9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Mainiota. Juuri tuo kotimaisuus ja päästöjen väheneminen painavat vaakakupissa eniten, jos siinä samalla hieman säästää en pane hanttiin. (Ja ei hajota konetta) Tässä pähkäilen nyt noiden fuel flex finlandin ja eflexfuelin välillä. Onko kokemusta kumpiko olisi parempi? Fuel flex finland on 130 € edullisempi. Öljyt olen vaihdellut muutoinkin aina kymppitonnin välein ja täytyy hieman lyhentää siitäkin. Olen kyllä sen verta hermoheikko, että vaihtelen ainakin alussa tuota sihtiäkin samalla. Tarvinneeko tuota moottorin huuhtelua tehdä esim. ekan tankillisen jälkeen? Aion kyllä ajella pelkällä etanolilla ellei tuo kylmäkäynnistys mene ihan mahdottomaksi.
Viimeksi muokannut Jänä, La Maalis 30, 2019 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 1.8t -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Vaihto 10tkm välein on hyvä, muuta ei tarvita.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Ei ole kokemusta kuin eflexistä. Sihdillä tarkoitin ihan öljypohjan irrottamista vaativaa operaatiota, kun oletan että useimmissa moottoreissa on suodattimen lisäksi jonkinlainen karkea sihti... kuten todettua en tosin osaa sanoa onko vaparissa ja kuinka karstoittuvaa laatua kone itsessään on (huoltohistoria toki vaikuttaa myös). Öljysuodattimen vaihdan joka öljynvaihdossa. Itse olen ajatellut etanolin ”pesevän” tarpeeksi, viisaammat tietänee kannattaako esim. Forte-käsittely lisäksi?
Edit. typo
Edit. typo
# 5916, 96L -77 projekti, Subaru XV 2.0 -12, Chrysler 300c hemi -07
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Kyseessä on "Opelin" moottori, joka muistaakseni tuotiin ainoastaan pohjoismaiden markkinoille 1.8t:tä halvemmaksi moottorivaihtoehdoksi. Hintaero oli joku 2500 €. Itselläni oli työsuhdeautona 2004-2008 vm. 2005 9-3SS 1.8i.
Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi
Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Se 2.2 on vanhemman sukupolven suoraruiskutusmoottori, minkä vuoksi etanoli ei siihen sovi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Ainakaan Opelin 2.2 Direct (korkeapainesuoraruiskutus) ei suositella 95E10 bensaa, koska sen väiteteään rikkovan korkeapainepumpun kumikalvot. Ennen tätä direct-mallia olevista 2.2 koneista en mene sanomaan mitään muuta kuin, että niissä on sama peruskone tavallisella ruiskutuksella. Tätä myös Vecta C malleissa alkupäässä käytettiin. Joten niissä tuskin on mitään todellista estettä 95E10 bensalle, Direct tuli C2 versioon ja se on eri juttu.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Maalis 30, 2019 09:25Muistelisin, että Opelin 2.2 -moottoriin (jota käytettiin mm. Vectrassa) ei suositeltu käytettäväksi 95E10 -bensiiniä, koska siinä oli liikaa etanolia bensiinin seassa. Piti käyttää 98E5:sta. Joten en välttämättä itse lähtisi muuttamaan 1.8i:täkään etanolivetoiseksi
Näissä Direct koneissa on nokka-akselin päässä korkeapaine pumppu, joka tekee max 100 bar paineen öljytoimisella epäkeskokalvopumpulla. Polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin.
ps. tämä 2.2 kone perinteisellä ruiskulla (Vectra C) on kai sama kone mitä on Opel Omegoissa oli ja niitä on runsaasti etenolibokseilla käytössä ilman ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Ohjekirja määrittelee käytettäväksi 95e:tä...
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Silloin kun ohjekirja on painetu, ei ollut sellaista 95 oktaanista polttoainetta jossa on 10% etanolia seassa. 95E10 tuli Suomessa markkinoille muistaakseni vuonna 2011.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Ok. Siispä 95 okt. Eflex kuitenkin väittää rekkarin perusteella boxinsa soveltuvaksi autooni. Mitenhän sitten nyt lie?
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
jeps! Nyt enää vain päätös kumpi boxi...
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Päädyin itse eFlexFuelin boksiin ihan asiakaspalvelun takia. FlexFuel Finlandin viestintä ei oikein vakuuttanut kun koitin kysellä noista etukäteen.
Kysymyksiin vastattiin lähinnä yhdellä sanalla.
Lisäksi eFlexfuelin boksi vaihtui softavian takia takuuna niin, että kun sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia, niin vaihtoboksi oli postilaatikossa jo tiistaina iltapäivällä.
Muutoskatsastus K1-asemalla kuului lisäksi boksin hintaan. En tosin tiedä, onko tuosta katsastuksesta muuta hyötyä, kuin että valtio voi alkaa noita verottamaan jossain vaiheessa.
Kysymyksiin vastattiin lähinnä yhdellä sanalla.
Lisäksi eFlexfuelin boksi vaihtui softavian takia takuuna niin, että kun sunnuntai-iltana laitoin sähköpostia, niin vaihtoboksi oli postilaatikossa jo tiistaina iltapäivällä.
Muutoskatsastus K1-asemalla kuului lisäksi boksin hintaan. En tosin tiedä, onko tuosta katsastuksesta muuta hyötyä, kuin että valtio voi alkaa noita verottamaan jossain vaiheessa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 9-3 1.8i -06 muuttaminen e85/etanolilla toimivaksi
Kiitos, tuo selvensi päätöstä. Sain samansuuntaista käsitystä itsekin noista eroista. Eflex on vielä käsittääkseni monipuolisempikin. Kiitos kaikille.