Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Allekirjoituksen autoon ilmestyi nyt tämä Saabimainen Steering lock malfunction, joka tuli sen jälkeen kun oli akku irroitettuna noin 30min. Eli nyt avain ei käänny virtalukossa.

Akku on noin kuukauden vanha ja mitattu 12.58v navoista kengän kiinnityksen ja herjan jälkeen.
Auto oli testerissä juuri ennen tapahtumaa ja latausvirta oli tuolloin 14.0.
(Napa oli irti koska piti poistaa muistista vahempi vikakoodi johon Op-Com ei ole pystynyt)

Tech2 kertoi seuraavaa Steering lockista:
CIM: SCL Unlocked and secured Estää
SCL: SCL Unlocked and secured Estää

B1016 00 Ohjainyksikkö, ei lisätty
B1000 36 Ohjainyksikkö, sisäinen vika

Vikakoodien nollauksen jälkeen:
Lähetin hyväksytty Estää
B1016 00 Ohjainyksikkö, ei lisätty
B1000 36 Ohjainyksikkö, sisäinen vika

Cimille tuleva Techin kertoma jännite on:
Max: 12.1v
Min: 12.1v
Nyt: 12.1v

Mitä tästä voi tulkita? Ollaanko jo hyvää vauhtia laittamassa CIM ostohousuja jalkaan, vai löytyykö jotain konsteja, ideoita tai kokemuksia?

Kaikki CIM aiheet luettu, mutta yllämainituista vikakoodeista en löytänyt mitään tähän liittyvää tietoa.

On tää vaan karseeta touhua :lol:

Kiitoksia
Viimeksi muokannut Gnek, Pe Helmi 22, 2019 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Valitettavan tutulta kuulostaa:
viewtopic.php?f=15&t=146866&start=45#p1177584

Cimmin poistoa, lisäystä ja uudelleenohjelmointia voi kokeilla, mutta kyllä tuo aika vahvasti hajonneeseen cimmiin viittaa. En tiedä kuittausproseduuria, mutta joskus noita kuulemma on saanut henkiin kuittaamalla. Tuossa yhteydessä piti ainakin tekillä vapauttaa avain ensin.

En muista mitä kaikkia koodeja omani antoi, mutta kyllä siellä ton suuntaisia koodeja kasa oli. Ja siis nimenomaan akun irrotuksen jälkeen tuokin ilmeni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Kiitos viestistä.

Tätä vähän pelkäsinkin. Täytynee kokeilla Techillä jos vanhaan laitteeseen saisi eloa, mikäi saan järjestettyä.
Kuten yleensä, tässäkin tapauksessa auto ei ole helpoimmassa mahdollisessa paikassa toimenpiteitä varten.

Linkittämäsi keskustelu on tuttu, ja siellä puhutaan myös akun jännitteistä näihin liittyen.
Omalla kohdalla en usko että akun jännite on vaikuttanut asiaan, joka tietysti herättää kysymyksen, voiko ihan
pelkkä akun vaihto käräyttää CIM:in huonona päivänä, varsinkin autojen ja elektroniikan ikääntyessä.
Toivotaan kuitenkin että tässä on käynyt vaan huono tuuri.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Se täytyy vielä kysyä, että miksi jotkut alkuperäisosia myyvät liikkeet myyvät uusia CIM yksiköitä ilman avaimia?
Onnistuu kuulema koodaus ilman yksikön mukana tulevia avaimia?

Koskeeko tämä vain yksiköitä jotka eivät ole olleet vielä käytössä ja nollatilassa?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Uuden CIM:in kanssa ei tartte avaimia, siihen voi ohjelmoida vanhat avaimet. Käytetyn tarttee vähintään yhden, jos ei joku ole tuhon kiertotietä kehittänyt.
voiko ihan pelkkä akun vaihto käräyttää CIM:in huonona päivänä, varsinkin autojen ja elektroniikan ikääntyessä.
No ainakin mulle noin kävi, muuta syytä en keksi. Ei yhtään oiretta, kunnes akun johdon irrotuksen ja takaisin laiton jälkeen CIM kaput. Pienen kipinän iski kenkää irrottaessa, oisko tuosta ottanut nokkiinsa. Huonosti on kyllä elektroniikka suunniteltu jos noin pienestä hajoaa.

Mulle jäi kaiken säädön jälkeen yksi uusi CIM hyllyyn, mutta saa olla pahan päivän varalle tallessa.

Ebayssa on myös osia, tässä tapauksessahan pelkkä piirilevy riittäisi, tosin kaikkien mukana ei tule avaimia:
https://www.ebay.co.uk/bhp/saab-cim
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

SS kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 18:51
No ainakin mulle noin kävi, muuta syytä en keksi. Ei yhtään oiretta, kunnes akun johdon irrotuksen ja takaisin laiton jälkeen CIM kaput. Pienen kipinän iski kenkää irrottaessa, oisko tuosta ottanut nokkiinsa. Huonosti on kyllä elektroniikka suunniteltu jos noin pienestä hajoaa.

Mulle jäi kaiken säädön jälkeen yksi uusi CIM hyllyyn, mutta saa olla pahan päivän varalle tallessa.

Ebayssa on myös osia, tässä tapauksessahan pelkkä piirilevy riittäisi, tosin kaikkien mukana ei tule avaimia:
https://www.ebay.co.uk/bhp/saab-cim
Pieni kipinä täälläkin muodostui, joka on mielestäni kuitenkin aika yleistä akkukenkien kanssa.
Joku yhteys näillä on pakko olla, koska mullakaan ei minkäänlaisia oireita aikaisemmin.

Piirilevyjä katselin tosiaan myös, ja niitä tuntuu saavan aika sopivasti. Jos sinulta löytyy CIM hyllystä, kannattaa viedä pankin holvilokeroon.
Saatavuus erittäin huono ja vika näyttää olevan, noh ei ainakaan harvinainen :roll:
Käytettyjä löytyy, mutta kestääkö ne 2 viikkoa vai auton loppuiän... siinäpä se.

Katsotaan mikä on sekaisin ja mikä kärähtänyt, laitan infoa kun vähän viisastutaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kipinä tuli akkua irrotettaessa? Oliko auto seissyt sammutettuna jo jonkin aikaa, vai ryhdyttiinkö akunvaihtopuuhiin heti virtojen katkaisun jälkeen? Autohan menee lepotilaan vasta joitain minuutteja virtojen katkaisun jälkeen, siellä voi olla kaikenlaista prosessia vielä tekeillä, jos akkua irrottaa pian virrankatkaisun jälkeen, eikä vehkeet välttämättä tykkää siitä että niiltä viedään yhtäkkiä sähköt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Auto oli seissyt lähes tunnin ennen miinusnavan irroittamista. Kipinä tuli omalla kohdalla asennuksessa, kipinällä tarkoitan sitä navan kiinnityksessä ilmenevää räpsähdystä, pimeällä näkyy toki myös kipinä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Nyt kun sanot, niin taisi se asennusvaiheessa tuo kipinä mullakin näkyä. Semmoinen ihan pieni räpsy joka hämärässä pajassa näkyi. Tarttee varmaan seuraavan kerran kytkeä väliin eka sopiva vastus yms. Tai joku varistori napojen väliin jännitepiikkejä leikkaamaan kuten joissain starttikaapeleissa on.

Olen tuon jälkeenkin akun kenkää pariin kertaan irrottanut ja pytkinyt tökkäämään sen paikalleen "kerralla" eikä niin että kenkä ensin hipaisee napaa. En tiedä auttaako mitään...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Lyhyesti palatakseni noihin alkuperäisen viestin koodeihin ihan mielenkiinnosta.

Voin olla väärässä, mutta vikakoodien kohdan:
"Lähetin hyväksytty" tulkitsisin niin että virtalukko on tässä tilanteessa Ok, koska se juttelee avaimen kanssa ja lähettää tiedon CIM:ille, joka puolestaan ei lopulta ole pelissä?

Korjatkaa toki jos olen väärässä.
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja markkula »

Virtalukko ei päätä onko avain hyväksytty. CIM ja avain ovat pari.
9-5 2.0 Tid 2010
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

markkula kirjoitti:
La Helmi 02, 2019 20:19
Virtalukko ei päätä onko avain hyväksytty. CIM ja avain ovat pari.
Sen ymmärrän kyllä. Nyt artikuloin itse vähän huonosti, meinasin siis että virtalukon kautta menee avaimesta tieto CIM:ille, eli virtalukko ilmeisesti Ok koska lähetin on hyväksytty, joka oman tulkinnan mukaan meinaa että tieto menee virtalukolta CIM:ille asti joka on vikatilassa?
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja markkula »

Ymmärtäisin että CIM on hyväksynyt avaimen. CIMiltä tulee tieto että lähetin on hyväksytty ja nyt pitäisi ohjauslukon aueta. Myöskin avaimen kääntö pidemmälle onnistuu vasta kun CIM ohjaa eston pois.

Edit: Ekassa postauksessasi lukee "Lähetin hyväksytty Estää". Tarkoittaako tuo kuitenkin että lähetintä ei olisi hyväksytty?
9-5 2.0 Tid 2010
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Gnek »

markkula kirjoitti:
La Helmi 02, 2019 21:48
Edit: Ekassa postauksessasi lukee "Lähetin hyväksytty Estää". Tarkoittaako tuo kuitenkin että lähetintä ei olisi hyväksytty?
Se voi tietysti olla hyvin mahdollista, itse ajattelin tekstin tarkoittavan Suomeksi käännettynä:
Lähetin hyväksytty mutta eston syy on:
B1016 00 Ohjainyksikkö, ei lisätty
B1000 36 Ohjainyksikkö, sisäinen vika
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä CIM - rattilukko - virtalukko -yhdistelmä on jonkin vian ilmestyessä hyvin hankala tapaus.

Edellä olevan kuvauksen mukaan tuntuu minustakin siltä kuin virtalukko toimisi ja myös CIM ainakin osittain. Mikäli taas rattilukko ei ole kunnossa tilanne jää tuohon alkuvaiheeseen eikä virtalukkokaan käänny.

CIM on oltava ainakin tietyltä osin kunnossa ja toiminnassa, jos kauko-ohjattu keskuslukitusikin toimii. Tämä on tietenkin eri toiminto kuin ajonesto, koska virta-avaimessa on kaksi eri toimintoa CIMin kansa: kauko-ohjaus + ajonesto. Sitten tuon virtalukon ja CIM välisen tominnon ajonoeston kohdalta voisi kokeilla seuraavaa:
Ei käytä kauko-ohjainta ollenkaan vaan menee lukittuun autoon "kovalla avaimella" kuskin ovesta. Tämän jälkeen laittaa avaimen virtalukkoon ja kokeilee nyt kuskin oven keskuslukitusnapista vapauttaa keskuslukot muista ovista. Toimiiko?
Mikäli tuo toimii, niin CIM on varmasti hyväksynyt virta-avaimen ja silloin CIMssä on tieto "avain hyväksytty". Sitten jää vaihtoehdoksi CIMssä oleva vika, joka vapauttaa ratti- ja virtalukon.
Mikäli taas ei edes keskuslukitusta saa auki tuon "kovalla avaimella" sisään menon jälkeen, niin silloin vika on melkein pakko olla virtalukko-CIM välillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin