Museotupliksen entistämistä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Nyt spoileri alkaa olla valmis maalattavaksi. Aloitin sisäpuolesta. Ensin puhdistin pinnan rasvanpoistoaineella ja sitten ruiskutin päälle plastic primerin. Odotin noin 10 min ja sitten sprayasin perään punaisen pohjamaalin. Kun pohjamaali oli kuivunut jatkoin mustalla spray massalla ja mattalakalla. Kun sisäpuioli oli kuivunut käänsin spoilerin toisinpäin ja hioin pinnan p 240 ja p400 hiekkapaperilla. Puhdistin pinnan jälleen rasvanpoistoaineella ja sitten jatkoin plasic primerilla. Primerin jälkeen ruiskutin pintaan harmaan hiottavan pohjamaalin.
Annoin pohjamaalin kuivua yön yli ja sitten hioin pinnan p1200 vesihionnalla. Taas tein rasvanpoiston ja sitten aloitin ruiskuttamaan kiiltävää mustaa maalia pintaan. Ruiskutin kaksi kunnollista kerrosta, märkää märälle tekniikalla. Nyt spoileri olisi valmis asennetavaksi kunhan maali vaan kuivuu.
Annoin pohjamaalin kuivua yön yli ja sitten hioin pinnan p1200 vesihionnalla. Taas tein rasvanpoiston ja sitten aloitin ruiskuttamaan kiiltävää mustaa maalia pintaan. Ruiskutin kaksi kunnollista kerrosta, märkää märälle tekniikalla. Nyt spoileri olisi valmis asennetavaksi kunhan maali vaan kuivuu.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Tonin tuotoksiin voi aina luottaa. Hyvältä näyttää!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
vielä kun oppis olemaan itsekin tyytyväinenCona kirjoitti:Tonin tuotoksiin voi aina luottaa. Hyvältä näyttää!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Kyllä kannattaa jo näiden työnäytteiden jälkeen oppia uskomaan omaan osaamiseen ja taitoon tehdä hienoa työtä!
Tuon ylle kirjoitetun lauseen sisällön uskallan tunnustaa ihan itse kirjoittaneeni! Kirjoituksen takeeksi palauttelen mieleeni, että 40 vuoden teknisentyön ja rehtorin työn kokemuksella, ylläolevaan lausuntoon on perusteita! ”kirjoitta muutaman työn arvioinnin tehnyt henkilö”
No, sitten asiaaan! Tuo tekemäsi spoileri on aivan erinomainen ja autoon asennettuna näyttää varmasti vielä hienommalta. Mutta ettei menis ihan kehunnaksi, niin täytyy todeta, että valitettavasti silloin, kun spoilerit aikanaan tulivat markkinoille ne olivat paljon kroisimman ja huonomman näköisiä. Tässä Sinun tekemässäsi spoilerissa on TYYLIÄ!
Tuon ylle kirjoitetun lauseen sisällön uskallan tunnustaa ihan itse kirjoittaneeni! Kirjoituksen takeeksi palauttelen mieleeni, että 40 vuoden teknisentyön ja rehtorin työn kokemuksella, ylläolevaan lausuntoon on perusteita! ”kirjoitta muutaman työn arvioinnin tehnyt henkilö”
No, sitten asiaaan! Tuo tekemäsi spoileri on aivan erinomainen ja autoon asennettuna näyttää varmasti vielä hienommalta. Mutta ettei menis ihan kehunnaksi, niin täytyy todeta, että valitettavasti silloin, kun spoilerit aikanaan tulivat markkinoille ne olivat paljon kroisimman ja huonomman näköisiä. Tässä Sinun tekemässäsi spoilerissa on TYYLIÄ!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Kiitos vaan kannustuksesta
Etuspoileri on asennettu ja huomiovalojen kiinnikkeet on säädetty. Homma on valmis!
Etuspoileri on asennettu ja huomiovalojen kiinnikkeet on säädetty. Homma on valmis!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Näinhän minä jo tuossa aiemmin kirjoitin! Nyt on TYYLIÄ!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Sain maalipinnan kiilloituksen lopultakin valmiiksi, viimeistelin pinnan vielä Soft99 Fusso vahalla. Samalla kun jouduin irroittamaan kattotelineen vaihdoin sen tilalle toisenlaisen kattotelineen joka mielestäni sopii auton tyyliin paremmin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Minusta tuo kattoteline ei kuulu tuohon hienoon ja upeaan yksilöön ollenkaan!
Koska ajelin jo tuolloin vuonna 1974 itse Saabilla (tosin Tyrolin vihreällä 96:lla), muistan oikein hyvin 99:sin. Se oli silloin nuorelle miehelle liian kallis ja se oli sellainen unelma! En kyllä muista, että näitä kattotelineitä olisi paljon näkynyt liikenteessä? Kattoteline ei sopinut hienon ja jo silloin tyylikkään auton lisukkeeksi mitenkään.
En ole oikein ymmärtänyt telineiden ilmestymistä näihin autoihin nykyisin? Siis moniin muihinkin autoihin kuin Saabeihin. Saab 99 oli silloin tullessaan yksi sisätiloiltaan tilavimmista autoista. Se oli tilava erityisesti ulkoiseen kuvaan nähden. Tavaraa kulki hyvin mukana ja tällaisia kattotelineitä näkyi todella harvoin? Saab 99 oli myös ns. Parempien piirien auto silloin ja siellä ei kyllä mitään ”prumeluureja” niissä harrastettu.
No, nämähän ovat tietysti näitä makuasioita. Halusin kuitenkin tuoda näkemykseni näin aikalaisen kokemukseen perustuvan mielipiteen.
Tämä Tonin 99 on mielestäni todella tyylikäs malli sen aikaisesta autosta! Minä näen auton parempana ilma mitään lisukkeita.
Koska ajelin jo tuolloin vuonna 1974 itse Saabilla (tosin Tyrolin vihreällä 96:lla), muistan oikein hyvin 99:sin. Se oli silloin nuorelle miehelle liian kallis ja se oli sellainen unelma! En kyllä muista, että näitä kattotelineitä olisi paljon näkynyt liikenteessä? Kattoteline ei sopinut hienon ja jo silloin tyylikkään auton lisukkeeksi mitenkään.
En ole oikein ymmärtänyt telineiden ilmestymistä näihin autoihin nykyisin? Siis moniin muihinkin autoihin kuin Saabeihin. Saab 99 oli silloin tullessaan yksi sisätiloiltaan tilavimmista autoista. Se oli tilava erityisesti ulkoiseen kuvaan nähden. Tavaraa kulki hyvin mukana ja tällaisia kattotelineitä näkyi todella harvoin? Saab 99 oli myös ns. Parempien piirien auto silloin ja siellä ei kyllä mitään ”prumeluureja” niissä harrastettu.
No, nämähän ovat tietysti näitä makuasioita. Halusin kuitenkin tuoda näkemykseni näin aikalaisen kokemukseen perustuvan mielipiteen.
Tämä Tonin 99 on mielestäni todella tyylikäs malli sen aikaisesta autosta! Minä näen auton parempana ilma mitään lisukkeita.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Katossa muutama klommo, tuo teline vie ainakin oman huomion pois niistä
Itse taas tykkään vanhoista tavaroista ja lisävarusteista
Itse taas tykkään vanhoista tavaroista ja lisävarusteista
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Samaa mieltä noista kattotelineistä. Nykyään monissa vanhemmissa autoissa näkee noita ja yleensä niissä on kiinnitettynä mm. puusukset keskellä kesää. Se on ilmeisesti olevinaan joku muka hauska "läppä", mutta hauskuus ja tyylikkyys siitä katoaa siinä vaiheessa kun kaikki alkaa apinoimaan samaa tyyliä. Tämä siis yleisellä tasolla eikä kohdistettu tämän keskusteluketjun aiheena olevaan autoon.ristos kirjoitti:Minusta tuo kattoteline ei kuulu tuohon hienoon ja upeaan yksilöön ollenkaan!
En ole oikein ymmärtänyt telineiden ilmestymistä näihin autoihin nykyisin? Siis moniin muihinkin autoihin kuin Saabeihin.
No, nämähän ovat tietysti näitä makuasioita. Halusin kuitenkin tuoda näkemykseni näin aikalaisen kokemukseen perustuvan mielipiteen.
Tämä Tonin 99 on mielestäni todella tyylikäs malli sen aikaisesta autosta! Minä näen auton parempana ilma mitään lisukkeita.
Mielestäni tuo spoilerikaan ei tuohon autoon sovi, kuten jo aiemminkin mainitsin, koska tuossa tuskin on uutenakaan sellaista ollut. Eri asia jos tuo auto olisi joku 99:n sporttiversio. Ei sillä, etteikö tuo spoileri olisi hyvin tehty. Varmasti on vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu. Mitä noita Tonin projekteja katsellut niin todella hyvää jälkeä teet, mutta tuohon autoon ei spoileri kuulu minun mielestä. Ja makuasioitahan nämä ovat ja jokainen voi olla mitä mieltä tykkää. Itse tykkään autoista sellaisina kuin ne on tehtaalta tullut ilman mitään jälkiasenteisia lisävarusteita.
Re: Museotupliksen entistämistä
Kyllä meidän tuolloin 7-vuotiaassa 1970-mallisessa 99:ssä oli jo silloin taakkatelineet talvisin. Ei niitä toki jatkuvasti pidetty katolla, mutta ainakin talvisin olisi suksien kuskaus ollut hankalaa, kun takapenkki kaatui ainoastaan yhdessä osassa eikä ollut suksiluukkua.
Eipä sitä penskana mitään preemiumin päälle tajunnut. Mersutkin oli autoja siinä missä muutkin.
Eipä sitä penskana mitään preemiumin päälle tajunnut. Mersutkin oli autoja siinä missä muutkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- Aquamarine99
- "Ruisku"
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Vaikka se tilava sisältä onkin niin ei taida sukset kuitenkaan mahtua sisälle lapinreissulla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Satuin löytämään Saab rompetorilta sarjan tykkivanteita jotka osoittautuivat paremman kuntoisiksi kun sarja joka minulla on ollut
käytössä. Asensin näille vanteille 175/65/15 renkaat jotka minulla on ollut säilössä. Nämä laitan autoon alle kunhan lumet sulavat.
Sen sarjan joka oli viimekesänä alla jätän talteen jos joskus ehtisi kunnostaa ne...
käytössä. Asensin näille vanteille 175/65/15 renkaat jotka minulla on ollut säilössä. Nämä laitan autoon alle kunhan lumet sulavat.
Sen sarjan joka oli viimekesänä alla jätän talteen jos joskus ehtisi kunnostaa ne...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Museotupliksen entistämistä
Saab 99:in akku oli tullut tiensä päähän, elvyytys yrityksistä huolimatta. Kävin ostamassa uuden akun ja johan jaksoi taas strtata ja käynnistyä. Sain siirrettyä autot tallissa siten että Saab 99 on tallin perällä ja Saab 96 pääsi oven edustalle, tilapäisesti.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Museotupliksen entistämistä
Kyllä ovat komioita, kelpaa noilla hyvillä keleillä kuljeksia! Tosin tuota 99:ä pahasti rumentavaa kattotelinettä edelleen ”karsastan”!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen