Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Eli onko mitään iloa vaihtaa 19T ahdin 15T:n tilalle, jos ei aio 9-5:een sisuskaluja vaihtaa? Saako vääntöä alempaa, nopeampaa heräämistä, käyttövarmuutta tai jotain muuta hyötyä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

3" downpipella saa enemmän hyötyjä ja herkemmin herääväksi kuin turboa vaihtamalla.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

On jo 3" putki alusta loppuun, mutta miten olisi parempi välijäähy? Olisko siitä sitten riemua?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

vesa67 kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 15:59
Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
Jos se orkkis 15t kestää keskimäärin 300tkm/20v niin ottaen huomioon että se koko muu koppa ympärillä on läpimätää perus saabia niin riittänee että se 19t kestää 30tkm/3v ja koko auto on paalissa siinä vaiheessa ihan ahtimesta johtumattomista syistä . Siinä toinen näkökulma
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

saapas77 kirjoitti:
La Huhti 27, 2019 09:45
Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Pakko kysyä miten tämä ohut venttiilivarsi rajoittaa kestävyyttä? Miten esim hondan vtec moottorissa voi kestää 4.5mm venttiilivarrella oleva venttiili 9200rpm 250hp vaparina??? Saabin venttiili lautasista kyllä lohkee palasia mut sillä ei oo mitään tekemistä ohuen venttiili varren kanssa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän näiden T7-koneiden venojen kanssa on usein tullut ongelmia noin 300hv kulmilla. Tosin taitaa ne venajouset olla se yleisin haaste... Itselläni ei ole kokemusta T7-koneesta 19T:llä, mutta ainakin tuossa omassa 9-3:n T5-viinapannussa (300hv) TD04HL-19T#7 toimii varsin mukavasti. Kone lähtee vetämään hienosti noin 3krpm tasolta ja vetää ihan eri tavalla kuin 15T, joka itsellä oli aikanaan 9-5:n 2.0 T7-koneessa noin 250hv etanolivirillä. Kiihtyy kuitenkin jo alakierroksiltakin vähintään vakion tapaan. Onhan tuossa T5-koneessa tietysti vähän muutakin viriä kuin tuo pelkkä ahti ja erityisesti se, että se on T5 :twisted:

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Semmonen vanha nyrkkisääntö on ahtimen valinnassa syytä muistaa, että ahdin toimii optimaalisesti 1/3 kierrosalueella. Muun alueen se on kompromissi ja esim. isolla Ic:llä pystyy esim. ylimääräistä ahtoilman kuumenemista kompensoimaan. Jos nyt ihan käytännössä miettii, niin iso ahdin toki toimii yläkierroksilla paremmin kun se ei kuumenna ahtoilmaa pienemmän tapaan, mutta se kun yhdistetään pitkillä aavikkovälityksillä olevaan vaihteistoon, tulee autosta aika ankea ajettava hitaammissa nopeuksissa. Jos haet autoon raakaa tehoa koviin nopeuksiin, niin kaipa sillä voisi isompaa ahdinta perustella. Omissa kipoissa on vakio 15T:t ja olen nauttinut juurikin moottorin hyvästä reagoinnista aina 2000rpm:stä lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin