Mikä naurattaa topic
Re: Mikä naurattaa topic
Poliisin poika.. Hyvä pätkä
https://www.youtube.com/watch?v=sGnHQT1tLAc
https://www.youtube.com/watch?v=sGnHQT1tLAc
Re: Mikä naurattaa topic
^ Kiitos, pelastit just lauantain
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mikä naurattaa topic
Oli eksä ilmaantunut Nettiautoon myyntiin. Kerkeshän se jo kuukauden miellyttää uutta omistajaa
Ihan pienen hetken heräsi kaipuu takaisin nelivedon pariin, mutta sitten muistin ettei se mikään halpa pirssi ollut ajaa. Ja liikkuuhan tuo nykyinen vähän rivakammin myös onneksi
Ihan pienen hetken heräsi kaipuu takaisin nelivedon pariin, mutta sitten muistin ettei se mikään halpa pirssi ollut ajaa. Ja liikkuuhan tuo nykyinen vähän rivakammin myös onneksi
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
Pihasaunan takaseinä. Alajuoksu täysin tohjona kosteusrasituksesta, jota tarjoilevat 70-lukuisen betonilattian perustana oleva märkä savihiekka, sisään päin vinossa oleva sokkelikivi, edellämainitun tasalle noussut, väärään suuntaan kaatava pintamaa ja tiilikaton kouruton, vuotava räystäs - eli seitsemän oikein ja lisänumero. Seinä kuitenkin seisoo yläpuolella vakaasti suorassa eikä osoita minkäänlaisia merkkejä romahtamisvaarasta, tiilikatosta nyt puhumattakaan.
Ei talonrakentamisen ja lujuusopin kursseilla tällaisesta rakennusfysiikasta kerrottu En sinänsä valita, ne sokkelikivet on paljon helpompi suoristaa kun päällä ei ole minkäänlaista kuormaa
Ei talonrakentamisen ja lujuusopin kursseilla tällaisesta rakennusfysiikasta kerrottu En sinänsä valita, ne sokkelikivet on paljon helpompi suoristaa kun päällä ei ole minkäänlaista kuormaa
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Mikä naurattaa topic
Näkisin, että 40 vuotta palvellut pihasauna kyseisellä rakenteella on aika hyvä suoritus. Nykytyyliin se tehtäisiin kolme kertaa kalliimmalla ja uusittaisiin viimeistään 20 vuoden päästä .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Mikä naurattaa topic
Kokonaisuus ratkaisee. Italiassa toi olis hyväkuntoinen rakennus, koska kuten mainittua, se seinä seisoo suorassa ilman romahdusvaaraa. Miksi korjata jotain mikä ei ole rikki?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
^^Niin, ja kun itse hirsi on kuitenkin vuodelta 1950, tai punamultapinnastaan päätellen vielä sitäkin vanhempi (satkun asuttaman tallin hirsikehikko ainakin on arviolta toissavuosisadalta).
^Jos sisällä olisi saunan varusteet, aka. paneelit, lauteet ja kiuas, olisin täsmälleen samaa mieltä. Mutta kun nuo ovat saaneet jossain vaiheessa huutia hunajantuotannon tieltä, niin ihan ei pokka riitä ruveta lyömään uutta paneelia seinään, joka pysyy pystyssä italialaisella pyhällä hengellä.
^Jos sisällä olisi saunan varusteet, aka. paneelit, lauteet ja kiuas, olisin täsmälleen samaa mieltä. Mutta kun nuo ovat saaneet jossain vaiheessa huutia hunajantuotannon tieltä, niin ihan ei pokka riitä ruveta lyömään uutta paneelia seinään, joka pysyy pystyssä italialaisella pyhällä hengellä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mikä naurattaa topic
Meillä pysyi yläkertaan menevät portaatkin pyhällä hengellä. Siitä oli just ennen purkuhommia kiivennyt yläkertaan kolme satakiloista äijää kantaen Smegin jääkaappia.
Paneelia päälle vaan. Se on vahva se henki, sano
Paneelia päälle vaan. Se on vahva se henki, sano
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mikä naurattaa topic
Eikös se sanonta kuulu jotenkin näin "Sen minkä mitta heittää, sen lista peittää". . Tätähän voisi soveltaa myös edellä kirjoitettujen kommenttien sisältöön.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mikä naurattaa topic
Metallipuolella vastaava: "Ei ole olemassa huonoja hitsaussaumoja, on vain liian ohuita maalikerroksia."
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Mikä naurattaa topic
80-luvulla faijan duuniin tuli ekaa kertaa työsuhdeautot tarjolle. Samoihin aikoihin Mazda mainosti laatuaan sillä, että on 7 maalikerrosta. Faijan kollegat kokeiltuaan Mazdojensa törmäyskestävyyttä keksivät uudeksi mainoslauseeksi "Mazda, 7 maalikerrosta ja pellit pois välistä".
