Virtalukon pohja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Virtalukon pohja
Lyhyellä aikaa pätkäissyt 3x black out ja virta-avainta koplaamalla OFF/ON kone takas tulille vauhdista ja matka jatkuu.
1. Mistä uusi virtalukon pohja?
2. Saako lukon pohjan takas kuosiin kontaktorien kärkien viilauksella. Perehdyin hieman asiaan ja kärjet olisi helpostikin kaivettavissa esille.
3. Kannattaako käytetyn ostaminen
Lukon pohjan irrotus/asennus ei paha rasti, mutta hyvä jos kuitenkin suveen asti viitsisi pelittää.
Onko raportoitu total pysähtymisiä vaivan tähden?
CS 2,0t -97 225 000 km
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yhtään lukonpohjaa omissa tontuissa ei ole mennyt, lukkoja enemmän tai vähemmän renaavina tontuissa kylläkin ollu muutama. Km noilla mun 86-94 tontuilla ollut 230tkm -550tkm välillä

Nytkin omassa kulkineessa käytettävä aina avain irti jos uudelleen startata meinaa, lukko siis temppuilee.

Luulisi käytetyn ehjän pohjankin jostain löytyvän, uusista ei mulla tietoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja marvi »

Jos ei muuta niin työkuvia voi fiilistellä tuolta:

viewtopic.php?t=54846
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Aikoinaan kotipaikan pihaan teki tonttu ekan totaali stopin (onneksi), tajusin heti, ettei saanut virtaa kuten piti, minulla oli silloin hankittuna motonetistä hankittu virtalukon pohja, jolla sain vian paikallistettua heti tuohon pohjaan. Noissa tarvikepohjissa oli silloin sopimattomuus ongelmia, niin en saanut virtalukkoa toimimaan kunnolla tuolla. Piti sitten tutustua vanhan pohjan sielun elämään ja ei muuta kuin kärkien viilailua ja pientä taivuttelua, osat kasaan ja tiukkaa ajoa. No tämä hengen pelastus kesti muistaakseni vuoden päivät kunnes pohja porsi lopullisesti silloisen työpaikan pihaan. Auto piti silloinkin saada liikenteeseen, niin ohitin pohjan sähköt sitten kolmella kytkimellä, ajelin autoa "nappistartilla" kunnes sain uuden virtalukonpohjan toisen varaosaketjun kautta hankittua, joka sitten toimi kunolla. Eli auton kyllä saa liikenteeseen, jos pohja alkaa pätkimään tai porsii kokonaan ilman, että on laittaa uutta osaa paikalleen.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko tontussa jokou päärele tms?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Siis, oliskos tuohon vaivaksi jokin muukin vaihtoehto?
Onhan toi silleen vähän erikoinen, että itsestään kesken ajon katkaisee.
Viimeksi muokannut Hukkaportti, To Helmi 14, 2019 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CS 2,0t -97 225 000 km
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja marvi »

Kyllä annetuilla lähtötiedoilla annan ääneni sinne virtalukonpohjaan.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuli todettua toimivaksi avata nuo kuusiokolo ruuvit torx ruuvarilla, T8 oli just soppeli :wink:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Virtalukko kävi pelleilemään eli se ei palauta startatessa vaan jää ääriasentoon,joutuu kääntämään avainta hiukan taaksepäin että ei jää startti huutamaan ja kaikki valot palamaan mittaristoon..Pohjassako vika vai missä? ajettu vasta 200tkm
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11480
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohjasta todennäköisesti murtunut palautusjousen vastinsakara, kuten tuolla:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

jus kirjoitti:
To Marras 14, 2019 18:35
Virtalukon pohjasta todennäköisesti murtunut palautusjousen vastinsakara, kuten tuolla:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Sepä se tod näk on.Kiitoksia vastauksesta ja linkistä.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja cc »

Jos kellä jäänyt käyttämättä virtalukon tarvikepohja sovitusongelmien takia, tarkemmin syystä että lukkosylinteri ei avainta poistettaessa nouse ylös niin että ohjauslukko kytkeytyisi päälle, voi kokeilla pienellä pyöreällä- ja lattaviilalla aavistuksen avartaa virtalukon pohjan akselin koloa johon lukkosylinteriltä tuleva välitanko painuu. Siis koloa joka muistuttaa kreikkalaista fii-kirjainta ( Φ ). Paljoa sieltä ei tarvi ottaa pois.

Tuli tilanne että tuollainen tarvikepohja nyt piti saada kiinni ja tällä sen sai pelaamaan. Pohja oli Motonetistä vuosia sitten hommattu Scantechin laatikossa. Tässä tapauksessa kolo oli ahdas ja se välitanko ei liikkunut päittäin kolossa riittävän herkästi. Voiteluainetta vielä väliin ja hyvin toimii.
Kiinnitysvaiheessa pitää vielä hakea sivusuunnassa se herkin kohta, jonkun millin kymmenyksen se ainakin minulla liikkui. Pystysuunnassahan ei juuri käätömahdollisuutta, ne lukitusruuvit kun painaa mötikkää aina ylös. Ongelman selvitystä helpotti kummasti kun oli irtonainen ohjauslukko käsissä jolla pääsi kokeilemaan.

Uudet pohjat ilmeisesti kiven alla jo, tarviketilannekin ilmeisen heikko, ainakaan Motonetissä ei näytä enää olevan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla on yksi uudehko motonetin scantech joka vähän käytetty virtalukon tarvikepohja ja tuli ostetun lukkopesän mukana. Kokeiltiin tuotakin mutta ei oikein istunut toimimaan niin vanha pohja jätettiin. Mulla jäi ongelmat pois kuitenkin ihan lukkopesän vaihdolla.
Tämä vinkkisi on hyvä niin voisi huviksern katsella olisiko tuossa sama vaiva, oma pohja oli hyväkuntoinen niin itse en tätä scantechia kylläkään tarvia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja cc »

Joo, todennäköisyys hyvä että tulee toimiva pohja. Perussyy jumitukseen taitaa olla että se lukkosylinteriltä tuleva, ohjauslukkoa ohjaava välitanko joko painuu sivuttain tai kääntyy aavistuksen vinoon ja tarkassa kolon sovituksessa alkaa kanittaa. Huomasi tuon kun löysin kiinnitysruuvein pesän päätä tökkimällä loksahti lukkosylinteri ylös avaimen irrotuksessa.
Aikanaan piti tarvikepohja ostaa kun alkuperäisestä murtui se nippa. Tolla ajelin lähelle katsastusta mut sit piti hommata käytetty alkuperäinen, ja sen mukana tuli koko ohjauslukkosysteemi pesineen, avaimineen. Nyt sit hajos toikin pohja, tällä kertaa kontaktivika, niin piti perehtyä tarvikkeen elämään.
Alkupräinen murtunut pesä vielä purettuna talleessa, siinä toimivat kontaktit, ja tuossa toisessa ehjä käyttömekanismi niin eiköhän noista vielä rakenna yhden varalle.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin