Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Minkäslaisilla moottoriöljyillä sitä kannattais jatkaa tämmösellä viriviri laitteella ajoa kun redlinen wt40 öljyä ei enää saatavilla. Olen miettinyt castrol edge tws motorsport 10-w60 öljyä jossa on etanoliluokitus
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Minkälainen viriviri laite? Omissa autoissa oon käyttäny Redlinen 10w40 High performance ja on kyllä hiton hyvä öljy ollu. Ennen vannoin Castrolin edge 10w60 nimeen,mutta huomasin että ihan liruks menee ja aika moni muukin huomannu. Redlinen viskositeetti ku ei muutu oikeastaan edes kuumana,ni turha käyttää jäykempää ku 10w40. Redlinen edustaja sanoi että 10w60 öljyjä menee paljon arabi maihin ku eivät usko ohuempiin vaikka niillä pärjäis ihan hyvin. Amsoil ja delron kans huippumerkkejä. Redline wt40 15w40 ei hirveästi poikkea tuosta high performancesta,wt:ssä vähän enepi sinkkiä ja fosforia ja tietysti 15w. Performance rokkaa etanolinkin kanssa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

saba90 kirjoitti:
La Huhti 13, 2019 13:04
Minkäslaisilla moottoriöljyillä sitä kannattais jatkaa tämmösellä viriviri laitteella ajoa kun redlinen wt40 öljyä ei enää saatavilla. Olen miettinyt castrol edge tws motorsport 10-w60 öljyä jossa on etanoliluokitus
Hyvin pelaa ainakin omassa femmassa tuo Castrol Edge 10W-60, vaikka se ei mikään viriviri olekkaan. Vaihtelen hieman ohuempaan sitten, kun ulkolämpötila ja kylmäkäynnistyslämpötilat ovat nollan kantturassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Marakatti kirjoitti:
Su Huhti 14, 2019 09:57
Minkälainen viriviri laite?
Tonnari jossa koko kone rakennettu uudelleen ja ahtimena hx35 ja penkattu 468hv. Mailia tulee ehkä kesässä sen kerran ajettua jos sitäkään. Ostin motul 300V 15w50 esteripohjaista öljyä kun täyttää luokitukset. Mannoil öljyäkin sais 10w60 esteripohjaisena ja teflon lisäaineella.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

saba90 kirjoitti:
Su Huhti 14, 2019 16:39
Marakatti kirjoitti:
Su Huhti 14, 2019 09:57
Minkälainen viriviri laite?
Tonnari jossa koko kone rakennettu uudelleen ja ahtimena hx35 ja penkattu 468hv.
Ok,eli lastutettu.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tää on ihan mielenkiintoista luettavaa:
https://www.theseus.fi/handle/10024/144947
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

TTH kirjoitti:
Ma Huhti 15, 2019 17:46
Tää on ihan mielenkiintoista luettavaa:
https://www.theseus.fi/handle/10024/144947
Toi o kokolailla tyhjänpäivänen tutkielma. Ton mainoskirjottelun lisäks kannattaa katsoa myös tämä mainosvideo https://www.youtube.com/watch?v=lp0fBpnup7M
jeeeeeee!
subzer0
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 09:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja subzer0 »

TTH kirjoitti:
Ma Huhti 15, 2019 17:46
Tää on ihan mielenkiintoista luettavaa:
https://www.theseus.fi/handle/10024/144947
Voi luoja :facepalm_man:
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Elä höyryy siinä...
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

subzer0 kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 20:25
TTH kirjoitti:
Ma Huhti 15, 2019 17:46
Tää on ihan mielenkiintoista luettavaa:
https://www.theseus.fi/handle/10024/144947
Voi luoja :facepalm_man:
Mikä tässä niin luojatuttaa?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ihmettelen samaa, koska opinnäytetyössä on todella paljon asiaa ja asiasisältöä. Vaikka saattaa siellä olla jotain tuotemerkkeihin viittaavaa, niin itse asia ja ominaisuuksien läpikäynti on täyttä asiaa. Opinnäytetöissä on se hyvä puoli, että ne ovat tarkastettuja ja perustuvat faktoihin, eivätkä käyttäjien tai harrastelijoiden mutuiluun.

