HF kitin asennus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja mike »

Minäpä koetan ensi viikolla kaivella josko löytäsin jostain kytkentöjä mitä tein. Kävi vain tietokoneella joulun alla kovalevyn hajoaminen ja ihan kaikki data ei ollu varmuuskopioituneena... :evil:

WISin ja Functional Description dokumenttien pohjalta tein kytkennät.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mike kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 20:22
Minäpä koetan ensi viikolla kaivella josko löytäsin jostain kytkentöjä mitä tein. Kävi vain tietokoneella joulun alla kovalevyn hajoaminen ja ihan kaikki data ei ollu varmuuskopioituneena... :evil:

WISin ja Functional Description dokumenttien pohjalta tein kytkennät.
OK, olen kiitollinen, jos löydät jotain tuosta.

Minulla on kaikista tärkein data varmuuskopioituna pilvipalvelimille ja muistitikuille.

Tyhmä kysymys, mutta mikä tuo Functional Description on?

Olen itse katsellut WISistä ja EPC:stä tuota Bluetooth -asiaa, mutta siellä ei näytä olevan mitään osanumeroa johtosarjalle. WISistä löytyy kyllä nuo kytkennät, mutta valmista johtosarjaa ei näytä löytyvän mistään.

Ostin Italiasta Aeron kojelautajohtosarjan, mutta siinäkään ei näytä olevan sopivia plugeja ja piuhoja :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja HEV »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 09:57
Tyhmä kysymys, mutta mikä tuo Functional Description on?
viewtopic.php?f=55&t=167903&p=1119273&h ... n#p1119273
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 09:57
Tyhmä kysymys, mutta mikä tuo Functional Description on?
Löytyy Fasebook:ista Saab 9-5 NG Finland ryhmän tiedostoista
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olen tässä nyt yrittänyt konsultoida ruotsalaisia ja brittiläisiä NG9-5 -asiantuntijoita, mutta kukaan ei ole vielä selkeästi ilmaissut, ovatko orkkis-bluetoothissa radiolle ja bluetooth-modulille tulevat liittimet ja johtosarja osa kojetaulun johtosarjaa vai ovatko ne erillinen johtosarja. Jos jollakulla olisi tuosta tietoa, olisin erittäin kiitollinen.

Ei nimittäin tekisi mieli alkaa vaihtamaan koko kojelaudan johtosarjaa saadakseen tuon orkkis-bluetoothin toiminaan.

Mutta sitten on vielä olemassa "plan B": eräs brittiläinen saabisti on työkseen asentanut autojen HF-sarjoja ja nyt eläköitynyt. Hänelle oli jäänyt autotalliinsa käyttämätön Parrotin CK3100 LCD HF-sarja, jonka lähetti minulle postikulujen hinnalla (8 puntaa).
Ostin aiemmin ebaysta NG9-5:een sopivan liitinadapterisarjan, jolla pystyy liittämään ISO-liittimillä varustetun HF-sarjan NG9-5:een audiojärjestelmään. Pitäisi periaattessa olla "plug'n'play", jolloin ei edes tarvitse ohjelmointia MDI:llä. Radion napit eivät kylläkään toimi puhelimen osalta ja erillinen mikki pitää asentaa, mutta puhelimen pitäisi sen jälkeen kuulua auton kaiuttimista ja Parrotin vaimentaa radion puheluiden ajaksi. Eikä tarvitse kikkailla AUX-IN painikkeen/liittimen kanssa aina kun puhelu saapuu tai on soittamassa jollekulle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: HF kitin asennus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vastaan itse itselleni ja myös muille, jotka ovat kiinnostuneita asentamaan Bluetooth HF-kitin autoonsa.

Homma hoidettu. Ei loppupelissä ollut helppoa, mutta nyt pystyisi tekemään tuon suht helposti, kun on käyttänyt aikaa asentamiseen.

Laitoin autoon erään brittiläisen Saabistin minulle lähettämän Parrot CK3100 LCD -bluetoothyksikön.

Toimenpiteet:

1. Osta HF-kitti ja tämä ISO-adapteri: http://www.caraudiodirect.co.uk/connect ... b-9-5-2011.
2. Vaihda tuon ISO-adapterin akunpiuha ja sytytyksen piuha keskenään (onnistuu helpoiten sulakkeen kohdalta vaihtamalla liittimet päikseen).
3. Yhdistä ISO-adapterin violetti vapaana oleva piuha Bluetooth HF-kitin vaimennuksen (mute) kanssa.
4. Irrota vaihdekepin ympärillä oleva muoviverhoilu vetämällä sitä ylöspäin verhoilun takaosasta.
5. Ruuvaa irti kojelaudan alaosasta em. muoviverhoilun alla olevat kaksi ruuvia.
6. Irrota radion ja ilmastointipainikkeiden paneeli. Lähtee helpoiten irti, kun vetää sitä itseensä päin vasemmasta reunasta. Oikealla ylhäällä olevaan kiinnikkeen irrottamiseen tarvitsee muovista verhoilunirrotustyökalua (esim. Biltema).
7. Vedä paneeli irti ja irrota siinä olevat kaksi liitintä (radio + ilmastoinnin säätimet ja Night Panel).
8. Irrota muovisella verhoilunirrotustyökalulla kojelaudan vasemmassa puolessa oleva valokytkin. Irrota liitin.
9. Ruuvaa irti kojelaudassa olevat kaksi ruuvia (ohjauspyörän vasemmalla ja oikealla puolella).
10. Vedä ratti niin eteenpäin ja alas kuin sen vain saa. Irrota ratin ympärillä oleva verhoilu: ensin ratin alapuolella oleva ruuvi, sen jälkeen vasemmalla ja oikealla puolella olevat ruuvit. Poista verhoilu.
11. Irrota kojelaudan paneeli. Aloita oikealta alhaalta ja etene oikealta vasemmalle. Käytä muovista verhoilunirrotustyökalua. Poista paneeli
12. Ruuvaa irti radion näytön neljä ruuvia, vedä näyttö pois paikaltaan ja irrota sen kaksi liitintä.
13. Ruuvaa irti radion pääyksikön neljä ruuvia ja vedä pääyksikkö pois paikaltaan.
14. Irrota pääyksikön pääliitin ja laita ISO -adapterin liitin tilalle. Yhdistä pääliitin ISO -adapteriin.
15. Bluetooth HF -kitin pääyksikkö ja kaikki piuhat kannattaa sijoittaa radion näytön taakse. Radion pääyksikön takana ei ole tilaa niille. Itse laitoin tuon Parrotin pääyksikön kiinni kojelautaan (siihen missä paremmin varustelluissa autoissa on Bluetooth -moduuli) vahvalla kaksipuolisella teipillä.
16. Vedä sytytykseen menevä piuha ja mikrofonin piuha ratin alta kojelaudan vasemmassa alaosassa olevalle sulakerasialle saakka.
17. Vedä mikrofonin piuha A-pilarin tiivisteen alle niin, että mikrofoni tulee A-pilarin ja katon välillä olevaan tiivisteen saumakohtaan.
18. Vedä sytytyspiuha sulakkeeseen 7 (keskikonsolissa oleva "tupakansytyttimen" sulake). Käytä kytkemiseen tällaista: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590 . Osta Bluetooth HF:lle 5 ampeerin minisulake.
19. Kasaa kojelauta siltä osin, että voit testata handsfree-kitin toimivuutta.
20. Jos kaikki on OK, kasaa kaikki paikalleen käänteisessä järjestyksessä.
21. Sinulla on toimiva Bluetooth HF-kitti autossasi 8) Ei tarvitse vaihtaa AUX-INille puhelun tullessa tms..

Muutama huomio: vilkkujen ääni näyttäisi tulevan kaiuttimista, joten puhelua puhuessasi et kuule vilkkujen ääntä. Sama juttu pysäköintitutkien kanssa. NG9-5:ssa kun takapysäköintitutkassa on vain ääni (ei näyttöä), niin kannattaa lopettaa puhelu, ennen kuin alkaa esimerkiksi taskuperuuttamaan autoa parkkiin.

Miksi en asentanut alkuperäistä Blutooth -yksikköä autoon? Perusvarustellun NG9-5:n kojelaudan johtosarjassa ei ole Bluetooth -moduulille tulevia piuhoja, vaan ne olisi pitänyt rakentaa itse, irrottaa toisen (esim. purkuauton) auton kojelaudan johtosarjasta tai vaihtaa auton koko kojelautajohtosarja sellaiseen, jossa olisi nuo piuhat ja liittimet. On sen verran iso työ, että oli helpompaa laittaa tuo Parrot paikalleen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin