Näistä luotettavista lähteistähän oppii Saabeista kaikenlaista faktatietoa:
"Svenska Aerofågel Aktiebolagin perustivat vuonna 1947 "Sven" Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad ja Agnetha Fältskog. Nelikon etunimien alkukirjaimistahan Saab sai nimensä."
Saabilla oli kyllä 80-luvulla vähän samanlainen maine kuin Bemarilla nykyisin. Turbosaabit oli kansan mielessä kaahailevien myyntitykkien ja johtajien suosikkiautoja. Eli eiköhän tuollainen otsikko ole ollut lehdessä useammankin kerran, mutta ei enää vuosiin.
Kappas vaan, enpä tiennyt
2005 ostin punaisen turbo-Saabin ja tuon huomasi vielä tuolloin. Joka samperin takapuskuriin kiinni tulleen oli pakko päästä ohi hinnalla millä hyvänsä
Nykyinen, vaikkakin on Aero, on niin ”tavallinen”, että hazarditilanteita on huomattavasti vähemmän.
Vuonna 2011 vein edellisen Saabini maalarille ja manasin keulassa olevien kiveniskemien määrää. Maalari oli joskus 80-luvulla korttinsa ajanut automies. Maalari kysyi sitten että kai se on TURBO- , johon vastasin myönteisesti. Siihen maalari sitten, että no se selittää kyllä kiveniskemien määrän, koska hänen mukaansa edellinen omistaja on varmasti ajanut pitkät matkat kärkkyen edelläajavien takapuskurissa kiinni; kyttäämässä ohituspaikkaa
Osaa ne Bemaristit täälläkin. Mielestäni törkeä teko, kiilata mopoilija tieltä, vaikka tilaa oli hyvin. Luulen että oli tahallinen teko
Jaha se oli taas tilaajien koodin takana.
Tyttäreni lähti viemään veljeään ajelulle. Tsekkaavat inssiajon ajo-reittejä ensiviikkoa varten Myyrmäen pääpiirteisellä alueella. Bemaristi-tyttäreni pisteet nousi silmissäni .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
^ Muistanette varmaan ne kolarisumat mitä muodostui lähes jokaiselle pk-alueen sisäätuloväylälle vuonna 2012. Eikä tainnut olla edes ainutkertaista. Kelilläkin toki osuutensa, mutta suurin aiheuttaja istuu penkin ja ratin välissä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Meinasin saada tänään penarin kuvan saabin keulaan. Tuli kahden malaisväylän risteykseen, itselläni stopmerkki. Siinä pysähtyessä huomasin että oikealta lähestyy peräkkäin kaksi autoa, mutta koska olin itse kääntymässä oikealle, päähuomioni meni vasemmalle katsomiseen. Sieltä ei tullut, ketään, joten valmistauduin lähtemään liikkelle, kun pään kääntö oikealle johti päätökseen olla etenemättä. Tämä jälkimmäinen oikealta tuleva autoilija, elikkäs se penaristi, oli todennut, että koska se etummainen Yaris nutaa siinä aikomuksena kääntyä oikealle, on keltaisin viivoin varustettu risteysalue hyvä paikka kääntää vastaantulijoiden kaistalle ja porhaltaa Yariksesta ohi.
Ei siis käynyt mitään, mutta väkisin muistui mieleen duunikaverin pojalle muutama vuosi sitten käynyt vakava onnettomuus. 15/16-vuotias poika oli mopolla kääntymässä maantielle samalla tavalla kuin minä, katse siellä vasemmalla. Kun sitten lähti liikkeelle, niin sieltä oikealta tulikin vastapalloon iso matkamoottoripyörä, joka oli ajatellut tämän olevan hyvä ohituspaikka. Siinä meni hieman luuta uusiksi pojalla, muistaakseni moottoripyörää ajanut keski-ikäinen mies päätyi jopa koomaan, enkä tiedä miten hyvin on toipunut. Mopoilijalla kuitenkin lopulta muutaman leikkauksen ja kuukausien kepeillä kävelyn seurauksena kaikki hyvin. Tarina ei tosin kerro, oliko tuo iso matkamoottoripyörä Bemari, mutta sillä nyt ei liene lopulta paljoa väliä.
Tuossa koitti kanssa viikolla töihin ajellessa hyvinkään kohdalla motarilla bemmi ihan kivaa temppua. Ajelin golfin perässä vasenta kaistaa jonkun pakun ohi.
Katselin kun kys. pikkulapsen kikotin ilmestyi taakse, pari sekuntia venailtuaan vaihtoi oikealle ja alkoi kirimään rinnalle, siinä pakun ja mun välissä oli semmonen parin auton mentävä reikä vielä tässä vaiheessa.
Haistoin aikeen jo aika hyvin kaistanvaihdosta. Kauniisti sanottuna siinä kohtaa kiusasin vähän mitsua ja kiskaisin välin pakuun kiinni. Ohitin pakun ja tämä ohjus tuli aika vihaisesti sieltä sen jälkeen kun vaihdoin itse oikealle
Oli kyllä eka kerta kun joku noin törkeästi koitti oikealta ohi.