Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Sähköautoilua
Näiden käyttö yleistyy kivasti.
Mulla vaihtui Saabi Leafiin muutama vko sitten ja se on talven ajan ainoa käyttöauto ~45 kilsaa/sivu työmatkalla.
Tuolta löytyy omaa dataa käytöstä helmikuun alusta ja jo reilun 1000km matkalta. Vähän on välillä tuolla porukalla mielipiteissä pitelemistä, mutta mulle jäi toki vielä neljä jenkkiä harrasteajoon.
Ei siis mikää ideologinen valinta, vaan mielenkiinto asiaan joka parin vuoden pähkäilyjen jälkeen eskaloitui tänävuonna.
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... ae.309632/
Tykkään isosti!
Mulla vaihtui Saabi Leafiin muutama vko sitten ja se on talven ajan ainoa käyttöauto ~45 kilsaa/sivu työmatkalla.
Tuolta löytyy omaa dataa käytöstä helmikuun alusta ja jo reilun 1000km matkalta. Vähän on välillä tuolla porukalla mielipiteissä pitelemistä, mutta mulle jäi toki vielä neljä jenkkiä harrasteajoon.
Ei siis mikää ideologinen valinta, vaan mielenkiinto asiaan joka parin vuoden pähkäilyjen jälkeen eskaloitui tänävuonna.
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... ae.309632/
Tykkään isosti!
Re: Sähköautoilua
Täytyypä ottaa tuo lukuun! Sama juttu itsellä, että pitkään tätä on mietitty, ajatukset on menny hybridin ja plugarin kautta. Kyllä lopulta oli niin, että kompromissi ei ollut vaihtoehto. Nyt vielä viime metreillä oli harkinnassa uudehko n. 30ke seuraavan generaation versio ja sitten tähän mihin päädyin (eli sähköautoksi vanha ja paljon ajettu). Normaali ajoprofiili ja kakkosauto-ajatus ratkaisi halvemman puolelle. 300km takana ja vielä ei harmita yhtään, sähkönkulutus kotona on toki maltillisesti noussut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Laskeskelin parin sähkölaskun perusteella oman sähkön hintaa ja sitä kautta auton kulutusmittarin mukaista kulkemisen hintaa per 100km.
Sain yllättävästi laskuista kaksi eri lukemaa per kWh, otin myös huomioon pakolliset kuukausimaksut. Meillä sähkön hinta on tällä otannalla ollut 0,136...0,147€/kWh. Leafin oma kulutusmittari kertoo kulutukseksi tällä hetkellä 17kWh/100km, jonka voisi varmasti pyöristää ylöspäin. Harjoituslukemalla 17 saadaan kuluiksi 2,312...2,499€/100km, jos pyöristetään 20kWh/100km niin tulos on 2,72...2,94€/100km.
Verrataan suoraan Saabiin, joka omien tilastojen mukaan kulki 11..12€/100km polttoainekuluilla. Säästöä tulee n. 9,06..9,69€/100km. Ja tässä on sähkön hintaan laskettu mukaan ikävät kk-kulut, jotka maksaisin ilman sähköautoakin Volkkariin verrattuna säästöä tulee vähemmän, sillä ajaminen makselee polttoaineiden osalta n. 8..9€/100km, eli säästöä siihen nähden tulee kolmisen euroa vähemmän (6,06...6,69€/100km).
Oli miten oli, niin ensimmäisten kolmensadan kilometrin osalta olen jo säästänyt lähes kolmen päivän lounarilounaiden verran!
Sain yllättävästi laskuista kaksi eri lukemaa per kWh, otin myös huomioon pakolliset kuukausimaksut. Meillä sähkön hinta on tällä otannalla ollut 0,136...0,147€/kWh. Leafin oma kulutusmittari kertoo kulutukseksi tällä hetkellä 17kWh/100km, jonka voisi varmasti pyöristää ylöspäin. Harjoituslukemalla 17 saadaan kuluiksi 2,312...2,499€/100km, jos pyöristetään 20kWh/100km niin tulos on 2,72...2,94€/100km.
Verrataan suoraan Saabiin, joka omien tilastojen mukaan kulki 11..12€/100km polttoainekuluilla. Säästöä tulee n. 9,06..9,69€/100km. Ja tässä on sähkön hintaan laskettu mukaan ikävät kk-kulut, jotka maksaisin ilman sähköautoakin Volkkariin verrattuna säästöä tulee vähemmän, sillä ajaminen makselee polttoaineiden osalta n. 8..9€/100km, eli säästöä siihen nähden tulee kolmisen euroa vähemmän (6,06...6,69€/100km).
Oli miten oli, niin ensimmäisten kolmensadan kilometrin osalta olen jo säästänyt lähes kolmen päivän lounarilounaiden verran!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Kyllähän sähköauto on puoli-ilmainen ajaa. Keskimääräiset kulutukset pyörii ajotavasta ja autosta riippuen just siellä 15-25 kwh/100 km -tasoilla. Jos dieselmoottorin hyötysuhde olisi sähkömoottorin tapaan lähes 100 % ja jarrutusenergiat saataisiin talteen jne, niin tuo vastaisi 1,5-2,5 litran kulutusta, joka vastaa nykyj
Hinnoilla karkeasti 2-3,5 euron kuluja per 100 km.
Jätä vain ne kk-maksut rohkeasti pois laskuista. Kk-maksu on korvausta siitä että sähkö on käytettävissä, kulutukseen perustuvat maksut on sitten se varsinaisen kulutuksen hinta.
Jos ajaa paljon, niin sähköautolla säästää paljon. Päivämatkojen pitäisi tietenkin olla sellaisia, että yölatauksella ja/tai työpäivän aikana tehtävällä latauksella pärjää. Nykyrangeilla taittuisi aika halvalla ja helposti tuollainen yli 50 km:n työmatka molempiin suuntiin yön latingeilla. Se olisi se noin kymppi päivässä säästöä joka työpäivälle, joita on vuodessa noin 220 kpl.
Hinnoilla karkeasti 2-3,5 euron kuluja per 100 km.
Jätä vain ne kk-maksut rohkeasti pois laskuista. Kk-maksu on korvausta siitä että sähkö on käytettävissä, kulutukseen perustuvat maksut on sitten se varsinaisen kulutuksen hinta.
Jos ajaa paljon, niin sähköautolla säästää paljon. Päivämatkojen pitäisi tietenkin olla sellaisia, että yölatauksella ja/tai työpäivän aikana tehtävällä latauksella pärjää. Nykyrangeilla taittuisi aika halvalla ja helposti tuollainen yli 50 km:n työmatka molempiin suuntiin yön latingeilla. Se olisi se noin kymppi päivässä säästöä joka työpäivälle, joita on vuodessa noin 220 kpl.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoilua
Mielenkiintoista luettavaa ja Harri onkin tuolla toisaalla rapsannut hyvinki tarkkaan.
Tuon perusteella sopeis omaanki ajoprofiiliin, 35kilsaa suuntaansa, tosin ei mahista ladata välis.
Illal suhaamista kylil, mahdollisuus ladata koko yö.
Tuolla oli juttuu et hinaamalla ladataan akkuja, onko se joku oma tilansa? Mahtaako pistää kuinka paljon hanttiin..
Jos tuollaisen hommais (mikä on aika epätodennäköistä) niin tulis varmaan muutamaan otteeseen kokeiltuu että kuinka tarkkaan osaa viimeiset kilsat oikeesti arvioida, kaveri ajaan perässä köyden kanssa kun en juuri koskaan aja niin pitkään että pa varoitusvalo syttyy. Emäntä on kyl testannut joka laitteessa valon toimivuuden.
Mutta jatkakaa ihmeessä raportointia.
Tuon perusteella sopeis omaanki ajoprofiiliin, 35kilsaa suuntaansa, tosin ei mahista ladata välis.
Illal suhaamista kylil, mahdollisuus ladata koko yö.
Tuolla oli juttuu et hinaamalla ladataan akkuja, onko se joku oma tilansa? Mahtaako pistää kuinka paljon hanttiin..
Jos tuollaisen hommais (mikä on aika epätodennäköistä) niin tulis varmaan muutamaan otteeseen kokeiltuu että kuinka tarkkaan osaa viimeiset kilsat oikeesti arvioida, kaveri ajaan perässä köyden kanssa kun en juuri koskaan aja niin pitkään että pa varoitusvalo syttyy. Emäntä on kyl testannut joka laitteessa valon toimivuuden.
Mutta jatkakaa ihmeessä raportointia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoilua
Lueskelin tuon toisen foorumin ketjun, hyvää infoa !!! Kiitos siitä. Mielenkiinnolla odotan keväisempiä kelejä ja niitä kesäkelejä, että kuinka paljon vaikuttaa rangeen ja menoon muutenkin.
