Sanosimpa että EBC,t + kisa jarrunesteet niin on jarrut kunnossa
Meinaa vaan unohtua monelta elintärkeä juttu nimittäin jarrunesteitten vaihto kerran vuodessa , ja neste mielummin Motulin racing mallia
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Eikös jotkin ns."kisa"jarrunesteet ole sellaisia jotka keräävät kosteutta herkästi ja sen takia niitä olisi syytä vaihtaa usein? Muistaakseni jotkin silikoni pohjaiset nesteet ovat siinä mielessä ongelmallisia.
Eipä silti, kyllähän niitä tavallisiakin nesteitä olisi hyvä vaihtaa tarpeeksi usein.
Itsellä kisakäytössä Castrolin silikonipohjainen liemi. Pönikässä luvataan pidempi käyttöaika kisakäytössä, kuin normaalisti käyttöautoille mielletään.
Hinta on vain aika huima. Litrahinta taitaa olla siinä 100e pinnassa.
Mutta voin lämpimästi suositella. Kilpurista lähti jarruongelmat nesteen vaihdon yhteydessä.
Yleisimmin jarrujen katoaminen tosiaan johtuu juuri nesteestä, kun puhutaan käyttöautosta ja muuten kunnossa olevista jarruista.
Löytyihän se lopulta:
Castrol SRF
Erityisesti kilpakäyttöön tarkoitettu jarruneste, jolla on erittäin korkea kiehumispiste. Yhteensopiva DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1 nesteiden kanssa.
Edit: Copypaste hommia
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
SRF on varmaan paras jarruneste, ainoa miinus on että kerää nestettä, eli vaihto riittävän usein....
Itellä käytössä mitä milloinkin, nyt taitaa olla ATE sininen racing. Ikinä ei ole rata-Saabin jarrut vielä hävinnyt, vaikka on ajettu ties-millä-Bendixillä .... (kopkop, koputtaa puuta)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Itsellä on seuraavanlaisia kokemuksia EBC:n uritetuista levyistä ja vihreistä paloista ng900:ssa;
- Paloista irtosi jostakin syystä vähän pölyäkin vaikka ei pitäisi.
- Levyt vetäisivät itsensä kieroon melko pian asennuksen jälkeen. En voi aivan vakuuttunut olla asennuksen onnistumisesta, mutta ei sitä paljon huolellisemminkaan voisi enää tehdä. Takuu ei silti levyjä korvannut. Syytä kieroutumiseen ei oikein keksinyt.
- Noilla jarruilla ei ollut mitään ongelmia edes vauhdikkaassa ajossa Norjan vuoristossa. Teho vain parani lämmetessään ja sitä kovempaa rääkkiä tuskin normiliikenteessä saa aikaan. Radallakaan ei ollut mitään ongelmia. Nesteenä oli/on EBC:n neste joka varmasti vaikutti asiaan. Sen lämmönjohto on aivan eri luokkaa kuin halppisnesteillä.
- Kyllä nuo uritetutkin levyt sain hehkumaan oranssina, kun meni hermot siihen ravistukseen. Muutama jarrutus tuolta +200 vauhdista, niin johan väri muuttui. Paloista kiehui värit pois jo melko pian asennuksen jälkeen.
EBC:n punapalojen "toimintalämpö" alkaa nykyisin jo samasta kuin muidenkin, kestävät vaan huomattavasti korkeammalle. Kylmänä voi tuntua, että teho ei ole vielä hyvä, mutta käytännössä se pitäisi olla sama kuin muillakin paloilla. Parempi teho lämpimänä vaan saa sellaisen tunteen aikaan.
uukka kirjoitti:Itsellä on seuraavanlaisia kokemuksia EBC:n uritetuista levyistä ja vihreistä paloista ng900:ssa;
- Paloista irtosi jostakin syystä vähän pölyäkin vaikka ei pitäisi.
Minä olen käsittänyt, että noistakin irtoaa pölyä mutta se on eri väristä kuin tavallisten jarrupalojen musta pöly. Vaaleampi pöly kun ei vanteista niin helposti erotu.
Niitä greenstuffeja ainakin mainostetaan pölyttöminä. Paskapuhetta. Pölyä mitä pölyä, värillä mielestäni väliä.
Moiset yhdet ajoin loppuun satkussani. Jarrutusteho lämpimänä hyvä. Poikkeuksena pari ekaa jarrutusta pitää tehdä varoen, koska ei kunnon jarrutustehoa.
Ei ollut moksiskaan kun itekkin hiillostin niistä maalit savuksi. (käsijarru laahas)
Lainaus sporttiauton sivuilta:
"Ei enää mustaa pölyä — pinnan hiiltymistä ei tapahdu ennen 500 C."
Onko kenelläkään käsitystä syökö punaiset palat huomattavasti enemmän levyä kuin nuo vihreät?
Punaisten palojen kulutuskestävyys normaalissa katuajossa lienee parempi?
Ainakin kaverin Op*lissa eivät nuo ko. romppeet kestäneet juuri nimeksikään! Taisi olla niin että ne levyt söi palat aika nopeasti loppuun ja lisäksi levyt vielä alkoi halkeileen!
Mulle ollu noi punaset alle kohta vuoden ja ei mitään raportoitavaa "äkillisestä" kulumisesta. Laiton samalla kertaa uudet viggen orkkis levyt eteen, kun ei parempiakaan tullut vastaan. Pari kolme ratakeikkaa nyt takana, eli palat ovat saaneet myös sikaa.
Tässä tää vanha linkki taas uudestaan.... Voi olla , että nuo Green Stuffit ja Red palat ovat kokeneet pientä tuotekehitystä sitten oheisen linkin...
saabisti2 kirjoitti:
Olenkin tässä itse miettinyt noita EBC green stuffeja nyt kun ostin pari viikkoa sitten motonetistä taakse uudet palat (ferodo) mutta nuo kitisee lämmetessään niin perkeleesti että kuulo lähtee jos vieressä seisoo kun reippaasti jarruttaa, eikä tunnu hiljentyvän kilometrien myötäkään millään. Tulikohan maanantaikappaleet. Taidan kohta viedä takasin ja ostaa vaikka ne EBC greenit tilalle.