Moottori öljyn määrä!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Saappipappi kirjoitti:
La Tammi 12, 2019 15:06
Marakatti kirjoitti:
To Tammi 10, 2019 19:54
Tonnari88 kirjoitti:
To Tammi 03, 2019 12:16
Niistä loiskelevyistä voidaan olla kanssa montaa mieltä. Ne on siellä kyllä, mutta ei ne parhaat mahdolliset ole rata-ajoa silmällä pitäen.
Ei olekkaan, sitä varten on keksitty kuivasumput.
https://m.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc
Tässä on hyvä esimerkki missä vaiheessa tämä asia kannattaa ottaa esille.
Tällänen perus Saaba mikä soveltuu radalle niinkuin kumisaappaat päättäjistansseihin, eli ei ole syytä huolestua. Jos ei millään pääse yli nii ottaa vaikka ne loiske levyt sieltä ulos suunittelee ja hitsaa "öljylabyrintin" tai ihan vaan muutamat lisä laidat niin sillä pitäisi hoitua kuntoon.
Toi öljy viskositeetti on taas vähän semmonen Äidit/tyttäret juttu. Toiset tykkää vähän juoksevammasta kun toiset taas vähän jäykemmästä. :D
Otin jo aikaisemmassa vaiheessa kuivasumpun hankkimisen esille Escortissa.Kuivasumpulla on monia hyötyjä vs periteinen voitelujärjestelmä.Mutta tosiaan nuo perinteiset modatut öljypohjatkin ajaa asiansa,on saranoituja loiskelevyjä ym.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Julle kirjoitti:
La Tammi 12, 2019 20:35
Se nyt on ihan sama vaikka kuset moottoriisi, omapahan on koneesi.
Liian ohutta viskositeettiä. Mutta voin kusta sun kintuille seuraavan kerran ku nään.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Äijät ihan rauhassa jokainen kaataa mitä itse haluaa ja sillä sipuli :lol:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Anteeksi nyt meikäläisen tyhmä kysymys öljyn määrästä rata-ajossa. Keskutelu meni kiukkuseksi sen takia. Mutta jotekin tuli tämä öljyn määrä aiheksi koska öljykanavassa oli sähköinen paineanturi+mittari ja mutkissa rupes viisari heilumaan. Oli siella padassa myös tehoa n 500 hp ja semislixeilla pito riitävä mutkissa. Uskottavasti 250 hp asti tärkeä , etta mootorissa on vaatimuksien mukaista öljyä. Mutta olen myös katsonut niitä Redlinen öljyä ja ehkä pitäis muokatta öljynpohja ennen kuin tapahtu täystuho.

p.s Jos tallin nurkaan tippu joku tuholle määritetty mootorinlohko sitten laitan sinne tätä Itänaapurissa ja USAssa mainostettua molycottia. Ajan hieman, sitten öljyt mootorista pois ja saunan jälkeen kusen ystävien kans öljypohja täyteen. Sen jälkeen katsotaan kauas kusella pääse. :lol:
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

I-Vaari kirjoitti:
Ma Tammi 14, 2019 20:13
Anteeksi nyt meikäläisen tyhmä kysymys öljyn määrästä rata-ajossa. Keskutelu meni kiukkuseksi sen takia. Mutta jotekin tuli tämä öljyn määrä aiheksi koska öljykanavassa oli sähköinen paineanturi+mittari ja mutkissa rupes viisari heilumaan. Oli siella padassa myös tehoa n 500 hp ja semislixeilla pito riitävä mutkissa. Uskottavasti 250 hp asti tärkeä , etta mootorissa on vaatimuksien mukaista öljyä. Mutta olen myös katsonut niitä Redlinen öljyä ja ehkä pitäis muokatta öljynpohja ennen kuin tapahtu täystuho.

p.s Jos tallin nurkaan tippu joku tuholle määritetty mootorinlohko sitten laitan sinne tätä Itänaapurissa ja USAssa mainostettua molycottia. Ajan hieman, sitten öljyt mootorista pois ja saunan jälkeen kusen ystävien kans öljypohja täyteen. Sen jälkeen katsotaan kauas kusella pääse. :lol:
Kyllä jos radalla enemmänkin ajelee ni ois vähintään suotavaa modata öljypohjaa.Jos ite et halua tehdä ja vimpan päälle haluat ni Valtonen Motorsport modaa sulle sellasen.Suurentavat öljytilavuutta todenäköisesti myös joten auto olisi hyvä olla siellä.Muuten homma onnistuisi pelkän öljypohjan lähettämisellä ky firmaan.Tuli muuten nyt mieleen se aikaisemmassa postaamassani Suomalaisen esteri öljyn merkki,eli DEL-RON sitähän se Valtonenkin käyttää kilpurissaan.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja artso »

2,3 T mopossani on 5,6 l redlineä; toki suodatin on suurempi mallia 3X vakioon verraten, raja on tikun ylärajassa tai mielummin vähän yli. Pikkasen vuotanut jostain propun suunnalta mutta ei alle ole "kussut"
9-5 2.3T-00
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja artso »

Ja tietenkin isompi lauhdutin lisää tilavuutta. Mielestäni kuitenkin moottorin huohotussydistä pitää huolehtia ainakin näillä pakkasilla, näillä keleillä ne korostuvat.
9-5 2.3T-00
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja artso »

Vastaukseni alkuperäiseen kymysykseen on 0,5 litraa liikaa ei aiheuta mitään ongelmia "terveessä" koneessa jossa huohotus on kunnossa, 1-2 litraa puskee jo läpi tiivisteistä tm.
9-5 2.3T-00
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Moottori öljyn määrä!

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

artso kirjoitti:
Su Tammi 20, 2019 11:33
Vastaukseni alkuperäiseen kymysykseen on 0,5 litraa liikaa ei aiheuta mitään ongelmia "terveessä" koneessa jossa huohotus on kunnossa, 1-2 litraa puskee jo läpi tiivisteistä tm.
Kiitos. Kyllä sitten öljypohjan modaus on edessä rata-ajoa varteen. Mutta kokemuksistani ehkä voin sanoa , että arki-ajossa on tärkeä , että öljypainetta riitä. Olin laiska ja ei viitsinut tarkistaa öljyn määrä ja jos venakoppassa nosturit rupesivat tikitama sitten meni n 2 litra mootorinöljyä lisäksi. Tästä hetkestä lähtien ajettu yli 100 000 km , hetkellä 285 kkm mittarissa ja mootori kehrä moitettomasti. Jakopään ketju pitä hieman ääntä mutta SAAB korjamon asentajan sanojen mukaisesti ei viellä vaaralinen melu.

Ja ehkä KUSE-AJO SAAB on löytynyt. Monta autoa taloudessa ja ei viellä semmöistä romua kuin äskein ostin varaosiksi. My 2002 SAAB 9-5 Aero 350 kkm mittarissa ja auto suurinpiirtein paskaksi ajettu , alusta noin hirveässä kunnossa , että ajasin ostospaikasta n 40 km ja enempä ei uskaltanut. Hirvea melua etupyörien luona ja mittaristo kuin joulunkuusi - valot vilkuu ja sammu , OBD lukija näytti ihmetarinoita , automaativaihtesto toimis mutta R , N , D vaihto vaivalinen ja P asento mahdotonta löytää. Apurunkon puslat paskana , koiranluut , taka akselin puslat löystynyt ... .Eli ROMU mitä ROMU. En ymmärä miteen katsastusmies oli vuosi sitten antanut leimaan.
Vastaa Viestiin