Vuonna 84 faija vaihtoi n. vm 80 Saab 99 työsuhdeautoon valiten rosterista Mazda 323:n. Tuolloisen 7 vuotiaan pojan mieleen jäi lause, "perkele tää on viiminen japski"
Sitten tulikin 2x og900, Ford Mondeo ja eläköidyttyään hankki NG900 vm 97. N. vuodesta 2003 ukkeli on ajellut Bemareilla.
Vuonna 84 faija vaihtoi n. vm 80 Saab 99 työsuhdeautoon valiten rosterista Mazda 323:n. Tuolloisen 7 vuotiaan pojan mieleen jäi lause, "perkele tää on viiminen japski"
Sitten tulikin 2x og900, Ford Mondeo ja eläköidyttyään hankki NG900 vm 97. N. vuodesta 2003 ukkeli on ajellut Bemareilla.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mikä naurattaa topic
Mitä tässä on omaa taloa remontoinut niin sillä, että hirsirunko vetää ja painovoimaisen ilmanvaihdon takia lämpöä haaskaa ulos joka €&@vetin sekunti ei ole lähellekään niin paljon merkitystä kuin sillä, että vettä ei mene väärään paikkaan.
Itse olen sitä mieltä, että kunnon katto, sadevesijärjestelmä ja ne paikat missä läträtään veden kanssa vesi menee sinne minne pitää (ei sinne minne ei pidä). Ja tieten tasamaalla perustuksen salaojitus; oma tontti on sopivasti loiva, rännit laskee alamaan puolelle ja ainoa talon takana olevan rännin vesi pääsee kohtaan missä maan kaadot on pois päin talosta.
Itse olen sitä mieltä, että kunnon katto, sadevesijärjestelmä ja ne paikat missä läträtään veden kanssa vesi menee sinne minne pitää (ei sinne minne ei pidä). Ja tieten tasamaalla perustuksen salaojitus; oma tontti on sopivasti loiva, rännit laskee alamaan puolelle ja ainoa talon takana olevan rännin vesi pääsee kohtaan missä maan kaadot on pois päin talosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mikä naurattaa topic
Ja hirsirungon tai muutenkin vanhan talon vetävyys tai energian hukkaaminen on pitkälti teoreettisten laskelmien tulosta ja yleinen, mutta yleispäätelmänä usein virheellinen mielikuva. Vetoisuus toki riippuu siitä miten hyvin nurkat on tilkitty ja vaipan aukot kondiksessa.
Kolme esimerkkitaloa:
Talo 1, vanha hirsitalo:
kerrosala n. 240 neliötä, joista n. 190 neliötä lämmintä ja 50 neliötä viileää (kellarikerroksessa ja viileä kuisti, talvella n. +10 astetta)
Rakennusvuosi 1937, peruskunnostusta tehty tietenkin useamman kerran, mutta esim ikkunat on 30 vuotta vanhat.
Materiaali kellarissa ilmaraollinen tiiliseinä, jossa lämpimissä tiloissa sisäpuolinen 40 mm SPU-levy
keskikerroksessa hirsirunko 150 mm, ei lisäeristetty
yläkerrassa purueristeinen lautarunko n. 150 mm, yläpohjassa 300 mm puru, ei lisäeristetty
Lämmitys öljyllä ja/tai sähköllä (vesikiertoinen lattialämmitys/sähköpatterit), keskikerroksessa ilmalämpöpumppu ja varaava takka, jota poltellaan pakkasilla.
Talo 2, uusi hirsitalo:
kerrosala n. 180 neliötä, jotka kaikki lämmintä
Rakennusvuosi 2017 eli nykysäädösten mukaiset eristemäärät yms.
Materiaali 270 mm lamellihirsi
lämmitys poistoilmalämpöpumpulla (lattialämmitys) ja varaava takka
Talo 3, uusi puurunkoinen talo:
kerrosala n. 160 neliötä, jotka kaikki lämmintä
Rakennusvuosi 2016
Puurunko ja villaeristys
lämmitys poistoilmalämpöpumpulla (ilmalämmitys), tukena sähköllä lämpeävä lattialämmitys ja varaava takka
Kaikki talot sijaitsevat Etelä-Suomessa samalla kelivyöhykkeellä. Asukkaina perheet, joissa kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Joitain käyttötapa- ja tekniikkaeroja on, mutta ei mitään mikä heittäisi energiankäyttöjä näiden välillä megawattintuntikaupalla.
Talossa 1 menee sähkö- ja öljylämmittämiseen vuositasolla 15 MWh, jonka päälle ilmalämpöpumppu vie lämmittämiseen sähköä vuosittain 4 MWh, eli yhteensä 19000 kwh ja lisäksi takassa poltetaan reilu kuutio puita vuodessa. Taloussähköä mennyt 3700 KWh/v, eli talouden energiankulutus yhteensä n. 23 MWh/v + takkapuut. (tämä on siis meidän talo, ja nämä luvut on kolmen viime vuoden mitatuista toteumista laskettuja)
Talossa 2 menee energiaa (=sähköä) yhteensä 15 MWh ja takkaan n. kuution verran puita. Jos taloussähkön arvioi samaksi kuin talossa 1, menee lämmittämiseen siis ostoenergiaa noin 11 Mwh/v.
