Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Onkos muuten radiokin lukossa? Mulla oli CIMmin hajotessa lukossa avain, radio ja vaihdekeppi (automaatti). Kyllä tuo nyt melkoisen varmasti CIM vialta kuulostaa.
Semmoinen yksityiskohta tuli mieleen, että muistaakseni cimmiä yritettiin poistaa ja lisätä väylään ja sen jälkeen se valitti ettei sisässä olisi ohjelmaa. Uudelleenohjelmointia kokeiltiin, ja tuo vika hävisi hetkeksi kunnes palattiin lähtöruutuun.
Keskuslukitus muistaakseni toimi, mutten enää ole 100% varma tuosta.
Semmoinen yksityiskohta tuli mieleen, että muistaakseni cimmiä yritettiin poistaa ja lisätä väylään ja sen jälkeen se valitti ettei sisässä olisi ohjelmaa. Uudelleenohjelmointia kokeiltiin, ja tuo vika hävisi hetkeksi kunnes palattiin lähtöruutuun.
Keskuslukitus muistaakseni toimi, mutten enää ole 100% varma tuosta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Kiitos vinkistä! Täytyy tänään käydä kokeilemassa, mikäli pääsen sisälle kovalla avaimella jäässä olevaan autoon
Edit: Mikäli muistan oikein, varashälytin jää päälle ellei käytä keskuslukitusta. Nythän sitä ei voi ottaa pois kun ei saa virtaa päälle ja sen myötä pääse SID:Iin säätelemään.
Edit: Mikäli muistan oikein, varashälytin jää päälle ellei käytä keskuslukitusta. Nythän sitä ei voi ottaa pois kun ei saa virtaa päälle ja sen myötä pääse SID:Iin säätelemään.
Viimeksi muokannut Gnek, Su Helmi 03, 2019 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Keskuslukitus toimii, radio ei mene päälle ilman virtoja, myös laatikko P-asennossa lukossa, tämän saa kyllä vapautettua jalkatilan keskikonsolissa olevan sivupanelin alta. Olen myös CIM vian kannalla, mutta kokeillaan nyt eri vaihtoehtoja kun on mahdollisuus. Täytyy testata tuota Petrisan ehdottamaa asiaa.SS kirjoitti: ↑Su Helmi 03, 2019 10:37Onkos muuten radiokin lukossa? Mulla oli CIMmin hajotessa lukossa avain, radio ja vaihdekeppi (automaatti). Kyllä tuo nyt melkoisen varmasti CIM vialta kuulostaa.
Semmoinen yksityiskohta tuli mieleen, että muistaakseni cimmiä yritettiin poistaa ja lisätä väylään ja sen jälkeen se valitti ettei sisässä olisi ohjelmaa. Uudelleenohjelmointia kokeiltiin, ja tuo vika hävisi hetkeksi kunnes palattiin lähtöruutuun.
Keskuslukitus muistaakseni toimi, mutten enää ole 100% varma tuosta.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Menin auto lukossa sisälle pelkällä avaimella, varashälytin kytkeytyi kun avasin oven, laitoin avaimen virtalukkoon ja keskuslukitus toimii ovisäätimestä.petrisa kirjoitti: ↑Su Helmi 03, 2019 10:12CIM on oltava ainakin tietyltä osin kunnossa ja toiminnassa, jos kauko-ohjattu keskuslukitusikin toimii. Tämä on tietenkin eri toiminto kuin ajonesto, koska virta-avaimessa on kaksi eri toimintoa CIMin kansa: kauko-ohjaus + ajonesto. Sitten tuon virtalukon ja CIM välisen tominnon ajonoeston kohdalta voisi kokeilla seuraavaa:
Ei käytä kauko-ohjainta ollenkaan vaan menee lukittuun autoon "kovalla avaimella" kuskin ovesta. Tämän jälkeen laittaa avaimen virtalukkoon ja kokeilee nyt kuskin oven keskuslukitusnapista vapauttaa keskuslukot muista ovista. Toimiiko?
Mikäli tuo toimii, niin CIM on varmasti hyväksynyt virta-avaimen ja silloin CIMssä on tieto "avain hyväksytty". Sitten jää vaihtoehdoksi CIMssä oleva vika, joka vapauttaa ratti- ja virtalukon.
Mikäli taas ei edes keskuslukitusta saa auki tuon "kovalla avaimella" sisään menon jälkeen, niin silloin vika on melkein pakko olla virtalukko-CIM välillä.
Varashälytin sammui avaimen avausnapista.
Tämän proseduurin aikana SID:issä Steering lock malfunction.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
CIM on ainakin pääosin kunnossa. Voi olla ihan täysinkin. Rattilukko ei avaudu. Syy voi olla rattilukossa, mutta aivan hyvin myös CIM. Lisäksi vika voi olla virtalukossakin, jolloin se vapautus ei toimi.
