Lämpömittari
-
- "Kaasari"
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36
Lämpömittari
Autoamme SAAB 9-5 2,0 T vm. 2005 vaivaa lämpömittarivika. Lämpömittarin neula roikkuu alhaalla ja välillä kesken ajon menee nollille.
Samalla kun mittari menee nollille syttyy moottorihäiriövalo. Anturi on vaihdettu viime viikolla, ei apua?
Mistä alkaisin vikaa hakemaan?
Samalla kun mittari menee nollille syttyy moottorihäiriövalo. Anturi on vaihdettu viime viikolla, ei apua?
Mistä alkaisin vikaa hakemaan?
Re: Lämpömittari
Käyttäsin lukijan perässä eli katsoo koodit ja samalla saako ecu varmasti oikean moottorin lämpötilatiedon vaikka mittarissa neula tipahtaa niin anturi olisi silloin ehjä. Tietysti mikäli autossa on open sid niin näkee koodit siitäkin.
Jos lämmöt soutaa lukija kiinni esim testilenkillä jollei jaksa paikallaan käytellä termaria auki niin termostaattikin voi olla tien päässä, tuon tuntee kyllä jo puhallus ilmasta jos haalenee mikäli neula nollille tipahtaa. Jos anturi sökö ei yleensä flektikään lähde päälle vaikka lämpötila yli pyörimispyynnön.
Sitten mittaristossa tai liitin/piuhoissa vika se kolmas mistä voi johtua.
Tarvikeanturi jos laitettu voi joko toimia tai ei, laatu tarvikkeissa heittää ihan jonkun verran jo valmistajasta lähtien kuten myös termostaateissakin.
Noi mulla tulisi mieleen.
Jos lämmöt soutaa lukija kiinni esim testilenkillä jollei jaksa paikallaan käytellä termaria auki niin termostaattikin voi olla tien päässä, tuon tuntee kyllä jo puhallus ilmasta jos haalenee mikäli neula nollille tipahtaa. Jos anturi sökö ei yleensä flektikään lähde päälle vaikka lämpötila yli pyörimispyynnön.
Sitten mittaristossa tai liitin/piuhoissa vika se kolmas mistä voi johtua.
Tarvikeanturi jos laitettu voi joko toimia tai ei, laatu tarvikkeissa heittää ihan jonkun verran jo valmistajasta lähtien kuten myös termostaateissakin.
Noi mulla tulisi mieleen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36
Re: Lämpömittari
Anturia on testattu paikallisella autosähköasentajalla, toimii oikein flekti lähtee myös päälle kun on tarpeeksi lämmintä.
Ja johtosarjaa on myös mittailtu, ei vikaa. Eli jääkö vika siis mittarin näyttöön?
Ja johtosarjaa on myös mittailtu, ei vikaa. Eli jääkö vika siis mittarin näyttöön?
Re: Lämpömittari
Minkälainen termostaatti on asennettuna?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämpömittari
Ja mitä vikakoodia pukkaa? Vaikka valo häviäisikin jäänee muistiin kuitenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Lämpömittari
Näissä mystisissä niin kuin tavanomaisissakin Saabin lämpöongelmissa termostaatti on melko usein osoittautunut syylliseksi. Tarvikkeet on kuraa ja orggisetkin lyhytikäisiä, vaikka lienevätkin parasta mitä Saabiin on saatavilla. Sen vaihtaisin ekana ja katsoisin mitä tapahtuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lämpömittari
Femma omistukseni alkutaipaleella minulla kävi tuo viisarin värähtely tutuksi. Termostaatissa ei ollut vikaa, silloin kun neula toimi se oli vaakasuorassa niinkun pitääkin. Lomamatkalla alkoi tuo neula sitten elää omaa elämäänsä, tippui alas kesken ajon , seuraavasta startista sitten taas toimi.
Tuolloin foorumillakin taidettiin päätyä mittaristo vikaan , mutta ratkaisu oli yksinkertaisempi. Puhdistin liittimen ja anturin kontaktipinnat huolellisesti, ja perään ruiskaisin electroniikka spräytä. Ongelmat loppuivat siihen ja samalla anturilla mennään vielä 200tkm myöhemmin.
Edittiä: Häiriö ei antanut asiasta mitään vikakoodeja.
Tuolloin foorumillakin taidettiin päätyä mittaristo vikaan , mutta ratkaisu oli yksinkertaisempi. Puhdistin liittimen ja anturin kontaktipinnat huolellisesti, ja perään ruiskaisin electroniikka spräytä. Ongelmat loppuivat siihen ja samalla anturilla mennään vielä 200tkm myöhemmin.
Edittiä: Häiriö ei antanut asiasta mitään vikakoodeja.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Kaasari"
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36
Re: Lämpömittari
No niin nyt alkoi lämpömittari taas näyttämään oikeita lukemia .
Eikä vaatinut kuin termostaatin vaihdon, entinen oli n. 10 vuotta vanha .
Saas nähdä miten lämpöä riittää kun pakkaset taas kiristyy? Ainakin -12 asteen kelillä tulee lämmintä...
Eikä vaatinut kuin termostaatin vaihdon, entinen oli n. 10 vuotta vanha .
Saas nähdä miten lämpöä riittää kun pakkaset taas kiristyy? Ainakin -12 asteen kelillä tulee lämmintä...
Re: Lämpömittari
Kyllä ehjällä termarilla oleva B205-kone pysyy alle -20 asteen lämpötilassakin hyvissä 80 asteen käyntilämmöissä, vaikka pyytää lämmityslaitteesta normaalia 22 astetta. Lämpöä ohjaamossa riittää. Kovaa ajoa kovaan pakkaseen vaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K