Oma ajoprofiilini on tällä hetkellä n. 35-40 km per päivä. Tuommoinen Leaf olisi siis mitä mainioin vaihtoehto, kotona voisi leppoisasti latailla joka päivä. Porvoossa on useampikin ilmainen pikalatauspaikka kaupassakäyntien ajaksi jne. Jos olisi pesetaa, ostaisin varmaan Hyundai Ioniq plug-inin, jolla ajaa sähköllä kesät-talvet 40-60 km, nykyajoilla tarvitsisi käydä bensatankilla ehkä pari kertaa vuodessa, muuten menisi päivän ajot pääosin kotona ladatulla sähköllä. Plugarin kanssa ei sitten tarvitsisi suunnitella niitä pidempiäkään ajoja erikseen.
Toistaiseksi on jonkinlainen kynnys heittäytyä pelkän pienen kantaman sähkiksen varaan ainoana omana autona. Täytyy miettiä sitten, kun hankkii poitsulle auton, sillä ehdolla ostos, että mulla on siihen etuajo-oikeus kun tarvitsen pidemmälle reissulle
Oma ajoprofiilini on tällä hetkellä n. 35-40 km per päivä. Tuommoinen Leaf olisi siis mitä mainioin vaihtoehto, kotona voisi leppoisasti latailla joka päivä. Porvoossa on useampikin ilmainen pikalatauspaikka kaupassakäyntien ajaksi jne. Jos olisi pesetaa, ostaisin varmaan Hyundai Ioniq plug-inin, jolla ajaa sähköllä kesät-talvet 40-60 km, nykyajoilla tarvitsisi käydä bensatankilla ehkä pari kertaa vuodessa, muuten menisi päivän ajot pääosin kotona ladatulla sähköllä. Plugarin kanssa ei sitten tarvitsisi suunnitella niitä pidempiäkään ajoja erikseen.
Toistaiseksi on jonkinlainen kynnys heittäytyä pelkän pienen kantaman sähkiksen varaan ainoana omana autona. Täytyy miettiä sitten, kun hankkii poitsulle auton, sillä ehdolla ostos, että mulla on siihen etuajo-oikeus kun tarvitsen pidemmälle reissulle
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sähköautoilua
Kiitos. Ketjun päivitystahtini varmaankin hieman hidastuu jatkossa kun hetkeen ei ole oikein uutta kerrottavaa.
Kuten tuolla ketjussani kirjoitin, tarkkana pitää käytettyä ostaessa olla, että autossa on talvikäyttöä varten tarvittavat varusteet; eli akun lämmitys lähinnä tärkeimpänä. Sillä säästää pakkaskelin toimintasäteessä ja kovemmilla pakkasillakin auto lähtee "käyntiin".
Jossakin eu massa (Belgia?) sähkiksille taitaa olla joitakin veroetuja ekan neljän vuoden ajan ja sitten niitä laivataan tänne pohjolaan käytettyinä.
Yllättävän iso osa käytetyistä on ulkomailta käytettynä tuotuja.
Lämpimämmillä alueilla käytössä olleissa akku saattaa olla ottanut itseensä kapasiteetin heikkenemisenä, mulla se on viiden vuoden ja 40tkm jälkeen yhä täysi (mittariston näyttö on kuitenkin suuntaa antava).
Mulla työajoja on vielä vajaa 2v (yksi talvi) ja sen sekä 30-40tkm jälkeen pahimmassa tapauksessa 70% kapasiteettikin on edelleen ihan riittävä "eläkeläisen" arkiajoihin.
Tuota tuskin kuitenkaan tulee kuitenkaan tapahtumaan, kun katselee miten kestäviksi näiden akut oikeasti ovat osoittautuneet ja uusien akkujen hinnat on muutenkin jo melko kilpailukykyisiä kun miettii että sillä saa uuden auton toimintasäteen takaisin.
Pikalatausta mä en harrasta ollenkaan, joten sekin tukee akun pidempää käyttöikää.
Työmatkojen polttoainekulujen säästönä sekä verovähennysoikeuksina tää olis maksanut itsensä kokonaan (Saabiin verrattuna) n. kolmessa vuodessa ja suunnitellut tulevat autoilun kustannukset huomioiden varmaan vieläkin nopeammin. Mutta sen näyttää lopulta aika.
Kuten tuolla ketjussani kirjoitin, tarkkana pitää käytettyä ostaessa olla, että autossa on talvikäyttöä varten tarvittavat varusteet; eli akun lämmitys lähinnä tärkeimpänä. Sillä säästää pakkaskelin toimintasäteessä ja kovemmilla pakkasillakin auto lähtee "käyntiin".
Jossakin eu massa (Belgia?) sähkiksille taitaa olla joitakin veroetuja ekan neljän vuoden ajan ja sitten niitä laivataan tänne pohjolaan käytettyinä.
Yllättävän iso osa käytetyistä on ulkomailta käytettynä tuotuja.
Lämpimämmillä alueilla käytössä olleissa akku saattaa olla ottanut itseensä kapasiteetin heikkenemisenä, mulla se on viiden vuoden ja 40tkm jälkeen yhä täysi (mittariston näyttö on kuitenkin suuntaa antava).
Mulla työajoja on vielä vajaa 2v (yksi talvi) ja sen sekä 30-40tkm jälkeen pahimmassa tapauksessa 70% kapasiteettikin on edelleen ihan riittävä "eläkeläisen" arkiajoihin.
Tuota tuskin kuitenkaan tulee kuitenkaan tapahtumaan, kun katselee miten kestäviksi näiden akut oikeasti ovat osoittautuneet ja uusien akkujen hinnat on muutenkin jo melko kilpailukykyisiä kun miettii että sillä saa uuden auton toimintasäteen takaisin.
Pikalatausta mä en harrasta ollenkaan, joten sekin tukee akun pidempää käyttöikää.
Työmatkojen polttoainekulujen säästönä sekä verovähennysoikeuksina tää olis maksanut itsensä kokonaan (Saabiin verrattuna) n. kolmessa vuodessa ja suunnitellut tulevat autoilun kustannukset huomioiden varmaan vieläkin nopeammin. Mutta sen näyttää lopulta aika.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoilua
Minkälainen kolariturvallisuus noissa vehkeissä on.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoilua
Nopeana vastauksena EuroNCAP:n tiedot: https://www.euroncap.com/en/results/nissan/leaf/10939
https://cdn.euroncap.com/media/6436/nis ... t-2012.pdf
Tulkitsen näitä niin, että kolariturvallisuus on hyvä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Täytyykin tänään lukea ketju loppuun. Luulin alkuun että Harsolla on tuore malli, mutta se olikin tätä samaa mallistoa vähän tuoreemmalla vuosikerralla
Siihen asti pääsin luvuissa kun kertoilit siitä, miltä tuntuu kun taulussa on kolme viivaa lukeman sijasta. Pystyn samastumaan täysin tuohon, hyppy tuntemattomaan on ollut itsellekin tässä se suurin outoja tuntemuksia nostanut asia, enkä ole vielä edes ajanut rajoille asti.
Ilmeisesti Hollanti on myös yksi maa, josta näitä tuodaan urakalla tällä hetkellä. Oma yksilö on alunperin Fortumin käytössä ollut ja siitä toisen yksityisomistajan kautta mulle. Nordic-varusteilla siis, ja ainakin näissä vuosimalleissa sen tunnistaa lampunpesimistä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Tämähän on aika mainio Ostajan Opas Leafeille > http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... ostamiseen
Kirjoittaja ajeli sata tonnia moisella. Siellä on aika hyvä yhteenveto vuosimallien muutoksista, ynnä vinkit just noista, että akunlämmitys kulkee käsi kädessä lampunpesimien kanssa, halvimmat Euroopasta rahdatut ovat keltavilkkuisia Usa-malleja jne.
Suomessa myynnissä olevien ilmoituksia, varsinkin kuvia kun katselee, niin aika monessa ei joko tiedetä mitä myydään tai ei viitsitä vaivautua, kuvista olisi mukava nähdä akkumittarin palkkien määrä ym., että voisi yhdellä silmällä rankata pois ei-toivottuja yksilöitä, mutta jos tosissaan on ostamassa, joutuu soittelemaan ja kyselemään ne asiat erikseen.
Siviileillä myynnissä olevilla on aika yksityiskohtaisiakin ilmoituksia, selvästi on harrastuneisuutta kertynyt ja tiedetään, mitä myydään.
Kirjoittaja ajeli sata tonnia moisella. Siellä on aika hyvä yhteenveto vuosimallien muutoksista, ynnä vinkit just noista, että akunlämmitys kulkee käsi kädessä lampunpesimien kanssa, halvimmat Euroopasta rahdatut ovat keltavilkkuisia Usa-malleja jne.
Suomessa myynnissä olevien ilmoituksia, varsinkin kuvia kun katselee, niin aika monessa ei joko tiedetä mitä myydään tai ei viitsitä vaivautua, kuvista olisi mukava nähdä akkumittarin palkkien määrä ym., että voisi yhdellä silmällä rankata pois ei-toivottuja yksilöitä, mutta jos tosissaan on ostamassa, joutuu soittelemaan ja kyselemään ne asiat erikseen.
Siviileillä myynnissä olevilla on aika yksityiskohtaisiakin ilmoituksia, selvästi on harrastuneisuutta kertynyt ja tiedetään, mitä myydään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoilua
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoje ... si-haaste/Tulkitsen näitä niin, että kolariturvallisuus on hyvä.
Vaikka akkuteollisuus pyrkiikin tekemään tuotteistaan mahdollisimman turvallisia normaalin käytön puitteissa, loppuvat auttavat kädet aika pikaisesti, kun akku murskautuu kovan kolarin tuoksinassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoilua
^ Ihan varmasti on pelastushenkilökunnan kouluttauduttava jatkuvasti uudelleen, eikä pelkästään sähköautojen takia vaan muutenkin tekniikan kehittyessä (polttokennot ja vety yhtenä esimerkkinä). Ja tilanteiden todennäköisyys kasvaa sitä myöden, mitä enemmän uutta tekniikkaa on liikenteessä. Ajan yli katsoen myös bensiinin kanssa on opittu varmasti paljon ja pelastustoiminta on nyt tuttua rutiinia.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Onkohan tietoa, kuinka monta sähköautoa on Suomessa palanut?! Veikkaan, että yhden käden sormilla korkeintaan.
En halua vähätellä potentiaalista ongelmaa sähköautojen akustoissa, mutta suurin osa autoista palaa esim. sisätilan lämppärin aiheuttamana. Tai esim. oikosulusta lämmityslaitteen PTC-vastuksessa. Tai rikkinäisen EGR-venttiilin aiheuttamasta sulaneesta imusarjasta. Tai vuotavasta polttoainelinjasta. Jne jne. Eli lähtökohtaisesti sähköauto on paloturvallisempi. Mutta kolaritilanteessa riskialttiimpi, jos osuma tulee "väärään kohtaan".
En halua vähätellä potentiaalista ongelmaa sähköautojen akustoissa, mutta suurin osa autoista palaa esim. sisätilan lämppärin aiheuttamana. Tai esim. oikosulusta lämmityslaitteen PTC-vastuksessa. Tai rikkinäisen EGR-venttiilin aiheuttamasta sulaneesta imusarjasta. Tai vuotavasta polttoainelinjasta. Jne jne. Eli lähtökohtaisesti sähköauto on paloturvallisempi. Mutta kolaritilanteessa riskialttiimpi, jos osuma tulee "väärään kohtaan".
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Sähköautoilua
Helmikuu jäi taakse ja kuunvaihde yllätti sähköautoilijan. Idea tällä hetkellä kirjanpitoon on se, että tarkastelen kuukauden välein kilometrejä, ajotietokoneen mukaisen kulutuksen ja ehkä muutakin. Toki kirjaa pidetään tiuhemmin jos syytä on, mutta tarkasteluvälinä kuukausi.
Auto tuli omaan ajoon 22.2.2019 kilometreillä 111700. Tällöin nollasin ”kaiken”. 1.3.2019 aamulla mittarissa oli 112020 ja kulutusmittari sanoi 0,17 (eli 17kwh/100km). Ajo oli pääosin normaalia kauppalaan ajoa, tosin ensimmäiset 100+km tulivat siirtoajosta. Lämpötilat olivat minimissään -10 ja suurimmillaan noin +5.
Noin käytännössä olen nyt lataillut auton joka yö vähintään 80%:iin, millä ei talvikeleillä huvita yrittää 2x30km reissua. 100% on ladattu, jos on tiedossa ollut se toinenkin piipahdus kylille. Mielenlaatu on nyt ollut se, että auto mieluummin piuhan päähän ja sisälle kuin pihalle, niin ei tarvitse myöskään raapia ikkunoita lähtiessä.
Auto tuli omaan ajoon 22.2.2019 kilometreillä 111700. Tällöin nollasin ”kaiken”. 1.3.2019 aamulla mittarissa oli 112020 ja kulutusmittari sanoi 0,17 (eli 17kwh/100km). Ajo oli pääosin normaalia kauppalaan ajoa, tosin ensimmäiset 100+km tulivat siirtoajosta. Lämpötilat olivat minimissään -10 ja suurimmillaan noin +5.
Noin käytännössä olen nyt lataillut auton joka yö vähintään 80%:iin, millä ei talvikeleillä huvita yrittää 2x30km reissua. 100% on ladattu, jos on tiedossa ollut se toinenkin piipahdus kylille. Mielenlaatu on nyt ollut se, että auto mieluummin piuhan päähän ja sisälle kuin pihalle, niin ei tarvitse myöskään raapia ikkunoita lähtiessä.
Viimeksi muokannut lauriolio, La Maalis 02, 2019 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.