Tosi vaikeita nämä. Tuo mainittu tilanne jää päälle, jos rattilukossa tai virtalukossa vikaa, mutta aivan hyvin itse CIM näiden lukkojen vapautus osion osalta viallinen.
Ihan arvailuksi menee.
Ps. Muistaakseni Techillä voi pakkovapauttaa sekä virta että rattilukon. Näin ollen voi testata avautuuko ja lukittuuko ne. Jos jompi kumpi ei toimi, niin siinä vika. Ellei kumpikaan, niin CIM vika.
Näin muistelisin, varma en ole.
Tosi vaikeita nämä. Tuo mainittu tilanne jää päälle, jos rattilukossa tai virtalukossa vikaa, mutta aivan hyvin itse CIM näiden lukkojen vapautus osion osalta viallinen.
Ihan arvailuksi menee.
Ps. Muistaakseni Techillä voi pakkovapauttaa sekä virta että rattilukon. Näin ollen voi testata avautuuko ja lukittuuko ne. Jos jompi kumpi ei toimi, niin siinä vika. Ellei kumpikaan, niin CIM vika.
Näin muistelisin, varma en ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Virtalukon pystyy ainakin vapauttamaan, mutta rattilukon vapautus ei ainakaan hajonneen CIM:n kanssa onnistunut jos tuommoinen mahdollisuus on. Toi CIM:n sisäinen vika kyllä puoltaisi vahvasti CIM vikaa ja kuten sanottua oireet täsmää omaan tapaukseeni. Harmi kun ei tullut vikakoodeja tarkemmin listattua kun ei ollut omaa techiä vielä silloin.
Kukas tuosta radion lukituksesta huolehtii?
Kukas tuosta radion lukituksesta huolehtii?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Tyhmä kysymys, mutta olet varmaan kokeillut heiluttaa rattia samalla kun tunkee avainta virtalukkoon?
T. Antti
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Kokeilin myös heiluttaa rattia.
Auto menee ensi viikolla tutkimuksiin jonka jälkeen selviää ongelman lähde.
Radion lukituksesta huolehtii varmaan YLE, jos vero on maksamatta
Valitettavasti minulla ei ole siitä enempää tietoa.
Kiitos paljon vastanneille!
Auto menee ensi viikolla tutkimuksiin jonka jälkeen selviää ongelman lähde.
Radion lukituksesta huolehtii varmaan YLE, jos vero on maksamatta
Valitettavasti minulla ei ole siitä enempää tietoa.
Kiitos paljon vastanneille!
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Onko sinulla SS niin että radio toimii kun avaimen työntää virtalukkoon?
Itsellä auton toimiessakaan ei mielestäni lähde radio tulille ennen avaimen kääntämistä?
En siis ole tässä tapauksessa päässyt toteamaan onko myös radio lukossa vai ei, koska virtalukko jumissa.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Radio lähtee päälle vaikkei ole avainta paikoillaankaan. Eli autoon jätetyt lapset voivat kuunnella musiikkia. Radio sammuu poistaessa avaimen, mutta on kuitenkin uudelleen käynnistettävissä.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Ei kuitenkaan ole aina niin selvää tuo vian lähde.
Minulla aikoinaan hajosi rattilukko ja tämä sama ilmoitus tuli. Rattilukon vaihdolla selvisi. Paljon näitä CIM vikoja on kuitenkin ollut niin Saabeissa kuin Opeleissa joten sen perusteella hyvin todennäköinen vian paikka.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Jos tuon rattilukon saa auki, voisi sen irroittaa kokonaan kokeeksi. Auto ei sitä varsinaisesti kaipaa. Ajelin itse joskus pari viikkoa ilman rattilukkoa. Pelkäsin sen tyhjentävän akun joten irroitin pois.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Just näin, radio käynnistyy kun auton starttaa TAI painaa napista päälle. CIM vikatilassa antoi locked tekstin radion ruudulle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Lyhyt päivitys.
CIM oli mennyt pimeäksi, eikä sitä saanut elvytettyä henkiin. Eli vikakoodit viittasivat siihen kuten spekuloitiin.
CIM oli mennyt pimeäksi, eikä sitä saanut elvytettyä henkiin. Eli vikakoodit viittasivat siihen kuten spekuloitiin.
Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?
Oriolta näemmä saa nykyään korjaussarjoja CIM-moduulille ja virtalukolle:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Ja tuolta löytyvä dokumentti:
https://portal.orio.com/wcsstore/OrioCa ... Y03-12.pdf
Nopeasti laskettuna hinta marmorilla noin 335e.
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Ja tuolta löytyvä dokumentti:
https://portal.orio.com/wcsstore/OrioCa ... Y03-12.pdf
Nopeasti laskettuna hinta marmorilla noin 335e.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2