jefreitteri: Varmaan se, kun oma harhakuvitelma siitä että "on ihan sama mitä käyttää kunhan vain vaihtaa riittävän usein" murtuu. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Riittääkö tuollaisessa viritetyssä B204, että vetää sen venttiilinkopan huohotinputken vaan johonkin ulkoilmaan/säiliöön vai täytyykö siihen viritellä imu sieltä turbon imuputkelta vielä?
Jos sen imun tarvitsee, niin sittenhän siihen kai täytyisi sellainen kunnon öljynerotuksella oleva huohotinsäiliö laittaa?
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Jns »

Mulla on vaan letku säiliöön jonka tyhjään kerran viikkoon, koska re85. Melkein puhdasta vettä siellä yleensä on..
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Olen varmaan vuosia sitten saman kirjoittanut, mutta kerrotaan nyt uudelleen. Käytin aikaisemmin vakiossa ja Stage3 Aero 9-3 -01 saappaassa Mobil 5W-50 Rally Formulaa ja joskus tuli kokeiltua 0W-40 jotain litkua. Tuloksena oli kampiakselin laakerit tohjona. Kiertokankien laakereissa ei ollut mainittavaa silmin nähtävää vauriota.
Sen jälkeen käyttänyt harrasteautossa RedLine 10W-40 ja myöhemmin, kun RVS tuli myyntiin olen sitä laittanut joka öljynvaihdossa. Käytän myös käyttöautossa RVS:ää.
Tuon: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
tutkimuksen mukaan RedLine on pärjännyt ihan mukavasti, vaikka siinä ei olekaan juuri käyttämääni 10W-40.
Harkinnut olen tuota Street Outlows(TV sarja) tyyppien käyttämää Royal Purplea, mutta kun tuote näyttää jo uutena jäteöljyltä ja hintaa on yli tuplasti enemmän kuin RedLine tuotteilla:
01041 XPR 10W40 Täyssynteettinen kilpailuöljy: 1 quart 42 €
06041 XPR 10W40 Täyssynteettinen kilpailuöljy: 6 quarts pahvilaatikko 252 €
https://www.royalpurple.fi/epages/royal ... i_tuotteet

Jos öljy on jo valmiiksi jäteöljyn väristä, on hiukan hankala seurata öljyn vanhentumista/likaantumista/muutoksia.
Kauhean paksuja öljyjä taas ei kannata käyttää, jos koneessa on pieniä reikiä, josta sen pitäisi päästä etenemään ja paksu öljy yleensä vähentää tehoakin. Käytin joskus aikanaan 2WD Cosworth Sierrassa Kendalin 20W öljyä, joka toimi kesällä, mutta jo kun alkoi lämpötila meneen pakkaselle ja auto ollut kylmässä, käynnistäminen oli selkeästi vaikeampaa. Tavalliset öljyt tuli Cossusta pihalle, joita sai lisätä alle 500km ajon jälkeen.

Jos etsii eksoottisia öljyjä eikä tahdo Euroopasta niitä löytää, niin tuolla Englannin maalla on:
https://www.opieoils.co.uk/
josta olen tilannut paljon ja välillä niillä on -15% alennus kampanjoita.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Joo toi Royal purplen väri on tummanvioletti miltei musta kun kannusta kaataa ja muuttuu käytössä mustanharmaaksi.Siitä on tikusta "kiva" seurata mitä öljyille kuuluu. Huippu öljy varmasti kyseessä, yhden kerran olen kaatanut kyseistä öljyä moottoriini. Mutta väri ja edullinen hinta on sitä luokkaa että en jatkanut tolla merkillä. Redlinen 10w40 öljyillä ajelen itekkin.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Vastaa Viestiin