Talossa 3 menee sähköä myös 15 MWh/v, eli samoilla taloussähköoletuksilla siis samat lämmityskulutukset. Takkaa tässä talossa poltetaan kuitenkin useamman kuution verran.
Nyt jos taloon 1 hankkisi keskuslämmitykseksi jonkinlaisen lämpöpumpun, voisi varovaisesti olettaa keskuslämmityksen kulutuksen putoavan puoleen, eli vähennystä n. 7,5 MWh/v. Näin ollen talossa 1 kuluisi energiaa käytännössä sama määrä kuin taloissa 1 ja 2, eli noin 15,5 MWh/v, josta n. 11,5 MWh lämmittämiseen. Neliöitä talossa on kuitenkin näistä kolmesta eniten, ja talo on sellainen "vanha vetoisa energiasyöppö", mitä nämä vanhat lisäeristämättömät talot joidenkin mielestä ovat. Talo 2:kin on hirsirakenteisena teoriassa energiasyöppö verrattuna taloon 3, mutta niin ne vaan isommat neliöt lämpeää samalla energiamäärällä.
Olenkin miettinyt, että miten onnistuineita nämä uusien talojen eriste- ja energiatehokkuusvaatimukset ovat, kun vanhalla, lähes lisäeristämättömälläkin talolla pääsee tällaisiin tuloksiin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mikä naurattaa topic
Itse veikkaisin sisäilman lämpötilaa eli toiset pitää sen justiin siinä 20-asteessa, kuten meidän talous. Ja sitten on niitä mitkä porottaa 23 astetta ja yli.
Meillä on rakennusalaa 114 neliöä, kaiken kaikkiaan lämmintä lattiapintaa alaa on n. 150 neliöä (osa tuosta on yläkerran alle 1.6m korkeaa). Sähköä meni viime vuonna 17800kWh ja sillä lämpesi kaikki (sähköpatterit, lämmin käyttövesi, valot, sähköhärvelit, auton lämmitys, sauna). Polttopuuta palaa takassa ehkä reilut 2 kuutiota vuodessa. Autotallikin on mutta se ei ole lämmintä tilaa.
Meillä on rakennusalaa 114 neliöä, kaiken kaikkiaan lämmintä lattiapintaa alaa on n. 150 neliöä (osa tuosta on yläkerran alle 1.6m korkeaa). Sähköä meni viime vuonna 17800kWh ja sillä lämpesi kaikki (sähköpatterit, lämmin käyttövesi, valot, sähköhärvelit, auton lämmitys, sauna). Polttopuuta palaa takassa ehkä reilut 2 kuutiota vuodessa. Autotallikin on mutta se ei ole lämmintä tilaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mikä naurattaa topic
En tiedä tuosta talosta kolme, mutta ainakin meillä on keskikerroksessa lämpötila talvisin 21-25 astetta (olkkarissa 25 tai ylikin kun takka kuumana), muuten ollaan siinä 20 asteen tienoilla. Tiedän, että talon 2 sisälämpötila ei ole sen korkeampi, talvella kaveri totesi että kuuluu uudessakin hirsitalossa villasukkia kaivata, kun on kunnon pakkaset (meillä ei kaivata)
Mutta toki erinäköisiä eroja syntyy sieltä sun täältä. Yksi tekijä on se, että meidän talo on kompaktisti 9x10 metriä ulkomitoiltaan ja kolmessa kerroksessa. Talot 2 ja 3 on yhdessä tasossa, jolloin ulkovaippaa on talossa paljon enemmän per neliö kuin meillä, varsinkin sitä lämpöhukan kannalta kriittisempää, eli ala- ja yläpohjaa.
Silti asiasta tietämättömien keskuudessa "tiedetään", että tuo meidän talo vie varmaan tuplat tai triplat verrattuna noihin uusiin energiatehokkaisiin taloihin. Paskat.
Mutta toki erinäköisiä eroja syntyy sieltä sun täältä. Yksi tekijä on se, että meidän talo on kompaktisti 9x10 metriä ulkomitoiltaan ja kolmessa kerroksessa. Talot 2 ja 3 on yhdessä tasossa, jolloin ulkovaippaa on talossa paljon enemmän per neliö kuin meillä, varsinkin sitä lämpöhukan kannalta kriittisempää, eli ala- ja yläpohjaa.
Silti asiasta tietämättömien keskuudessa "tiedetään", että tuo meidän talo vie varmaan tuplat tai triplat verrattuna noihin uusiin energiatehokkaisiin taloihin. Paskat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K